Vuurwerk wedstrijd amateurs

moontan

VWC lid
Ieder land heeft inmiddels een wedstrijd voor amateurs met consumenten vuurwerk. (klasse II)
In Duitsland heb je Rodgau, in Belgie de Zena Trophy, maar ook in Engeland,Spanje, Italie komen deze competities voor.
Mijn vraag is: zou een dergelijke competitie in Nederland ook mogelijk zijn?
Wij behoren niets voor niets tot de top wat vuurwerkafstekers betreft.
Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Hieronder een link naar de website van de Duitse competitie
http://www.feuerwerkskalender.de/kalender/2007/sep/sep28.php

mijn mening is dat wij dat ook gewoon moeten hebben. een soort van competitie. waarin amateur teams het tegen elkaar op nemen... en dan nu de grote maaaar,ik denk niet dat onze overheid zo makkelijk is om vrij spel te geven voor zogenaamde amateur vuurwerk wedstrijden.. dat betekend dus ook dat er opslag moet zijn ( legaal ) want het lijkt me dat dit ook legaal dan afgeschoten word.

Ik vind het een geweldig plan!!!
Maar denk dat het jammer genoeg vrijwel onmogelijk uitvoerbaar is...
Als je ziet aan hoeveel dingen zelfs de proffi's zich moeten houden denk ik dat dit vrij lastig wordt....
Ben wel benieuwd naar hoe Zena zijn wedstrijd heeft georganiseerd en in hoeverre we diezelfde organisatie kunnen omvormen naar nederlandse vormen....
Misschien iemand die hier wat meer achtergrond info van heeft...?
:bye:

Mijn eigen persoonljke mening is, is dat wat in andere landen kan, kan natuurlijk in Nederland ook. We hebben in Nederland alleen te maken met een veel zwaardere wetgeving als in andere landen.
Ik wacht nog even op informatie van de experts die op basis van hun kennis en ervaring misschien een genuanceerde mening kunnen geven of zoiets haalbaar is in Nederland.

Of zoiets haalbaar is denk ik wel MAAR ik denk dat het wel duur wordt :( of je moet verschillende fabrikanten van vw als sponsor zien te strikken.

Daarnaast moet je een schietbedrijf moeten vinden die het wil weg schieten

Ik zeg het kan wel degelijk maar dan moet je het echt goed regelen en alles HEEL goed plannen ;)

Ben wel benieuwd naar hoe Zena zijn wedstrijd heeft georganiseerd en in hoeverre we diezelfde organisatie kunnen omvormen naar nederlandse vormen....
Misschien iemand die hier wat meer achtergrond info van heeft...?

Zena was niks anders als een verkapte reclame stunt. Van een wedstrijd was in mijn ogen geen sprake. niks mis mee, maar breng het dan niet alsof het een echte wedstrijd is. "deelnemers" (vriendjes van Zena\Originals) waren gebonden aan de produkten van originals.

mocht er zo een wedstrijd georganiseerd worden, dan ga je denk ik verzand raken in wet en regelgeving in Nederland. Zo iets is beter uitvoerbaar in Belgie.

Zena was niks anders als een verkapte reclame stunt. Van een wedstrijd was in mijn ogen geen sprake. niks mis mee, maar breng het dan niet alsof het een echte wedstrijd is. "deelnemers" (vriendjes van Zena\Originals) waren gebonden aan de produkten van originals.

mocht er zo een wedstrijd georganiseerd worden, dan ga je denk ik verzand raken in wet en regelgeving in Nederland. Zo iets is beter uitvoerbaar in Belgie.

Bedoel je te zeggen Red Baron net zoals een Nederlandse elfstedentocht op de meren in Finland? Om een dwarsstraat te noemen?
Een internationale competitie georganiseerd door Nederland maar dan in Belgie?
Of begrijp ik je verkeerd?
:wink:

Dat is inderdaad zo en uiteindelijk sponsort iedereen om daar profijt van te hebben. Ik zou het niet anders doen alleen het bedrag waar je voor mocht kopen sloeg nergen op waardoor er niet echt shows werden neergezet.

Ik denk dat wat Zena heeft gedaan wel mogelijk is maar dan moet je ieder team minimaal 750 euro geven om tegen INKOOPSPRIJS spullen kunnen uitkiezen.

Zo een wedstrijd kan alleen als je het zo regelt. Wil je het anders doen door bijvoorbeeld mensen in de keus te laten waar ze de spullen kopen dan kan je nooit checken of iets eerlijk gaat.
De 1 krijgt het bij Alpeco voor weinig en de andere moet de volle pond betalen.

