St. Niklaas - De Sterfeesten

RedBaron

Pyroworld
7-8-2010
waar: St Niklaas, Belgie
tijdstip: ca 22:30
firma: Laser-Fireworks
max kaliber: 150MM

extra info:

Een Pyromusical ter afsluiting van de Sterfeesten. Geschoten aan de Grote vijver in Recreatiepark de Ster. Het vuurwerk wordt dit jaar geschoten door Laser Fireworks.

Laatst bewerkt:
SINT-NIKLAAS - De Sterfeesten in het gelijknamige recreatiedomein in Sint-Niklaas schrapt de muziekoptredens en ballons. In de plaats wordt het grootste eendaagse figuren- theaterfestival van Europa georganiseerd.

Voor het eerst zullen er tijdens de Sterfeesten - dit jaar op zaterdag 7augustus - geen warmeluchtballons opstijgen.

Of correcter gezegd: nu is het zeker dat er geen ballons te zien zullen zijn. 'De vorige vijf edities zijn ze door het slechte weer ook maar één keer de lucht ingegaan', weet de directeur van De Ster, Dan Cockelbergh.

'Het vergde een hele organisatie om de piloten naar hier te krijgen. Daarbovenop komen alle veiligheidsmaatregelen en de inzet van politie. Als de ballonnen dan aan de grond moeten blijven, is dat heel veel moeite voor niets.'

Als u weet dat de Sterfeesten midden jaren tachtig begonnen onder de naam Pers-, Vedetten- en Ballonmeeting, spreekt het voor zich dat het schrappen van de vliegende attracties een belangrijke koerswijziging is.

Vredefeesten

'Wie een massa ballonnen wil zien in Sint-Niklaas, weet sowieso dat hij daarvoor op de Vredefeesten moet zijn, in het eerste weekend van september', repliceert Cockelbergh.

Voor de traditionele muziekoptredens, een ander belangrijk aspect van de Sterfeesten, is er vanaf dit jaar eveneens geen plaats.

'Het aanbod van zomerfestivals in Vlaanderen is zo uitgebreid en op elk plein zie je dezelfde artiesten dat de Sterfeesten daarin geen verschil kunnen maken', meent de schepen van Cultuur Lieve Van Daele (CD&V).

In de plaats daarvan wordt een internationaal figurentheaterfestival georganiseerd. Alles samen zullen 41 acts uit de vier windstreken te zien zijn. 'Daarmee wordt dit het grootste eendaagse poppentheaterfestival in Europa', zegt medeorganisator Frank Poelvoorde.

'Het is ruim twintig jaar geleden dat een select gezelschap van dit niveau nog te zien was in Vlaanderen. De sector, zowel figuren- als straattheater, is absoluut vragende partij om een traditie uit te bouwen op De Ster', aldus Poelvoorde, zelf straatartiest.

Marc Heynderickx (CD&V), als schepen bevoegd voor De Ster, denkt dat het festival de Sterfeesten een nieuw elan geeft. 'Het mooie is dat internationale acts naast lokale artiesten staan: theater Tieret uit Sint-Niklaas en Temsenar Ron Jaluai.'

Tussen 21 en 22uur zullen zes vuurartiesten spectaculaire shows op en rond het strand brengen. Het evenement zal om 22.30uur worden afgesloten met een muzikaal vuurwerk boven de grote vijver - toch nog één traditie die overeind blijft.
Sterfeesten, zaterdag 7augustus vanaf 14uur in het recreatiedomein in de Lange-Rekstraat. Kaarten kosten 3 tot 5euro.

Het vuurwerk is inderdaad een traditie die overblijft, doch slechts een halve traditie.
Zijn er niet voldoende goede vuurwerkbedrijven in België die een dergelijke show op professionele manier kunnen brengen (CBF Pyrotechnics, Hendrickx) dat men het nu in Nederland moet gaan zoeken bij Laser-Fireworks?
Dus ook de laatste traditie doorbroken....

Je noemt daar goede bedrijven maar, de laatste shows die ik van Laser fireworks heb gezien waren naar mijn mening zeer goed en ik denk dat ze bovenstaande bedrijven gaan overtreffen (ligt ook deels aan het budget natuurlijk).

heb je de shows van emmerich in lichter glanz 2009 & 2010 gezien?

