Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    PERSBERICHT

    Tips om vuurwerk te fotograferen

    Op 31 december is het weer raak: we kunnen volop vuurwerk fotograferen. Het fotograferen van vuurwerk is niet eenvoudig. Aan de ene kant heb je te maken met lichtbundels die tegen een donkere achtergrond worden getoond. Hierdoor is het contrast erg sterk. Daarnaast flitsen de lichtstipjes razendsnel door de lucht, waardoor je timing als fotograaf erg goed moet zijn. Ook hebben de meeste fotografen maar weinig gelegenheid om te oefenen: vuurwerk wordt nou eenmaal alleen afgestoken op bepaalde dagen, terwijl je bijvoorbeeld portretfotografie dagelijks kunt oefenen als je zou willen.

    Camera2go heeft een aantal tips op een rijtje gezet voor het fotograferen van vuurwerk. Bestudeer de tips goed. Met de juiste voorbereiding moet het dit jaar zeker lukken om mooie foto’s van vuurwerk te maken!

    Tip 1 - Sluitertijd
    Gebruik de bulb-modus van je digitale camera. Bij spiegelreflexcamera’s is de bulb-modus handmatig in te stellen door te draaien aan het wieltje van de sluitertijd. In de bulb-modus heb je als fotograaf volledige controle over de belichting. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om slechts 3 seconden te belichten, maar ook om de sluiter een minuut lang open te houden. Op deze manier is het mogelijk om meerdere vuurwerksalvo’s in één foto vast te leggen. Houd een stukje zwart papier voor de lens als de vuurpijlen elkaar niet snel genoeg opvolgen.

    Tip 2 – ISO-waarde
    Stel de ISO-waarde zo laag mogelijk in om ruis te voorkomen. En lage ISO-waarde voorkomt tevens dat de lucht niet meer zwart, maar oranjeachtig kleurt op de foto.

    Tip 3 - Scherpstellen
    Scherpstellen is in het donker erg lastig. Het beste resultaat wordt meestal verkregen, wanneer de focus op oneindig wordt gezet. Doe dit ruim voordat het vuurwerk begint en maak vast een paar proeffoto’s, zodat je zeker weet dat je camera in het donker niet gaat ‘zoeken’ en daardoor net het juiste moment mist.

    Tip 4 - Diafragma
    Kies voor een niet te groot diafragma, omdat je een lange sluitertijd hebt. Een instellingrond de f/12 is meestal prima.

    Tip 5 - Compactcamera’s
    Bij compactcamera’s is het meestal niet mogelijk om de sluitertijd en focus handig in te stellen. Gebruik indien mogelijk een scèneprogramma dat speciaal bedoeld is voor vuurwerk. De camera stelt dan automatisch een lange sluitertijd en oneindige focus in.

    Tip 6 – Stil houden
    Het is logisch: omdat je sluitertijd langer dan normaal is, moet je de camera op een statief of een stevig muurtje zetten om bewegingsonscherpte te voorkomen.

    Tip 7 – Zoomen
    Zoom niet in. Dit levert bij het fotograferen van vuurwerk zelden een mooi plaatje op. In plaats daarvan is het aan te raden om de foto achteraf met een fotobewerkingsprogramma uit te snijden.

    Tip 8 – Helderheid
    Aan het begin van oudejaarsavond hangen er nog weinig kruitdampen in de lucht. De foto zal daardoor helderder en frisser ogen dan later op de avond.

    Tip 9 – Locatie
    Loop als het nog licht is rond in de buurt om een geschikte locatie te vinden. Kies bijvoorbeeld een hoger gelegen plekje, vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het vuurwerk boven de stad. Ook een plekje aan de oever van het water doet het altijd goed op de foto.

    Heeft u nog meer tips om vuurwerk te fotograferen? Stuur ze naar ons op en wij noteren het op onze site!



    18 December 2008

    Comment


      As ik knalvuurwerk zou willen filmen welke camera zou ik dan nemen? He lieft met een goede kwaliteit, liever geen HD want ik heb al wel gezien dat dat te veel gedoe veroorzaakt en SD is ook wel goed. Het moet ook niet te veel met de hand prutsen en zo zijn en dus automaties scherpstellen zou ook wel fijn zijn. en Siervuurwerk kunnen filmen zou ook wel leuk zijn maar is geen vereiste.
      het de Prijs moet ook niet Toren hoog zijn ;)

      gr. Pyro power
      Guess who's back?

