'Vrijwilliger kan vuurwerkdoden voorkomen'

densta

VWC lid
DEN HAAG - Om te voorkomen dat rond de jaarwisseling doden en gewonden vallen en weer veel schade ontstaat, zouden vrijwilligers een goede hulp kunnen zijn.
Foto: ANP

Ze kunnen de ogen en oren van gemeente en politie zijn, waardoor snel kan worden ingegrepen in gevaarlijke situaties.

Dat staat in een advies van de Stichting Maatschappij Veiligheid en Politie (SMVP). Pieter van Vollenhoven is voorzitter van de stichting.

De SMVP wil dat de rijksoverheid zwaar illegaal vuurwerk effectiever bestrijdt. Ook moet de politie harder optreden tegen mensen die verkeerd omgaan met vuurwerk, bijvoorbeeld door het in brievenbussen te gooien of buiten toegestane tijden af te steken.

Schade zou bovendien eerder moeten worden verhaald op de daders.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2981457/vrijwilliger-kan-vuurwerkdoden-voorkomen.html

Als burgers normaal zouden doen en gezamenlijk er voor zouden zorgen dat de straten schoon en heel blijven, dan heb je dit soort initiatieven niet nodig. Vroegâh was het gewoon zo dat als je lijp deed in de straat, dat je hardhandig de straat uitgewerkt kon worden door de bewoners. Het motto 'wie er sloopt, die wordt gesloopt' was dan van kracht en dat hielp preventief ellende voorkomen.

Het punt is echter dat de overheid dergelijke initiatieven van burgers zelf de kop in heeft gedrukt, omdat handhaving alleen dient te gebeuren onder toezicht van de politie. Het is duidelijk dat de rechtsstaat die ooit ontworpen is om een veilige samenleving te creëren nu dient om meer controle over burgers te hebben en om de staatskas te spekken. Immers, wanneer burgers zelf de boel mogen regelen, dan zijn politie, justitie en hulpverleners minder noodzakelijk.

Andere voorbeelden waarbij bureaucratie hoog gehouden wordt, terwijl dat niet per sé hoeft te zijn: De Marokaanse vader die zijn zoon een rotklap geeft als hij meisjes lastig valt of dealt. Dat mag niet, dan komt Bureau Jeugdzorg.
Hooligans van diverse voetbalclubs die bepalen of het rustig blijft rondom wedstrijden of dat de boel escaleert. Men deelt liever preventief stadionverboden uit, want anders moet men deze groep 'vrijwilligers' de erkenning geven die ze toekomt.

Punt is, als je burgers daadwerkelijk de vrijheid geeft om zelf hun zaakjes te regelen, dan betekent dat dat je die partij moet erkennen en vertrouwen moet geven. En dat is nu net wat de overheid niet wlt, omdat ze dan minder controle hebben over de burger.

Dergelijk initiatieven zijn bedoeld om burgers nu het vuile werk op te laten knappen, terwijl de politie met de eer gaat strijken, de banen gewaarborgd blijven en de overheid maximale controle over de burger weet te behouden. Niets meer, niets minder.

Het is erg jammer dat het tegenwoordig zo gaat in Nederland.

Laatst bewerkt:
een goede optie zal al zijn om die @#$ gastjes die vorig jaar opgepakt zijn vanwege vernieling dit jaar een huisverbod op te leggen.
Gebeurd bij voetbal ook dus waarom niet in dit geval.

De reacties op telegraaf zijn ook weer lekker kortzichtig.
Gelijk weer roepen om een verbod net of dat de oplossing is zucht.

Niet lezen die reacties op nu of de telegaaf, gewoon weer genieten van de spanning vooraf die steeds heftiger wordt opgebouwd tot de 31 ste en dan lekker genieten ;)

De reacties op telegraaf zijn ook weer lekker kortzichtig.
Gelijk weer roepen om een verbod net of dat de oplossing is zucht.

