Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulpverlening tijdens Oud en Nieuw!

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Hulpverlening tijdens Oud en Nieuw!

    Dag in dag uit werken ze hard om mensen te helpen.. maar met Oud en Nieuw hebben ze het toch wel extra druk, de hulpdiensten!
    Gelukkig worden ze door velen nog gewaardeerd om het werk dat ze verichten, maar steeds vaker hoor je helaas dat er agressie getoond wordt naar de hulpdiensten toe!
    Persoonlijk vind ik dat ook wij stil moeten/kunnen staan bij de hulpdiensten aangezien vuurwerk toch ook wel een bron is waardoor de brandweer meer werk heeft!

    In dit topic zou ik graag verschillende, filmpjes, foto's, verhalen, reportages en ervaringen verzamelen gaande over de hulpdiensten aan werk met Oud en Nieuw!


    Dicht bij het vuur!
    In deze reportage gaat het vanaf minuut 19 over het werk van de brandweer met Oud en Nieuw.


    Brandweer Amsterdam
    Een indrukwekkend reportage over de brandweer van Amsterdam tijdens Oud en Nieuw

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.



    Graag zie ik aanvullingen van jullie kant!

    #2
    Dichtbij het vuur, in rotterdam met oud en nieuw!

    Vind het echt een zeer leuk programma. Stiekem zou ik het wel leuk vinden om bij de brandweer te gaan. En dan vrij tijdens oud en nieuw


    dbhv elke zondag 8 uur rtl7

    Comment


      #3
      Politieagenten zijn geen hulpverleners. Dat zijn ordehandhavers!
      Laat dat wel duidelijk zijn.

      Alleen noem je ze natuurlijk hulpverleners, dat klinkt wat socialer...

      Als hulpverlener in spé kan het voor gaan komen dat ik met oud en nieuw moet werken. Dat had al zo kunnen zijn met afgelopen jaarwisseling als ik begeleider zou zijn in een begeleid woon traject. Nou, daar gaan we dan dus lekker niet sollicteren hhehehe. En mn telefoon, die staat uit voor mn cliënten. Of ik dan wat minder hart voor de zaak heb? Die dag(en) zeker ja!

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
        Politieagenten zijn geen hulpverleners. Dat zijn ordehandhavers!
        Laat dat wel duidelijk zijn.
        Hier ben ik het dus niet mee eens. Politie is er in eerste instantie om mensen te helpen. Dat ze dat doen door ook de orde te handhaven wil niet zeggen dat ze geen hulpverleners zijn.
        Ook hebben ze de naam hulpverlener niet omdat dit socialer klinkt in mijn ogen.
        Ze verlenen gewoon hulp.

        Misschien dat het in officiële benamingen onjuist is wat ik zonet verkondig, maar je opmerking klinkt in mijn oren een beetje alsof de politie je vijand is;-)

        Oorspronkelijk geplaatst door politie
        Hulpverleningsdag zaterdag 28 mei in Zandvoort
        ZANDVOORT, 24-05-2011

        28 mei organiseren diverse hulpverleners voor de vierde keer een open dag op het Badhuisplein in Zandvoort. Van 11.00 tot 16.00 uur kun je een kijkje nemen wat het werk van de politie, reddingsbrigade, brandweer en nog diverse andere hulpverleners inhoudt. De gehele dag door zijn er demonstraties en kun je zelf aan diverse activiteiten deelnemen. Voor de jeugd is er dit jaar een leerzame puzzeltocht met vragen over de diverse diensten. Kortom leuk voor het gehele gezin. Kijk voor meer informatiewww.hulpverleningsdagzandvoort.nl.
        bron: http://www.politie.nl/kennemerland/n...nzandvoort.asp
        Ze noemen zich zelf dus ook hulpverleners.

        greetzz

        PS: goed topic trouwens, hier mag ook wel aandacht voor zijn.
        Eer was was was, was was is!

        Comment


          #5
          In het context van oud en nieuw viering heb je eerder gedoe met de politie dan dat ze je helpen. Zeker in de grote steden ligt de nadruk op handhaven. In dorpen waar ongeregeldheden geweest trouwens ook.


          En de politie en politici weten prima hoe ze hun verhaal moeten verkopen aan de media. Hulpverleners zijn er om mensen te helpen. Niet om orde te handhaven. Als dat zo zou zijn, dan moeten we stadswachten, soldaten en uitsmijters ook maar eens tot hulpverleners gaan rekenen.

