Zware knallers ingeslagen bij start verkoop

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Met tassen vol rotjes, vuurpijlen en potten met veelbelovende, kleurige verpakkingen, verlieten klanten de vuurwerkwinkel in Drogeham afgelopen zaterdag. De verkoop is gestart, ook vandaag en morgen kan er nog vuurwerk worden gekocht.

Een voortdurende toestroom aan klanten, zorgt dat verkoper Eelke Wybe Sikkema (29) het niet koud krijgt in de pop-upwinkel in de schuur achter het Agrarisch Centrum De Leyen. Om de klanten welkom te heten in de dorpswinkel liggen er verse oliebollen. Veel van de klanten zijn vaders en zoons, en niet zelden kijken die laatsten verlekkerd naar de potten en pijlen.

Ik ga er geen kapitalen aan uitgeven: het moet leuk blijven. Er is vaak al genoeg in de lucht te zien
Zo ook Yde van Kammen (11), die toegeeft al veel tijd te hebben besteed aan het bestuderen van de folder. Vader Wybe van Kammen (60) betaalt met plezier wat vuurwerk voor hem ,,maar ik ga er geen kapitalen aan uitgeven: het moet leuk blijven. Er is vaak al genoeg in de lucht te zien.”

Vier jaar geleden nam verkoper Sikkema de winkel over van zijn vader, die ermee stopte vanwege ‘alle wetten en regeltjes’. Om diezelfde reden stopten volgens Sikkema ook de verkopers in Buitenpost en Harkema, waardoor klanten uit de wijde omgeving naar Drogeham komen. De 29-jarige ondernemer heeft dan ook geen plannen om te stoppen met de vuurwerkverkoop. ,,Ik ga liever uitbreiden.” De rest van het jaar werkt hij voor een reisorganisatie.

Dit jaar merkt Sikkema een flinke toename in online bestellingen: 30 procent meer. Daar is volgens hem – naast het wegvallen van concurrenten – nóg een goede reden voor: veel klanten slaan de Chinese rollen, honderdduizendklappers en single shots in, die alleen dit jaar nog verkocht mogen worden. ,,Dan zeggen mensen: ‘Dit bewaar ik tot volgend jaar’.” Daarom vindt Sikkema het verbod op dit vuurwerk niet zo handig. ,,Als je dit gaat verbieden krijg je straks nog veel meer illegaal vuurwerk. Bovendien, als er bij legaal vuurwerk iets misgaat, dan gebruik je het vaak gewoon verkeerd. Het ligt aan de consument zelf dat veel vuurwerk straks verboden is.”

Dat de regels worden aangescherpt, merk je ook aan de verplichte afgifte van lonten en veiligheidsbrillen bij de verkooppunten. Sikkema doet niet moeilijk over een lont en bril meer of minder, en doet bij elke tas een stuk of wat in.

Sommigen vinden het gevaarlijk, maar als je het veilig en goed afsteekt, dan is het prachtig spul
Een van de klanten, René Pitstra (23) uit Jistrum, geeft in totaal meer dan vijfhonderd euro uit. Met name aan grote sierpotten. ,,Van kleins af aan ben ik gek op vuurwerk. Ik vind het prachtig om te zien. Anderen gaan op stap, of verzamelen iets anders; dit is mijn hobby.” De grote ‘cakeboxen’ die Pitstra koopt, kwamen onlangs in het nieuws. Ze zouden lang niet altijd veilig genoeg zijn. Daar maakt hij zich niet druk om. ,,Sommigen vinden het gevaarlijk, maar als je het veilig en goed afsteekt, dan is het prachtig spul.”

Aan vergunningen en controles ben ik al wel tienduizend euro kwijt, en dan heb ik nog niks verkocht
Zulke bedragen van honderden euro’s zijn Sikkema niet vreemd. Eén klant kocht zelfs voor drieduizend euro aan vuurwerk, vertelt hij. Veel klanten bestellen ook al jaren vuurwerk bij hem. Aan die trouwe klanten verdient hij een mooi zakcentje. Maar dat is ook nodig, zegt Sikkema: ,,Aan vergunningen en controles ben ik al wel tienduizend euro kwijt, en dan heb ik nog niks verkocht.”

https://frieschdagblad.nl/2019/12/30/zware-knallers-ingeslagen-bij-start-verkoop

Back
Bovenaan