Vier jaar cel geëist voor gooien vuurwerkbom

tristen

VWC lid
Vier jaar cel geëist voor gooien vuurwerkbom

Tegen een 23-jarige man uit Geleen is vier jaar cel geëist, voor het gooien van een vuurwerkbom tijdens een voetbalwedstrijd van Fortuna Sittard.

Volgens de aanklager heeft Wesley V. mensen zwaar lichamelijk letsel toegebracht.

De verdachte ontkent de bom te hebben aangestoken. Hij zegt het vuurwerk voor een vriend mee het stadion in te hebben genomen. Het Openbaar Ministerie gelooft niets van die verklaring.

In aanraking met justitie
Wesley kwam eerder in aanraking met justitie, vanwege openbare dronkenschap en baldadigheid. Ook had hij al ooit een stadionverbod bij Fortuna. Hij gebruikt al jaren veel en vaak drugs, zo bleek tijdens de zitting.

Slachtoffers
Bij de rechtszaak meldden zich ook 5 slachtoffers. Zij hebben soms blijvende schade opgelopen als gevolg van de ontploffing, onder meer aan het gehoor.

Twee slachtoffers hebben een posttraumatisch stress-syndroom opgelopen.* De slachtoffers eisen onder meer bijna 19.000 euro smartengeld.

vuurwerkbom_derby.jpg

Beelden: http://www.l1.nl/video/vuurwerk-publiek-tijdens-fortuna-mvv-beelden-youtube
Advocaat en rechter: http://www.l1.nl/video/vier-jaar-geëist-voor-vuurwerkbom-13-nov-2013

Bron:http://www.l1.nl/nieuws/233166-vier-jaar-cel-geëist-voor-gooien-vuurwerkbom

De reinste onzin om een straf van 4 jaar te eisen! Dit krijg je nog niet eens bij Doodslag. Straf is te vergelijken met iemand die een geldtransport beroofd enz. het staat totaal niet in verhouding.

(ps. Ik pleit niet voor de gooier, ik keur niet goed wat hij gedaan heeft!!)

De reinste onzin om een straf van 4 jaar te eisen! Dit krijg je nog niet eens bij Doodslag. Straf is te vergelijken met iemand die een geldtransport beroofd enz. het staat totaal niet in verhouding.

Nou in dit geval ben ik het wel mee eens en zelfs nog te laag. Dit zijn wel de mensen die vuurwerk in een slecht daglicht stellen. Bovendien is dit vuurwerk als een wapen gebruikt.

Nee, als iemand "vuurwerkbommen" bezit vind ik de straffen hoog maar als iemand daadwerkelijk opzettelijk of door roekeloos gedrag andere mensen verwond of schade toebrengt kan de straf niet hoog genoeg zijn. Als het bericht klopt en iemand is doof geworden of slechthorend dat diegene een gehoortoestel moet hebben is dat een flinke verandering in je leven.

Dit is weer zo'n dubbel iets het liefst hang ik zo iemand aan de hoogste boom en wat mij betreft is hoog niet hoog genoeg,maar de straffen zijn wel erg scheef naar mijn mening.maar de oplossing is naar mijn mening dus niet om dit gevalletje inteelt dan maar lager te straffen maar de rest hoger te straffen.

zo te horen is het een salute shell, ik hoor de ontsteking, en 3sec later de knal en je ziet dan niet een titanium boeketje..

Vuurwerk + Voetbal = mijn leven!

maar dit gaat echt veeeel veeeeeelste ver!
minstens 10jaar opsluiten die gek!
hij maakt beide plesante hobby's kapot in 3 sec!
ik heb er geen woorden voor,
en ik maak er veder ook geen woorden meer aan vuil

Echt bizar hoe dom sommige mensen kunnen zijn! Zie zo ook een paar jaar terug tijdens Feyenoord-Ado, waarbij 1 of andere domme Hagenees een lawinepijl zonder stok in de gracht gooide. Die kwam natuurlijk precies weer het uitvak in gevlogen. Dit soort domme sukkels kan je niet zwaar genoeg straffen. Door dit soort stupide en gewoon KEI- domme mensen, krijgen mensen een afkeer aan vuurwerk.

BAH!

Dit vind ik ook echt tever gaan. 4 jaar is dik verdient. Mag hij betalen aan schade van de slachtoffers. Zijn leventje is aardig verpest

Wat een mongol. Dacht zeker dat die mooie lange lont lang ging branden. Heeft er zelf vast ook wel iets aan overkgehouden. Wat een gek.

Nou, als jullie dan zo reageren dan mag iedereen die in het bezit is van Shells (salutes of sier) en bommen (o.a. Cobra 6 enz.) e.d. van mij een gevangenisstraf krijgen van minimaal 2 jaar!! Vele van julie zullen dan wel ineens anders gaan piepen.

Nou, als jullie dan zo reageren dan mag iedereen die in het bezit is van Shells (salutes of sier) en bommen (o.a. Cobra 6 enz.) e.d. van mij een gevangenisstraf krijgen van minimaal 2 jaar!! Vele van julie zullen dan wel ineens anders gaan piepen.

Het gaat erom hoe je dat spul gebruikt. Zit een groot verschil in op een afgelegen plek met een schietdoos de shell gecontroleerd de lucht inschieten, dan in een stadion zon ding af steken. Dan zit er ergens een foutje in je hersens, laat staan dat je die dan hebt als je zoiets doet.

Zeg maar als dat niet zo is. Sommige weten gewoon niet hoe ze dat spul moeten gebruiken. En dat is nou net het probleem waarom dat spul in de media komt. Als men nou gewoon normaal met die spullen omgaat was er vast niet zon heisa over. Het zou niet in mij opkomen op een shell mee te nemen naar een stadion mocht ik zon shell hebben.

Uit jouw reactie merk ik op dat je dit dus normaal vind. Dan zou ik als ik jou was ook maar eens langs de dokter gaan, want dan spoor je niet.

EDIT: Tegelijk gepost met Reverser. Toevallig dezelfde strekking :)
Grote verschil is hier het gebruik van het 'vuurwerk'.
Wanneer iemand op heterdaad betrapt wordt op het afsteken van shells is hij net zo strafbaar. Maar als hij verklaard dit onder relatief veilige omstandigheden te hebben gedaan, dan zal hij nooit zo zwaar bestraft worden als iemand die een salute in de goot gooit tijdens een voetbalwedstrijd.

Al was het een licht stuk legaal vuurwerk, dan nog moet het aangepakt worden.
Al het geweld mag wat mij betreft zwaarder bestraft worden. Als dan ook nog eens vuurwerk als wapen gebruikt wordt ben je dubbel fout bezig.

Ik ben het volledig met je eens dat de eis wel erg hoog is.
In mijn vorige post heb ik het over zwaarder straffen van geweld. Dat bedoelde ik t.o.v. de vele kleine boetes, 40-100 uren taakstraffen, etc.
Een celstraf gevolgd door een anger-management cursus op eigen kosten lijkt me een betere insteek.
De 4 jaar celstraf die hier ge-eist wordt zal mogelijk ook aardig vermindert worden, maar de eis zelf is extreem.

Uit jouw reactie merk ik op dat je dit dus normaal vind. Dan zou ik als ik jou was ook maar eens langs de dokter gaan, want dan spoor je niet.

Nee dit laatste zei die niet. Hij zei dit:

Maar Grizmo roekeloos gedrag en opzettelijk gedrag moet gewoon aangepakt worden. Ditzelfde vind ik ook als iemand in een straat shells staat te schieten en het gaat fout dat diegene daar wel verantwoordelijk voor gehouden kan worden.

Hoe je het went of keert het blijft illegaal en juist daarom zou je extra voorzichtig moeten zijn en elke onveilige situatie uit de weg moeten gaan. Deze man/jongen zocht het op. Alcohol, Drugs, slechte jeugd is allemaal geen excuus. Het gevang in! En na 10 jaar mag die het nog eens proberen en geven we hem begeleiding. Zo zou het moeten zijn

Nogmaals, ik keur het niet goed wat die gast heeft gedaan en ja een celstraf is dan wat hij verdient. Maar kom op, 4 jaar cel is, in verhouding met andere vergrijpen, te hoog. Daarmee wil ik zeggen dat wij, vuurwerkliefhebbers, harder aangepakt worden voor een vergrijp dan iemand anders voor andere zaken. Er komt een dag dat je inderdaad misschien 3 maanden de cel in moet omdat je een cobra 6 hebt afgestoken (of nisschien zelfs alleen maar in bezit had) ook al had je het op een veilige manier gedaan. Wat als (die zich aangesproken voelt) het iemand van jullie zou overkomen, roep je dan ook dat je het hebt verdient en de straf gerechtvaardigd vind?

Nogmaals, ik keur het niet goed wat die gast heeft gedaan en ja een celstraf is dan wat hij verdient. Maar kom op, 4 jaar cel is, in verhouding met andere vergrijpen, te hoog. Daarmee wil ik zeggen dat wij, vuurwerkliefhebbers, harder aangepakt worden voor een vergrijp dan iemand anders voor andere zaken. Er komt een dag dat je inderdaad misschien 3 maanden de cel in moet omdat je een cobra 6 hebt afgestoken (of nisschien zelfs alleen maar in bezit had) ook al had je het op een veilige manier gedaan. Wat als (die zich aangesproken voelt) het iemand van jullie zou overkomen, roep je dan ook dat je het hebt verdient en de straf gerechtvaardigd vind?

Als je vergelijkt met andere straffen maar wie weet wat dat jong nog meer gedaan heeft maar in dat optiek dat wij pyro's zwaarder gestraft worden dan andere criminelen kan ik wel volgen. Dat is natuurlijk krom

Als je vergelijkt met andere straffen maar wie weet wat dat jong nog meer gedaan heeft maar in dat optiek dat wij pyro's zwaarder gestraft worden dan andere criminelen kan ik wel volgen. Dat is natuurlijk krom

Ik vind het niet krom. Die mensen die lichamelijk letsel over hebben gehouden, die hebben langer dan 4 jaar iets gekregen waar ze niks aan konden doen. Door zo'n idioot slechthorend worden dat mag van mij best met 4 jaar gestraft worden!

Wij als vuurwerk freaks weten wel hoe je zware vuurwerk veilig moet afsteken, vind terechte straf het kon nog erger aflopen.
snap ook niet hoe hij dan met een shell zomaar de stadion in kan lopen want je word meestal gecontroleerd op wapens en zo.

Back
Bovenaan