Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheime brief vuurwerkramp kraakt bewijs, Mogelijk geknoei Tolteam

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Geheime brief vuurwerkramp kraakt bewijs, Mogelijk geknoei Tolteam

    De Telegraaf, door Jan Colijn, vrijdag 9 mei 2008.
    ENSCHEDE, Terwijl aanstaande dinsdag in Enschede voor de achtste keer de vuurwerkramp wordt herdacht, zijn er nu geheime documenten opgedoken die grote vraagtekens plaatsen bij het bewijsmateriaal zoals dat destijds is verzameld door het zogenoemde Tolteam van de recherche. Uit een vertrouwelijke brief van het Bureau Interne Zaken blijkt dat er door de rechercheurs mogelijk is geknoeid met de bewijzen – en dan vooral het rode sportbroekje – van de pas in hoger beroep vrijgesproken hoofdverdachte André de Vries. De leidinggevenden van het BIZ trekken in hun brief zelfs ronduit de conclusie dat er sprake lijkt van ’een politieke doofpot’. Het BIZ Gelderland-Midden is destijds door toenmalig burgemeester Mans verzocht te onderzoeken in hoeverre de rechercheurs van het Tolteam strafbare feiten hebben gepleegd in hun ijver de bewijsvoering rond te krijgen tegen De Vries. De nu opgedoken brief, die in het bezit is van deze krant, is geadresseerd aan de Vaste Kamercommissie van Justitie, maar de schrijvers durfden de explosieve inhoud uiteindelijk nooit te versturen. Na het eerste tussenrapport van het BIZ, waarin het stelt dat het mogelijk fout zat bij het Tolteam, sloeg burgemeester Mans destijds alarm bij minister Donner (Justitie). Die greep hoogstpersoonlijk in en liet het onderzoek overnemen door de Rijksrecherche. Vanaf dat moment is het onderzoek naar de handelwijze van het Tolteam grotendeels ’onder de pet’ gebleven. Diverse betrokkenen hebben vergeefs geprobeerd het rapport van de Rijksrecherche boven tafel te krijgen. Ook partijen in de Tweede Kamer eisten opheldering van Donner, maar de bewindsman antwoordde op cruciale vragen haast stelselmatig dat hij in het kader van de privacy van betrokken rechercheurs geen mededelingen kon doen.

    Voor de dissidente rechercheurs Paalman en De Roy van Zuijdewijn, die bij de politie op een zijspoor werden gezet vanwege hun kritiek op het Tolteam, komt de nu opgedoken brief als geroepen. Zij voeren al jarenlang zogenoemde Wob-procedures tegen de staat om het Rijksrechercherapport in te mogen zien. Twee maanden geleden verloren ze andermaal een dergelijke procedure, waartegen ze intussen in hoger beroep zijn gegaan. Wij roepen al jaren dat er door het Tolteam is geknoeid met de bewijsvoering tegen André de Vries. Maar wanneer nota bene de leidinggevenden van het BIZ, dat dus onderzoek deed naar het Tolteam, zoiets zeggen, krijgt dat uiteraard een heel andere lading”, reageert vroeger Tolteam-rechercheur Jan Paalman. De twee gewezen rechercheurs vestigen nu hun hoop op de politiek. „De beste optie zou zijn dat er een parlementaire enquête komt, waarbij iedereen onder ede verplicht wordt tot antwoorden in plaats van dat mensen zich stelselmatig kunnen verschuilen achter het privacybelang.”

    Daders Rudi Bakker, directeur van de destijds ontplofte vuurwerkhandel SE Fireworks, zegt geschrokken te zijn van de nieuwe informatie: „Door deze brief ben ik er nóg meer van overtuigd dat er met bewijsmateriaal is gesjoemeld. Deze brief stelt de integriteit van heel wat personen en instanties ter discussie. Door hun toedoen konden de werkelijke daders de dans ontspringen. Ik kan intussen alleen maar hopen dat de werkelijke toedracht rond de vuurwerkramp ooit wordt opgehelderd. Bakker diende onlangs een zogeheten herzieningsverzoek in tot heropening van het onderzoek.

    www.burojeugdzorg.nl/309.htm


    als hier al een topic over is verwijder gerust
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

    #2
    en hier hoopte ik zo op

    trek die put maar gauw open dan kunnen er koppen gaan rollen
    en dan horen we misschien wat er echt is gebeurd in enschede!

    ik heb me er aardig in verdiept en ben benieuwd hoe dit afloopt

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door mi-shell Bekijk bericht
      en hier hoopte ik zo op

      trek die put maar gauw open dan kunnen er koppen gaan rollen
      en dan horen we misschien wat er echt is gebeurd in enschede!

      ik heb me er aardig in verdiept en ben benieuwd hoe dit afloopt
      misschien op voorbedachte raden door staak het vuren ^^

      Op hoop dat er een vuurwerk verbod zou komen in 2008

      Comment

      Working...
      X