Wolff Cracker

Jeko

VWC lid
Artikelnummer: 1318
Artikelnaam: Wolff Cracker
Effectomschrijving: Volgt
Verpakkingseenheid: 10/20/10
Adviesprijs: €2,50
O.a. verkrijgbaar bij: Vuurwerkland.nl

Gelieve dit NIET over te nemen zonder toestemming én bronvermelding.

Wij danken Wolff Vuurwerk voor deze informatie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig die rode en groene lontjes en inderdaad een mooi uiterlijk. Nu nog hopen dat ze die bij mij verkopen, dan neem ik wel een slofje mee :p

dat hopen wij ook Boozebelly! Het is overigens geen vervanger van de shi shing cracker. De shi shing is nog steeds bestelbaar en staat wederom in de catalogus.

maar wat is dan het verschil tussen deze en de shising cracker dan
zijn deze soms van hogere kwaliteit ??
of gaat het hier om het uiterlijk

Als ik die dummies (die er inderdaad erg goed uitzien, het oog wil ook wat) zo bekijk op de foto, dan lijken het wel ouderwets gedraaide kanonslagen..... Zou ons gebed dan toch eindelijk verhoord worden? Dat wordt afwachten en testen dus.

Het rode 'lont' wat je op de afbeelding ziet, is gewoon touw.
Dit is zeker geen visco, aangezien visco doorgaans bestaat uit één kleur katoendraad.
Op de afbeelding zijn duidelijk twee kleuren zichtbaar (rood en wit).

De kanonslagen zien er verder verzorgd afgewerkt uit.
Als de knal naar het uiterlijk is, lijkt het mij prima stookgoed.

Laatst bewerkt:
nou dit kan wel wat worden mischien snipperen deze ouderwets om dat er bamboo papier is gebruikt!
wie zal het zegen!
ik hoop het want als onze gebeden zijn verhoord door wolf dan word ik erg blij!

Als ik die dummies (die er inderdaad erg goed uitzien, het oog wil ook wat) zo bekijk op de foto, dan lijken het wel ouderwets gedraaide kanonslagen..... Zou ons gebed dan toch eindelijk verhoord worden? Dat wordt afwachten en testen dus.

Ik ben bang van niet. Voor goede kanonslagen met een goede knal moet er flashkruit in en aangezien flash verboden is in grond-knalvuurwerk, denk ik dat ook deze knallers brandhout is...
Tenzij... de huls van deze knallers dermate goed is afgewerkt met stevig pakpapier en een hard opdrogende lijm, waarbij er de maximale hoeveelheid kruit in zit (dit is meen ik 2 gram of 2,5 gram) dat er niet los in zit maar er in is geperst, dan is het heel goed mogelijk om ook met zwart buskruit(BP) toch nog voor een redelijke knal te zorgen. Echter verwacht er geen nitraat knal o.i.d. van, want dat bereik je niet met 2 gram BP met geen enkele mogelijkheid. De knal zal (denk ik) in zo'n geval liggen in de buurt van een "gewone" groene strijker K0203, maar zeker niet harder.
Tenminste dat denk ik, maar ik hoop voor je dat ik het fout heb en het toch goede knallers zijn.

Het gaat niet om de knal, witte reus, maar om de snipperfactor.

Zou mooi zijn als die bij dezen als vanouds is. Kan het ook zijn dat ze zo'n nieuwe generatie max. gevulde knaller op de markt willen brengen? Want ik meen toch dat er, ondanks de mogelijkheid, dat nog maar weinig gedaan werd? Om hoeveel gram ging dat nog maar? Er moest meer uit te halen zijn dan er tot nu toe gebeurde. Als Wolff dat nou hier combineert met een lekkere snipperboel...

Geen mensen hier met Wolffcatalogus 2009 incl. prijslijst? :D

Het gaat niet om de knal, witte reus, maar om de snipperfactor.

Zou mooi zijn als die bij dezen als vanouds is. Kan het ook zijn dat ze zo'n nieuwe generatie max. gevulde knaller op de markt willen brengen? Want ik meen toch dat er, ondanks de mogelijkheid, dat nog maar weinig gedaan werd? Om hoeveel gram ging dat nog maar? Er moest meer uit te halen zijn dan er tot nu toe gebeurde. Als Wolff dat nou hier combineert met een lekkere snipperboel...

