Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uren op de brommer naar België voor strijkers

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Uren op de brommer naar België voor strijkers

    Uren op de brommer naar België voor strijkers


    Jongeren vinden het de normaalste zaak van de wereld om illegaal vuurwerk uit België te halen. „Dat is goedkoper en het knalt harder. Nederlandse rotjes zijn kinderspul.”

    Illegale strijkers, nitraatbommen of lawinepijlen uit België, daar doen jongens en meisjes van tussen de 13 en 17 jaar heel nonchalant over. " Iedereen heeft die dingen, natuurlijk. Dat is toch normaal!"

    Vuurwerk is illegaal als het meer dan 116 decibel geluid maakt op een afstand van twee meter. Legaal knalvuurwerk mag alleen zwart buskruit bevatten. De lont moet volledig zichtbaar zijn en moet minstens drie en maximaal acht seconden branden. Het effect van grondsiervuurwerk mag zich niet verder dan twee meter vanaf het vuurwerk verspreiden. Bovendien moet er een Nederlandse handleiding zijn.

    Michel (17) reed vorig jaar zelf op zijn brommer van Middelburg naar het Belgische Kapellen, voor een paar dozen strijkers en wat potten siervuurwerk. "Dat was twee uur heen en twee uur terug. Maar ik moest mijn brommer toch naar Hoogerheide brengen voor een beurt, dus ik dacht dan rij ik ook even langs België."

    De kans om gepakt te worden door de politie probeerde Michel zo klein mogelijk te maken door geen vuurpijlen te kopen. "Die steken uit je tas, en dat zien ze. Je moet ook rustig en voorzichtig rijden om niet op te vallen." Zijn vriend Jeffrey (16) knikt instemmend. Toch werd Michel naar eigen zeggen een tijdje achtervolgd door een politiebusje. "Toen ben ik een woonwijk ingegaan op een fietspad waar ze niet konden komen. Daar heb ik een tijdje gewacht voordat ik weer verder ging."

    Anderen gaan niet zélf naar België - omdat ze geen rijbewijs hebben, niet zo lang onopgemerkt weg kunnen blijven of geen zin hebben - maar kennen mensen die het aanschaffen en doorverkopen. Shar (14): "Ik heb een kennis die in België op kamers woont. Die haalt het spul voor mij, en bewaart het in de garage. Op oudjaarsdag ga ik er om." Ook Michel gaat de reis naar België niet meer ondernemen dit jaar. "Het is veel te ver met de brommer. Een paar maten van me gaan er deze week om. Als ze het hebben, doen ze een belletje en ga ik het halen."

    Behalve dat Belgisch vuurwerk veel harder knalt ('dat Nederlandse kinderspul heb je na een paar jaar wel gezien'), is het volgens de jongeren ook goedkoper. Jeffrey: " Een pakje strijkers van zeventig stuks kost zeven euro, en acht nitraatbommen heb je voor drie euro. Als je het doorverkoopt kan je wel winst maken."

    Het vuurwerk afsteken doen de jongeren vanaf een paar weken voor oud en nieuw. "Nu ook al, inderdaad", bekent Shar. Ze zijn nog nooit betrapt door de politie, maar kennen wel mensen die naar Bureau Halt moesten. "Een maat van me werd opgepakt en moest straten schoonmaken", zegt Michel onverschillig. "Maar dat maakt mij niks uit, ze kunnen toch niks doen om het tegen te houden."

    Net zomin dat politie indruk maakt, doen ouders dat ook niet. "Mijn ouders weten niet dat ik illegaal vuurwerk heb", merkt Shar op. " Ik doe het stiekem."

    Een dertienjarige mede-scholier die niet met zijn naam in de krant wil, zegt dat zijn ouders wel weten dat hij het zware vuurwerk heeft, 'maar ze weten niet dat ik het nu al afsteek'. " Sommigen gaan samen met hun ouders naar België om het te halen. Moet kunnen, toch?"


    #2
    heb het gelezen ja.. veel mensen hier doen het ook hoor. best wel vreemd eigenlijk. hier in Goes ieder jaar vroeger knallen,aanhoudingen enz. de politie controleert er nauwelijks op..

    Zeeland is vrij rustig maar met dit soort dingen totaal niet. nog een voorbeeld is het drugstoerisme hier...

    Comment


      #3
      Het drugstoerisme beperkt zich toch alleen rond Terneuzen in zeeuwsvlaanderen toch? ivm met die coffeeshops daar?
      [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

      Comment


        #4
        Je vergeet Maastricht en nog wat andere plaatsen Jack.

        Comment


          #5
          Dat wat je zegt dat veel jongeren over stoer doen enzo klopt wel, want ong 95% van me vrienden zegt '' ik heb echt dikke nitraten en vlinders en blablbla'' Ik denk dat daarvan ong 10% het echt heeft. Zelf vind ik dat het vuurwerk in Belgie beter zou meot worden gemaakt want als daar nou 3-8 sec lont komt en een par veranderingen. Zou het meschien in Nederland legaal worden en zou neimand meer problemen hebben.

          Comment


            #6
            Tja ik ging ook 4 uur heen met de trein, voor wat vuurwerk en daarna weer 4 uur terug.

            Ik snap het best wel.
            Een rotje knalt zo zacht en je wilt is iets nieuws en dan ga je al snel naar Belgie.

            Comment

            Working...
            X