Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Film settings van camera (HELP, HOE? )

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Film settings van camera (HELP, HOE? )

    Ik ga het toch eens hier wagen of jullie mij kunnen helpen.
    Ik heb een Canon Powershot SX540 HS. Met deze camera wil ik ook dit jaar graag weer vuurwerk filmen. Helaas is mij dit vorig jaar niet goed verlopen omdat ik telkens met de instellingen aan het klooien was.

    Het volgende;
    Ik heb boven op de camera dus verschillen standen. M, A,TV,P auto etc... en ook een film stand. Als ik hem op de film stand zet kan ik na mijn weten geen ISO etc instellen. Zet ik hem op de SCN stand daar kan ik kiezen uit vuurwerk. Als ik hem dan op vuurwerk zet en dan op de "record" knop klik filmt deze dan op de juiste manier? Ook dan kan ik na mijn weten geen ISO instellen. Pas als ik hem op de TV zet kan ik na mijn weten ISO instellen.. maar dat kan ook sluitertijd zijn.. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat als ik de camera dus op de filmstand zet zijn deze instellingen weer weg..
    Iemand die mij kan helpen?

    Zoals je al leest.. aardig noob hier in maar wil graag wat leren
    Het beste werk is vuurwerk.

    #2
    Bij mijn nikon d5000 moest ik eerst doen alsof ik een foto nam, met de instellingen die ik wilde voor mijn film en em daarna op de filmstand draaien.

    Geen idee of dat bij jou ook werkt.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door GMP Bekijk bericht
      Bij mijn nikon d5000 moest ik eerst doen alsof ik een foto nam, met de instellingen die ik wilde voor mijn film en em daarna op de filmstand draaien.

      Geen idee of dat bij jou ook werkt.
      Ik kan hem in een bepaalde stand zetten (M/AV/TV/P) en daar kan ik wat instellen inderdaad. En vervolgens op de record knop klikken. Maar ik heb het idee dat ik bijv. niet de sluitertijd en ISO kan aanpassen. Dan zijn na mijn weten weer verschillende standen
      Het beste werk is vuurwerk.

      Comment


        #4
        In M-stand zou je alles handmatig moeten kunnen bepalen?

        Comment


          #5
          En welke instellingen deed jij altijd dan GMP?
          ISO?
          Diafragma?
          Sluitertijd?
          Het beste werk is vuurwerk.

          Comment


            #6
            Heb nu het volgende:
            Heb deze camera nu op de M stand gezet en de volgende waardes:

            *ISO 100 of 200
            *Diafragma F8.0 ( kan niet hoger )
            *Sluitertijd 1/10 ( kan nog lager )

            Zijn dit goede instellingen?
            Het beste werk is vuurwerk.

            Comment


              #7
              Ik heb er niet enorm veel verstand van, maar is het een idee om het te testen met cat 1 vuurwerk? Simpele fonteintjes in het donker gebruiken en dan daar de juiste instelling voor vinden. Klinkt als een relaxte avond haha.

              Comment


                #8
                Haha ja dat kan ik ook doen, maar weet niet of dit verschil maakt met een verdere afstand als ik sier film in de lucht.

                Ik zie zoveel google zoekopdrachten over vuurwerk fotograferen maar deze instellingen zijn toch anders als ik vuurwerk film? Of kan ik deze van fotografie ook wel gebruiken?
                Het beste werk is vuurwerk.

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door PyroTukkers Bekijk bericht
                  Ik ga het toch eens hier wagen of jullie mij kunnen helpen.
                  Ik heb een Canon Powershot SX540 HS. Met deze camera wil ik ook dit jaar graag weer vuurwerk filmen. Helaas is mij dit vorig jaar niet goed verlopen omdat ik telkens met de instellingen aan het klooien was.

