Wet van minimumprijzen is toch niet toepasbaar op vuurwerk?!

Wat mij laatste tijd is opgevallen is dat er bepaalde minimum prijzen zouden worden opgelegd door importeurs aan retailers. Ik heb het dan over een aantal doorlont blokken bijvoorbeeld.

Importeurs mogen helemaal geen minimum prijzen opleggen aan retailers naar mijn weten? Is dit dus niet gewoon een verkapte truc om iedereen om de tuin te leiden en de hoofdprijs te laten betalen? En dan al dan niet gewoon door de retailers omdat zei de prijs wel kunnen aanpassen?

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is en misschien kan iemand mij dit verder toelichten?

Ik ben benieuwd!:D

Volgens mij heb je helemaal gelijk dat ze geen minimum prijzen mogen vragen voor een bepaald product, maar volgens mij is het probleem dat importeurs drijgen dat ze geen vuurwerk zullen leveren als een winkel zich niet aan hun prijs houd. Hier is volgens mij geen verbod op dus kunnen ze gewoon doorgaa. Met hun praktijken.

@ Tjopper ik bedoel het meer vanuit de kant van de wetgeving.

@Vwjent
Waarom zouden importeurs dat gaan doen? Ze gaan dan snijden in hun eigen omzet en volgens mij kunnen de retailers toch vrij eenvoudig een andere importeur kiezen.....

@Vwjent
Waarom zouden importeurs dat gaan doen? Ze gaan dan snijden in hun eigen omzet en volgens mij kunnen de retailers toch vrij eenvoudig een andere importeur kiezen.....

Als het een goed merk is wil een winkel dit graag verkopen dus dan willen ze ook wel een paar producten voor iets meer verkopen, waar sommige dan weer wat gratis bij geven zodat het niet erg is dat ze minder korting gaan geven. Ik denk dat juist hiervoor de winkels dit ook aan het licht brengen.

Als het een goed merk is wil een winkel dit graag verkopen dus dan willen ze ook wel een paar producten voor iets meer verkopen, waar sommige dan weer wat gratis bij geven zodat het niet erg is dat ze minder korting gaan geven. Ik denk dat juist hiervoor de winkels dit ook aan het licht brengen.

Volgens mij kijken de niet-vuurwerkliefhebbers die een winkel hebben eerder naar de marges.....

In het bovenstaande topic heb ik ook mijn ervaring en mening gedeeld.

Minimum prijzen mogen niet, vrije handel blablabla.
Toch gebeurt het ook met meer producten zoals Siemens en Bosch. Zie mijn ervaring in het bovenstaande topic.
Grote producenten die minimum prijzen stellen. Als je deze niet hanteert wordt er niet geleverd aan je. In mijn idee om de marges van grote winkels te beschermen. Of misschien toch om een bepaald imago te geven aan een merk. Het kan meerdere redenen hebben.

Volgens mij heb je helemaal gelijk dat ze geen minimum prijzen mogen vragen voor een bepaald product, maar volgens mij is het probleem dat importeurs drijgen dat ze geen vuurwerk zullen leveren als een winkel zich niet aan hun prijs houd. Hier is volgens mij geen verbod op dus kunnen ze gewoon doorgaa. Met hun praktijken.
Geen verbod op? Ik weet het wel bijna zeker,

En dan nog?
Als ik als retailer van Rubro te horen had gekregen dat ik niet zelf de prijs mag bepalen, en ik niet geleverd krijg als ik dat wel doen, had ik allang naar een andere importeur gegaan waar ik dat wel mag. Dan maar geen Immortal Gold in het assortiment, jammer dan!

Back
Bovenaan