      Comment


        Ik zelf ben op zoek naar een camera van rond de 250 euro. Ik weet dat ik dan geen super kwaliteit kan verwachten, maar misschien heeft iemand tips?

        Comment


          Oorspronkelijk geplaatst door Pyroguy Bekijk bericht
          Ik zelf ben op zoek naar een camera van rond de 250 euro. Ik weet dat ik dan geen super kwaliteit kan verwachten, maar misschien heeft iemand tips?
          Wat voor camera Johan?

          Comment


            Ik zou kijken of je wellicht op MP een leuke 2e hands spiegelreflex kan kopen! Als je daar eenmaal aan gewend bent wil je nooit meer anders!

            Comment


              Oorspronkelijk geplaatst door Monsterking Bekijk bericht
              Wat voor camera Johan?
              Haha, dom dat ik dat er niet bij heb gezet, ik ben op zoek naar een video camera ;)

              Comment


                De SONY CYBERSHOT, dsc-W55.

                Dit is een fotocamera, met naar mijn ervaring de beste videokwaliteit.
                een voorbeeldje van mijn big three, gefilmd met de DSC-W55.
                + YouTube Video
                ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                Het geluid is fenominaal voor deze camera. Voor een klein budget is dit DÈ (video en fotocamera in 1)
                Natuurlijk overtreft dit bijna niets, maar het is een koopje voor iemand met een klein budget.


                De fotokwaliteit is goed genoeg vind ik, de camera blijkt geen last te hebben van wazige soep;)
                Laatst aangepast door Firekiddo; 25 December 2008, 00:38.
                2011, denk!

                Comment


                  Iemand die ik ken heeft een Casio digitale camera, daarmee heeft hij dit gefilmd:


                  Ziet er ook wel goed uit.. Maar jammer dat digitale camera's niet zo'n goed geluid hebben..

                  Meer tips zijn welkom, ik heb nog een paar dagen om te beslissen!

                  Comment


                    Ik had de Canon FS100 in gedachte, is dat wat?

                    En hoe groter de resolutie per CCD hoe beter de kwaliteit van het beeld, of is dat niet zo?
                    En is de lichtgevoeligheid ook belangrijk? Moet die hoog zijn of juist laag?

                    Comment


                      Ik heb een vraagje over een lens.
                      Ik heb in de zomer van 2008, een Nikon D80 gekocht.
                      Speciaal om vuurwerkfoto's me te maken.
                      Even buiten beschouwing gelaten, dat ik van een vuurwerkshow foto gemaakt heb.
                      Maar gelukkig gebruik ik deze top camera niet alleen voor vuurwerk om foto's te nemen.

                      Nu wil ik van me verjaardagsgeld een extra lens er bij kopen.
                      Mede omdat ik in juni/juli naar Canada ga en ik mooi ingezoomde foto's kan nemen van bergen, natuur, enz.

                      Nu is me oog op deze lens gevallen.


                      Is deze lens wat.
                      Of is deze te duur, voor die prijs.

                      Of kan ik me verjaardagsgeld beter gebruiken voor een vaatwasser?
                      Kom zei de vis in de vissenkom.

                      Comment


                        Deze camera is van mijn zus, ik wil hem misschien over kopen.. Tenminste als ze dat wil. Maar mijn vraag is dan; is dit een goeie camera om 's avonds vuurwerk mee te filmen? Ik heb er weinig verstand van, dus ik vraag het jullie even..

                        Comment


                          Tja als je echt goede kwaliteit film wilt moet je niet met zulke compacte cameratjes aankomen Misschien moet je hem eerst eens uit proberen om te kijken of het wat is kwa filmen?
                          www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

                          Comment


                            Haha, maar ik heb geen vuurwerk meer

                            Comment


                              Dit jaar eens een showtje opzoeken is een goede test voor je camera
                              www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

                              Comment


                                Kan ik idd wel eens doen in de vakantie ofzo, bedankt voor je hulp

                                Comment

                                Working...
                                X