                  Het volgende;
                  Ik heb boven op de camera dus verschillen standen. M, A,TV,P auto etc... en ook een film stand. Als ik hem op de film stand zet kan ik na mijn weten geen ISO etc instellen. Zet ik hem op de SCN stand daar kan ik kiezen uit vuurwerk. Als ik hem dan op vuurwerk zet en dan op de "record" knop klik filmt deze dan op de juiste manier? Ook dan kan ik na mijn weten geen ISO instellen. Pas als ik hem op de TV zet kan ik na mijn weten ISO instellen.. maar dat kan ook sluitertijd zijn.. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat als ik de camera dus op de filmstand zet zijn deze instellingen weer weg..
                  Iemand die mij kan helpen?

                  Zoals je al leest.. aardig noob hier in maar wil graag wat leren
                  Ik heb even gekeken wat voor camera het is en de handleiding doorgespit, maar de film functie is blijkbaar niet heel creatief, je kunt weinig aanpassen helaas. Alle standen zijn voor fotografie. Goeie tip is om inderdaad met cat 1 vuurwerk te gaan testen hoe het reageert. Je kunt bij het filmen wel kiezen voor manuele focus of automatische focus. Ik zou de camera even testen met wat cat 1 om te kijken hoe goed de camera reageert op vuurwerk (hoe snel het beeld weer scherp stelt).

                  De vuurwerk instellingen die je vind bij SCN is helaas alleen voor foto's ...

                  Comment


                    #10
                    Iso zo laag mogelijk zetten, anders krijg je heel korrelig beeld.
                    F waarde zal ik op F20 zetten.
                    Maar misschien weten anderen dat beter.
                    Ik ben een beetje aan het knoeien met de f waarden voor vuurwerk fotografie, dus....
                    Kom zei de vis in de vissenkom.

                    Comment


                      #11
                      Inderdaad iso laag, F hoog, maar ik zie dat die (zoals bij veel camera's) flink gelimiteerd is.

                      Sluitertijd is niet van toepassing, want die blijft met film open staan.

                      Comment


                        #12
                        Mocht je er niet uit komen... en eventueel voor een andere camera kiezen dan heb ik er hier wat op een rijtje voor je:

                        Zelf ben ik lang opzoek geweest naar de ideale camera! Van een Canon camcorder ben ik naar de Panasonic HC-V770 gegaan en dat is één van de beste keuzes die ik heb kunnen maken! De reden van het overstappen was niet zozeer het beeld want daar was ik bij de Canon ook tevreden over, maar dat er een externe microfoon op de camcorder aangesloten kan worden. Goed geluid is werkelijk waar 50% van de beleving van een film! Met die Panasonic camcorder filmen ook vele andere vuurwerkliefhebbers mee die YouTube kanalen hebben.

                        Hieronder twee filmpjes waarin deze camcorder gebruikt wordt. De video's zijn afkomstig van "JohnDoe" die ook op dit forum actief is. Credits naar hem voor de video's.


                        Let hier voornamelijk op de echo die lang blijft hangen! Werkelijk top!


                        Let hier op het omgevingsgeluid en let op het geluid van de crackling in de lucht, dat de microfoon dit perfect kan vastleggen is echt geweldig!

                        Zelf heb ik ook video's met de Panasonic HC-V770 camcorder gemaakt, alleen heb ik in mijn eerste jaar met deze camcorder (2017-2018) een groothoek lens op de camcorder geschroefd (deze kun je apart kopen) en dit is achteraf een GROTE FOUT geweest!! Het vuurwerk kwam door de groothoek lens niet meer realistisch over qua boeketgrootte en de kleuren worden ook licht vervormd. Dus die video's vind ik het geen goed voorbeeld van deze camcorder om hier te plaatsen. Verder heb ik 3 grote Kometa blokken met deze camcorder gefilmd zonder groothoek lens, daar komt de kwaliteit van deze camcorder heel goed naar voren, maar helaas kan ik deze video's hier niet plaatsen want die worden door de mods verwijderd omdat het illegaal vuurwerk betreft. Mocht je toch interesse hebben naar mijn video's dan heet mijn kanaal zo: 2metervuurwerk Ik experimenteer trouwens vaker met camera's dus in de beschrijving schrijf ik vrijwel altijd welke camera ik heb gebruikt voor het betreffende filmpje en anders kun je dat altijd vragen in de reacties of mij hier een pb sturen.

