Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers (OVB)

Ruben

VWC lid
Een algemeen topic over de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers.

Wat is de TOVB?

Het Openbaar Ministerie, de politie en Consument en Veiligheid willen vuurwerkbommenmakers online opsporen. Daarvoor is de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers in het leven geroepen.

De Task Force speurt op internet naar filmpjes over zelfgemaakte vuurwerkbommen. De maker wordt gewaarschuwd en verzocht deze van zijn of haar account te verwijderen.

Het betreffende account wordt onder toezicht geplaatst. Helpt dat niet, dan zorgt de samenwerking in de Task Force voor een snelle overdracht aan politie en het Openbaar Ministerie.

Waarom de TOVB?

Hessel Schuth, hoofdofficier van Justitie: “Het Openbaar Ministerie introduceert een hogere strafeis voor iedereen die stunt met zwaar professioneel (illegaal) vuurwerk of zelf vuurwerkbommen maakt. Overtreders komen er niet meer vanaf met een lichte straf, maar kunnen een gevangenisstraf en dus een strafblad krijgen.”

“Er vallen steeds meer zwaargewonden door vuurwerk. Zelfgemaakte projectielen en illegaal vuurwerk zorgen voor de meeste ernstige letsels. Veel bommenmakers gebruiken internet als podium en inspireren zo anderen met hun levensgevaarlijke stunts.”

Films zien er op het moment zo uit.

http://www.youtube.com/watch?v=FcakbMrKaNY

Ik heb een aantal vragen:

1] Is het mogelijk om aan de hand van een video iemand te veroordelen voor medeplichtigheid, of het afsteken van vuurwerk?
2] Is het mogelijk om iemand te traceren via Youtube
3] Hoe serieus is deze "TaskForce OVB"? Is het een nieuwe manier van voorlichting of is het serieuze business?

mvg,

KV

kvind dat ze het wel goed aan pakken, ik ben dan wel op jan en alleman geabboneerd op youtube en heb wel gemerkt dat het effect heeft, want er zijn al een aantal mensen die er mee zijn gestopt.
of ze nou alleen gestopt zijn met uploaden is maar de vraag maar het is een stap in de goede richting.

1) Nee
2) Ja
3) Serieus.

Kan je de punten ook onderbouwen? Het lijkt mij namelijk dat iemand wel veroordeeld kan worden omdat het ongeveer hetzelfde is als bij een overval: Je filmt en de dader word gepakt doordat hij herkent word. Verder vraag ik mij af hoe ze je traceren via Youtube en als laatste denk ik eerder dat het een overheidsspotje is en ze proberen mensen op deze manier af te schrikken.

mvg,

KV

Kan je de punten ook onderbouwen? Het lijkt mij namelijk dat iemand wel veroordeeld kan worden omdat het ongeveer hetzelfde is als bij een overval: Je filmt en de dader word gepakt doordat hij herkent word. Verder vraag ik mij af hoe ze je traceren via Youtube en als laatste denk ik eerder dat het een overheidsspotje is en ze proberen mensen op deze manier af te schrikken.

mvg,

KV

het filmen lijkt me idd ter identificatie, net zoals je die spotjes hebt op tv idd.
en qua traceren denk ik dat ze het ip adres ook wel kunnen na checken waar een filmpje geupload is.
tot nu toe heb ik nog niks vernomen over dat er aanhoudingen of dergelijken zijn geweest, maar we zullen afwachten of het afschrikken is of daadwerkelijk een serieuze actie is ;)

het filmen lijkt me idd ter identificatie, net zoals je die spotjes hebt op tv idd.
en qua traceren denk ik dat ze het ip adres ook wel kunnen na checken waar een filmpje geupload is.
tot nu toe heb ik nog niks vernomen over dat er aanhoudingen of dergelijken zijn geweest, maar we zullen afwachten of het afschrikken is of daadwerkelijk een serieuze actie is ;)