Geen mensen hier met Wolffcatalogus 2009 incl. prijslijst? :D

Beste Richardus,
Voor een goede snipperfactor zal er mijns inzien toch flash gebruikt moeten worden. In de knallers van vroeger die toen legaal waren zat immers ook flash en inderdaad die snipperden geweldig, en dan praat ik over begin jaren '80. Ik kan mij herinneren dat er tot 1982, 1983 ofzo rotjes waren die snipperden en daarna kwamen er door die strenge regels alleen maar BP in de rotjes ipv flash. Ja inderdaad flash WAS in Nederland toegestaan in grond-knallers, maar sinds 1983 ofzo (pin me er niet aan vast, wanneer precies) werd dat verboden en zo is het nu tot op heden nog zo. Reden was o.m. te harde knal. Hoewel in vergelijking met toen en met nu is het siervuurwerk er stukken beter op geworden, cakes van 200 gram PTS en laat staan 500 gram PTS, kon je toendertijd alleen maar van dromen.
Maar het knalwerk is nog hetzelfde gebleven als toen (+/- 1983). Ik weet niet of het wel eens mogelijk is om met louter BP voor een volledige snippering van knal werk te zorgen. In kanonslagen zit naast (een kleine) hoeveelheid BP ook nog een grote hoeveelheid klei wat weer het snipperen tegengaat.
Of er moeten kanonslagen komen zonder klei en dat het kruit in bijna de gehele lengte van de huls zit, waarbij ipv klei gewoon een papieren propje zit.
Nou ja, we zullen wel zien.

Jongens, jullie hebben allebei gelijk, zoals wel vaker bij een discussie.
Ja, vroeger waren er veel flashknallers die goed snipperden in Nederland. En nee, flashkruit is geen vereiste voor een goede snipperfaktor.

Met voldoende kwalitatief blackpowder, omvangen door een strakke huls van het juiste (rijst-)papiersoort, is wel degelijk een goede snipperkanonslag te produceren. Voorbeelden te over uit de jaren 70 en 80.

Wel is het natuurlijk zo dat het gebruik van Flashkruit het snipperen flink vereenvoudigd. De klap is immers heftiger (meer druk). Dan nog is er echter de discussie van het gebruikte papier, de oppervlaktespanning van het papier en het gebruik van klei als stop (bweh :sad:).

Ik kijk met nieuwsgierigheid naar deze nieuwe knaller, maar verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Neem mij mijn negatieve invalshoek svp niet kwalijk na jaren van teleurstellingen.

Cameo

Ik verwacht ook niet te veel, maar kan het niet laten toch hoopvol te zijn. Je weet maar nooit :)

Ik dacht ook al; over het snipperen en flash en bp: ik steek ze af sinds '85 ofzo, en ik heb in mijn jeugd toch echt nog goed snipperende kanonslagen meegemaakt hoor... 't Is in míjn beleving ook niet zo dat er sinds '83 enkel dezelfde matige kanonslagen zijn. Da's toch vooral meer sinds een jaar of 7 tot 10?

Ik snap niet waar dat onzin verhaal over dat je met zwartkruit geen knal kan maken vandaan komt, elk jaar lees je dat diverse keren op alle fora. :sad: Zwartkruit vereist een sterk gemaakt compartiment (pff, rotje dus) dit is duur, arbeids intensief, etc. Een je hebt er veel meer van nodig voor een leuke knal. Flash is dan veel handiger in vuurwerk.

Ik vertrouw ook geen enkele "nieuwe" knaller meer, na een eindeloze rij klei-bommetjes zoals vorig jaar de sub-woofers, alleen de naam was leuk verzonnen. Toch hoop ik ze te bemachtigen, je witl ze toch weer proberen natuurlijk.. :rolleyes:

... 't Is in míjn beleving ook niet zo dat er sinds '83 enkel dezelfde matige kanonslagen zijn. Da's toch vooral meer sinds een jaar of 7 tot 10?

Naar mijn eigen beleving waren er zeker tot 1988 goede knallers (voornamelijk blackpowdergebaseerde) te koop in Nederland. In datzelfde jaar werd ik voor het eerst ontgoocheld door een reeks aangeschafte Shising sloffen, waarvan de knallers "ploften" in plaats van knalden. De hulzen bleken ingesneden; een maatregel om ze effectief af te zwakken. Het is mij persoonlijk daarna niet meer gelukt een knaller te vinden in Nederland die "als vanouds" presteerde. Vanaf 1990 ben ik gestopt met het kopen van knalvuurwerk als gevolg daarvan. Van andere Museumdudes heb ik begrepen dat er nog zeker tot midden jaren 90 goede knallers te vinden waren, al betrof dat veelal oude stock.

Tegenwoordig hebben we (goddank!) de grondbloem/knal. Wat een zegen. Het is dan wel geen rotje, maar hij knalt goed en snippert redelijk. Ik stook ze in grote getale elk jaar. Maar net als Roel kan ik het uiteraard niet nalaten om straks een pakje te proberen van de Wolff crackers. Wie weet worden we positief verrast.

Cameo

Ik ga deze zeker proberen.
Hoe ze knallen ik weet het niet, maar ik ben net zoals iedereen hier, niet positief.

Maar ik vind ze er wel mooi uit zien.
Er is in ieder geval aandacht aan gegeven en stemt mij dan wel wat positiever negatiever....

Het zal een mega blunder van Wolf zijn als ze dit pakket zo mooi maken maar de knal/lont zo zielig maken als de rotjes die je afgelopen jaar kon kopen. Als dit niet meer dan 2 euro kost koop ik heel misschien 1 pak.

Back
Bovenaan