Wat eet/kook jij in de winter maanden?

bassie1978

VWC lid
Een mooi onderwerp dat erg goed past in ons sfeergedeelte!

Wat eet jij in de wintermaanden? Gewoon de normale dingen of juist als het koud is de stampotten en snert? Vertel het ons hier..

Zelf eet ik veel stampotten. Zuurkool, boerenkool, worteltjes, andijvie, noem maar op! Heerlijk, vooral als het lekker koud is!

Waar de gast om vraagt :p
Ik werk nu ongeveer anderhalf jaar in een restaurant wat bij de sauna hoort hier in de stad. Sinds kort van de afwas naar de koude kant, wat een stuk beter bevalt. In de wintermaanden zullen er vast wel acties zijn met stamppot, maar voor nu is het gewoon salades maken :p
Thuis kook ik eigenlijk nooit zo vaak, misschien dit jaar maar eens wat vaker gaan doen op een koude zondag middag.

We eten hier eigenlijk alles,wat we de rest van het jaar eten. Alleen zal er vaker,een stampot gemaakt worden. Als we aardappels in huis hebben.

Zo snel aangemaakt bedankt!

Zelf maken we thuis vaak zuurkool stampot met gebakken spekjes, wortelen stampot, andijvie stampot, boerenkool stampot en vaak ook met echte Unox Rookworst.

Ook snert (erwtensoep) met Unox rookworst gaatver goed in.Vooral als me tante zelf erwtensoep maakt.

Tussendoor gaat er ook een zelfgemaakte wafel in. Heerlijk vooral als ze nog warm zijn:)

En in de maanden wat op de -ber eindigen zijn ook de mosselen weer aanwezig! Heerlijk. Met wat groenten, kruiden, frites en mosselsaus.

Mogen we hier ook recepten delen?

Zelf eet ik elke dag vrij divers.
Komt door mijn beroep als chefkok.
Vooral in de wintermaanden stel ik altijd een leuke kaart samen met veel seizoensgebonden producten.
Dus zit dagelijks aan verschillende kost met mijn collegas.

Andijviestampot met een spekje , eitje en een drupje azijn met een zelfgemaakt gehaktballetje.

Lekker erwtensoepje met een lik reuzel erdoor (omas recept :p )

bruine bonensoep(hier is de vrouw iets minder van gecharmeerd )

lekkere portie zuurkool.met een goed stuk duitse worst.

Maar als de winter vol in gang is is er weinig lekkerder dan savond een fles donker bier en een frietje stoofvlees met een goeie dot mayo.

en natuurlijk de aloude uiensoep. donkergebakken uien met knoflook die afgeblust worden met een scheut rode wijn en runderboullion uurtje of 2 zachtjes koken en een stuk brood met blauwe kaas erop en een kwartiertje in de oven :)

Hier laat ik het maar bij voordat we een receptentopic moeten aanmaken .

Och...wat mij betreft mogen er hier ook wel recepten worden gedeeld hoor :D
Houd het lekker gezellig en dan kunnen anderen misschien nog wat ideeen opdoen!

De eerder genoemde mosselen:

Benodigdheden:
- 2 kg mosselen (2 normale eters)
- 1 zak mosselgroenten of alles los kopen.
- 1 zakje mosselkruiden
- Grote pan (met deksel) als de Mosselen erin zitten moet hij 3/4 vol zitten.
- Spatel

Haal de mosselen uit de verpakking en doe ze in een kom met koud water.
Verwijder kapotte Mosselen en Mosselen die na 1 minuut en een keer erop tikken nog niet gesloten zijn.
Doe de goede mosselen in de pan. Doe er de groente en de kruiden bij en een glas water of witte wijn, voor de verandering kan het ook geprobeerd worden met normaal bier.
Roer alles om zodat alles goed gemixd is.

Zet de pit aan en doe de deksel op de pan. Als de deksel omhoog komt of begint te trillen roer alles dan voorzichtig om herhaal dit 3x.
Als de deksel niet trilt dan is het binnen 10 minuten zeker gaar.