Voor zover ik nu weet is degene die achter de "Taskforce" zit iemand van Consument en Veiligheid, namelijk Cees Meijer. Daarom denk ik zelf dat het een soort TV spotje is maar dan op een "relatief goedkope manier" : Je laat een man in een politieuniform 130 namen inspreken en 130 titels monteert alles achter elkaar en je verspreid het op het internet. 9 van de 10 mensen zal het niet serieus nemen maar het gaat dan precies om die ene persoon die het wel serieus neemt.
Dan kunnen ze namelijk zeggen dat het een geslaagde actie was want er zijn 10% minder ongevallen met vuurwerk.

kvind dat ze het wel goed aan pakken, ik ben dan wel op jan en alleman geabboneerd op youtube en heb wel gemerkt dat het effect heeft, want er zijn al een aantal mensen die er mee zijn gestopt.
of ze nou alleen gestopt zijn met uploaden is maar de vraag maar het is een stap in de goede richting.

Huh, eerst zeggen dat je bent geabonneerd en vervolgens zeggen dat je het een goede zaak vindt dat ze met uploaden stoppen door deze actie...

Had je je beter niet kunnen abonneren, immers zonder kijkers stoppen ze vanzelf :bonk:

Voor zover ik nu weet is degene die achter de "Taskforce" zit iemand van Consument en Veiligheid, namelijk Cees Meijer. Daarom denk ik zelf dat het een soort TV spotje is maar dan op een "relatief goedkope manier" : Je laat een man in een politieuniform 130 namen inspreken en 130 titels monteert alles achter elkaar en je verspreid het op het internet. 9 van de 10 mensen zal het niet serieus nemen maar het gaat dan precies om die ene persoon die het wel serieus neemt.
Dan kunnen ze namelijk zeggen dat het een geslaagde actie was want er zijn 10% minder ongevallen met vuurwerk.

heeft deze Cees Meijer een bepaalde bevoegdheid om filmpjes van youtube af te halen?

aan de hand van camerabeelden kan iemand niet bestraft worden. Wel is dit zodanig bewijs dat vaak vrijwel zeker is dat iemand iets heeft misdaan. Een huiszoekingsbevel of iets dergelijks kan (denk ik) wel op basis van deze informatie worden aangevraagd. het is dus nog geen bewijs, maar het geeft de politie dus meer mogelijkheden.

Het traceren via youtube kan inderdaad. Wel is de vraag of dit ook mag. In de taskforceovb filmpjes gebruiken ze niet voor niets de youtubeaccountnames, terwijl ze zelf ook wel weten dat dat tot grappige taferelen leidt. Bovendien kom je zo alleen bij de cameraman terecht.(hoeft geen probleem te zijn natuurlijk)

deze actie is van wat ik ervan begrijp vooral bedoeld om het verspreiden van filmpjes met illegaal vuurwerk tegen te gaan, in de hoop dat (kleine jongetjes) dit niet na proberen te doen. En wellicht is het ook bedoeld zoals het programma opsporing verzocht om tips te krijgen van buurtbewoners.

jah die gedachten had ik dus ook al, maar kan de regering ook toestemming geven voor het downloaden van youtube videos?

Ik denk niet dat het volgens de internationale wetgeving illegaal is, video's als die van FPS Rusia zouden dan ook verwijderd moeten worden.
En wat als je nou je hele kanaal in het engels hebt en in Afghanistan woont(terwijl je eigenlijk in Nederland woont natuurlijk) Zou je dan ook dit bericht krijgen?

1) Nee
2) Ja
3) Serieus.

Het is wel degelijk mogelijk om iemand aan de hand van een video te veroordelen voor het medeplichtig zijn..
Wanneer blijkt dat jij mee knutselt met je maatjes (en dat is nogal vaak te zien) kunnen ze jou zo aansprakelijk stellen.
Zoiets wordt namelijk al snel duidelijk :wink:

Het is wel degelijk mogelijk om iemand aan de hand van een video te veroordelen voor het medeplichtig zijn..
Wanneer blijkt dat jij mee knutselt met je maatjes (en dat is nogal vaak te zien) kunnen ze jou zo aansprakelijk stellen.

Maar als je niet laat zien dat je aan het knutselen bent en je hebt niets thuis liggen dan kunnen ze in principe niets bewijzen toch?

Ook als een video is opgenomen in het buitenland?

Back
Bovenaan