Vuurwerk voorverkoop & NL wetgeving

Het zal ongetwijfeld al meerdere malen zijn besproken op dit forum, toch zou ik graag omtrent dit onderwerp een centraal topic willen wijden aangezien wij consumenten ook beschermd moeten worden tegen de onjuiste afhandeling van zaken.
Immers spenderen wij aardig wat geld aan vuurwerkbestellingen. Geld waar wij hard voor hebben moeten werken;

Hoe zit het met spelregels van de vuurwerk voorverkoop i.c.m de Nederlandse wetgeving?

De vuurwerkdealers in mijn omgeving zijn niet zo duidelijk in hun spelregels i.c.m. het consumentenrecht. De spelregels zijn vaak summier en bij nainformeren wordt je er niet altijd wijzer van;

Zo geven sommige dealers geld terug wanneer een bestelling niet geleverd blijkt te kunnen worden. Dat is gewoon een keurige regeling.

Andere dealers geven weer geen geld terug, maar zorgen er wel voor dat de klant tevreden de winkel verlaat. Met andere woorden de klant krijgt een duurdere of gelijkwaardige vervanger mee. Dit zijn meestal dealers met verstand van zaken. De klant mag soms zelf uit een aantal kwalitatief gelijkwaardige, aangewezen artikelen kiezen.

Ook bestaan er weer dealers die daartegen (vernomen op dit forum), ter vervanging van een niet leverbaar product, een artikel van dezelfde waarde geven welke (absoluut) niet kwalitatief gelijkwaardig is aan het bestelde product. Mijn vraag aan jullie is; moet je dit maar voor lief en je verlies nemen? Wat mij betreft niet. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn op deze wereld helaas twee verschillende dingen.

Een voorbeeld; Stel je bestelt een cakebox t.w.v. 199,- euro van een topimporteur (importeur van kwalitatief goede producten). Tijdens de ophaaldagen blijkt dat de bestelde cakebox niet meer leverbaar is. Vervolgens krijgt men ter vervanging een cakebox van een overpriced importeur t.w.v. 199,- euro onder ogen gedouwd. Een product dat absoluut onderdoet voor het bestelde product. Dealer wil vervolgens niet meewerken aan een ander gepast vervangend product (binnen de prijsrange);

Is dit schending van de gemaakte afspraken (bestelling)?
Mag men de koop alsnog ontbinden omdat de dealer niet aan de afspraken overeenkomt?
Volgens de wet is kopen via een webwinkel een koop op afstand welke je na de bezichtigingsperiode van 14 dagen mag annuleren. Je via webshop bestelde product(en) kun je echter pas de 28e of 29ste december van het jaar ophalen.

Wat ik graag nog zou willen toevoegen aan deze discussie is het achteraf terugbrengen van artikelen die niet aan de verwachte prestaties hebben voldaan;

Op het forum lees ik hier en daar dat je in zulke gevallen het artikel terug mag brengen en je geld terug kan vragen. Helaas is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Mocht er al een discussie bestaan over bovenstaand onderwerp, dan bied ik mijn excuses aan voor de forumvervuiling.

Bedankt voor jullie bijdrages alvast. :)

Laatst bewerkt:
EXTRA aanvulling: Misschien is dit topic beter op zijn plek in "Wetgeving, Veiligheid & Techniek" .
Omdat in dit subforum echter ook winkeliers aanwezig zijn, verwacht ik op deze plek meer input van die kant te krijgen. :)

Laatst bewerkt:
Eigenlijk kan hier enkel en alleen een kort antwoord op gegeven worden namelijk; wat in de voorwaarden staat is toepasselijk op jouw koopovereenkomst met de winkelier. Echter vind ik het als ''liefhebber'' kort door de bocht van de winkelier om een topklasse cake van 20 euro te vervangen met een bakje die in mijn ogen niet eens 10 euro waard is. Echter denk ik als je dit aangeeft met duidelijke argumenten, dat er altijd wel wat te regelen valt.

Eigenlijk kan hier enkel en alleen een kort antwoord op gegeven worden namelijk; wat in de voorwaarden staat is toepasselijk op jouw koopovereenkomst met de winkelier. Echter vind ik het als ''liefhebber'' kort door de bocht van de winkelier om een topklasse cake van 20 euro te vervangen met een bakje die in mijn ogen niet eens 10 euro waard is. Echter denk ik als je dit aangeeft met duidelijke argumenten, dat er altijd wel wat te regelen valt.

Dank voor het reageren.

Een redelijke winkelier zal inderdaad naar een oplossing op zoek gaan waar beide partijen mee tevreden zijn. Echter, niet iedereen zal altijd even redelijk zijn ingesteld.

Wat betreft een ander punt van je ben ik het niet met je eens. Ik ben dat wel vaker tegengekomen in soortgelijke discussies;

Eigenlijk kan hier enkel en alleen een kort antwoord op gegeven worden namelijk; wat in de voorwaarden staat is toepasselijk op jouw koopovereenkomst met de winkelier.

Niemand staat boven de wet, dus ook niet een winkelier. Je kan nog zoveel schrijven in de Algemene Voorwaarden, maar als het niet conform de wetgeving is, sta je niet sterk in een eventuele zaak.
De vraag is hoeveel personen er daadwerkelijk een zaak van maken. Er zullen er vast heel wat zijn die het laten voor wat het is omdat de kosten en moeite niet opwegen tegen de baten.

Back
Bovenaan