Mosselsaus:

Benodigdheden:
- 3 eetlepels mayonaise
- 1 eetlepel azijn
- 2 eetlepels mosterd
- water*
-snuifje peper

Meng alles door elkaar met een kloppertje en leng aan met een beetje water. I.p.v. water kun je ook het vocht wat in de mosselpan zit gebruiken!

Zet pan op tafel en geniet!

Serviertip: Frites!

Zoals iedereen, lekker stampen! Boerenkool, rauwe andijvie, zuurkool... Hmm! Lekker spek dobbeltjes erbij bakken, (rook)worst erbij.. Heb er nu al zin in :)

Haha Wat een Topic weer Heerlijk Hoor hoe verzin je het haha !! Als je hier aan denkt dan denk je meteen aan de koude maanden die komen zal haha !!
Ik zou eens zeggen wat ik allemaal eet in de winter maanden
Ik eet het liefst Stampot Boerenkool daar je kun je mij swinters voor wakker maken
En Stampot andijvie en
En S'winters vind ik Eeen heerlijke warme bak Snert ook heel lekker

Sinds afgelopen week ben ik weer begonnen met het ouderwetse prakkie.

1. Kroten. Met uitjes door het prakkie. Bij voorkeur een bal gehakt.
2. Boerenkoolstampot. Rookworst, bal gehakt of speklap.
3. Zuurkool met spek en worst.
4. Andijviestamppot met spekjes en bal gehakt of speklap.
5. Spruitenstamppot wederom met spekjes (anders is het niet zo smakelijk) en bal gehakt of speklap.
6. Hutspot (peen en ui). Peperballetjes er doorheen. Gemarineerd speklapje maakt het af.

Los van prakkies:
1. Erwtensoep. Goed voedsel om mee af te vallen ook. Van een blik krijg je een vol gevoel en tis relatief gezond. Zelf maken doe ik alleen bij tijd te veel en de wetenschap dat ik gasten krijg. Wel onwijs gaaf om te doen. Vooral tussen het 'klaarmaken van het vuurwerk door.

Voor de rest is er van alles mogelijk. Kans is groot dat ik iets met roggebrood zal doen. Pasta is ook altijd mogelijk. Afgelopen jaar heb ik in het najaar een najaarskuur gehad waarbij een bak sla en kwark op het hoofdmenu stonden. Dat heeft een goede boost voor mijn gezondheid betekent in de periode oktober, maar vooral november en december. In december was ik lekker fit!

Heerlijke stampot.
Dan met name boerenkool en andijvie met spek. Hutspotje gaat er ook nog wel in.
Lekker speklap erbij, of losse spekjes.
Daarnaast mag snert niet ontbreken. Heerlijk zelf gemaakt met krabbetjes, stuk roggebrood met zeeuws spek erbij. Heerlijke winterkost.
Verder doet een chili con carne het ook altijd goed. lekker zelf rommel erin gooien wat je wilt en ook nog eens niet al te duur.
greetzzz

krijg hier honger van..
dalijk ff vet patatje met kroket en frikadel halen!!
Oja Kwak mayo erover is ook niet overbodig..

ja die eet ik zo af entoe ook in de winter..

Oja smiddags worste brood doet het ook prima..

Maar stampotje met worst of stoofvlees of een lekker bal gehakt gaat er in de winter ook wel in!

Ik heb ook diverse dingen die ik veel eet tijdens de winter.

- erwtensoep
- zuurkool
- hutspot

De hutspot doe ik met peen en ui, en vervolgens ook nog, om het lekkerder te maken, flink wat spekjes en piccalilly. Echt kostelijk! :D Mijn moesje zal binnenkort wel weer beginnen met winterse kost koken. Heb er zin an!

Ik lees hier heel veel stamppot enzo,

Maar wat ik nog mis zijn stoofpeertjes. En dan bedoel ik niet die chemische dingen uit een potje maar zelf maken! Heerlijk de hele middag op laten staan in kersensap met een kanaalstokje erbij. Lekker hoor!

stoofperen.jpg

kanaalstokjes? is dat riet? :D

ik ben niet zo van de hollandse prakjes, maar spinazie is wel altijd feest. boerenkool met jus en spekjes er door heen en een braadworst erbij mag ook nog..

verders zijn alle soepen welkom :)

Back
Bovenaan