Laat je daar niet door opfokken joh, die mensen weten niet beter. Ze lezen de telegraaf dat zegt genoeg:D
Geniet lekker van deze periode, dat pakt niemand van ons af

Laat je daar niet door opfokken joh, die mensen weten niet beter. Ze lezen de telegraaf dat zegt genoeg:D
Geniet lekker van deze periode, dat pakt niemand van ons af

Weet ik wel inderdaad,maar het is soms lastig om je er niks van aan te trekken.Gaat wel om onze passie/hobby.

en die toezicht houders staan ook de hele avond droog
laat me niet lachen
wij houden zelf wel in de gaten wat we doen
ja de gemeente en de politie kunnen dan lekker achter overleunen
kijk is we hebben een paar gekken gevonden die taken van ons over nemen
we krijgen het steeds makkelijkder

Om te voorkomen dat rond de jaarwisseling doden en gewonden vallen en weer veel schade ontstaat, zouden vrijwilligers een goede hulp kunnen zijn.

Er was net ook een stukje over in het nieuws. Het is dus de bedoeling dat deze zogenaamde vrijwilligers, die geschoold zouden gaan worden, mensen die over de schreef gaan tijdens de jaarwisseling aanspreken op hun gedrag en eventueel ingrijpen. Ze zoeken mensen die gezag en vertrouwen uitstralen. Het lijkt mij, als je ziet dat hulpverleners al worden aangevallen niet echt handig om burgers zomaar (bezopen) mensen aan te laten spreken op wat ze doen. Zorgt dit juist niet voor meer doden en gewonden tijdens de jaarwisseling?

dat dan van vollekl0te gelijk laat roepen in het halfacht journaal als het met vrijwilligers niet lukt dan maar verbieden word ik zo moe van.als ik dezelfde eisen toepas op andere dingen mag er in 2013 niemand meer zelf autorijden bah bah

Als ik met mijn kids/vrouw buiten loop en ik zie fout gedrag (met ballen kanonnen schieten op elkaar of anderen of vuurwerk afsteken terwijl er iemand met een hond aankomt), dan spreek ik die personen aan. Gooien ze vuurwerk naar mij/ons hebben ze een HELE kwaaie aan me. Je gedraagt je normaal en houdt rekening met de medemens in de buurt, overdag en in de avond. Loopt er iemand met een hond, dan wacht ik met afsteken. Zo simpel is het. Drank hoort wat mij betreft niet bij het vuurwerk afsteken, daar gaat het vaak fout...
Buurtwacht...zit ik niet op te wachten, want je kent elkaar immers niet en zo ontstaat sneller agressief gedrag...

Normaliter negeer ik dit ''nieuws'' maar ik las op het half acht ''nieuws'' als et niet lukt dan maar verbieden.

Denken ze dan......dat iedereen braaf gaat slapen?
Je gaat zoveel schade krijgen vechtpartijen buurten tegen buurten steden tegen steden.
Hoe ga je dat dan controleren?

Maar wat mij echt dwars zit is dit..de Rijswijkse vuurwerkhal werd 2 jaar geleden bezocht door RTL
en Frits zijn best doen medewerking verlenen mooie filmpies en commentaar erbij.
Dezelfde zender stak de vuurwerk liefhebbers wel een mes in de rug om het daarna wel over een verbod te hebben.
Nu weer negatief zal als ik de Rijswijkse vuurwerk bezat, helemaal geen filmploeg meer toestaan.

Ik ben nu bijna 50 paar maandjes nog dus veteraantje uit de roerigste buurt in de jaren 70 en 80 Den Haag.
Ik geef het stokje over aan mijn 2 zonen ik steek alleen een paar flinke grote potten af zij steken de rest af.

Maar jullie en zij willen ook genieten van het vuurwerk, kopen afsteken zoals ik lang heb gehad.

Laat niet jullie traditie afnemen, vecht ervoor !

Vraag mij best wel eens af wanneer doe je het eigenlijk eens goed in dit soort mensen hun ogen.

Hoe was het ook alweer niet scheren over 1 kam !

Laat ik dat net ook hebben ik kan woedend worden om dit het verpest de sfeer.

Weet wel dat genieten er boven hoort te staan maar het geeft toch een tik.