                        Ik heb ook naar de Sony FDR AX33 en de Sony FDR AX53 camcorders gekeken. Dit zijn ook hele mooie camcorders om vuurwerk mee op te nemen. De kleuren komen hier erg mooi uit de verf en het geluid i.c.m. een externe microfoon klinkt ook goed. Deze camera's worden, voor zover ik kan vinden, ook door enkele YouTubers gebruikt. De FDR AX53 is de betere van de twee op papier qua specificaties, maar in de praktijk verschillen ze weinig van elkaar. Wat vooral gunstig is aan de FDR AX53 is dat deze een net iets bredere beeldhoek heeft dan de FDR AX33 en dit komt met vuurwerk in de straat zeker ten goede.
                        Toch is mijn keuze uit gegaan naar de Panasonic HC-V770 camcorder, ondanks de kleurweergave van de Sony een lichte voorkeur voor mij heeft. Mijn keuze naar de Panasonic te wijten een drietal dingen:

                        - Het prijsverschil tussen de camcorders €389 vs €819
                        - Ondanks de kleurweergave van Sony mijn lichte voorkeur heeft, vind ik het geluid, opgenomen door een externe microfoon, snel vrij 'zwaar' klinken bij de Sony. De Panasonic vind ik hier realistischer in.
                        - Daarnaast vind ik de Panasonic een stukje gebruiksvriendelijker in gebruik tegenover de Sony.

                        Om toch een voorbeeld van de Sony FDR AX53 te laten zien:





                        Zoals je wellicht merkt komt het geluid bij de Sony camcorder net een stukje anders over dan bij de Panasonic camcorder. Dit heeft niets met het type externe microfoon te maken, maar met hoe de camcorder van merk X het geluid verwerkt. Het is maar net waar je eigen voorkeur naar uit gaat.

                        Indien je iets eenvoudigs zoekt met een goede beeldkwaliteit, maar toch een camera in handen wilt hebben waar je ook foto's mee kunt maken dan is de...

                        Oorspronkelijk geplaatst door postvoordennis Bekijk bericht
                        Dit is gefilmd met de Sony Cyber-shot RX100 III met de standaard instellingen.
                        ...ook een mooie!

                        Het grote voordeel van deze compact camera is dat deze eenvoudig mee te nemen is, je er ook foto's mee kunt maken en dat deze een lichtsterke lens ingebouwd heeft. Je zal in de onderstaande filmpjes wel merken hoe helder en scherp het beeld oogt als je in het donker fotografeert/filmt.
                        Deze compact camera valt door zijn lichtsterke lens in het hoog segment van de compacte camera's van Sony en daar is de prijs ook naar: €479. Een lichtsterke lens in zo'n compact camera heeft vaak het nadeel dat zoomen beperkt is dus hou hier rekening mee mocht je dergelijke compact camera's aanschaffen. Verder zit in dit model geen externe microfoon aansluiting op. Je zou misschien zeggen dat dat een beetje gek is voor die prijs, maar de lichtsterke lens is wat deze camera duur maakt (en daarnaast is de camera eigenlijk ook gemaakt om ermee te fotograferen).

                        Hieronder twee filmpjes van "postvoordennis" die ook op dit forum actief is. Credits naar hem voor de video's.