Je noemt daar goede bedrijven maar, de laatste shows die ik van Laser fireworks heb gezien waren naar mijn mening zeer goed en ik denk dat ze bovenstaande bedrijven gaan overtreffen (ligt ook deels aan het budget natuurlijk).

of Urk, Antwerpen, Hoorn :)

Ik zeg niet dat Laser Fireworks geen goed bedrijf is.
Ik trek gewoon de conclusie dat men het niet in het buitenland hoeft te zoeken als men het in België kan vinden.
Budgetten, die zijn over het algemeen elk jaar dezelfde voor zulke evenementen dus daar zal het wel niet aan liggen. Tenzij je (zoals sommige Belgische firma's) zogezegd goedkoper de show kunt aanbieden en dan met mindere kwaliteit gaat werken en een pyromusical geeft die zelfs die naam niet waardig is maar gewoon (consumenten)vuurwerk op wat muziek is.
Als 'overtreffen' de drijfveer zou zijn dan zou ik voorstellen dat ze het in Italië gaan zoeken en meteen Parente de show laten doen, dan zou zelfs Laser Fireworks overtroffen kunnen worden vrees ik.

Zelfs Parente Fireworks uit Italië is al lang zo goed niet meer hoor. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat men op zoek is naar kwaliteit. En er zijn gewoon bepaalde Belgische bedrijven die niet bepaald de kwaliteit leveren die men beloofd.

Sommige Belgische bedrijven weten het contracten van andere bedrijven over te nemen met heel wat beloftes die dan vervolgens niet ingelost worden. Dat men dan vervolgens eens verder gaat kijken dan de landsgrenzen of er nou echt niets beters is. Dat kan ik goed begrijpen.

in het Buitenland staat België ook niet bepaald hoog aangeschreven als een land waar men super shows schiet. En dat vind ik toch wel erg jammer. ook op festivals in het buitenland gooit België niet bepaald hoge ogen. Het Drama van de Belgische deelname op Nuits de Feu 2008 nog in het achterhoofd

De laatste grote (spectaculaire) shows in België met een beetje budget en aanzien zijn dan ook allemaal geschoten door buitenlandse bedrijven. Een paar voorbeelden: de Laatste 3 shows (2006\2007\2008) op\rond het Atomium in Brussel: Pyro4 uit Amsterdam. De opening van het Treinstation in Luik: Luso Pyrotecnia uit Portugal.

Laatst bewerkt:
Zelfs Parente Fireworks uit Italië is al lang zo goed niet meer hoor. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat men op zoek is naar kwaliteit. En er zijn gewoon bepaalde Belgische bedrijven die niet bepaald de kwaliteit leveren die men beloofd.

Sommige Belgische bedrijven weten het contracten van andere bedrijven over te nemen met heel wat beloftes die dan vervolgens niet ingelost worden. Dat men dan vervolgens eens verder gaat kijken dan de landsgrenzen of er nou echt niets beters is. Dat kan ik goed begrijpen.

in het Buitenland staat België ook niet bepaald hoog aangeschreven als een land waar men super shows schiet. En dat vind ik toch wel erg jammer. ook op festivals in het buitenland gooit België niet bepaald hoge ogen. Het Drama van de Belgische deelname op Nuits de Feu 2008 nog in het achterhoofd

De laatste grote (spectaculaire) shows in België met een beetje budget en aanzien zijn dan ook allemaal geschoten door buitenlandse bedrijven. Een paar voorbeelden: de Laatste 3 shows (2006\2007\2008) op\rond het Atomium in Brussel: Pyro4 uit Amsterdam. De opening van het Treinstation in Luik: Luso Pyrotecnia uit Portugal.

Dat Parente niet meer is wat het pakweg 4 jaar geleden was, daar geef ik je 100% gelijk in. Sinds ze overschakelden op de goedkopere Chinese spullen i.p.v. hun eigen materiaal te gebruiken is de kwaliteit fel achteruit gegaan. Zelfs hun demo vuurwerk voor pyrodigit is niet meer wat het geweest is.

Dat men bij de sterfeesten op zoek gaat naar kwaliteit is niet meer dan logisch na wat Van Gelabbeeck als 'pyromuscical' aanbood. Het mooiste bewijs dat contracten 'overnemen' van andere bedrijven met mooie beloftes niet altijd loont.

