Zelfs Parente Fireworks uit Italië is al lang zo goed niet meer hoor. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat men op zoek is naar kwaliteit. En er zijn gewoon bepaalde Belgische bedrijven die niet bepaald de kwaliteit leveren die men beloofd.
Sommige Belgische bedrijven weten het contracten van andere bedrijven over te nemen met heel wat beloftes die dan vervolgens niet ingelost worden. Dat men dan vervolgens eens verder gaat kijken dan de landsgrenzen of er nou echt niets beters is. Dat kan ik goed begrijpen.
in het Buitenland staat België ook niet bepaald hoog aangeschreven als een land waar men super shows schiet. En dat vind ik toch wel erg jammer. ook op festivals in het buitenland gooit België niet bepaald hoge ogen. Het Drama van de Belgische deelname op Nuits de Feu 2008 nog in het achterhoofd
De laatste grote (spectaculaire) shows in België met een beetje budget en aanzien zijn dan ook allemaal geschoten door buitenlandse bedrijven. Een paar voorbeelden: de Laatste 3 shows (2006\2007\2008) op\rond het Atomium in Brussel: Pyro4 uit Amsterdam. De opening van het Treinstation in Luik: Luso Pyrotecnia uit Portugal.
Dat Parente niet meer is wat het pakweg 4 jaar geleden was, daar geef ik je 100% gelijk in. Sinds ze overschakelden op de goedkopere Chinese spullen i.p.v. hun eigen materiaal te gebruiken is de kwaliteit fel achteruit gegaan. Zelfs hun demo vuurwerk voor pyrodigit is niet meer wat het geweest is.
Dat men bij de sterfeesten op zoek gaat naar kwaliteit is niet meer dan logisch na wat Van Gelabbeeck als 'pyromuscical' aanbood. Het mooiste bewijs dat contracten 'overnemen' van andere bedrijven met mooie beloftes niet altijd loont.
Persoonlijk vind het begrijpelijk dat België in het buitenland niet hoog aangeschreven staat i.v.m. supershows schieten. Ik vind dit begrijpelijk vermits we slechts 2 bedrijven hebben (daar brengt niemand me van af) met name Hendrickx en CBF Pyrotechnics die wél in staat zijn om hoogwaardige shows af te schieten. De anderen (ook al hebben ze meer dan 200 vuurwerken per jaar) werken hoofdzakelijk met goedkope Chinese rommel waardoor ze onder de concurrentieprijzen gaan werken of schieten shows met 90% cakes of consumentenvuurwerk terwijl ze zogezegd professioneel materiaal gebruiken. Niet moeilijk dat men dan een vertekend beeld krijgt.
Dat is inderdaad jammer want zulke bedrijven maken niet alleen de markt kapot maar brengen de hele branche in diskrediet. Zelf zit ik niet in het vuurwerkwereldje maar ik ben wel actief in de branche van het organiseren van evenementen en ik ken het wereldje van de sjacheraars met hun valse beloften, geen oog voor veiligheid en goedkope rommel.
Hopelijk komt er eens een goede reglementering én kwaliteitsmerk in België zowel voor de materialen als voor de bedrijven.
Op het festival in Knokke, moeten buitenlandse organisatoren ook al niet gaan zoeken naar Belgische vuurwerkambassadeurs voor buitenlandse shows want het is me al vaak opgevallen als België een vuurwerk geeft dat het dan steeds Hendricks zélf is die de show geeft....
Over Hendrickx gesproken, knappe show trouwens laatst in Tervuren (panzera materiaal).
Ook CBF Pyrotechnics met een paar jaar op rij het winnen van de vurige maandagen in Oostende is niet van de minste.
Dat gezegd zijnde vraag ik me af wat de andere Belgische bedrijven op hun palmares kunnen schrijven?
Maar met al de piraten en headhunters die overal buitenlandse bedrijven binnenhalen is niemand meer sant in eigen land. Ook England ontsnapt er niet aan met het nieuwjaarsvuurwerk afgeschoten door Grouppe F.
Wat de grote shows met redelijk budget betreft lijkt het normaal dat men over de landsgrenzen gaat kijken.
Als men ziet wat hier in België aan cakebox-vuurwerken met nu en dan eens een paar échte shells afgeschoten wordt..... het wordt een schande. Waar is de professionaliteit van de professionals gebleven? Ik begrijp niet hoe sommigen zich nog professional durven noemen.
Als het zo doorgaat op de Belgische markt kan élke organisator beter bij een groothandel (binnen of over de grens maakt niet uit) wat consumentenvuurwerk gaan kopen, een elektronische afvuurinstallatie huren en zélf het vuurwerk verzorgen. Het zal goedkoper zijn en het verschil met de meeste (zogezegd goedkopere) Belgische bedrijven zal niet eens gemerkt worden.
Als vuurwerkbedrijven denken dat de 'leek' het verschil niet ziet.... dan moeten ze zich dringend eens beter informeren. Bij de goedkope Chinese spullen branden de sterren minder lang. Na 5 minuten heb je bij sommige bommen pas door wat de kleur was omdat het slechts een seconde zichtbaar was (Sint-Niklaas vorige zondag) en dan nog die typische korte, schelle knallen van de consumenten cakes....
Trouwens ik kan me moeilijk inbeelden dat de organisatoren van de sterfeesten speciaal naar het buitenland trekken om daar shows te gaan bekijken om zo hun vuurwerkbedrijf voor de sterfeesten te recruteren.
Naar mijn weten gaat het bij die organisatie nog steeds over het indienen van offertes.
Voor de Gentse Feesten kan het nog dat met op zoek gaat naar buitenlandse firma's nog vermits die meestal met een (internationaal) evenementen bureau werken.
Hoog tijd voor grote veranderingen.
Hoog tijd dat de goede Belgische bedrijven gepromoot worden of de hele branche gaat eraan.