Dus het inkopen bij 1 bedrijf is nog niet zo een slecht idee alleen zorg wel dat je IETS kan inkopen. Recklame blijft het altijd maar dat is niet meer dan logisch.

In Nederland kan je dit vergeten. Geen sponsors en teveel regels.
Want 1 punt vindt ik zeer belangrijk bij zoiets en dat is als je een wedstrijd speelt dan moet de bouwer/inkoper ook kunnen schieten en hier in Nederland mag je er nog niet eens (Officieel) bij staan., Dit punt hebben ze ook gemist in Belgie. Daar heeft een extern iemand het vuurwerk geschoten terwijl die misschien niet het idee van het team volgt.

Dus zoals Baron zegt in Belgie is dit makkelijker te realiseren alleen zijn er bepaalde punten waar je goed over na moet denken wil je het zo eerlijk mogelijk laten verlopen.

als je zo iets wilt organiseren moet je inderdaad goed uitpluizen hoe het stata met de vergunningen. en of je toestemming krijgt om het zelf (desgevraagd onder toezicht) af te steken, ald an niet electronisch.

Verder denk ik dat je inprincipe vrij moet zijn in je aankopen. En dat je bv met een bedrag van 750 euro wat Toon al aangeeft een heel eindje komt. Bij een internationaal vuurwerkfestival als Knokke en Hannover krijg je ook een budget. De een kan het inderdaad wat goedkoper als de andere aankopen misschien. Maar dat is het risico.

Een voorwaarde zou kunnen zijn dat je gekeurd feestvuurwerk alleen mag gebruiken, en dat er bijvoorbeeld een maximum poedergewicht per team is van bv een 20 Kilo ofzo ( ik noem maar ff een getal).

Nu mijn verhaal:

Wat ook kan, is in samen werking met een professioneel schiet bedrijf (denk aan wagenvoort of dreamfireworks) een show samen stellen. Bij die bedrijven lopen mensen rond die er verstand van hebben en die begrijpen wat je bedoeling is bij het opstellen van een vuurwerkshow (mag ik aannemen).

Je maakt een aantal teams en die laat je allemaal in overleg met het bedrijf een show opstellen. Je geeft ze een bepaald budget, en ze mogen alleen vuurwerk kopen via het bedrijf (ik weet niet of dit kan, en of dit allemaal zo makkelijk werkt)..

Je spreekt af dat je niet meer als zoveel inch gebruikt (meer als 3" mag geloof ik niet in Nederland) afhankelijk van de locatie ook meen ik.

Moontan; interessant topic

Je gaat dan in feite net zo iets als Scheveningen creeëren. Ook dat vind ik nou niet bepaald een festival, een en dezelfde bedrijf. en 6x hetzelfde vuurwerk wat je ziet alleen in een andere volgorde of samenstelling.

Ja ja ja ja vuurwerk is vuurwerk. Maar een wedstrijd of festival is pas een festival of wedstrijd, als je je echt kunt onderscheiden.

Daar noem je ook een voorbeeld zeg.
Daar kan je het beste aan zien hoe de NL wetgeving de vuurwerkbranche en shows de das omgedaan heeft.

Met slechts 2/3/4 inch, blokken, candles en wat waterbommen heb je gewoon veel minder opties dan wanneer je ook 5, 6, 7 en 8 inch bv mag schieten.

Hoe zit het trouwens met demo shows, zijn daar wel bv eigenaren van winkels bij aanwezig? En met chinees nieuwjaar zie je een eigenaar van een winkel, onder auspiciën van een pyrotechnicus, een rol aansteken. Is zoiets dan niet mogelijk voor amateurshows zou je je afvragen...

Hoe zit het trouwens met demo shows, zijn daar wel bv eigenaren van winkels bij aanwezig? En met chinees nieuwjaar zie je een eigenaar van een winkel, onder auspiciën van een pyrotechnicus, een rol aansteken. Is zoiets dan niet mogelijk voor amateurshows zou je je afvragen...

Ja, daar noem je iets... theoretisch zou dat dus kunnen.. en practisch ook wel, bij chinees nieuwjaar in ieder geval.

Zelfs een demo wordt gewoon door een bedrijf geschoten, de eigenaren van de winkel hebben wel inspraak in de producten die geschoten moeten worden e.d., maar bij het schieten zelf staan ze ook op een afstand mee te kijken (vaak om te roepen). :wink:

Het zou mooi zijn als zoiets kon ja, maar zoals al aangegeven wordt in meerdere posts, de wetgeving laat het in Nederland simpelweg niet toe om het tot een echt mooi evenement te krijgen. :sad:

Toevallig hierover met iemand van de vuurwerkwereld over gehad.