                        Mooie beelden he? Sony doet het erg goed met compact camera's. Ik vind het geluid afkomstig van de interne microfoon ook verrassend goed klinken. Deze compact camera's heeft Sony in zijn assortiment en zijn vergelijkbaar met elkaar:

                        - Sony Cybershot DSC-RX100 III met een zoombereik van 24-70mm (F1.8-F2.8)
                        - Sony Cybershot DSC-RX100 V(A) met een zoombereik van 24-70mm (F1.8-F2.8)
                        - Sony Cybershot DSC-RX100 VI met een zoombereik van 24-200mm (F2.8-F4.5)
                        - Sony Cybershot DSC-RX100 VII met een zoombereik van 24-200mm (F2.8-F4.5)

                        Prijzen zijn als volgt: €479, €699, €1049 en €1199. Hoe de beelden het van de VI & VII doen weet ik niet, maar van de III & V(A) kun je dezelfde beelden als hierboven verwachten, omdat ze dezelfde lens hebben. Onderling verschillen de specificaties en prijzen van elkaar en alleen de ''VII' heeft een externe microfoon aansluiting. Canon heeft bijvoorbeeld ook compact camera's in het hoog segment zitten, alleen vind ik de kleuren van Sony veel natuurlijker overkomen bij het filmen van vuurwerk.

                        Mocht dit te duur voor je zijn en wil je toch een type compact camera die in vergelijkbare SONY kwaliteit kan filmen... en waar je mee kunt fotograferen en eventueel mee ver mee kunt zoomen, dan is de Sony A6000 wellicht een optie voor je. Dit type camera is geen compact camera, maar een systeem camera en tweedehands goed te vinden voor een 'zachte prijs' samen met de kit lens (de standaard meegeleverde lens). Voor rond de €275-€400 kun je deze camera wel vinden afhankelijk van de staat en vraagprijs. Hoe kun je dan zoomen? De lenzen zijn verwisselbaar dus dit vergt een extra aankoop en kun je zien als een investering die je maakt voor het fotograferen. Een tip is om de extra lenzen tweedehands te kopen. Extra lenzen zijn namelijk vrij duur in aanschaf, maar behouden hun tweedehands waarde goed! Je zou dus een tweedehands lens kunnen kopen en na een paar jaar voor nagenoeg dezelfde prijs weer kunnen verkopen. Een tip in lenzen voor het fotograferen zijn de Sony E 35mm f/1.8 OSS OF Sony E 50mm f/1.8 OSS EN Sony E 18-105mm f/4.0. Schrik niet van de prijzen en informeer je vooraf goed! Deze lenzen kopen is overigens geen vereiste. Het voordeel van de Sony A6000 is naast dat het een compacte camera is, deze i.c.m. een grote diversiteit aan lenzen hele goede en mooie foto's kan maken.

                        RaideR/Pyroblom die o.a. op dit forum en YouTube actief is filmt met deze camera en de standaard kit lens. Credits naar hem voor de video. Hieronder een voorbeeld:



                        Net als met de compact camera's, heeft Sony een grote diversiteit van systeem camera's op de markt:

                        De Sony A6000, A6300 en A6500 zijn de oude modellen, maar niet meteen minder goed dan de nieuwe modellen. De Sony A6100, Sony A6400 en de Sony A6600 zijn de nieuwe modellen.
                        Let er op dat dit eigenlijk fotocamera's zijn en dus hoofdzakelijk gemaakt zijn voor fotografie. In de nieuwe modellen is tijdens de ontwikkeling ervan ook veel aandacht besteed naar videografie. Deze zullen op beide fronten iets beter presteren dan de oudere modellen, maar dit betekent dus niet dat de oude modellen niet goed zijn. Bekijk zelf maar de bovenstaande en de onderstaande video’s.
                        Een belangrijk verschil voor opname van vuurwerk is dat alleen de Sony A6000 niet is voorzien van een externe microfoon aansluiting, alle andere modellen hebben deze wel (en zijn ook een stuk duurder in aanschafprijs). Wel is het mogelijk om op de Sony A6000 een externe microfoon van Sony op aan te sluiten. Het nadeel hiervan is dat de keuze in externe microfoons beperkt is tot één of twee modellen en de geluidskwaliteit dus niet op z’n best is als wat er mogelijk is met camera’s met een externe microfoon aansluiting. De voorkeur gaat altijd uit naar een externe microfoon aansluiting als je daarvoor kunt kiezen en het budget ervoor beschikbaar hebt.

