Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk: groter, langer, duurder

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerk: groter, langer, duurder

    Vuurwerk: groter, langer, duurder

    Eigenlijk zijn alle vuurwerkverkopers in de gemeente Epe het er wel over eens: de consument geeft dit jaar - ondanks de economische crisis - zeker niet minder geld uit aan vuurwerk dan vorig jaar.
    En dat geld besteedt hij (slechts een enkele vrouw bestelt vuurwerk, en dan meestal alleen voor de kinderen) vooral aan siervuurwerk dat nog groter is dan vorig jaar, langer brandt en dus ook wel iets duurder mag zijn.

    Wat trends betreft is er niet echt iets dat eruit springt, zegt Niels Hansen van vuurwerkverkoper Kempes Fietsen in Vaassen. "Wel is er meer belangstelling voor het 500-grams vuurwerk, vuurwerk met de maximale hoeveelheid kruit die in Nederland legaal verkocht mag worden. We hebben daarvan dit jaar twintig procent meer in huis dan vorig jaar. Daarbij ook vuurwerk dat voorheen alleen in België verkocht mocht worden. Het bevat niet meer kruit, maar je kunt wel zien dat het Belgisch is. De potten zijn groter, lomper."

    Een vuurwerkshow zoals Kempes de voorgaande vijf jaren organiseerde komt er dit jaar niet. "We wilden nu eens wat anders. Je kunt nu duizend euro winnen als je bij ons je vuurwerk koopt." Ook de andere vuurwerkverkopers in de gemeente Epe komen dit jaar niet met een demonstratie. "Ik heb het wel overwogen," zegt Gerrit Riphagen van het verkooppunt in Emst, "maar niet gedaan. Op onze site zijn filmpjes te zien van wat vuurwerk doet en daar hebben de meeste mensen wel genoeg aan. Vooral de jongelui doen dat."

    Internet: steeds meer mensen bestellen hun vuurwerk via de digitale snelweg. Alleen Nico Fernhout van Fernhout Decoraties uit Epe wil er nog niet aan. "Mijn ervaring is dat mensen het liefst alles eerst willen zien voordat ze het bestellen. Ze komen het liefst naar de winkel, ook vanwege de sfeer hier. Ik probeer dan ook een gezellige, huiselijke sfeer te creëren, met volgende week voor iedereen een verse oliebol." Hij noemt zichzelf nog 'een beetje van de oude stempel'. Toch kan ook Fernhout niet langer om internet heen. "Volgend jaar gaan ook wij daar mee beginnen."

    Het vierde verkooppunt van vuurwerk in de gemeente Epe is Halfords, maar bij die vestiging blijkt niemand met 'de krant' te mogen praten. Ook contact met het hoofdkantoor van Halfords Nederland levert niets op.

    Gevraagd naar trends, cijfers, omzetstijgingen of -dalingen klinkt het botweg: "Daar doen we nooit mededelingen over." De andere drie woordvoerders van vuurwerkverkopers zijn wat toeschietelijker. Op de vraag voor wat voor bedragen klanten vuurwerk bestellen zegt Hansen: "Ik denk dat het gemiddelde aankoopbedrag tussen de 50 en de 100 euro ligt. Maar het is maar net wie het koopt. Vorig jaar had ik een bestelling van 1240 euro. Nu is 730 euro nog het maximum." Gerrit Riphagen noemt een gemiddelde van honderd euro, "met uitschieters tot 400 à 500 euro. Maar dat kan natuurlijk best worden gekocht door een hele buurt, of een familie. Dat zie je tegenwoordig wel steeds vaker. Ik ben soms wel beduusd als ik zie hoeveel mensen mee naar huis nemen."

    In de voorverkoop wordt doorgaans alleen het siervuurwerk besteld. Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in knalvuurwerk en kleine vuurpijltjes, en dat gaat vanaf volgende week woensdag gewoon over de toonbank.

    Want pas dan mag het vuurwerk de winkels uit.

    Laatst aangepast door ylke; 25 December 2010, 23:06. Reden: foto toegevoegd
Working...
X