[Verslag] Bezoek Wolff Vuurwerk 17-06-2021

bassie1978

VWC lid
17-06-2021 Bezoek Wolff Vuurwerk

Helaas heeft dit verslag door privé omstandigheden en de vakantieperiode even op zich laten wachten, maar niet minder getreurd: het staat lekker bomvol info!

Donderdag 17 juni was het eindelijk zover! Na wat verschuivingen was het eindelijk tijd voor ons eerste echte bezoek bij een importeur! Voor ons doen enorm laat in het jaar alweer, maar na een jaarwisseling zonder vuurwerkverkoop hakt dat er bij iedereen in. Zowel bij de liefhebbers als ook bij de importeurs natuurlijk. Die hebben na de jaarwisseling waarbij ze al het vuurwerk reeds hebben ingekocht en moeten betalen, maar niet kunnen verkopen ook wel andere zorgen aan hun hoofd dan een bezoek van vuurwerkcrew. En dat begrijpen we zeker

Komend seizoen
De producten van vorig jaar zijn dus reeds besteld en allemaal ook binnen. Dit zijn ook automatisch de nieuwe producten voor komend jaar geworden. Wel is Wolff nog aan het bekijken of men nog extra producten voor dit jaar wil toevoegen aan de collectie.

Wat in ieder geval zal veranderen bij Wolff is de indeling in de verschillende lijnen. Men wil langzaam afscheid gaan nemen van de lijnen die louter nog uit cakes bestaan. De boxen zijn reeds opnieuw ingedeeld in verschillende nieuwe en bestaande lijnen met pakkende namen en vette nieuwe labels.
Dit zijn de volgende lijnen:
• Wolf Selection
• High End Pyro
• Triple A
• Black Label

De markt beweegt zich namelijk naar de compound toe en dit ziet men ook terug in de afname van het verkochte aantal cakes. Dit betekent ook dat er lijnen zullen gaan verdwijnen. Dit zijn onder andere de Lidu en Universe. Hiervoor zal een algemene cake lijn komen. Let op, dit is dus niet direct voor komend jaar, maar zal stap voor stap gebeuren. Uiteraard zullen de toppers van de verschillende lijnen niet verdwijnen!

Wat wel nieuw is dit jaar is een geheel eigen concept Van Wolff. Een kleine geheel nieuwe lijn bestaande uit 4 verschillende cakes/boxen waarbij je zelf je eigen label kan gaan ontwerpen. Je kan je eigen naam en begeleidende tekst dus op een cake laten zetten. Deze cake met zelf ontworpen naam en tekst kan je dan ook in de winkel afhalen. Je krijgt geen sticker mee of thuisgestuurd, maar een heus eigen label die al op de cake zit! Heel erg tof en leuk om bijvoorbeeld iemand cadeau te geven. Hierover later in het jaar meer.

Demo 2021 - vervallen
Wolff zou dit jaar een eigen demo houden voor de nieuwe producten. De datum hiervoor zou 13 september zijn en was een besloten demo en dus niet toegankelijk voor publiek maar alleen voor winkeliers. Met de nadruk op zou.
Helaas heeft ook Wolff moeten besluiten om de demo niet door te laten gaan wegens de extra corona gerelateerde maatregelen die momenteel gelden. Mogelijk zal er toch nog iets van een alternatief komen voor de demo op een later moment, hierover denkt men nog na.

Cat.1 Vuurwerk
Afgelopen jaar is er enorm veel Cat.1 vuurwerk verkocht, maar ook is hier enorm veel in gekeurd. Deze keuringen waren niet altijd positief en als je naar de hele linie producten kijkt (van alle importeurs) is er eigenlijk veel afgekeurd. Naar het Cat.1 vuurwerk dient dit jaar goed naar gekeken te worden. Zeker als je naar de kwaliteitseisen en veiligheid kijkt. Een fontein die maximaal 1 meter hoog en breed mag zijn, maar vervolgens bijna 2 meter hoog gaat is enorm mooi, maar voldoet helaas niet aan de eisen voor het Cat.1 vuurwerk.
Er wordt binnen deze productgroep zeker wel vernieuwd zodat het beter aan de kwaliteit en regelgeving zal voldoen. Sommige producten waren dus eigenlijk te goed voor de categorie.
Daarnaast worden grondbloemen uit Cat.1 gehaald en zal deze productgroep terugkomen in Cat.2.

Logistiek
Logistiek worden de winkels dit jaar enorm verwend. Het grootste deel van de artikelen is dus reeds voorradig en kan ruim op tijd worden geleverd. De winkels zullen dus de eerste verkoopdag volledig klaar zijn om uit te leveren!
Wat wel iets is waar Wolff Vuurwerk rekening mee houdt is de onzekerheid in China. Hier gebeurd momenteel enorm veel qua ontwikkeling, regelgeving, vervoer en prijsstellingen.
Als Vuurwerkcrew waren wij benieuwd hoe de opslag afgelopen is gelukt. Dat was namelijk een van de punten die in de media is genoemd. Er was niet genoeg opslag capaciteit. Wolff Vuurwerk heeft alles in het werk gesteld om de voorraden correct op te slaan. Uiteindelijk is dit gelukkig gelukt. Importeurs zitten nog wel te wachten op de regeling vanuit de regering voor tegemoetkoming in de ontstane kosten. Die kosten zijn er namelijk wel degelijk.

Totaalverbod?
De verschillende importeurs zitten tegenwoordig veel bij elkaar en overleggen veel over branche gerelateerde zaken onderling. Samen staat men hierin vele malen sterker, het punt om onderling discussie te krijgen is namelijk voorbij. Verder is er ook goed overleg met de overheid. Hier zitten ook partijen als IL&T en Politie bij.
Doel van dit soort overleggen is het kunnen blijven verkopen van consumentenvuurwerk. Bij Wolff vind men dat dit echt een traditie is dat hoort bij de jaarwisseling.
Samenwerking is nu key en noodzaak om de traditie te redden, ook met de liefhebbersgroepen zoals de Vuurwerkfederatie en HVLV en winkeliersvertegenwoordigingen zoals vuurwerkcheck en SVNC. Een begin is hiermee reeds gemaakt door samen de verschillende voorstellen voor verboden binnen steden aan te vliegen. Er is nu focus met de juiste mensen voor een gemeenschappelijk doel.
De mainstream media wordt op dezelfde manier aangevlogen maar blijft erg moeilijk te bereiken helaas.

Maar hoe zit het met de toekomst van het vuurwerk?
Dit jaar zal het wellicht nog rustig blijven qua verboden. Dit in verband met het nieuwe kabinet. De toekomst blijft echter onzeker, al denkt men er bij Wolff toch wel positief over. Vuurwerk hoort immers bij de jaarwisseling en deze traditie doof je niet zomaar.
Een van de onderwerpen van de gezamenlijke overleggen tussen de importeurs is het onlangs verschenen visie-document over de toekomst van het vuurwerk. Hierin zijn alle aspecten over vuurwerk in meegenomen (ook de veiligheid in het Cat.1 segment). Hiermee hoopt men deze traditie te kunnen behouden voor langere tijd.

Nieuwe producten dit jaar?
In principe komen er dit jaar niet wederom nieuwe producten. De producten van afgelopen jaar zijn immers nog niet te verkrijgen geweest. Alle producten van vorig jaar komen dit jaar wederom als nieuw dus. Wel blijft men bezig om te kijken of er nog producten zijn die alsnog toegevoegd kunnen worden en dus een goede toevoeging kunnen zijn aan het huidige assortiment.
Cat.1 (F1) komt wel volledig nieuw omdat dit afgelopen jaar volledig uitverkocht is geweest.
Ook is de totale voorraad dit jaar wel meer als het jaar ervoor, men verwacht namelijk dat er komend jaar meer verkocht zal worden.

Vragen van de leden:
Met dit verslag zijn we aan het einde gekomen van ons bezoek. Uiteraard hebben we ook de vragen van de leden meegenomen. Diegene die in het bovenstaande verslag nog niet zijn beantwoord volgen hieronder:

Komt de Final fate / final order / air attack weer in productie ?
Nee, de red alert is hiervoor een erg goede vervanger, mocht je deze nog niet kennen.

Komt er nog altijd een keer een waardige vervanger voor de WASP? Ik komt zo'n effect te weinig tegen.
Als zo’n cake met deze effecten voorbij komt en betaalbaar blijkt, dan zeker. Wij hebben deze echter nog niet gezien.

Vorig jaar heeft forumlid Rocco onderstaande vraag gesteld.

Antwoord: Ja, dit moet nog ergens opgeslagen zijn. Als hier genoeg animo voor is kunnen wij dit wellicht wel online zetten om dit in te zien.

1. Animo is er onder de forumleden zeker, ook gezien de activiteit in het 'vuurwerk uit de oude doos' topic. Kunnen we in de loop van dit jaar nog wat oude Wolff folders online verwachten?

2. Vorig jaar kwam Wolff met een aantal geweldige artikelen in de categorie 'klein spul', waaronder de Phantom (Tornado Wirbels), Spring Flower (doen me denken aan de Big Twisters van B&W) etc. Dergelijke artikelen roepen nostalgische gevoelens op en velen reageerden dan ook enthousiast, ook al hebben we ze nog niet in de straat kunnen bewonderen. Komt Wolff met een uitbreiding van dit soort geweldige artikelen in de categorie klein spul?

3. Het is de afgelopen jaren al diverse malen gevraagd aan meerdere importeurs, maar zouden jullie de Flower Charm grondbloemen 50st per verpakking weer uit kunnen brengen in F2? Dat zou werkelijk fantastisch zijn en dan uiteraard wel met het karakteristieke roze of oranje label.

Bekijk bijlage 61549

Foto van Vuurwerkmuseum
attachment.php
1. Hier gaat men nog steeds naar kijken. Wolff is niet zeker of deze er nog zijn.
2. In F2 komt geen uitbreiding in de kleine artikelen, in F1 komt er zeker wel uitbreiding. Dit moet echter wel binnen het visiedocument vallen.
3. Vooralsnog niet. Wel komen de vertrouwde grondbloemen uit Cat.1 terug in Cat.2.

Komt stars over paris weer terug? wat een heerlijk ding blijft dat blokje.
Helaas komt deze niet meer terug. De inkoop van dit product zou betekenen dat de cake niet betaalbaar wordt voor de consument.

Komt Wolff nog met leuke originele grondbloemen in cat F1?
Nee, niet origineel zoals ze vroeger waren. Dit is niet goed mogelijk met de huidige regelgeving in F1. In F2 komen ze wel binnen.

1. Kan men nog eens overwegen om de Exodus weer in het assortiment op te nemen. Dit was echt een geweldig assortiment van erg hoog niveau. Of kan men de Duitse omlabeling, Amadeus, opnemen in de NL collectie (indien nog voorradig)?

2. De Sniper was een topper van formaat en ik kan het mij nog goed herinneren dat mijn buurman deze geweldige cake, jaren geleden iets na 00:00 uur afstak. We hebben er ontzettend van genoten. Inmiddels zijn we jaren verder en zou het niet weer eens tijd zijn om een cake op de markt te brengen met het flower crown effect gecombineerd met een blauwe tips of blauwe peonies of dahlia effecten? Hoeft nog niet eens zozeer een omlabeling te zijn, maar 25sh 30mm met het flower crown effect, bij voorkeur gecombineerd met blauwe effecten, moet toch haalbaar zijn?

3. De Viking was jarenlang een zeer geliefde waaier onder de forumleden. Helaas zijn er een aantal effecten aangepast (al dan niet bewust), maar de opeenvolging van de verschillende schietrichtingen blijft geweldig. Kan Wolff een nieuwe waaier op de markt brengen met eenzelfde opbouw van verschillende schietrichtingen (V-, naar W-, naar fanshape)?

4. Momenteel rijzen de transportkosten voor een container vuurwerk uit China de pan uit. Hoe gaan jullie om met dit probleem en wat kan dit betekenen voor de toekomst? Of heeft dit vooralsnog weinig invloed door de al aanwezige verkoopvoorraad in NL?

1. Zou kunnen, alleen zien we bij Wolff nu niet een meerwaarde meer in cakeboxen. Dit zou dan in compound moeten komen. Daarbij is Full Assault vergelijkbaar en wellicht zelfs een stukje beter.
2. Dit is zeker wel een idee. Dit jaar is de collectie echter reeds compleet. We nemen het idee dus mee naar volgend jaar.
3. Uiteraard kan dat. Mocht Wolff een soortgelijke waaier tegenkomen en de prijs/kwaliteit is goed dan kan die opgenomen worden in de collectie.
4. Voor dit jaar zal dit voor cat1 sowieso gelden en deze producten zullen dus duurder worden. Voor volgend jaar is het afwachten. Bij Wolff verwacht men dat de transportkosten nu een piek hebben en dat deze weer zal afnemen. Hoe snel dit zal gaan, heeft men geen idee van.

Hoe zit het met de Underground lijn? Blijven de spullen nog in verkoop? Of is dat resterende voorraad wat hierna niet meer terug komt? ( in het bijzonder de Return of the Pheonix ).
Komen er nog nieuwe producten dit jaar?

De underground verdwijnt sowieso nog niet. Wel evalueert men (zoals elk jaar) alle verschillende lijnen. Maar met de uitbreiding in deze lijnen van de boxen zoals de Artillery, Dictator en cakes zoals Red Alert zal deze lijn de komende tijd sowieso niet verdwijnen maar juist groter worden.

Met deze vraag zijn we nu echt aan het einde van ons verslag gekomen. Wij willen graag Harry, Jeroen en Niels bedanken voor hun tijd die men voor ons wilde nemen. Hopelijk komt er wellicht nog een kleine demo of stream waar wij bij aanwezig kunnen zijn.

Tot slot nog enkele foto’s:

Wolff-Vuurwerkcrew-2021-12.jpg

Wolff-Vuurwerkcrew-2021-02.jpg

Weer een mooi verslag :applause: en dat de grondbloemen van F1 naar F2 gaan is ook mooi. Ik hoop dat ze dan weer presteren zoals vroeger

Dat was een flink pak informatie, duidelijk verhaal weer. En grondbloemen naar F2 is een prima ontwikkeling als ze dan ook beter worden.

Bedankt voor het verslag! wel een vraag vanuit mijn kant.

Er staat in het verslag het volgende:

Een van de onderwerpen van de gezamenlijke overleggen tussen de importeurs is het onlangs verschenen visie-document over de toekomst van het vuurwerk. Hierin zijn alle aspecten over vuurwerk in meegenomen (ook de veiligheid in het Cat.1 segment). Hiermee hoopt men deze traditie te kunnen behouden voor langere tijd.

Wordt dat visie document nog gedeeld met alle leden op VWC? Of is deze het zelfde gebleven als het oude document dat hier een keer gedeeld is:?

Als dit datzelfde visiedocument is al hier werd 'gelekt'.. dat werd afgedaan als concept, intern gebruik etc. Blijkt nu uit dit verslag dat het dus wel een document is dat de importeurs als leidraad nemen? Was niet iets om heel blij van te worden meen ik me te herinneren. Zal het nog eens opzoeken.

Verder weer een mooi verslag met fijne heldere antwoorden. Grondbloemen maken blij:D

Als eerste super om te zien en te lezen dat er weer een verslag online is! Wat een verassend en leuk concept die eigen labels. Denk dat daar gretig gebruik van gemaakt zal worden. Lijkt me erg tof om een cake te hebben met mijn zelfgemaakte label.

Daarnaast ook zeer benieuwd naar de F2 grondbloemen, dat kan alleen maar goed gaan hoop ik!

Bedankt VWC voor dit verslag en Wolff voor de openheid van zaken. :angel:

Lekker verslag, blijft leuk om te lezen dat er positief op de input wordt gereageerd.

Wel ontzettend jammer dat de stars of paris echt niet meer terug gaat komen,

Ok, als je dus goed tussen de regels doorleest, moet je cat1 niet meer willen kopen. Alle oude voorraad is op, nieuwe voorraad wordt gedowngrade tot nog saaiere bagger.

Top mooi om te zien, helemaal omdat ik er praktisch naast woon. Als ik goed me neus ophaal ruik ik het kruit.

Bedankt voor het verslag. Fijn om te lezen hoe het er voor staat, en hoe men met elkaar bezig is de traditie voor te kunnen blijven zetten!

Wederom een fijn verslag en goed om weer wat van Wolff te horen, bedankt! De grondbloemen in F2 is inderdaad beter dan de grondbloemen in F1, want op enkele uitzonderingen na, was dat vaak niet heel veel. Toch wel jammer dat men dan nog niet kiest voor het bekende Flowers Charm design. Zeker als men kijkt naar de positieve reacties die hier op het forum zijn geplaatst n.a.v. nieuwe artikelen met een nostalgische knipoog. Het is al door diverse leden aan meerdere importeurs gevraagd, maar ik blijf hoop houden.

Ook goed om te horen dat de opslag van alle voorraad vorig jaar toch nog is gelukt en ik hoop voor alle importeurs dat de tegemoetkoming niet lang meer op zich zal laten wachten.

Geweldig dat Wolff het idee van een herintroductie van de Sniper of een nieuwere versie met een soortgelijk effect, meeneemt naar volgend jaar. Erg benieuwd of daar wat uit gaat komen.

Als ik het mij goed herinner heb ik laatst één of meerdere artikelen uit de nieuwe 'eigen label' lijn van Wolff voorbij zien komen. Weet even niet meer waar, maar dat zag er wel leuk uit.

Topverslag weer! Goed om te lezen dat Wolff ook positief blijft over de toekomst van het vuurwerk. Grondbloemen in f2 lijkt mij alleen maar beter voor de kwaliteit, al is het wel jammer dat ze niet meer het hele jaar door mogen dan.

Back
Bovenaan