Waarom 156 decibel KEIHARD?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vuurwerk mag 156dB zijn op 2 meter afstand.

http://www.nu.nl/gezondheid/2703905/vuurwerk-gevaarlijk-gehoor.html

Dat betekent dus ACUTE gehoorbeschadiging waarna je opgezadeld kan worden met tinnitus, een eeuwig durende pieptoon in je oren voor de rest van je leven. Ik begrijp niet goed waarom dat zo HARD moet dat het zelfs schadelijk is voor je gehoor? Letselschade aan je gehoor is niet zichtbaar en je denkt dat het wel meevalt. Wie heeft bedacht dat het zo hard mag zijn?

Welke randdebiel staat er ook zo dicht op vuurwerk.... vuurwerk ontploft op 25 meter in de lucht niet 2 meter naast je oor.

Dat betekent dus ACUTE gehoorbeschadiging waarna je opgezadeld kan worden met tinnitus, een eeuwig durende pieptoon in je oren voor de rest van je leven. Ik begrijp niet goed waarom dat zo HARD moet dat het zelfs schadelijk is voor je gehoor? Letselschade aan je gehoor is niet zichtbaar en je denkt dat het wel meevalt. Wie heeft bedacht dat het zo hard mag zijn?

Dit is de maximale piekmeting en deze wordt in de praktijk niet gehaald.
Verschillende vuurwerkbedrijven leveren naast de veiligheidsbril ook oordopjes.

Welkom op het forum Hardeknallen.

Er is geen vuurwerk dat een knal produceert waarbij op de gebruiksaanwijzing staat: 2 meter afstand bewaren. Daarnaast word veel vuurwerk bij juist gebruik de lucht in geschoten waarbij het tot ontploffing komt op hoogtes van 20 tot 40 meter. Producten die onder de 8 meter knallen komen niet door de keuring. Dus weer geen afstand van 2 meter.

Er word elk jaar weer wat nieuws uit de kast getrokken om vuurwerk in kwaad daglicht te stellen.

Nou hier werd hard geknalt het doet pijn aan mijn oren? Dan krijg je al snel het argument dat jij gevoelige oren hebt maar andersom? Dan lijkt het product vuurwerk heilig verklaard te worden. Hier werd het vuurwerk vanaf balkon naar beneden geworpen met keiharde knallen. Kinderen durfden daardoor niet meer buiten te spelen omdat die last kregen van het gehoor.

Nou hier werd hard geknalt het doet pijn aan mijn oren? Dan krijg je al snel het argument dat jij gevoelige oren hebt maar andersom? Dan lijkt het product vuurwerk heilig verklaard te worden. Hier werd het vuurwerk vanaf balkon naar beneden geworpen met keiharde knallen. Kinderen durfden daardoor niet meer buiten te spelen omdat die last kregen van het gehoor.

Knalvuurwerk met keiharde knallen is in Nederland illegaal. Het probleem ligt dus niet bij de geluidssterkte van Nederlands consumentenvuurwerk maar bij de mensen die illegaal vuurwerk kopen en dat ook nog eens onjuist gebruiken.

@hardeknallen Vaak is dit vuurwerk niet gemaakt vior consumenten, en dit vuurwerk is ook nit te koop in winkels in Nederland, België en Duitsland. De harde knallen die pijn doen aan uw oren worden vaak ook niet getest, en worden niet geproduceerd voor de consument. Het Nederlandse consumenten vuurwerk gaat niet te hard, en doet al zeker geen pijn aan uw oren. Deze meting van 154dB wordt nooit gehaald op 6 meter!

Uit de toon blijkt dat u een tegenstander bent van harde knallen. Ieder zijn mening, echter hoeft u niet de gevaren aan ons te benadrukken. Elke vuurwerkliefhebber die op dit forum actief is, weet de gevolgen van een harde knal op een te kleine afstand.

Het probleem wat u aankaart is echter al gedurende de evolutie een manier opgelost. Echter door de huidige manier van opvoeden, de maatschappij en andere factoren is deze oplossing minder voor de hand liggend dan vroeger.

