Vuurwerkverbod kan ook stapsgewijs !

ylke

VWC lid
Een meerderheid van de burgemeesters (53 procent) steunt een vuurwerkverbod tijdens Oud en Nieuw. De Leidse burgemeester Henri Lenferink (PvdA) vindt de maatschappelijke kosten tot geen verhouding meer staan tot de vrijheid van het afsteken. Als een direct verbod niet lukt, is stapsgewijs een verbod invoeren voor hem ook een optie.

Te hoge maatschappelijke kosten

Lenferink zegt onomstoten voor een verbod op vuurwerk te zijn vanwege die uit de spuigaten lopende maatschappelijke kosten. ‘We nemen nu wel maatregelen en we houden het een beetje onder controle, maar toch zijn er steeds weer incidenten. Daarbij geeft het overlast voor mens en dier en kost het ieder jaar veel slachtoffers. Is dat het allemaal waard?’

Militaire operatie

Lenferink vindt van niet. Volgens hem moeten we niet willen dat ieder jaar weer een militaire operatie moet worden opgezet. ‘Hier hebben we zo de overlast tot redelijke proporties weten terug te brengen. Vroeger was het in Leiden zeer ernstig: vechtpartijen, branden, mensen die vuurwerk als wapen gebruiken. Met zwaar geschut hebben we het onder controle gekregen. Alle verloven zijn ingetrokken: politie, brandweer, gemeenteambtenaren. Dat is te gek voor woorden.’

Verkeerd signaal

Volgens Lenferink was het een verkeerd signaal om een paar jaar geleden het maximale gehalte kruit in knalvuurwerk omhoog te schroeven. ‘In illegaal vuurwerk gaat het gehalte dan ook omhoog. Het aantal klachten van mensen neemt toe. En illegaal vuurwerk is al verboden. Maar het valt weg in de legaliteit. Daarom is een totaalverbod beter. In plaats daarvan kunnen we vuurwerkshows organiseren.’ Ook beperking van afsteek- of verkooptijden kan helpen, denkt Lenferink. ‘Alles wat beperkt is goed. Vuurwerkzones vind ik symboolpolitiek. Het is te ingewikkeld om die te handhaven. Daarbij wordt in de dagen voor Oud en Nieuw ook al vuurwerk afgestoken.’

Treintjes tegen vreugdevuren

Leiden is volgens Lenferink heel actief geweest in maatregelen om de vuurwerkoverlast tegen te gaan. Tegen vreugdevuren die grote schade aan het asfalt veroorzaken worden “treintjes” ingezet: poltiie, brandweer en gemeenteambtenaren arriveren tegelijkertijd bij een vreugdevuur. ‘Dat heeft groot effect. Er zijn geen grote vreugdevuren meer, want als de brandweer klaar is, ruimt de gemeente de rest van het brabndbare materiaal op, zodat het niet opnieuw wordt aangestoken.’

Preventieve dwangsom

Ook de noodverordening, preventief fouilleren, de zichtbare aanwezigheid van de ME en de gewijzigde commandostructuur waarmee sneller kan worden ingegrepen dragen bij aan een rustigere jaarwisseling. ‘Ook de preventieve dwangsom vanaf 500 euro waar ik draaideuroverlastgevers per brief op attendeer is zeer effectief. Dat vinden ze toch te veel geld.’

Meerderheid lokale politici voor verbod

Uit een onderzoek van Direct Research onder 1668 gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters blijkt dat een meerderheid van 53 procent een verbod op vuurwerk wil. Vooral lokale politici van GroenLinks, PvdA, SP en ChristenUnie zijn voor een vuurwerkverbod voor particulieren tijdens de jaarwisseling. De onderzoekers noemen het opvallend dat lokale politici van vooral PvdA en SP vaak anders oordelen dan hun partijgenoten in de landelijke politiek. Maar ook bij andere partijen heerst verdeeldheid. Tweederde van de ondervraagde VVD’ers is net als hun minister tegen een vuurwerkverbod. Zij noemen het een traditie die moet blijven, wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van mensen en vinden een verbod betuttelend. Bovendien zou een verbod de handel in illegaal vuurwerk stimuleren. Geschikte maatregelen om vuurwerkoverlast te voorkomen vinden zij:

1 strengere straffen op illegaal vuurwerk (45%)
2 na 18:00 uur afsteken (39%)
3 verbod op matten en rollen zoals in Duitsland (31%)
4 het instellen van vuurwerkvrije zones rondom scholen, bejaardenhuizen en winkelcentra (26%)