          In de context van oud en nieuw vind ik het beslist geen hulpverleners.

          Comment


            #6
            Ik zie agenten als ordehandhavers en ook als hulpverleners.

            Ze handhaven de orde en verlenen hulp om de schatkist te vullen
            Extreme Pyromaniac for life.

            Comment


              #7
              Ik was niet op zoek naar meningen over wat mensen vinden van hulpverleners of politieagenten.
              Ik zoek interessante video's, verhalen etc. over hulpverleners.
              Dit wil voor mij zeggen.. Ambulance, Politie en Brandweer!!

              Ontopic dus aub!

              Comment


                #8
                Eerder heb ik al eens een verhaal getypt betreffende hulpverlening. Omdat dit hier zeer goed past, post ik het hier nog eens.

                Hieronder een ervaring, beschreven door een vrouwelijke ambulancemedewerkerster, die werd uitgezonden naar het rampengebied in Enschede.

                Dit verhaal komt uit het boek: Verhalen uit de ambulance van Mariette Middelbeek, dat ik tenzeerste kan aanraden.

                Verhaal

                Enschede/Zaterdagmiddag 15.53 uur

                Op deze stralende lentedag verheug ik me op het eind van mijn dienst. Vanavond wil ik lekker in de tuin zitten, nog even genieten van het mooie weer.
                ''Wij rijden terug naar de post'', geef ik aan de meldkamer door. ˜En dan zit het er op''.
                Ik krijg niet direct antwoord. Na twee minuten kraakt de portofoon. De stem van de centralist klinkt serieus. ˜Jullie moeten met spoed door naar Enschede. Je hoort straks meer.
                Mijn collega Hans en ik kijken elkaar aan. Hij pakt de portofoon. ˜Is dit serieus?
                De meldkamer komt vrijwel meteen door. ˜Ja, dit is heel serieus. Ik weet dat jullie dienst erop zit, maar we hebben jullie daar nodig. Ga maar rijden, er komt zo meer informatie.
                En weg is hij weer.
                Ik zet zwaailicht en sirene aan en binnen mum van tijd zitten we op de snelweg. We hebben geen idee naar wat we op weg zijn.
                Radio Oost biedt uitkomst. Met stijgende verbazing luisteren we naar het nieuws. Een ontploffing, brand, over slachtoffers is nog weinig bekend.

                In Enschede rijden we naar de rand van het rampgebied. Nog steeds is de omvang van de ramp niet duidelijk. Pas later horen we dat een complete woonwijk van de kaart is geveegd, nu lijkt het voor ons nog relatief kleinschalig.
                Er staan een paar ambulances uit Zwolle, een aantal uit Enschede en verder brandweer en politie.
                Op straat lopen mensen, die het rampgebied in willen. Huilend klampt een vrouw zich aan me vast. Ze is met haar dochter. Ik probeer iets bemoedigends te zeggen.
                ˜U hebt uw dochter in elk geval weer gevonden.
                Ze knikt, maar blijft huilen. Ze komt niet uit haar woorden. Dan gaat ze weer weg.
                ˜Moeten we hier blijven? vraagt Hans aan een brandweercommandant. Hij weet het niet.
                Het is druk op de porto, maar vooralsnog krijgen we geen andere aanwijzingen dan hier te blijven wachten.
                We lopen naar het tankstation aan de andere kant van de weg. ˜Hier jongens, water en broodjes, roept de pompbediende meteen als we binnenkomen. ˜En daar is het toilet. Hebben jullie verder nog iets nodig? Koffie?
                De man heeft hoogrode wangen. Overal staan lege bekertjes. Hij heeft zich opgeworpen als cateraar van de hulpverlening. De verbroedering is hartverwarmend.

                Via de portofoon komt de melding dat we moeten verplaatsen vanwege mogelijk nieuw ontploffingsgevaar. We rijden naar een voetbalstadion, waar veel meer ambulances zich hebben verzameld. We lopen oude bekenden uit het hele land tegen het lijf en staan een tijdje te praten. Het is een vreemde dag. Ik had gepland nu in de tuin te zitten, maar in plaats daarvan sta ik in Enschede bij te praten met mensen die ik ken van opleidingen en symposia, terwijl we wachten op nadere aanwijzingen om hulp te verlenen bij een ramp waarvan we de omvang bij lange na nog niet kennen.