Nederland is maar een raar land geworden

Strak plan. Gaat zeker goed werken. De vrijwilligers staan vast al te trappelen om hun Oudejaarsavond op te offeren. Wanneer iedereen samen feest viert, lekker gezellig in de kou en het donker de straat bewaken, wie wil dat niet? En als je dan die dronken, agressieve en vernielzuchtige mensen betrapt, zullen ze vast wel luisteren als je zegt 'niet doen, dat is heel stout. Anders bel ik de politie.'

Zucht. Had mezelf beloofd niet te reageren op dit soort berichten :frusty:

In Den Haag heeft het project Rolmodellen de Hein Roethofprijs 2010 gewonnen. Dit project is uigebreid naar meerdere wijken. Het zou dus heel goed kunnen dat deze projecten succesvol ingezet kunnen worden in Den Haag. Het project heeft zich in 2008 en 2009 bewezen effectief te zijn.

Het punt is dat projecten slechts van tijdelijke aard zijn. Zonder permanente inzet van politie én vrijwilligers zal dit project ophouden met bestaan. En in praktijk blijkt dat die vrijwilligers wegens de vele eisen en slechte ondersteuning nogal eens stoppen. Dit is in Rotterdam namelijk ook het geval met verschillende projecten waarbij vrijwilligers veelvuldig ingezet zijn. Vrijwilligers stoppen ermee, omdat ze niet langer voor het karretje gespannen wilden worden door de politie en zij zich veel te weinig ondersteund voelden.

Wel erg tof als freak /veteraan dat je nu het stokje bijna overdraagt ons ook de traditie gunt dat zijn de echte !!!

Je zal wel veel weten over vroeger, zeker die buurt !

Kleine anekdote misschien?

Kan dit erg waarderen

Normaliter negeer ik dit ''nieuws'' maar ik las op het half acht ''nieuws'' als et niet lukt dan maar verbieden.

Denken ze dan......dat iedereen braaf gaat slapen?
Je gaat zoveel schade krijgen vechtpartijen buurten tegen buurten steden tegen steden.
Hoe ga je dat dan controleren?

Maar wat mij echt dwars zit is dit..de Rijswijkse vuurwerkhal werd 2 jaar geleden bezocht door RTL
en Frits zijn best doen medewerking verlenen mooie filmpies en commentaar erbij.
Dezelfde zender stak de vuurwerk liefhebbers wel een mes in de rug om het daarna wel over een verbod te hebben.
Nu weer negatief zal als ik de Rijswijkse vuurwerk bezat, helemaal geen filmploeg meer toestaan.

Ik ben nu bijna 50 paar maandjes nog dus veteraantje uit de roerigste buurt in de jaren 70 en 80 Den Haag.
Ik geef het stokje over aan mijn 2 zonen ik steek alleen een paar flinke grote potten af zij steken de rest af.

Maar jullie en zij willen ook genieten van het vuurwerk, kopen afsteken zoals ik lang heb gehad.

Laat niet jullie traditie afnemen, vecht ervoor !

Vraag mij best wel eens af wanneer doe je het eigenlijk eens goed in dit soort mensen hun ogen.

Hoe was het ook alweer niet scheren over 1 kam !

Wel erg tof als freak /veteraan dat je nu het stokje bijna overdraagt ons ook de traditie gunt dat zijn de echte !!!

Je zal wel veel weten over vroeger, zeker die buurt !

Kleine anekdote misschien?

Kan dit erg waarderen

Ja genoeg, vroeger waren de agenten anders, hard maar rechtvaardig.

Ik zat een x te rommelen met mijn aansteker mijn peuk doosjes waren al afgesleten om de strijkers af te steken.

Kwam er een man in burger politie langs mij heen zag de tas vol met dat spul hier neem dit doosje maar die doet het beter met een glimlach.

Ouwuh tijduh

Het is een mooi idee, maar het is al eerder gebleken dat sommige vrijwilligers niet zo positief ontvangen worden. Tegenwoordig kan je wel zeggen dat je je leven op het spel zet als hulpverlener of vrijwilliger.

ik vind het altijd wel grappig om die reacties te lezen. vooral die stampvoetend zeggen dat ze een verbod willen. ik lach me kapot achter de pc

Back
Bovenaan