Persoonlijk vind het begrijpelijk dat België in het buitenland niet hoog aangeschreven staat i.v.m. supershows schieten. Ik vind dit begrijpelijk vermits we slechts 2 bedrijven hebben (daar brengt niemand me van af) met name Hendrickx en CBF Pyrotechnics die wél in staat zijn om hoogwaardige shows af te schieten. De anderen (ook al hebben ze meer dan 200 vuurwerken per jaar) werken hoofdzakelijk met goedkope Chinese rommel waardoor ze onder de concurrentieprijzen gaan werken of schieten shows met 90% cakes of consumentenvuurwerk terwijl ze zogezegd professioneel materiaal gebruiken. Niet moeilijk dat men dan een vertekend beeld krijgt.
Dat is inderdaad jammer want zulke bedrijven maken niet alleen de markt kapot maar brengen de hele branche in diskrediet. Zelf zit ik niet in het vuurwerkwereldje maar ik ben wel actief in de branche van het organiseren van evenementen en ik ken het wereldje van de sjacheraars met hun valse beloften, geen oog voor veiligheid en goedkope rommel.
Hopelijk komt er eens een goede reglementering én kwaliteitsmerk in België zowel voor de materialen als voor de bedrijven.
Op het festival in Knokke, moeten buitenlandse organisatoren ook al niet gaan zoeken naar Belgische vuurwerkambassadeurs voor buitenlandse shows want het is me al vaak opgevallen als België een vuurwerk geeft dat het dan steeds Hendricks zélf is die de show geeft....
Over Hendrickx gesproken, knappe show trouwens laatst in Tervuren (panzera materiaal).
Ook CBF Pyrotechnics met een paar jaar op rij het winnen van de vurige maandagen in Oostende is niet van de minste.
Dat gezegd zijnde vraag ik me af wat de andere Belgische bedrijven op hun palmares kunnen schrijven?
Maar met al de piraten en headhunters die overal buitenlandse bedrijven binnenhalen is niemand meer sant in eigen land. Ook England ontsnapt er niet aan met het nieuwjaarsvuurwerk afgeschoten door Grouppe F.

Wat de grote shows met redelijk budget betreft lijkt het normaal dat men over de landsgrenzen gaat kijken.
Als men ziet wat hier in België aan cakebox-vuurwerken met nu en dan eens een paar échte shells afgeschoten wordt..... het wordt een schande. Waar is de professionaliteit van de professionals gebleven? Ik begrijp niet hoe sommigen zich nog professional durven noemen.
Als het zo doorgaat op de Belgische markt kan élke organisator beter bij een groothandel (binnen of over de grens maakt niet uit) wat consumentenvuurwerk gaan kopen, een elektronische afvuurinstallatie huren en zélf het vuurwerk verzorgen. Het zal goedkoper zijn en het verschil met de meeste (zogezegd goedkopere) Belgische bedrijven zal niet eens gemerkt worden.
Als vuurwerkbedrijven denken dat de 'leek' het verschil niet ziet.... dan moeten ze zich dringend eens beter informeren. Bij de goedkope Chinese spullen branden de sterren minder lang. Na 5 minuten heb je bij sommige bommen pas door wat de kleur was omdat het slechts een seconde zichtbaar was (Sint-Niklaas vorige zondag) en dan nog die typische korte, schelle knallen van de consumenten cakes....

Trouwens ik kan me moeilijk inbeelden dat de organisatoren van de sterfeesten speciaal naar het buitenland trekken om daar shows te gaan bekijken om zo hun vuurwerkbedrijf voor de sterfeesten te recruteren.
Naar mijn weten gaat het bij die organisatie nog steeds over het indienen van offertes.

Voor de Gentse Feesten kan het nog dat met op zoek gaat naar buitenlandse firma's nog vermits die meestal met een (internationaal) evenementen bureau werken.

Hoog tijd voor grote veranderingen.
Hoog tijd dat de goede Belgische bedrijven gepromoot worden of de hele branche gaat eraan.

