Stichting VuurwerkCheck en Tim Coronel richten pijlen op vuurwerkbril!

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Stichting VuurwerkCheck richt dit jaar zijn pijlen op de vuurwerkbril. De stichting is vorig jaar in het leven geroepen om de Nederlandse vuurwerktraditie veilig te maken en om overlast te voorkomen. Hiervoor is een bewustwording bij de Nederlandse consument noodzakelijk. Sinds deze week is de campagne van VuurwerkCheck in heel Nederland gestart, met als speerpunt het voorkomen van oogletsel. In 2015 heeft VuurwerkCheck voor het eerst zijn campagne gestart. In dat jaar was er daling van ruim 100 slachtoffers, ruim 18%!

We hebben vorig jaar gezien dat onze campagne helpt om consumenten bewuster te maken van het risico op letsel en dit wordt dit jaar doorgezet. Hiervoor hebben we dit jaar een nieuwe slogan: Be Wise, Protect your Eyes!
Wij willen graag de bewustwording kweken bij de vuurwerkafsteker, maar ook bij de omstander, dat een vuurwerkbril heel normaal is, en gewoon voor iedereen stoer is. Je moet dit eigenlijk vergelijken met autorijden, vroeger droeg niemand een gordel, tegenwoordig is dat heel normaal. Auto’s afschaffen was nooit ter sprake, maar het verbeteren van de veiligheid wel. Dit gaan wij ook in gang zetten voor de vuurwerktraditie.

De vuurwerkbril is stoer! Met rolmodellen en herkenbare situaties proberen wij Nederland bewust te maken van het dragen van een vuurwerkbril. Daarvoor maken wij onder meer filmpjes met Tim Coronel, ambassadeur van VuurwerkCheck. Tim laat in filmpjes zien dat hij tijdens het slijpen in de werkplaats een veiligheidsbril draagt…. En als hij vuurwerk afsteekt, een vuurwerkbril draagt!

Ook de winkel draagt mee in deze voorlichting. VuurwerkCheck heeft inmiddels zo’n 700 vuurwerkwinkels achter zich staan. Deze winkels moeten allemaal een e-learning doen om zich aan te mogen sluiten. Door deze e-learning krijgen verkopers kennis over risicovol gedrag van de consument, en kunnen ze hier in de winkel gericht advies geven, direct aan de doelgroep.

Ook worden er veel gratis vuurwerkbrillen uitgedeeld. De grote vuurwerkimporteurs hebben brillen gratis weggegeven bij hun voorbestellingen.Tijdens het vuurwerkfestival in Scheveningen zijn door VuurwerkCheck al duizenden brillen uitgedeeld, we delen vuurwerkbrillen uit op scholen, en loopt een actie met McDonald's restaurants: iedereen zou een vuurwerkbril moeten hebben!

Onlangs hoorden we in het nieuws dat zorgverzekeraars vuurwerk willen verbieden voor consumenten, dat gaat het verschil niet maken. Als we samen werken aan een veilige traditie en bewustwording van de consument bereiken we veel meer! Aldus de Stichting VuurwerkCheck.

Meer informatie? Kijk op www.VuurwerkCheck.nl of op www.Facebook.com/VuurwerkCheck

Ik vind t wel goed dat ze het blijven proberen. Dit jaar voor t eerst een bril en voor alle omstanders. Geen bril? Eigen schuld als er iets gebeurt.

Ik vind degene die afsteekt ook wel deels verantwoordlijk voor de omstanders (familie en vrienden)

ik steek meestal vuurwerk af met mijn neefjes en die mogen pas naar buiten als ze hun veiligheidsbril op hebben en sinds het laatste jaar ook met oordoppen want helaas zijn er nog steeds te veel idioten die het leuk vinden om van die zware illegale knallers luk raak neer te gooien

Zeker een goed initiatief. Ik heb genoeg brillen op zak als er met O&N omstanders in mijn buurt zijn geef ik ze een bril. Stukje verantwoordelijkheid die je moet nemen.

Back
Bovenaan