Zwaar vuurwerk opgespoord met legermicrofoons

De politie gaat geavanceerde apparatuur van het leger inzetten om vandalen op te sporen die zwaar vuurwerk afsteken. Het gaat om de 'Soundbrella', een systeem met gevoelige microfoons dat is ontworpen om in oorlogsgebieden de locatie van aanslagen te traceren.

Volgens de burgemeester van Leiden veroorzaken bommenmakers zoveel overlast in de laatste weken van het jaar, dat alleen dit middel de groeiende overlast nog kan tegengaan.

De politie in Leiden gaat er als eerste mee aan de slag. Op vijf plaatsen worden microfoons opgesteld die in een straal van 3 kilometer elke knal detecteren. Gaat er een bom af, dan rekent het systeem uit waar die is afgestoken. Agenten krijgen binnen een paar seconden de exacte locatie per email en kunnen er direct op af.

bron

Vind het te gek voor woorden!!!

Oudjaar is oorlog! Maarja, doen de fans daar zelf ook niet aan mee. Nog wel eens video's gezien van een China Thunder van Zena in de straat. En dan roepen: "Oorlog in de straat, OOLROG"

Ook de importeurs doen toch mee, nitraatbommen zijn nu ook te koop in Nederland. Er wordt vaak geklaagd over illegaal vuurwerk maar termen in een vuurwerkkrantje: "Net zo zwaar als in België" of "Zwaarder vuurwerk dan in België" draagt ook niet bij aan een goede beeldvorming, toch?

Dit gaat te ver. Ik denk dat ze al dit geld beter in het op sporen van criminelen en dergelijke kunenn stoppen. Dit is zo'n klein ''misdrijfje'' en de politie stopt hier het meeste geld in omdat er veel media aandacht naar gaat...
En ik denk dat ze dat geld ook beter in het opsporen van handelaren kunnen doen...

Zoiets moeten ze in Brabant neerzetten dan is binnen no-time die microfoon over zn toeren :p

Nee ff zonder gekheid, echt zwaar belachelijk natuurlijk.
Vaak gaat het om 1 bom, nooit meerdere achter elkaar en staat er tig man omheen.
Heterdaadje wordt dan al lastig, eer dat ze daar aankomen zijn de vogels allang gevlogen.

Vraag me af wat dat grapje weer kost.

Dat is wat ik me ook afvraag...

Dit moet klauwen vol met geld kosten vermoed ik , met een klein slagingspercentage .
Maarja, dat zijn we inmiddels wel gewend.

Het systeem gebruiken voor oud en nieuw is denk ik niet nodig,
Het percentage is te klein om er echt profijt van te hebben.
Het is zo druk op straat dat ze er eigenlijk nooit achter komen wie het gedaan heeft
Willen ze dan iedereen in die straat oppakken.(lijkt me niet)
Dat het veel geld kost klopt zeker maar testen moet geen kwaad kunnen.

Politie heeft weer een leuk spelletje bedacht om de jeugd bezig te houden, wie is er sneller,en heb je een goede verstop plek zodat je kan zien of ze wel komen.
Wie houd wie nou voor de gek.???

Dit is weer zo iets dat op voorhand al geen kans van slagen heeft, als ik nou een BOM:bonk: zou afsteken,
en ik heb voor de rest niets bij, wat dan.?? geen bewijs dan alleen dat het daar ergens zou moeten zijn waar ik dan zou staan. en.??? heb niets gezien,kwam kijken waar die klap vandaan kwam.

Ik denk dat het net z'n verhaaltje is als in Polen vuurwerk bestellen, bangmakerij. In de hoop dat het niet meer word gedaan.

Er word de laatste dagen weer flink gesloopt met (vuurwerk)bommen dus het opsporen en opsluiten van die lui met een dikke boete is alleen maar goed.

Dan worden ze met oud en nieuw helemaal gek gemaild door het systeem. Maar even serieus... 'bommenmakers'? Je gaat mij niet vertellen dat elke knal een zelfgemaakte bom is. Wordt er een beetje moe van dat ze alles uitdrukken als 'bom'. Verder zal dit vast een leuk kat en muis spelletje zijn.

Dergelijke techniek pasten ze in de tweede wereldoorlog ook toe om vijandelijke uitzendgolven te detecteren. Niets nieuws onder de zon dus. Eerder oude wijn in nieuwe zakken.

Nou weet je meteen waarom het woord 'bom' gebruikt wordt. Legitimering om methoden te hanteren die je eerder verwacht in oorlogstijd. Anderzijds betekent 'crisis' niets anders dan 'tekort met bijbehorend conflict'.

In dit geval is het tekort een geldelijk tekort (bezuinigingen). Dus er wordt een oorlogsmethode ingezet om centen binnen te halen (kosten besparend, repressieve straffen).

Vandaar dus 'vuurwerkbom'.

Neemt overigens niet weg dat zware knallen ver van te voren en vernielingen zeer vervelend zijn.

In de buurt van de microfoon een 100.000 klapper afsteken, nou dan zijn ze tot medio februari bezig om de mailbox te legen :)

Ik ben benieuwd waar ze die dingen gaan plaatsen. De binnenstad valt echt wel mee. Ik denk dus dat ze die dingen in de buitenwijken neer gaan zetten. (Ik denk dan aan: de kooi, merenwijk, stevenshof of de mors.) Ben wel benieuwd of dit zal werken en het ook qua kosten zal meevallen.. Ik denk het eerlijk gezegt niet.

Dus les 1 die we van de poltie geleerd hebben doe het niet in je tuin want ze sporen je op.
Les 2 voor de politie en dan je bent op locatie dab ga je uren achter de boom staan in de hoop op nog een knal.
Deden ze maar zoveel moeite voor inbraak elk weekend is het hier raak motoren scooters en quads alles word weggehaald volkswagens en seats waar is de politie dan.
Kan je daar niet beter je hightech voor gebruiken dan

Ik denk in ieder geval rond de Stevenshof ja. Daar is het weken van te voren altijd al een feestje qua dikke knallers etc. Maar het gaat meestal toch om 1 knal dus ze kunnen, als ze op tijd zijn om mensen aan te spreken, toch nooit bewijzen wie het heeft afgestoken.

Ik zal het trouwens in de gaten houden. Als ze geplaatst zijn maak ik er wel even een foto van of is er al iets bekend over hoe ze eruit zien of hoe groot ze zijn?

Ik zal het trouwens in de gaten houden. Als ze geplaatst zijn maak ik er wel even een foto van of is er al iets bekend over hoe ze eruit zien of hoe groot ze zijn?
Ik geloof niet dat jij die dingen gaat zien,die hangen vast met luchtankers hoog en droog.

Back
Bovenaan