Welke traditie(s) hebben jullie tijdens de dag/avond van het jaar?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Dus heb je bepaalde vaste terugkomende handelingen of zijn er familie tradities die elk jaar vast terug komen tijdens deze feestdag/avond?

Zo ken ik een spaans/nederlandse familie die elk oud & nieuw ieder 10 druiven in de laatste 10 seconden van het jaar op aten. Of staan er bepaalde spellen op de agenda voor die avond? Vertel erover!

Met dank aan Firedragon!

Laatst bewerkt:
De enige traditie is dat we in de avond tot half 1 naar oma toe gaan. Daarna hier naar vrienden in de straat en de rest opstoken :) Een andere traditie (niet op de dag zelf) is het vuurwerk ophalen op de 29ste 8 uur 's ochtends :D

Dus heb je bepaalde vaste terugkomende handelingen of zijn er familie tradities die elk jaar vast terug komen tijdens deze feestdag/avond?

Zo ken ik een spaans/nederlandse familie die elk oud & nieuw ieder 10 druiven in de laatste 10 seconden van het jaar op aten. Of staan er bepaalde spellen op de agenda voor die avond? Vertel erover!

Met dank aan Firedragon!

Kibbeling eten... 's middags. Dan naar opa en oma. :p
Soort traditie haha

Stoken , stoken en stoken. En natuurlijk vanwege de spanning niet ontbijten, doe ik het wel dan ligt het 2 minuten later op de grond. En elk jaar sta ik op 8uur op en werk ik mijn "traditionele" rooster af. Verder komen altijd kennisen rond 4-5 uur. En 's avonds altijd een paar rondjes door de wijk maken met m'n broer en kennissen/vrienden.

vooral veer flowerthunders en asian thunders afsteken :P
verder lkkr blijven stoken de hele dag door en als het kan ff een hapje eten tussendoor :P
heb de hele dag tog geen honger :)

en als ik "denk" dat ik te weinig vuurwerk heb koop ik nog wat op het laatste moment voor die winkels sluiten.

gr

Ik heb niet echt een traditie.
Alleen de o-zo-bekende traditie om gewoon de hele dag vuurwerk af te steken!

risk spelen met de familie en om half 12 vuurwerk klaarmaken(lontjes losmaken topfolie verzwakken)
en daarna afsteken maar.:)

Hehe. Daar leef ik ook mee. Traditie is geworden om elk jaar het zo gek mogelijk te maken met vuurwerk. Alsmaar meer, meer en meer! En de hele dag door vuurwerk afsteken.

De traditie is gewoon stoken en nog eens stoken elke seconde is er 1 en deze jaar weer:D

Laatst bewerkt:
FireDragon, wat zijn eigenlijk jouw tradities? :)

Mijn, of eigenlijk onze tradities zijn dat we 's avonds proberen een leuk spel te spelen. Vooral het 'lepeltjes-spel' vinden wij altijd erg lachen.
Ook hebben wij de Spaanse traditie overgenomen met de druifjes omdat hier een hele mooie gedachte achter zit.

Ook eten we altijd soep met brood 's avonds voor het avondeten, omdat er traditie getrouw de rest van de avond altijd tal van lekkere hapjes op de buffet tafel (nog een traditie) komen te staan. En dus ook het bereiden van die lekkere hapjes is ook een traditie geworden op de laatste dagen van het jaar.

Tevens is het een traditie geworden om 's avonds na het stoken met de buurtjes rond de vuurkorf met de champagnefles naar de Hindoestaanse overbuurman te blijven kijken met zijn 1000-en-1 mini vuurwerkjes die hij pas om 02.00 of 03.00 gaat afsteken. Ook proberen we elk jaar weer een lekkere vroeg-in-de-ochtend snack te verzinnen.

En op nieuwjaarsdag lekker brak even iets "ontbijten" met de tv op het nieuwjaarsconcert in Wenen afgestemd of met het skispringen wat er ook elk jaar te zien is. En dan ook weer traditie getrouw nog even de laatste resten opruimen van het stookgeweld de nacht ervoor.

