Vergunning vereist voor import vuurwerk?

Op 1 juli 2013 treedt de Evaluatie- en uitbreidingswet Bibob in werking. Reden voor de invoering van de wet is de behoefte aan uitbreiding van de mogelijkheden om partijen die betrokken zijn bij vergunningen en transacties te toetsen.

De bedoeling is dat er ook een vergunningstelsel voor de import van vuurwerk wordt geïntroduceerd. Dit vergunningstelsel zou volgens de Memorie van Toelichting moeten worden opgenomen in het te wijzigen Vuurwerkbesluit. Op grond daarvan zou er een vergunning van de minister van Infrastructuur en Milieu vereist zijn voor de import van vuurwerk, welke vergunning vervolgens onder de reikwijdte van de Wet Bibob zou komen te vallen.

Het Vuurwerkbesluit zal echter op korte termijn niet worden aangepast, zo lijkt het. Om tot een vergunningenstelsel te komen zal de sector zelf eerst met een zogenaamd 'normdocument' moeten komen. Dit document zal vervolgens een rol gaan spelen bij het zorgvuldig handelen door de sector, de naleving en de importvergunning. Op dit moment is het opstellen van een dergelijk document in procedure en vinden er hierover gesprekken plaats tussen de sector en het Ministerie.

Voorts liet het Ministerie weten dat de invoering van het vergunningstelsel ook nog afhankelijk is van een aantal andere factoren zoals toezicht, naleving en de capaciteit daarvoor.

Voorlopig dus nog geen importvergunning.
 
Nu we bijna de ce keur achter de rug hebben en nu er defenitief geen verbod komt vraag ik me een ding af.
Zal dit de nieuwe kas spekker worden voor de NL staat..
Want 1 europa is er bijna.. de kooien en sprinklers zijn afbetaald,
De extra 2 of 3 jaarlijkse verplichte examens voor groot vuurwerkers is er bijna doorheen gedrukt.
Dit is dus de ideale nieuwe geld klop machine voor vuurwerkend Nederland.
Wat wordt ut 2e.
 
Nu we bijna de ce keur achter de rug hebben en nu er defenitief geen verbod komt vraag ik me een ding af.
Zal dit de nieuwe kas spekker worden voor de NL staat..
Want 1 europa is er bijna.. de kooien en sprinklers zijn afbetaald,
De extra 2 of 3 jaarlijkse verplichte examens voor groot vuurwerkers is er bijna doorheen gedrukt.
Dit is dus de ideale nieuwe geld klop machine voor vuurwerkend Nederland.
Wat wordt ut 2e.

Dit (aankomende) vergunningstelsel is niet bedoeld moet de staatskas te spekken. Om dit stelsel is door importeurs zelf geregeld om zo de "comboy's" eruit te halen. Dus deze opmerking is een beetje genuanceerd.

Kooien en sprinklers afbetaald??...
 
Wet Bibob wordt uitgebreid
Wat verandert er?

De Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) wordt van toepassing op onder andere:

vastgoedtransacties en grondtransacties met de overheid;
de exploitatie van speelautomaten;
de import van vuurwerk;
de uitvoer, doorvoer en overdracht van strategische goederen en diensten.

Voor wie?

Vastgoedsector
Exploitanten van speelautomaten
Importeurs van vuurwerk


De wijziging gaat in per 1 juli 2013. Per 24 september 2011 is de Wet Bibob uitgebreid naar vechtsportevenementen en de exploitatie van headshops.



Uitbreiding wet BIBOB in strijd tegen georganiseerde criminaliteit

Vastgoed- en grondtransacties waarbij de overheid betrokken is als civiele partij, komen onder de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur (BIBOB) te vallen. Daarmee wordt voorkomen dat overheden ongewild met malafide partijen in zee gaan. Ook het exploiteren van speelautomaten, het exploiteren van een headshop en het importeren van vuurwerk komen onder de BIBOB. Om vermenging van onder- en bovenwereld tegen te gaan, krijgen burgemeesters de bevoegdheid bedrijven te sluiten waar niet alleen legale maar ook illegale activiteiten plaatsvinden. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie.

Met de Wet BIBOB kunnen overheden (vooral gemeenten) de achtergrond van een bedrijf of persoon onderzoeken voordat een vergunning of een subsidie wordt gegeven of een overheidsopdracht wordt gegund. Als er sprake is van criminele antecedenten of onduidelijke financiële constructies kan de vergunning, de subsidie of de opdracht worden geweigerd. Zo wordt voorkomen dat de overheid ongewild criminaliteit ondersteunt en een vermenging van boven- en onderwereld ontstaat. Bij het onderzoek naar de achtergrond van een bedrijf of persoon kan de gemeente hulp vragen aan het landelijk Bureau BIBOB, dat een advies uitbrengt.

De BIBOB-wetgeving geldt alleen voor bepaalde branches en activiteiten: bij horeca-, bouw-, afval- en transportvergunningen, in de transportbranche, bij woningbouwcorporaties, coffeeshops, bordelen en smart- en growshops. Voor aanbestedingen geldt de Wet BIBOB in de branches bouw, milieu en ICT. Na de uitbreiding komen daar het exploiteren van speelautomaten, het importeren van vuurwerk, headshops en vastgoedtransacties met een overheid bij. Voor bijvoorbeeld belwinkels en avondkappers is geen vergunning nodig, waardoor ze tot nu toe niet onder de Wet BIBOB vallen. Verschillende gemeenten vermoeden dat dit soort winkels zeer vatbaar is voor criminele beïnvloeding en dat criminelen uitwijken naar dit soort branches. Daarom krijgen burgemeesters de mogelijkheid ook BIBOB-onderzoek te doen naar bedrijven die geen vergunning van de gemeente nodig hebben. Als uit onderzoek blijkt dat een bedrijf malafide is, kan de burgemeester zo'n bedrijf sluiten.

Een aantal verbeteringen en aanpassingen moet de BIBOB voor gemeenten makkelijker maken en de rechtsbescherming van bedrijven en personen verbeteren.

Er komt een landelijk register met een overzicht van alle uitgevoerde BIBOB-onderzoeken van de laatste twee jaar en de uitkomst daarvan. Zo kan een gemeente weten dat een andere gemeente al eerder een onderzoek naar een bedrijf of persoon heeft gedaan.
Burgemeesters kunnen rechtstreeks justitiële en strafvorderlijke gegevens van bedrijven en personen krijgen in alle BIBOB-sectoren.
De termijn voor het landelijk Bureau BIBOB om een advies te geven wordt verlengd van vier naar acht weken, met een verlengingsmogelijkheid van vier weken.
Veel gemeenten maken in bezwaarprocedures gebruik van externe bezwarencommissies. Ook die externe commissies krijgen de mogelijkheid adviezen van het landelijk Bureau BIBOB in te zien.
Wie bezwaar maakt tegen een weigering van een vergunning, subsidie of opdracht, krijgt recht op een afschrift van het advies van het landelijk Bureau BIBOB.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
 
Of even in het kort gezegt

Het vergunning stelsel word opgezet door de staat echter pas als de importeurs het noodzakelijke norm document hebben opgezet.
Dit document houd waarschijnlijk in welke rechten en plichten zei hebben.
Na het opzetten van het vergunning stelsel verwacht men minder import van professioneel/zwaar knal vuurwerk.
En ermee ook makelijker de foute er tussen uit te kunnen plukken.
Maar of dit daadwerkelijk nut heeft betwijfel ik.
 
Even een schop in dit topic met (nieuwe) ontwikkelingen.

Zoals PYROMANIAC 1975 hierboven al aangeeft, is het noodzakelijk dat er een normdocument wordt opgesteld. Deze is inmiddels opgesteld en op 5 december 2013 aangeboden aan de Ministeries van Justitie en Infrastructuur en Milieu. Meer informatie hierover is te lezen in het persbericht van BPN, BRON.

Wanneer het tot een importvergunning komt, dient het Ministerie van Infrastructuur en Milieu te beslissen over de afgifte van een vergunning. De wijziging van de huidige regelgeving naar de regelgeving voor de vereiste van een vergunning voor de import van vuurwerk zal waarschijnlijk niet eerder ingaan dan 1 januari 2015, BRON.

De wetswijziging zal nog moeten worden opgesteld, goedgekeurd worden en er zal een inwerkingtredingsdatum moeten worden vermeld. Er is daaromtrent nog niets bekend.

Ik kon het normdocument dat is opgesteld door BPN en de branche niet vinden. Iemand het normdocument beschikbaar?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit geen slechte ontwikkeling. Voor overheden hangt er toch een fout sfeertje om de vuurwerkhandel en om onze hobby veilig te stellen zijn dit soort stappen uit de branche wel nodig. Ik denk ook zeker dat het kan helpen om illegale stromingen tegen te gaan en in ieder geval de schijn van verwevenheid weg te halen.
 
Ik vind dit geen slechte ontwikkeling. Voor overheden hangt er toch een fout sfeertje om de vuurwerkhandel en om onze hobby veilig te stellen zijn dit soort stappen uit de branche wel nodig. Ik denk ook zeker dat het kan helpen om illegale stromingen tegen te gaan en in ieder geval de schijn van verwevenheid weg te halen.

Vooral je laatste regel is van toepassing,want dit gaat niets doen aan de illegalen knallers.
Wie houd nou wie voor de gek,ze weten toch waar dat spul vandaan komt.
Enige voordeel is voor de Nederlandse importeurs zij kunnen aantonen dat er niks illegaals via hun is binnen gekomen. Maar ja of daar dit voor nodig is geloof het niet.
 
Back
Bovenaan