                        Hieronder een filmpje gemaakt met de Sony A6500 i.c.m. de Sigma 16mm F1.4. Gevonden op het YouTube kanaal van PyroTwins.


                        Dit laat heel mooi de potentie zien die de Sony camera's in zich hebben. Of hier gebruik is gemaakt van een externe microfoon weet ik niet. De waarde van de camera apparatuur ligt hier ver boven de €1000 (Camera + lens €1450 nieuw).

                        Als laatste... De IPhone 11/11-Pro/12... enz. zijn ook echt heel goed in het opnemen van vuurwerk video's! De kleuren komen mooi naar voren en het geluid wat door de interne microfoon wordt opgenomen scoort wat mij betreft een voldoende. Let er alleen wel op dat als je met een IPhone filmt je wel filmt in de 4K 60 FPS stand. Je hoeft trouwens niet perse de pro versie te hebben van de IPhone. De filmcamera's op de 11 en 11-pro zijn bijvoorbeeld hetzelfde, het verschil is alleen dat de 11-pro 1 groothoek camera meer heeft voor fotografie.

                        Hierbij twee video's die gemaakt zijn met een IPhone 11-Pro (het geluid komt hier af van de interne microfoon van de IPhone). De beelden zijn van "Rommetje" die ook actief is op dit forum. Credits naar hem voor de video's.





                        Het mooie aan een Iphone is dat hier externe microfoons op aangesloten kunnen worden. Dit wordt (nog) niet veel toegepast door vuurwerkliefhebbers, maar zal steeds meer populair worden verwacht ik. De opname kwaliteit is de laatste jaren namelijk enorm gestegen van deze microfoons en zo ook de mogelijkheden om externe microfoons, die normaal voor camera's gebruikt worden, aan te sluiten op je IPhone.

                        Zo heb je 2 type microfoons voor de IPhone's telefoons:
                        Een microfoon die gemaakt is om direct op de IPhone aangesloten te worden. Deze is in dit geval uitgerust met een lightning aansluiting. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Rode Me-L.
                        Het tweede type microfoons voor de IPhone's zijn de externe microfoons die je normaal gesproken d.m.v. een 3.5mm TRS aansluiting aan zou sluiten op je camera. Helaas... is het zo dat je een externe microfoon enkel met een IPhone kunt verbinden als deze is voorzien van een 3.5mm TRRS aansluiting. Voor camera's geldt dus dat een TRS aansluiting nodig is en voor telefoons een TRRS aansluiting.
                        Gelukkig kun je dit eenvoudig oplossen door enkele kabeltjes te kopen en het geheel in de goede volgorde aan elkaar te koppelen. Ik heb lang gezocht naar een goed filmpje wat hier (op eenvoudige wijze) uitleg over geeft en ik heb er één kunnen vinden:

                        Laatst aangepast door BurstDuo; 3 November 2021, 12:22.

                        Comment


                          #13
                          ISO 600-800
                          Diafragma F6.3
                          Sluitertijd 1/60

                          Voor wat betreft focus, bij manual focus gaat de focus niet steeds zoeken.

                          Comment


                            #14
                            Zoals al eerder gemeld in deze topic. Iphone 11 of 12 (pro) zijn extreem goed in het vastleggen van vuurwerk op 4K 60fps. Als je met een professionele camera gaat filmen dan haal je die kwaliteit bijna alleen maar met nabewerken van je video's. De software in Iphone's helpt je hier al een handje bij tijdens de opnames.

                            Comment


                              #15
                              Dank allen voor deze informatie! Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb destijds juist voor deze camera gekozen omdat je met deze camera goed kan inzoomen ;). Daarom de vraag of ik ook "redelijk goed" vuurwerk kan filmen met deze vraag.

                              Maar hier heb ik al zeker wat aan!

                              Het beste werk is vuurwerk.

                              Comment

                              Working...
                              X