Vuurwerkregels veel te streng

NLsandman

VWC lid
door Harrie Nijen Twilhaar

LEIDSCHENDAM - De strenge regelgeving rondom de verkoop van vuurwerk moet op de schop.

Nederlandse winkeliers willen een drastische verruiming van de huidige regels om de toenemende illegale handel van vuurwerk de kop in te drukken. Zo moeten er direct na de kerstdagen extra verkoopdagen komen in plaats van de huidige drie. Tevens moet het aantal kilo's vuurwerk dat een klant mag meenemen worden verhoogd van 10 naar 25 kilo.
Dat stelt de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), de overkoepelende werkgeversorganisatie van winkeliers, vandaag in een brief aan het ministerie van VROM.
De organisatie vindt dat politie en justitie onvoldoende aandacht besteden aan de illegale vuurwerkhandel. De RND schat dat circa vijftien procent van het vuurwerk illegaal is. Daarom pleiten de winkeliers voor een rigoureuze versoepeling van de wet.

Kerstdagen

Het verruimen van de koopdagen en het maximaal gewicht halen volgens de RND de wind uit de zeilen van de illegale vuurwerkhandel. ,,Wij willen er minimaal een dag extra bij, maar zien het liefst dat de verkoop al direct na de kerstdagen van start gaat" , zegt RND-secretaris Pieter Walraven. De Stichting Consument en Veiligheid, die gisteren met de nieuwe vuurwerkcampagne van start ging, is niet blij met de wensen van winkeliers. ,,We denken niet dat het aantal gewonden door de verkoop van meer kilo's per persoon zal toenemen, maar wel dat de overlast groter wordt, aldus zegsman Cees Meijer.

bron: de telegraaf

meer dan 10 kilo per persoon wordt al waarschijnlijk ingevoerd binnenkort wordt 20Kilo

Meer verkoopdagen ben ik erg sceptisch op betekent meer overlast aangezien jeugd eerder spul krijgt

Meer verkoopdagen ben ik erg sceptisch op betekent meer overlast aangezien jeugd eerder spul krijgt

de meeste jeugd heeft het toch al
meetsal uit Belgie of bewaard van vorig jaar bij ons in het dorp steken ze iedere avond wel iets af van vuurwerk dat begint meestal al rond half november
dus ik denk dat de overlast niet heel veel meer zal zijn

de meeste jeugd heeft het toch al
meetsal uit Belgie of bewaard van vorig jaar bij ons in het dorp steken ze iedere avond wel iets af van vuurwerk dat begint meestal al rond half november
dus ik denk dat de overlast niet heel veel meer zal zijn

Ik denk zeer zeker dat de overlast meer zal zijn, je hoort namelijk de laatste 3 dagen van het jaar het meeste (vroegtijdige) geknal.
Bovendien, als je vuurwerk in Nederland wil halen, dan koop je dat in Nederland. En volgens mij maakt dat echt geen éne ZAK uit of je 5 dagen de tijd hebt om het te kopen of 3 dagen.
Als je toch van plan bent om naar België te gaan veranderd dat heus niet als in Nederland de winkels 2 dagen eerder opengaan.. Vrij onzinnig lijkt mij dat dus.
:bye:

Bovendien, als je vuurwerk in Nederland wil halen, dan koop je dat in Nederland. En volgens mij maakt dat echt geen éne ZAK uit of je 5 dagen de tijd hebt om het te kopen of 3 dagen.
Als je toch van plan bent om naar België te gaan veranderd dat heus niet als in Nederland de winkels 2 dagen eerder opengaan.. Vrij onzinnig lijkt mij dat dus.
:bye:
Ik denk dat dit wel een factor is aangezien veel mensen die enorme wachtrijen moe zijn. Ze weten dat ze in belgië veel sneller geholpen zijn. Dus gaan naar België. Als ze wachttijden in Nederland afnemen denk ik dat menig mens geen uur meer gaat rijden voor belgisch vuurwerk.
Maar ook voor detaillisten is een extra verkoopdag een stukje minder stress. Het verdeelt de drukte over 1 of 2 dagen meer. Scheelt hun een berg stress.

Back
Bovenaan