Vuurwerkshow goed alternatief

Burgemeester Jeroen Staatsen (VVD) van Voorschoten heeft laten weten voor een verbod te zijn en in plaats daarvan een vuurwerkshow te organiseren. Als dat niet mogelijk is, is hij net als de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen voor beperking van de afsteektijden. Van Aartsen wil ook de verkooptijden beperken. Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste ondervraagden een vuurwerkshow een goed alternatief vinden. Dat geldt ook voor een deel van de tegenstanders van een verbod. Voorzitter Bernt Schneiders (PvdA) van het Nederlands Genootschap van Burgemeester riep al op tot een Europees verbod op zwaar explosief vuurwerk. Volgens het onderzoek zijn dit de argumenten om voor een verbod te zijn:

1 Lichamelijke schade (75%)

2 Milieuvervuiling (66%)

3 Materiële schade (63%)

4 Geluidsoverlast (51%)

5 Psychische schade dieren en mensen (43%)

Stapsgewijs verbieden

Volgens Henri Lenferink duurt het een x aantal jaren voor een traditie verwaterd. Daarbij verwacht hij dat een verbod voor elkaar krijgen tijd zal kosten in Den Haag. ‘Maar het publiek is steeds meer doordrongen van de noodzaak van een verbod. Van mij mag het in een keer, maar een verbod kun je ook stapsgewijs aanvliegen: eerst knalvuurwerk verbieden, dan verkooptermijnen terugbrengen, dan op Europees niveau transport en verkoop verbieden en dan een totaalverbod.’

Bron

Vroeger was het in Leiden zeer ernstig: vechtpartijen, branden, mensen die vuurwerk als wapen gebruiken. Met zwaar geschut hebben we het onder controle gekregen. Alle verloven zijn ingetrokken: politie, brandweer, gemeenteambtenaren. Dat is te gek voor woorden.’

Daarom moeten ze het ook verbieden,dan kunnen we oude tijden gaan herbeleven wie wil dat nou niet?:angel:

vuurwerk vrije zone..scholen,lekker kansloos. want scholen zijn altijd dicht. kerst vakantie..ik vind een plein van een school een ideale stook plek daar heeft niemand er last van.

Volgens Lenferink was het een verkeerd signaal om een paar jaar geleden het maximale gehalte kruit in knalvuurwerk omhoog te schroeven. ‘In illegaal vuurwerk gaat het gehalte dan ook omhoog. Het aantal klachten van mensen neemt toe.

Juist... weer lekker veel verstand van vuurwerk. Het maximale kruitgewicht in een cake was verhoogd. Voor zover ik weet mag er in een rotje nog steeds drie keer niks zitten en zitten we al tegen de wettelijke limiet van het aantal decibels dus het kruitgewicht zegt hier helemaal niks meneer Lenferink.

In illegaal vuurwerk gaat het gehalte dan ook omhoog. Het aantal klachten van mensen neemt toe.

Een mooie drogreden naar mijn mening. Het staat niet in direct verband dat als legaal vuurwerk meer kruit bevat dat illegaal vuurwerk ook meer kruit bevat. Kijk dit geldt wel als de snelheidslimiet van 120 naar 130 gaat, diegene die eerst gepakt werd met 128kmh en te hard reed zal als hij nu 138kmh rijd net zoveel te hard hebben gereden maar het geheel is wel omhoog gegaan. Maar vuurwerk kan op veel meer redenen illegaal zijn dan alleen het kruitgehalte. Laten we hier achteraan direct vertellen dat het aantal klachten toeneemt dacht Lefterink. Waar gingen die klachten over? over verkeerde signalen? staat ook weer overal los van, maar het is gezegd.

Af en toe best lekker om een keer in de stoel van m'n oud Nederlands leraar te kruipen. Toen vond ik hem stront irritant dat hij ook zo dacht over mijn beschouwingen, maar je leert er wel van dit soort rare artikelen te doorzien.

Je kunt je ook af gaan vragen waarom deze overlast precies is veroorzaakt....ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vernielingen allemaal zijn veroorzaakt door consumenten vuurwerk...

De meeste vernielingen enzo komen helaas door ilegaal vuurwerk....daar helpt een vuurwerkverbod ook niet tegen...

En weer een burgemeester met het i.q. van een doorgebroken kanonslag.

1. Maatschappelijke kosten, deze zullen alleen maar hoger worden bij een verbod ipv lager.

2. Militaire operatie, laat me niet lachen het is geen derde wereldoorlog.

3. Verkeerd signaal, afsteektijden beperken? wens ze veel succes denk dat 90% er schijt aan heeft. Btw, vroeger hadden wij 2 afsteekdagen, 30+31 (legaal)

4. Treintjes tegen vreugdevuren, dit zal de sfeer zeker ten goede komen als er honderd man staat, zo lok je juist geweld tegen hulpverlendende instanties uit!

5. Preventieve dwangsom, ook onzin, dan moet het al wel een heterdaad zijn of wou je de hele straat een boete geven?

6. Meerderheid lokale politici tegen een verbod, dit kan nooit een grote minderheid zijn, en zo'n hoge pet heeft het nederlandse volk niet op van onze "politici" , die alleen maar lompe onjuiste argumenten aanvoeren zoals hr Bonte

7. Vuurwerkshow goed alternatief. Wat een ge***, hier zijn niet eens voldoende certificaathouders voor in NL.

8. Stapsgewijs verbieden. Er wordt al genoeg verboden in nederland, er zou een verbod moeten komen OP het verbieden!

En toch komt het verbod er door alle aapjes met hun c6-jes en saluutjes op de grond...let maar op. Binnen een paar jaar vier ik (en misschien wel een hoop anderen) mijn oud en nieuw in Italië :D

Daar heb je helemaal een punt. Veel mensen zijn niet tegen vuurwerk op zich maar wel hoe er mee omgegaan wordt. Ik schat dat zeker 80% van de overlast door illegaal vuurwerk wordt veroorzaakt, dat elk jaar zwaarder wordt. Er zijn schattingen dat er 2 milljoen!!! kg aan illegaal het land binnenkomt, dat is echt idioot veel. Wat daarvan de overlast veroorzaakt zijn vooral knallers. Daarmee kun je nl overal dingen mee opblazen. Speeltoestellen van kids vernielen en straatborden kapot maken, containers opblazen en parkeerautomaten...
Ik vind het niet meer dan normaal dat er rond bejaardenhuizen en winkelcentra geen vuurwerk wordt afgestoken tijdens winkeluren. Daar worden mensen bang van. Overal wordt je geconfronteerd met vuurwerk...ook nabij winkels en supermarkten. Nabij winkelcentra rotjes afsteken en tussen de rotjes snel een nitraat afsteken, leuk joh maar wel het publiek met piepende oren. Twee jaar geleden in Groningen volop vuurwerk afstekende jochies voor de winkels...tuurlijk worden mensen dan boos....ikzelf ook. Maar de moraal die dag is dan...het mag en MOET dus overal en hard ook... bah. Houdt toch eens rekening met je medemens.
Kijk alleen maar eens op dit forum hoeveel "leuke" you-tube filmpjes staan met vernielingen en verkeer gebruik van vuurwerk, leuk joh.....ook al steek je een heksenkring af op een kinderspeelplaats, er s toch schade..hou daar ook eens rekening mee.
Jong geleerd is oud gedaan maar aan opvoeding ontbreekt nog veel. Ook is illegaal vuurwerk zeer makkelijk verkrijgbaar en een nitraat is voor 12 jarigen al gewoon....
Maar goed...we helpen onze eigen traditie om zeep vanwege alle vernielingen en overlast en actieve politieke partijen, die er alles aan zullen doe om het in de media te houden....de media speelt daar graag op in. Het is toch belachelijk dat je per post van alles kunt binnenhalen, complete waanzin maar ja,... open grenzen he...Ik ben daar ook zeker geen voorstander van...je moet controleren wat je binnen krijgt, zowel op goederen als mensengebied maar dat wordt weer aan alle kanten tegengewerkt....Ik ben dan ook benieuwd hoe lang onze traditie nog stand zal houden. Overlast en vervuiling zijn maar relatief...het is altijd de overtreffende trap.....nog harder, zwaarder...kijk eens naar het carbid schieten...vroeger was dat een melkbus, tegenwoordig giertanks en wat niet nog meer.... blijkbaar KAN het niet meer normaal....
het is aan ons om het tij te keren maar ja, dit forum is maar een zeer klein deel van de bevolking..het is onze moraal....

Je kunt je ook af gaan vragen waarom deze overlast precies is veroorzaakt....ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vernielingen allemaal zijn veroorzaakt door consumenten vuurwerk...

De meeste vernielingen enzo komen helaas door ilegaal vuurwerk....daar helpt een vuurwerkverbod ook niet tegen...

Als er een verbod komt nemen al die Poolse arbeiders nog iets meer mee naar Holland als ze een weekendje naar huis zijn geweest.
Moeten de douane elke week honderden busjes gaan controleren aan de grens.

Een verbod is totaal niet te handhaven als de ons omliggende landen gewoon keurig blijven verkopen. Dan gaan we met zijn allen niet alleen benzine en alcohol over de grens kopen maar nemen we ook nog wat vuurwerk mee.

Deze mensen roepen al een aantal jaar "Vuurwerk moet verboden worden". Maar waarom? Het is niet het Nederlandse vuurwerk dat al die problemen veroorzaakt. Het is de mentaliteit van de jongeren! Vroeger mocht ik alleen kindervuurwerk afsteken nu lopen ze met Cobra's... en andere zooi.

Een verbod op consumenten vuurwerk zal in Nederland niet gaan werken. Illegaal vuurwerk zal blijven bestaan en neemt dan nog meer toe. Een oplossing om dat tegen te houden is er niet. De grenzen weer dicht gooien en alles controleren uhmmm nee dat wordt niks.

Maar waarom is er zoveel vuurwerkoverlast in Nederland? Hebben ze daar wel eens onderzoek naar gedaan er zijn wel 85000 meldingen maar met welke reden? Dat krijg je niet te horen... Wat weet heel Nederland van de vuurwerk regels?

Het wordt tijd dat de echte problemen kenbaar worden gemaakt in de media.

De hoofdoorzaak is het steeds zwaarder worden van het knalvuurwerk, dat veroorzaakt steeds meer irritatie bij de mensen,Snap overigens niet wat er nou zo leuk is aan een Cobra of iets in die richting. Waarom zo zwaar. Waarom is men niet gewoon tevreden met een nitraat of vlinder. Nee dat is niet stoer genoeg. Want je moet de zwaarste knal hebben. Dus als iedereen gewoon die rotzooi links laat liggen krijg je al veel minder irritatie.

En de mensen moeten d'r eigen gewoon is leren gedragen met vuurwerk. Bushokjes, brievenbussen, prullenbakken slopen is echt zo leuk.... NOT!!!! Is er ergens een brandje, laat de brandweer gewoon hun werk doen. Is er een gewonde, laat de ambulance broeders gewoon hun werk doen er staat misschien wel een leven op het spel. Gedraag je gewoon normaal heb je ook geen last van politie. Is dat nou allemaal zo moeilijk.

Ook tijdens het afsteken van je vuurwerk, hou rekening met je omgeving. Gebruik vuurwerk zoals het hoort. Zet cakes vast tussen stenen of een Klem. Schiet pijlen uit een pijlen standaard, Parasolvoet, zorg dat het niet om dondert. Hou rekening met de mede mens. En sloop geen dingen, ook al is het van je eigen. Zie hier vaak filmpjes voorbij komen van mensen die dingen opblazen, wel van hun eigen maar ook dat valt onder vandalisme/vernielen. Ook Haarlak, Deobussen enz horen ook niet bij het vuurwerk. MENSEN DENK NA!!!!!

AMEN..........

Ik kan hier zo ontzettend kwaat om worden, alle berichten die ik hier over lees zijn totaal niet onderbouwd en alleen maar om sensatie te maken.
Ze moeten eens verder kijken, het is niet het conusmenten vuurwerk wat de problemen zijn, het zijn de mensen die het afsteken.
Pak die mensen gewoon kei en kei hard aan en de overlast/vernielingen zullen drastisch om laag gaan.

Nee ben je gek, we pakken de makkelijkste oplossing en scheren alles over 1 kam, weg met dat vuurwerk.
Wordt tijd dat er eens echt wat aan gedaan wordt.

Ach, je wordt de laatste jaren tijdens de dag der dagen al verrot gescholden door fietsers en voorbijgangers etc als je een piraatje laat ontploffen.Dat zegt eigelijk al genoeg.De politie en daar valt ook wat voor te zeggen,gaat daar bij ons, wat dat betreft een stuk relaxter mee om.
Lijkt wel of dat ieder jaar erger wordt. En ik houd me altijd netjes aan de regels, hou er ook terdege rekening mee dat ik tijdens het afsteken niemand in de weg sta en lastig val. Maar wat krijg je? Stank voor dank. Dit alles ontstaan door de opgeblazen verhalen van de media,en een stel pubers die helaas niet de opvoeding hebben genoten die daar bij past.:angry:

Zelfde fietsers die in het donker zonder licht rondrijden (met eventueel dronken kop) en dan janken als ze voor hun donder worden gereden.

Back
Bovenaan