Zo, dat zijn een paar tradities die wij meestal hebben. Ik denk dat ik er nog wel wat vergeten ben, omdat die zo standaard zijn geworden dat we er niet eens meer bij stil staan.

Mijn, of eigenlijk onze tradities zijn dat we 's avonds proberen een leuk spel te spelen. Vooral het 'lepeltjes-spel' vinden wij altijd erg lachen.
Ook hebben wij de Spaanse traditie overgenomen met de druifjes omdat hier een hele mooie gedachte achter zit.

Wat is precies dat lepeltjesspel?

Wat is precies dat lepeltjesspel?

Wij noemen het het lepeltjesspel, misschien heeft het ook andere namen:
Ik hoop dat het te begrijpen is.

Je zit aan een tafel en legt 1 theelepel of ander iets neer verdeeld over de tafel dan dat er spelers zijn (dus 10 spelers, 9 lepels o.i.d.)

Je gebruikt 2 spellen goed geschudde kaarten bij meer dan 4 personen, omdat het doel is 4 dezelfde kaarten te verzamelen (dus bijvoorbeeld 4x harten4 of 4x een 3).

1 speler (de uitdeler) begint, 4 kaarten per persoon uit te delen steeds 1 per persoon klokje rond.

De rest van de stapel kaarten ligt voor de uitdeler.

De uitdeler pakt een kaart van de stapel kijkt of hij deze voor zijn einddoel kan gebruiken, zo ja dan stopt hij deze bij de 4 reeds uitgedeelde en doet er 1 weg die niet in aanmerking komt.
Deze word omgekeerd en dus niet zichtbaar doorgeschoven naar de buurman of buurvrouw.

Buurvrouw of buurman kijkt ook of hij deze doorgeschoven kaart kan gebruiken en doet hetzelfde et cetera, et cetera.

De uitdeler neemt met rap tempo kaarten van stapel en schuift ook heel snel door, alle anderen ook dus.

Wanneer iemand 4 dezelfde heeft, mag diegene een lepeltje pakken, maar dat hoeft niet. Je mag ook de schijn ophouden dat je nog geen 4 dezelfde hebt om de spanning op te voeren. Wel moet diegene dan proberen dat lepeltje zo sneaky mogelijk te pakken, en op dat bewuste pak moment mogen alle lepeltjes ook meteen gepakt worden door de rest, en één persoon is dan altijd te laat. Die persoon valt af en krijgt een opdracht van de winnaar die als eerste het lepeltje pakte en moet die uitvoeren. Te denken valt aan nog een keertje inschenken of een liedje zingen. Verzin het maar!

En dan overnieuw. De volgende verliezer moet dan weer een opdracht uitvoeren én dezelfde opdracht als de voorgaande verliezer(s)!

Dus moet je goed bedenken dat je als winnaar mogelijk ook een keer je eigen opdracht zou kunnen moeten uitvoeren als je in latere ronden verliest!

Erg leuk om eens te proberen, en aan te passen naar eigen believen.

-buurt wakker maken :)
-gezellig lunchen met de familie
-stoken met zo'n beetje iedreen
-champagne om 24:00
-oliebol om 24:00
-Een dikke rol om 24:00
en er moeten er vast nog meer zijn

leuk

Hmm, tradities zijn veranderd de afgelopen 30 jaar wisselingen die ik bewust heb meegemaakt, tegenwoordig van 10:00 tot 02:00 vuurwerk afsteken natuurlijk. Meestal vier ik O&N bij een aantal museum dudes, als ik dan thuis kom zo rond 03:00/03:30 schenk ik een stevige borrel in en maak de knallen in de verte mee op m'n balkon met een sterretje of morning glory. Gewoon nog even buiten zijn. (En Ja, dan stook ik even met alcohol op.. :) )
Dan doe ik een rondje TV en internet, eerste berichten lezen van freaks, nieuws uit andere wereld delen, etc. Borreltje. Dan m'n nestje in, ongewassen met kruitwalm en kleigeur aan m'n handen.
Op 1 januari fris gewassen en geschoren de eerste beelden zien, oliebolletje als ontbijt, reacties lezen, aantal gewonden, etc. Later op de dag een pril begin maken met de wensenlijst van het vuurwerk wat ik dit jaar wil hebben.
Da's zo'n beetje de traditie de afgelopen jaren in huize Roel. :)

Tradities die ik (wij) doorgaans tijdens Oud en Nieuw hebben:

Feest
Wij maken van Oud en Nieuw elk jaar een feest, dit betekent een huis vol met familie en vrienden. TV uit, muziek aan, drinken, dansen en gezelligheid.

Eten
Oliebollen, appelflappen,appelbeignets, salades, loempia,s, kippenkluifjes en gehaktballetjes in satesaus.
Dat gaat de laatste twintig jaar al zo

Vuurwerk
Om 22.00 uur traditioneel pijlenuurtje met een man of 8 waarbij iedereen om de beurt een pijl afsteekt.
Als we ,s nachts klaar zijn met stoken, gaan we "zoeken", overgebleven ritueel uit mijn jeugd, waar het voornamelijk om draait is het rustig afbouwen van die spanning die ineens weg is, de teleurstelling wegwerken

Nieuwjaarsdag
Deze dag staat in het teken van evalueren (ook op papier),nagenieten, nieuwjaar wensen en de laatste oliebollen nuttigen

In de ochtend voor 10:00 uur:
- Opstaan, wat eten en drinken en het ligt er dan aan wie ik allemaal bij mij heb. Ik heb ook wel eens gezellig een broodje gehaald en staan eten met allemaal gasten om kwart voor 10 op straat.

9:55 naar buiten. afgelopen twee jaar exact 5 minuten voor 10.
10:00 uur: herrie maken.

Tussen 11:00 en 13:30 uur ergens bij oma's langs gaan omdat die jarig is. Mooie verplichting tegenwoordig, even lekker rustmoment op de drukke dag. Vroeger verafschuwde ik het, omdat ik zo nooit naar buiten kon. Nu geniet ik er van, te meer omdat oma's steeds ouder wordt.

Vanaf 14:00 uur: stoken.

18:00-19:00 uur: eten. Afgelopen jaar was dat zelfgemaakte erwtensoep. Ik denk dat ik dat dit jaar weer wil maken. Het is wel arbeidsintensief werk en houdt mij van de straat. Perfect voor 30 december in de avond.

Na 19:00 uur: pijlenuurtje. Afgelopen jaar niet om en om pijlen afgestoken, maar gewoon tussendoor. Kijken of ik het ouderwetse om en om stoken weer in kan voeren net zoals Fred dat heeft. Dat was vroeger altijd wel erg gezellig namelijk. En voor de rest: stoken.

Daarna is het van alles en nog wat, stoken, eten, drinken, stoken, stoken, stoken, binnen bij visite. Eigenlijk van alles is mogelijk.

In ieder geval het laatste 1 a 2 uur binnen zitten, oren en lichaam laten rusten, met familie, vrienden en kennissen zijn.

23:55 champagneflessen openen, schenken. Spullen, jassen etcetera klaar leggen om naar buiten te stormen.
23:59 met de klok de spanning opsnuiven.
23:59:50: aftellen!
00:00 uur: gelukswensen, kussen, handen schudden, proosten.
Uiterlijk 00:05 naar buiten stormen.

En dan gewoon los gaan!

Vanaf 02:00 uur: opruimen, hapje en drankje.
En daarna weer binnen genieten met gasten of als ik ergens zelf te gast ben natuurlijk. En dan kan er weer van alles gebeuren. afgelopen jaar heb ik niet geslapen, het jaar erop was ik om 3 uur zo gesloopt dat ik blij was om half 4 in bed te liggen. En dan is de traditie...

Weer 364 dagen wachten tot die ene dag...

Back
Bovenaan