Gezond verstand

Gedurende de evolutie van de mens heeft **** sapien verstand ontwikkeld, gezond verstand. Dit verstand moet ervoor zorgen dat de mens dingen doet om zo veel mogelijk gevaren en de gevolgen van deze gevaren te verminderen. Zo heeft de natuur ervoor gezorgd dat wij genoeg afstand nemen van vuur, omvallende bomen en wilde dieren. Dit verstand is echter door te trekken naar de huidige leefomstandigheden.

Ieder mens met gezond verstand weet dat het niet verstandig is om op twee meter van een harde knal te staan zonder geluidsbescherming. Tevens hebben wij iets ontwikkeld om de medemens zonder gezond verstand, de onderontwikkelde, in te lichten namelijk: de gebruiksaanwijzing waar wordt verwezen naar een minimale afstand van 6 meter.

Om alles kort te houden, wanneer u gewoon nadenkt kan er weinig gebeuren. Trouwens, het leven zonder risico's is toch veel minder interessant dan een leven vol met gevaren en risico's?

Maar goed nu mag er ook nog helemaal geen vuurwerk worden afgestoken. Wanneer iedereen zich aan de tijden zou houden zou dat al een verademing zijn.

Tsja dat is dus, helaas voor ons liefhebbers niet het geval. Ook dat is al sinds jaar en dag zo.
En daarom wordt onze hobby ons langzaam maar zeker afgenomen.

Even wilde ik meneer er mee complimenteren dat hij zich hier heeft aangemeld om de discussie met ons aan te gaan. Deze meneer lijkt er echter op uit te zijn om de jeugd het plezier te ontnemen gezien het andere topic wat hij heeft geopend.
Wellicht is het voor dhr Hardeknallen gezelliger op het Groen links forum.

Houdoe!

op de shishing crackers uit 1990 staat overigens keurig 156db op 2 m aangegeven ;-)

Ben het volledig met de Heer Hardeknalle eens.
Ik schrik elk jaar ook weer hoe hard het legale vuurwerk toch gaat.
Lig nachten wakker van alle rotje en babypijltjes die in het rondvliegen.
Om over de legale vlinders maar niet te spreken zeg, als je daar niet meer dan 10 meter afstand van neemt loop je daar toch ongelofelijke gehoorschade van op.

Deze man is dus een typisch voorbeeld van hoe het "gewone volk" denkt over vuurwerk door de kromme berichtgeving van de media.

Doe een setje oordoppen in.
Doe ik ook, omdat soms de harde knallers te dicht bij mij knallen.
Geen piep in mijn oren.
Waar ken je die kopen: http://pyrowinkel.nl/veiligheid/49-alphine-oordoppen.html

En volgens mij mag vuurwerk niet harder van 120 db knallen.

Dus harde knallen, doe eens je huiswerk en laat mensen gewoon genieten van hun hobby.
Mag je ook tegen die uitgerangeerde partij van je zeggen.
Stop de bet(r)utteling in Nederland!!!

Doe een setje oordoppen in.
Doe ik ook, omdat soms de harde knallers te dicht bij mij knallen.
Geen piep in mijn oren.
Waar ken je die kopen: http://pyrowinkel.nl/veiligheid/49-alphine-oordoppen.html

En volgens mij mag vuurwerk niet harder van 120 db knallen.

Dus harde knallen, doe eens je huiswerk en laat mensen gewoon genieten van hun hobby.
Mag je ook tegen die uitgerangeerde partij van je zeggen.
Stop de bet(r)utteling in Nederland!!!

Sluit mij hier volledig bij aan.

Waarom word er redelijk fel gereageerd? Er word een stelling gepost door iemand die waarschijnlijk niet veel weet over vuurwerk en al helemaal niet over de ergenis van liefhebbers m.b.t. onjuistheden over vuurwerk in de media en groen, links volk.
Normaal krijg je (fel) tegenstanders niet op een normale manier te spreken op een forum als dit. Ik krijg ook niet het idee dat Hardeknallen een fel tegenstander is maar last heeft van illegaal vuurwerk dat op een onjuiste manier word gebruikt. Lees ook de reactie van Hardeknallen.
Dan weet ik dat.
Je hebt nu dus de kans om een "buitenstaander" te informeren en te overtuigen dat consumenten vuurwerk niet het probleem is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan