Tot hoever ga jij ?

stefantvs

VWC lid
Dacht misschien wel leuk / handig om dit topic te openen.

Ik zie steeds vaker discussies in de chat of in topics M.B.T zwaar / illegaal vuurwerk en wat er wel of niet kan.

Hier een aantal vragen daarvoor.

1: Nu vraag ik me af waar leg jij de grens ?
2: Hou je rekening met veiligheid ?
3: Hou je rekening met het feit dat er een zware straf op staat ? en dit e.v.t gevolgen kan hebben met je toekomst ?
4: Hoe zou je reageren mocht het fout gaan ?

Zelf zal ik natuurlijk beginnen met de antwoorden.

Ik zelf steek geen illegaal vuurwerk af, waarom niet zou je denken, Nou gewoon om de simpele reden dat ik geen zin heb in bezoekjes.
Hopelijk kan ik ooit iets in de vuurwerkbranche gaan doen, en dan zal het niet erg netjes staan op je cv / bewijs van goed gedrag dat je gepakt bent met vuurwerk. Daarnaast vind ik persoonlijk sommige stukken vuurwerk gewoon niet kunnen, denk aan C6 en dat soort dingen.
Een blokkie vind ik zeker mooi en ook jammer dat dit verboden is, maar helaas het is niet anders. Ik vermaak me gewoon dit jaar met diverse mooie NL goedgekeurde cakes.

Hopelijk houden we het allemaal vriendelijk, het is een discussie forum. Dus geen aanvallen na elkaar en onderbouw je mening !
Mocht een mod dit topic overbodig vinden, of staat ie verkeerd dan hoor ik het graag.

Gr stefan

Zeer intressant om te weten Stefan.

Ik hou de grens bij Nederlands vuurwerk. Belgisch vuurwerk heb ik voorheen natuurlijk wel aan gedaan. Helaas een aantal keren in gesprek gekomen met politie daardoor. Toen heb ik de knoop doorgehakt en het illegale vuurwerk achter mij gelaten. Vorig jaar nog wat restanten opgestookt en moet zeggen dat ik het hele jaar al een veilig gevoel heb!

Veiligheid gaat voor alles. Stoken met een vuurwerkbril op en mocht het fout gaan dan weet ik wel wat er moet gebeuren. Moeders werkt als brandwondverpleegkundige in het ziekenhuis dus dan krijg je vaak genoeg beelden te zien van wanneer het fout is gegaan. Even met je neus op de feiten gedrukt worden is soms zo erg nog niet om het door te laten dringen.

3: Hou je rekening met het feit dat er een zware straf op staat ? en dit e.v.t gevolgen kan hebben met je toekomst ?

Absoluut. Daarom ook de keuze gemaakt die ik bij vraag 1 geformuleerd heb. Ik ben zelf in de tussentijd ook ambtenaar in functie geworden voor mijn werkt. Dat betekende ook dat wanneer ik met vuurwerk gepakt zou worden ik geen verklaring van goed gedrag zou kunnen krijgen, en dus uiteindelijk mijn baan op het spel zou zetten. Toen was de keuze makkelijk gemaakt.

Ik denk dat dit niet zal gebeuren aangezien ik mijzelf er ook niet meer mee bezig houdt.

Ik leg de grens bij nederland en duitsland.
en waarom omdat er in duitsland voor goedkoop vuurwerk gehaald kan worden hierbij heb ik het alleen over sier potten en pijlen paketten.

Veiligheid gaat voor alles.

ja dat wel maar als ik al 6 jaar lang niet gepakt ben.
als het fout gaan ja als het nodig is eerste hulp verlenen. is het te ernstig 1-1-2 daar red je levens mee.

TIP: je bent een rund als je met vuurwerk stunt!

Ik leg de grens bij illegaal vuurwerk,dit omdat ik misschien een beroep wil doen waar een verklaring van goed gedrag voor nodig is.

Ik draag een vuurwerkbril en gebruik een aansteeklont, met een aansteeklont gaat het ook lekker snel aan :D

Ja, daarom heb ik ook geen illegaal vuurwerk en steek ik het ook niet af.

Ik heb geen illegaal en steek niet voortijdig af.

Vroeger was dat heel ver, heel erg ver. Er was toen eigenlijk niets wat ik niet had en afstak. Tegenwoordig is het Nederlands vuurwerk voor mij en soms komt daar nog wat uit Belgie bij.

2. Hou je rekening met veiligheid?
Absoluut, ik steek elk jaar een show af op een veldje in onze woonwijk. Ik schiet geen shells meer, maar toch staat het publiek op een meter of 30.

Ja heel erg, daarom blijf het tegenwoordig bij een kleine hoeveelheid Belgisch vuurwerk. Vroeger kon het niet op qua zwaar spul, tegenwoordig komt dat niet meer binnen.

Fout gaan qua een ongeluk: eerste hulp verlenen, ben ik immers verplicht.
Fout gaan qua gepakt worden, boete maar accepteren.

nederlands vuurwerk. aangezien ik het gewoon te gevaarlijk vind en voor de toekomst natuurlijk!!

ik houd van vuurwerk zolang het veilig gebeurd.
afstand houden, niet naar elkaar gooien, opletten op elkaar etc.

doe niet aan illegaal. dus...

bedoel je een ongeluk met vuurwerk of gepakt worden?

met een ongeluk zou ik natuurlijk gelijk hulp vragen en 1-1-2!!

Illigaal
Ja,ik zeg het als ik iets afsteek ,als ze niet luisteren pech voor hun
ja maar dat risico neem ik
eigen schuld

Je reactie is een eerlijke, en dat bevalt me wel Hardcore !
Geen aanval naar jou, maar je schijft : Ja,ik zeg het als ik iets afsteek ,als ze niet luisteren pech voor hun

Lijkt het je niet beter dan om te wachten ? Ik begrijp als de cake aanstaat dat het dan niet meer gaat lukken.

Gr stefan

En met je vraag hoe je zou reageren bedoel ik het als er wat gebeurt dus een ongeluk, denk meer aan de mensen en gebouwen om je heen.
Dus help je die persoon, of denk je hoe kom ik het snelst hier weg ? Om dat je weet wat d gevolgen kunnen zijn.

Je reactie is een eerlijke, en dat bevalt me wel Hardcore !
Geen aanval naar jou, maar je schijft : Ja,ik zeg het als ik iets afsteek ,als ze niet luisteren pech voor hun

Lijkt het je niet beter dan om te wachten ? Ik begrijp als de cake aanstaat dat het dan niet meer gaat lukken.

Gr stefan

En met je vraag hoe je zou reageren bedoel ik het als er wat gebeurt dus een ongeluk, denk meer aan de mensen en gebouwen om je heen.
Dus help je die persoon, of denk je hoe kom ik het snelst hier weg ? Om dat je weet wat d gevolgen kunnen zijn.

tuurlijk als er mensen langslopen dan wacht ik wel ,lijkt me logisch.
voor de rest zorg ik dat het niet fout gaat, enige wat fout zou kunnen gaan is dat een cake op de grond ontploft of dat een vuurpijl z'n eigen weg kiest, zijn er dan gewonden dan bied ik natuurlijk hulp

Ik steek o.a. Cobra 6 af (nee ik wil niet opscheppen maar een voorbeeld geven!), maar dit is bij normaal gebruik(!) redelijk veilig. Het knalt hard, maar ik zet ze op de grond en steek ze met gestrekte hand aan en neem voldoende afstand etc. Er zijn mensen die gewond raken door mindere dingen zoals een simpele nitraat. Daar ligt de grens lager, maar dit kan gevaarlijker zijn omdat je er dan niet goed mee omgaat door stoer doen e.d. Je kan dus zeggen dat mijn grens hoog ligt, maar ik weet wel wáár mijn grens ligt.
Veiligheid voor alles natuurlijk. Ik zou mijn passie voor vuurwerk niet willen verpesten door vuurwerk.
Ik ben er me van bewust, ja.
Als ik gepakt zou worden zou ik de straf accepteren, ik kan immers niet anders en ik sta dan ook niet in mijn recht.

Ik steek o.a. Cobra 6 af (nee ik wil niet opscheppen maar een voorbeeld geven!), maar dit is bij normaal gebruik(!) redelijk veilig. Het knalt hard, maar ik zet ze op de grond en steek ze met gestrekte hand aan en neem voldoende afstand etc. Er zijn mensen die gewond raken door mindere dingen zoals een simpele nitraat. Daar ligt de grens lager, maar dit kan gevaarlijker zijn omdat je er dan niet goed mee omgaat door stoer doen e.d. Je kan dus zeggen dat mijn grens hoog ligt, maar ik weet wel wáár mijn grens ligt.
Veiligheid voor alles natuurlijk. Ik zou mijn passie voor vuurwerk niet willen verpesten door vuurwerk.
Ik ben er me van bewust, ja.
Als ik gepakt zou worden zou ik de straf accepteren, ik kan immers niet anders en ik sta dan ook niet in mijn recht.

prima zo denk ik er ook over,ik ben wel een delova man (staan iets stabieler wat mij betreft)maar voor de rest denk ik er net als jij over

prima zo denk ik er ook over,ik ben wel een delova man (staan iets stabieler wat mij betreft)maar voor de rest denk ik er net als jij over

Delova Rana's zijn wat breder waardoor ze beter blijven staan inderdaad... Maar het aanbod is veel en veel minder. Vandaar dat ik de voorkeur (moet) geef aan de Cobra.

Ik steek alleen legaal af ivm Verklaring omtrent gedrag.
Ja, alles zo veilig mogelijk en niet stunten.
n.v.t
geen illegaal vuurwerk

Vuurwerk uit Belgie kan nog, echt zware spul begin ik niet aan.

Ja, ik probeer niet alleen mezelf maar anderen ook in de gaten te houden, steek met aansteeklont aan, draag kleding wat moeilijk in de brand vliegt,steek niet af als er kleine kinderen of dieren in de omgeving zijn of mensen die niet van vuurwerk houden. (ja ze bestaan) als ik sierpotten afsteek en ik vind ze te onstabiel staan dan zet ik ze klem tussen een paar stenen oid zodat het niet zomaar om kan vallen
verder doe ik er geen gekke dingen mee dus is het risico minimaal dat er wat gebeurd. gebruik je verstand, dat scheelt al een hoop:wink:

Hier ben ik me van bewust, ben al een keer staande gehouden een paar jaar geleden, gelukkig waren ze in een goede bui en werkte ik gewoon mee en bleef rustig. soortvan verassend leuk gesprek gehad, vuurwerk in beslag genomen en voor de rest nooit meer wat van gehoord:D min of meer geluk gehad dat ze met spoed werden opgeroepen en dus het gesprek wel heel snel moesten afronden en het bij een waarschuwing bleef.

eerste hulp verlenen, hulp vragen van omstanders/voorbijgangers en alarmnummer bellen.

Sinds een paar jaar steek ik alleen nog maar legaal vuurwerk af, en ook alleen nog maar op 31 december.
Ik denk dat ik namens bijna iedereen op dit forum spreek als ik zeg dat je goed op de hoogte bent van de risico's van vuurwerk als je je er al jaren mee bezig houd. Daarom ben ik vaak degene die de rest van mijn stookgroep een beetje in bedwang moet houden.
bijvoorbeeld op tijd ingrijpen als ze besluiten een doosje nitraten tegelijkertijd af te laten gaan, of ze even laten stoppen met stoken als er mensen (met huisdieren) voorbij komen, etc etc.

Dit is dus de reden dat ik geen illegaal vuurwerk af steek, ik heb al een (redelijke zware) straf ondervonden en misschien heb ik in de toekomst ook nog een verklaring van goed gedrag nodig.
Eerste hulp verlenen (voor zover ik dat kan), als het echt ernstig is 112 natuurlijk, en anders even naar huis brengen, naar de ouders van het slachtoffer, zolang het niet ernstig is natuurlijk. (als ik zelf het slachtoffer zou zijn, hoop ik uiteraard dat mijn stookmaten hetzelfde zouden doen) :p

Voor mij hoeft het niet harder dan een cobra6 maar als er iets harders op de markt komt (en dan bedoel ik ook echt te krijgen en niet dat niemand er aan kan komen), dan lijkt me dat ook wel leuk, niet voor in de stad natuurlijk. Het moet wel heel heel hard gaan voordat het echt niet meer leuk is denk ik. Wat sier betreft weet ik ook niet waar de grens ligt. Ik heb nog nooit siervuurwerk meegemaakt dat ik het niet meer leuk vond omdat het te groot was of zo. Een duidelijke grens die ik wel heb over het algemeen is daar wanneer het onveilig wordt. Aan onveilige dingen wil ik niet beginnen, of dat nou klein of groot vuurwerk is. Daarom heb ik liever geen strijkers en ik vind het ook echt jammer dat België geen alternatieven biedt, en wil ik ook geen vuurwerk van slechte kwaliteit waarvan je niet zeker kunt zijn dat het goed af gaat, als het al af gaat.

Euh...... ja, wat hierboven al staat, en natuurlijk goed omgaan met het veilige vuurwerk, want als je slecht omgaat met veilig vuurwerk heb je alsnog een onveilige situatie.

Nee, totaal niet, vuurwerk is mijn hobby of het nou verboden is of niet. Ik heb besloten om dit jaar geen zwaar vuurwerk af te steken maar dat is niet omdat ik bang ben voor een straf maar meer omdat ik vond dat het te veel werd en ik weer wil kunnen genieten van iets simpelers.

Heel kwaad, en verdrietig tegelijk, want kwaadheid en verdriet zijn verschillende uitingen van hetzelfde. Ik heb het allemaal niet gedaan, maar toen ik 2 jaar geleden werd opgepakt had ik echt zin om... weet je wat, laat maar, ik heb het in ieder geval niet gedaan. Geen daden maar woorden: vrijheid van spreken, rechten van de mens! Mijn haat voor politie is in ieder geval heel intens en ik ben er diep mee doordrongen. Ja, als ik ze nodig heb ga ik er ook naartoe, maar daar ben ik heel erg terughoudend in en de keren dat ik er was heb ik er totaal niks aan gehad.

Ik leg de grens bij illegaal vuurwerk,dit omdat ik misschien een beroep wil doen waar een verklaring van goed gedrag voor nodig is.

Als je gepakt word met vuurwerk uit belgie, dan kan je je verklaring van goed gedrag wel vaarwel zeggen:wink:

Het moet wel heel heel hard gaan voordat het echt niet meer leuk is denk ik.

Wat dacht je van die Colpo Viper/Cobra's
400 & 600 gram ...

Ik leg de grens bij legaal. Ofjah laat ik het zo zeggen, als er vrienden zijn die illegaal hebben dan stook ik mee met hun. Dan ga ik niet weg omdat hun illegaal hebben. Want als hun gepakt worden is het toch hun eigen verantwoordelikheid. Dan ben ik verstandig geweest met mijn legale vuurwerk.

En ik koop ook potten en pijlen uit Duitsland. Lekker goedkoop en het is niet zwaarder als Nederlands vuurwerk alleen goedkoper!

Ik hou zeker rekening met veiligheid. Vaak aansteeklont soms gasbranders :p en pijlenstandaard. En bij kleine potjes zet ik ze vast in een grip of ik klap de pootjes uit!
Als er honden langs komen wacht ik met afsteken. Ook al zijn ze niet bang. Toch even wachten. Er zou maar eens wat me die hond gebeuren! Tevens ook als er mensen langs lopen.

Ik steek niet zelf illegaal af. En ik sloop geen prullenbakken of andere spullen. Ik ben dus niet strafbaar. Stel iemand heeft een hond ook daar niet voor het huis afsteken als ze dat vragen. Krijg je alleen maar problemen mee. En ik heb liever een oud en nieuw zonder zorgen :D

Wil later toch iets met vuurwerk doen. Eigen winkel, importeur of schietbedrijf. Maar denk winkel in België of een winkel in Nederland met flinke freak kortingen en alleen cakes verkopen die goed zijn. Dus van Lesli die cakes en Marijn die cakes etc. En natuurlijk enthousiast personeel die ook verstand van vuurwerk hebben. En je niks willen aansmeren!

Mocht ik toch ooit eens opgepakt worden met iets wat zou ik niet weten. Dan zie ik dat tegen die tijd wel. Zou ik nu niet 1, 2, 3 kunnen zeggen.

Stel iemand raakt gewond door vuurwerk een vriend van me zou ik er zeker voor hem zijn. Ook al ligt bij hem de fout. Je bent niet voor niks vrienden niet toch?

Greetz,
Tristen.

Ik heb me grens gelegd tot het schieten van shells tot 4''
Absoluut het mooiste vuurwerk wat er bestaat naar mijn mening, maar het kan ook erg gevaarlijk zijn. Daarom ben ik er mee gestopt.

Ja, elke shell heb ik verantwoordelijk afgestoken, dus minimaal met een 30cm viscolont verlengd. Hierdoor had ik telkens een vertraging van ruim 15 seconden en kon ik op een goede afstand genieten van het effect.

Inderdaad, daar houd ik rekening mee en daarom doe ik het ook niet meer. Het is ontzettend mooi vuurwerk, maar als je gepakt wordt, is het minder leuk en wenste je dat je enkel legaal siervuurwerk had.

Fout gaan met?

Back
Bovenaan