Vuurwerk jaarwisseling beperken ?

moontan

VWC lid
Datum: 16 mei 2007

Besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders
Gemeente Etten Leur

VuurwerkschadeNaar aanleiding van de forse vuurwerkschade (€ 22.000,--) tijdens de jaarwisseling 2006/2007 vraagt het B en W-college aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten onderzoek te doen naar soortgelijke schades in andere gemeenten. Daarbij wordt verzocht om initiatieven te nemen tot zodanige wijziging van het Vuurwerkbesluit dat vuurwerk alleen in de late avonduren mag worden afgestoken en dat er enkel minder zwaar vuurwerk mag worden gebruikt. Ook zou de VNG andere mogelijkheden dienen na te gaan om vuurwerkschade te beperken.

Het B en W-college stuurt afschriften van de brieven naar de Ministeries van Binnenlandse Zaken en van VROM.

Het was best wel een puinhoop in Etten-Leur (ligt tussen Breda en Roosendaal) afgelopen jaarwisseling. Het was ook te absurt dat er zoveel schade was! Nu zie je wat het gevolg kan zijn als je stoer of baldadig wil doen met vuurwerk. Gemeentes zijn het beu en vragen aanpassingen van de regels. Dankzij deze figuren, die met vuurwerk dingen doen, waar het niet voor bedoeld is. Gaan Gemeentes zoals Etten-Leurop zoek naar oplossingen of Maatregelen.

Ook in de Gemeente Hilversum waar ik woon was het de afgelopen jaren flink raak. Met name in de wijk Lupinestraat/Lavendelplein.
Auto,s in de brand, ruiten ingegooid, bedreigingen, alles liep uit de hand.

De gemeente Hilversum had samen met de Stichting SIS besloten om de afgelopen jaarwisseling anders aan te pakken.
Op de plek des onheils is een grote tent neergezet, er werd voor muziek, eten en zelfs vuurwerk gezorgd.
En ze hebben daar nog nooit zo.n leuke oud en nieuw viering gehad.
Het idee krijgt voor komende jaren een navolging.

De kosten voor deze viering wordt wel door de gemeenschap betaald (subsidie Gemeente) maar weinig Hilversummers die hierover treurden.

Zo kan het dus ook. Misschien iets voor Etten Leur?

dat slopen dat is volges mij egt populair zo richting het noorden van het land, ik woon zelf in het puntje van zuid limburg en hier is naar mijn weten aleen een verkeerdsbord eraan gegaan(dat bord is hier ieder jaar de zak:P) dat ene verkeerds bord is dan wel al 1 teveel maar goed. mijn gemeente doet zowiezo niet zoveel tegen illegaal vuurwerk, enkel wat kleine kinderen oppakken, de grotere laten ze gewoon knallen(als kleine illegaal bij zich hebben je weet wel) wel jammer dat het vrom nu weer zo een zeik brief moet ontvangen:sad:

Daarbij wordt verzocht om initiatieven te nemen tot zodanige wijziging van het Vuurwerkbesluit dat vuurwerk alleen in de late avonduren mag worden afgestoken en dat er enkel minder zwaar vuurwerk mag worden gebruikt.

Zijn we vorig jaar net overgegaan naar zwaarder max 500 gram en willen ze het nu weer lichter maken ze worden gek daar achter die buro's daarnaast wordt die schade in 99% van de gevallen met illigaal vw gedaan dan moeten ze die handel aanpakken en niet andere mensen hun dag verpesten door minder lang te mogen knallen want dat is dikke onzin want hier gaan ze zich er zoieoz niet aan houden dat kan ik wel zeggen ;) hier staan ze de 29ste en 30ste ook al de hele dag door te knallen.