Volgens hem wordt het dan toch al snel saai word, door de te vele regels die in Nederland gelden, en dan het wedstrijd element, toch verdwijnt

Hier wil ik wel even op reageren. Waarom was er in jouw ogen geen sprake van een wedstrijd?

wedstrijd (de ~ (m.))
1 strijd van twee of meer personen om uit te maken wie op een bepaald gebied de beste is => kamp, match, ontmoeting, sportwedstrijd, treffen, wedkamp

Ik zou het niet anders doen alleen het bedrag waar je voor mocht kopen sloeg nergen op waardoor er niet echt shows werden neergezet.

Ik denk dat wat Zena heeft gedaan wel mogelijk is maar dan moet je ieder team minimaal 750 euro geven om tegen INKOOPSPRIJS spullen kunnen uitkiezen.
Natuurlijk kun je het budget zo groot maken als je zelf wilt, maar dan schiet je het doel van de Zena Trophy voorbij. De opdracht voor de teams was om met een beperkt budget een zo goed mogelijke show neer te zetten. En geloof maar dat dat met een budget van 350 Euro juist nog moeilijker is dan met een budget van ik noem maar wat 1000 Euro.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wil ik wel even op reageren. Waarom was er in jouw ogen geen sprake van een wedstrijd?

wedstrijd (de ~ (m.))
1 strijd van twee of meer personen om uit te maken wie op een bepaald gebied de beste is => kamp, match, ontmoeting, sportwedstrijd, treffen, wedkamp

A. omdat de teams door originals ZELF zijn uitgekozen, en wat o toevallig, die waren allemaal uiterst Pro Zena\Originals.
B. omdat men alleen maar gebuik mag maken van opgelegde spullen.
C. het vuurwerk niet afgesotken mocht worden door de mensen zelf.
D. Als het een wedstrijd was, waarom mocht er dan bv geen team van bv alpeco mensen meedoen?????

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk kun je het budget zo groot maken als je zelf wilt, maar dan schiet je het doel van de Zena Trophy voorbij. De opdracht voor de teams was om met een beperkt budget een zo goed mogelijke show neer te zetten. En geloof maar dat dat met een budget van 350 Euro juist nog moeilijker is dan met een budget van ik noem maar wat 1000 Euro.

En daarom zijn het nooit shows geweest.
De shows die ik zelf doet met consumenten vuurwerk kosten wel wat meer maar dan heb je een show. Nu sta je gewoon met een budget van 350 euro VERKOOPPRIJS een paar potten weg te schieten omdat je gewoon geen goede en leuke combinaties kan maken omdat het budget dat niet toe laat.

350 euro inkoopsprijs zou nog heel wat anders zijn maar zelfs dan is het moeilijk om een show te maken waar veel publiek op afkomt. Want dat is natuurlijk de bedoeling. Zo veel mogelijk mensen naar een plek trekken die 5 teams tegen elkaar zien strijden maar wat er nu gebeurt is heeft niks met strijden te maken. Voor sommige is het vast houden van een cake al genoeg maar voor mijn gaat het toch nog iets verder dan dat.

Daarom hebben wij van FPM ook niet meegedaan.

We mopperen met zijn allen wel eens op Duitsers maar organiseren kunnen ze als geen ander.
Op 28 en 29 september vindt in RODGAU het Feuerwerk-Wettbewerb plaats.
Onderstaand een link naar het programma van die dag/avond:
http://rodgau.feuerwerk-kalender.de/programm/index.html

De competitie wordt omlijst met een demo van de firma Comet.)
Er is een professionele Openingshow
En een afsluitende show (Pyromusical)

We mopperen met zijn allen wel eens op Duitsers maar organiseren kunnen ze als geen ander.
Op 28 en 29 september vindt in RODGAU het Feuerwerk-Wettbewerb plaats.
Onderstaand een link naar het programma van die dag/avond:
http://rodgau.feuerwerk-kalender.de/programm/index.html

De competitie wordt omlijst met een demo van de firma Comet.)
Er is een professionele Openingshow
En een afsluitende show (Pyromusical)

in duitsland, zijn net als in Belgie de regels gewoon een heel stuk soepeler, en is deze Klasse 2(? dacht ik ?) ook een stuk interessanter ivm met het budgert, en dat zijn dan ook échte shows. Zoals toon aangeeft, met 350 verkoop kom je gewoon niet ver. Als je ziet wat die duitsers daar met consumentenvuurwerk wegzetten. daar verbleekt hier iedere professioneel inelkaar gezette consumentenshow.

Back
Bovenaan