                Er komt iemand met een sleutel en we gaan de kantine binnen om daar verder te wachten. Er hangen televisies, die worden afgestemd op het nieuws, dat op alle kanalen wordt uitgezonden.
                Ineens is de sfeer heel anders. Het wordt doodstil.
                Pas nu zien we de beelden, die waarschijnlijk de hele wereld overgaan. Pas nu zien weh et vuurwerk, de enorme ontploffing, de woonwijk waar weinig meer van over is, de doden, de gewonden.
                Alle hulpverleners worden onrustig. We willen iets doen, er zijn zo veel slachtoffers.
                Maar we kunnen nog niets. De slachtoffers die geholpen konden worden zijn al naar het ziekenhuis en het rampgebied is nog steeds niet toegankelijk. Het is er veel te heet, zelfs de brandweer in hittewerende pakken kan er niet in.

                Er wordt catering geregeld. Het duurt niet lang voor er schalen met broodjes en salade worden binnengebracht. De televisies gaan geen moment uit, iedereen volgt de nieuwste ontwikkelingen.
                Tegen middernacht wordt duidelijk dat niet alle ambulances hoeven te blijven. De wagens die niet uit Enschede of Zwolle komen, worden weggestuurd.
                Wij gaan op weg naar het rampgebied, waar het eindelijk veilig lijkt te zijn. We kunnen niet rijden, we moeten te voet, bijgestaan door een brandweerman en iemand van een speciaal geformeerd team.
                Ik slik als we door de verwoeste straten lopen. De brandlucht doet mijn ogen tranen. Het lijkt wel oorlogsgebied.
                Ook deze mensen verheugden zich vanmiddag op een mooie avond in de tuin.
                Al na twee straten moeten we omkeren. Het is veel te heet in het gebied. De branden zijn min of meer geblust, maar alles smeult nog na. In de buitenste straten is getrieerd, maar er zijn geen levende slachtoffers gevonden. We weten dat er nog mensen zijn in de straten direct rond de plek van de explosie. Maar we moeten reëel zijn. Zij leven niet meer.

                Tegen de ochtend rijden we terug naar Zwolle. Ik probeer mijn gedachten te ordenen, de impact van het geheel te bevatten. Ik denk aan de opmerking die ik die middag nog zo optimistisch maakte. ˜U hebt uw dochter in elk geval weer gevonden.''
                Het klinkt me nu dom in de oren, maar toen had ik nog geen idee van de omvang van de ramp.
                Op de post staat de voltallige directie ons op te wachten, ook al is het zes uur 's ochtends. We drinken koffie en praten, wat mij goed doet. De saamhorigheid is ook hier groot.
                Thuis stap ik onder de douche en spoel de brandlucht van me af. De geur vergeet ik nooit meer!

                (bron: Mariette Middelbeek, Verhalen uit de ambulance, 2009)

                Comment


                  #9
                  Eindelijk weer een serieus onderwerp wat toch al te vaak weer word vergeten door ons. Hulpverleners, in grote omvang toch de brandweer en verpleegkundigen, moeten deze dag ook werken en hebben meestal met de grootste elende te maken. Ik weet ook hoe de vork in de steel zit aangezien mijn moeder als brandwondverpleegkundge werkt in het ziekenhuis en op oudjaarsdag overdag vaak verplicht moet werken vanwege de vuurwerkslachtoffers. Ook op 1 januari is ze meestal aanwezig vanwege de grote drukte aan slachtoffers; niet altijd vuurwerk maar het grootste deel wel.

                  De keerzijde van vuuwerk word vaak door de gedachte opzij gezet maar het brengt automatisch ook een hoop elende met zich mee. Her en der in bijna ieder dorp loopt het op oudjaarsdavond wel uit de hand en moet de politie/brandweer en/of ambulancepersoneel bijspringen om de orde te herstellen. In de grote steden word de jaarwisseling wat grootser geviert dan op het platteland en is het daar voor brandweer van hop naar her rijden om kleine branden te blussen. Grootse resepect voor alle hulpverleners tijdens de jaarwisseling want zonder hun...

                  Comment


                    #10
                    + YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                    Comment


                      #11
                      + YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


                      Tis toch wel dierenmishandeling hoor...

                      Comment

                      Working...
                      X