@masters

Alleen in het noorden populair ? daar vergis je je echt in hoor ;) Hier hoef je niet illigaal knalvuurwerk te halen waarmee alles wordt opgeblazen hier pak je de carbid bus en heel de straat staat erbij ik durf te wedden dat het juist de andere kant van nederland is die veel vernield omdat daar niet of nauwlijks carbid wordt gebruikt. En daar dus zware knallers worden gekocht die bij verveling agter de borden worden geplakt en dat doe je niet met een melkbus :p

Laatst bewerkt:
je hebt een punt ja, melkbussen worden hier niet egt gebruikt, volges mij mag dat in mijn gemeente niet eens:shocked: maar nouw zeg me niet dat ze bij jullie niet veel illegale knallers hebben want volges mij is der weg genoeg:P

je hebt een punt ja, melkbussen worden hier niet egt gebruikt, volges mij mag dat in mijn gemeente niet eens:shocked: maar nouw zeg me niet dat ze bij jullie niet veel illegale knallers hebben want volges mij is der weg genoeg:P

Tuurlijk ook heb je hier de zware knallers kan ik niet ontkennen. Maar in het noorden zijn ze eerder geneigt om een melkbus te pakken. Dit omdat het gewoonweg VEEEL goedkoper is 1 kilo carbid kost +- 5@6 euro en daar doe je de hele dag mee. Daarnaast is het gewoon een traditie bij ons ook gaan we op het pleintje staan en knallen maar :) na 10 minuten sta je daar met 30 man wat veel leuker is dan er voor 10tallen euro's vlinders te verknallen.

Vind het zo'n onzin alle ongein maar te linken aan vuurwerk. Hier staken ze auto's in de fik, gooiden ze ruiten uit, vechtpartijen etc en wat heeft dat met vuurwerk te maken, niets! Gewoon het geteisem dat hier dagelijks de straat terroriseert. Moet wel zeggen dat in bepaalde plaatsen vandalisme makkelijker te linken is met vuurwerk dan in andere plaatsen.

Maar dan nog, gewoon schade verhalen op dat tuig. Niets beperken, controleren en ander bla bla bla. Gewoon straffen voor vandalisme enorm verhogen en eens een campagne opzetten om mensen erop te wijzen dat je normaal met vuurwerk om moet gaan.

Met dank aan de mensen die niet met de BSC om kon gaan waar er een overschot van was daar in die streek.

Vind het zo'n onzin alle ongein maar te linken aan vuurwerk. Hier staken ze auto's in de fik, gooiden ze ruiten uit, vechtpartijen etc en wat heeft dat met vuurwerk te maken, niets! Gewoon het geteisem dat hier dagelijks de straat terroriseert. Moet wel zeggen dat in bepaalde plaatsen vandalisme makkelijker te linken is met vuurwerk dan in andere plaatsen.

Maar dan nog, gewoon schade verhalen op dat tuig. Niets beperken, controleren en ander bla bla bla. Gewoon straffen voor vandalisme enorm verhogen en eens een campagne opzetten om mensen erop te wijzen dat je normaal met vuurwerk om moet gaan.

Goede stelling Jupiler.
Inderdaad wordt oudejaarsdag misbruikt door vandalen wat niets met vuurwerk te maken heeft net zoals de hooligans het voetbalgebeuren naar de filistijnen helpen.
:angry:

Zijn we vorig jaar net overgegaan naar zwaarder max 500 gram en willen ze het nu weer lichter maken ze worden gek daar achter die buro's daarnaast wordt die schade in 99% van de gevallen met illigaal vw gedaan dan moeten ze die handel aanpakken en niet andere mensen hun dag verpesten door minder lang te mogen knallen want dat is dikke onzin want hier gaan ze zich er zoieoz niet aan houden dat kan ik wel zeggen ;) hier staan ze de 29ste en 30ste ook al de hele dag door te knallen.

@masters

Alleen in het noorden populair ? daar vergis je je echt in hoor ;) Hier hoef je niet illigaal knalvuurwerk te halen waarmee alles wordt opgeblazen hier pak je de carbid bus en heel de straat staat erbij ik durf te wedden dat het juist de andere kant van nederland is die veel vernield omdat daar niet of nauwlijks carbid wordt gebruikt. En daar dus zware knallers worden gekocht die bij verveling agter de borden worden geplakt en dat doe je niet met een melkbus :p

Idd hier in het noorden doen ze niet zo aan slopen vroeger wel dat de politie met een arrestatie team klaar stonden en ze gooiden gewoon vlinders enzo naar de politie alleen die tijd is wel voorbij

Back
Bovenaan