Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk, een familie-aangelegenheid

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerk, een familie-aangelegenheid

    Vuurwerk, een familie-aangelegenheid

    DEVENTER - Geen jongetje is deze zaterdag thuis gebleven, terwijl pappa vuurwerk ging halen.
    Allemaal wilden ze mee. Dus vandaar dat de vuurwerkverkooppunten vooral werden bevolkt door vaders en zonen, een enkele moeder of oma daargelaten. Die dan vervolgens volmondig toegaf niet te weten wat ze wilde, want ze was er op uit gestuurd. "Ja, iets wat hij nog wel in de hand kan houden - daar had hij het over. Iets waar mooie stralen uitkomen.''

    Het was natuurlijk weer een drukte van je welste bij de verkooppunten in de gemeente Deventer. "We kunnen niet zo goed inschatten wat het maandag wordt'', zegt Wout Brouwer van Enorm Haverkamp op de Snippeling. "Er zit een dag tussen, hè.''

    Bij Haverkamp zijn de dozen vuurwerk niet aan te slepen. Vrijdagavond is er nog een levering gedaan en zaterdagochtend stond de vrachtwagen al wéér voor de deur. In de speciale bunkers is capaciteit voor de opslag van 10.000 kilo, maar ze zijn zó weer leeg.

    De familie Pasman in Diepenveen treedt deze dagen aan in de schuur áchter de verfwinkel, in plaats van erin. "Dat doen we al jaren zo'', geniet moeder Marja Pasman. "De zoons willen door met de zaak en zij doen het dan ook grotendeels. Vrienden helpen een handje en 's avonds eten we met zijn allen gezellig. Oudejaarsdag ook wel wat uitgebreider. Dat maakt het nu net leuk. Ik zorg alleen nog voor de oliebollen. Die krijgen de klanten hier allemaal. En een bak koffie als ze willen. Zo gaat dat hier.''

    Ook bij Haverkamp is de verkoop vooral een familie-aangelegenheid. "Ik heb vier zoons, allemaal in de leeftijd dat ze het leuk vinden'', zegt Brouwer. Dus verscheuren de jongens de dozen en prijzen de waar aan. Want ze weten allemaal als de beste welk vuurwerk het mooist is.

    En dan kom je toch al gauw bij de grote potten. Haverkamp heeft er één van maar liefst 159 euro. Een complete doos vol technische vuurwerkhoogstandjes. "Maar daar hebben we er maar een paar van'', vertelt Wout Brouwer.

    Bij Pasman kiezen de gezinnen vooral de combinatiepakketten uit, waar voor elk wat wils in zit. "Maar die grote ratelbanden, dat is me ook wel wat, hoor.''


    Bron:

    #2
    159 euro.....dan had ik 1 pot kunnen kopen dit jaar Onzinnig duur!

    Vuurwerk is inderdaad een familie-iets. Vroeger nam m'n vader mij mee naar de plaatselijke vuurwerkboer (hehe) en zo neemt nu m'n beste vriend zijn zoontje mee naar Alpeco Dat joch (9 of 10) wordt al net zo gek van vuurwerk als z'n pappie en ik. Ook de vrouw des huizes aldaar, m'n liefste maatje, geniet ervan en zelfs de puberende dochter wilde graag rotjes afsteken. Ze kan zo een handvol pakjes van me krijgen Gezellig man!

    Comment

    Working...
    X