Laatst bewerkt:
Volledig met je stelling eens Sorcerynthsky. Ten eerste moet er een duidelijke wetgeving komen rond de te hanteren veiligheidsafstanden in België. Huidige richtlijn spreekt men over "alles ik het goed voor heb" 25 meter tot 100mm shells en 50 meter voor 125mm en 150mm. Elke vuurwerkmaker die zijn job serieus neemt zal grotere veiligheidsafstanden gebruiken, maar spijtig genoeg zijn er veel die hun gezond verstand niet gebruiken. Dit wil zeggen dat er cocurentie is op veiligheid. Dit is totaal fout. Met een duidelijke wetgeving zal de gemeente verplicht zijn een geschikte lokatie te zoeken voor het vuurwerk.
De budgetten voor vuurwerkevenementen in België zijn veel te laag. Tegenwoordig zijn het veel pyromusicals voor weinig geld. Een aanzienlijk deel van het budget gaat verloren in de muziekinstallatie. Om een deftige pyromusical te kunnen schrijven, moet je beschikken over een heus arsenaal aan produkten (single shots, mines, zonnen, bengalen,zonnen en wat speciale bommen). Veel van deze produkten zal men in Europa bestellen omdat de afname in het algemeen te klein is om deze vanuit China te importeren). De serieuzere bedrijven zullen deze in hun scenario verwerken, maar dat heeft een kostenplaatje. Buiten het arsenaal aan vuurwerkprodukten, moet de schieter ook beschikken over een deftige schietaparatuur. Dit kost ook een bom geld. Buiten Hendrickx en CBF zijn er nog Belgische bedrijven die een mooie pyromusical kunnen schieten, maar spijtig genoeg niet de kans krijgen.
De meeste klanten kennen spijtig genoeg niet veel van vuurwerk en vallen op leuk omschreven offertes en mooie praatjes. En het publiek is vlug tevreden.
De grote contracten zouden in Belgische handen moeten blijven zodat de Belgische bedrijven verder kunnen investeren in de toekomst.

@ kauro prima als je niet bovenop het vuurwerk staat maar aub geen NLse afstanden,

Een van de redenen dat ik naar belgie ga is juist vanwege de afstand tot het vuurwerk, daar maak je het nog echt mee.

Sterfeesten vind ik de afstand te ver, helemaal voor cakeboxen.

mischien is het goed om eens een nieuw topic hierover te openen en om de leden van vwc aan het woord te laten over welke afstanden en dergelijke.

nu om te reageren op het bovenstaande, ga ik er niet te diep op ingaan, want ik weet waar dit naar toe gaat.

eerst en vooral de budgetten zijn niet super in België er zijn er een paar grote maar je kan ze op drie handen tellen. Het vuurwerk voor minder geld doen, dit vloeit natuurlijk voort uit het geen de klant wil. Het eerste jaar dat wij de ster deden, heb ik bij de verantwoordelijke gezeten en die vertelde mij dat de vorige vuurwerkmaker voor het behouden van dezelfde show een budget verhoging wou, en daar was geen ruimte voor dus hebben wij een vuurwerk aangeboden voor hetzelfde budget van de voorgaande jaren, dus van onder de prijs gaan is zeker geen sprake....

voor parente de show te laten schieten is kompleet belachelijk omdat deze voor dit budget niet te veel kunnen brengen. zie gotenborg die zijn pyromusicals meestel op 8 a 10 min timed en dit voor budgetten waar we hier van dromen

ik denk zelfd dat de budgetten in belgie voor een echte droge pyromusical zoals het hoort, ver te zoeken zijn.

Dat belgie niet hoog aangeschreven staat in het buitenland heeft meer te maken met de kleinere budgetten hier tov het buitenland, dus is vergelijking ook heel moeilijk.

Cbf schiet alleen Europees hoor ik hier roepen, wel hij zal zeker niet in china zitten voor zijn plezier denk ik dan, ... en dan nog dat is zijn keuze

Ach ja, ik kan hier uren over door schrijven maar heb er geen zin in, maar als ik de gefrustreerde reacties lees van sorceryinthesky dan weet ik ook wie dit schrijft en hier achter zit, het is heel gemakkelijk iemand afkraken en afbreken, maar zelf geen kritiek durven en willen aanvaarden.

Inderdaad wij doen meer dan 200 shows per jaar en ik ben er fier op ook,
af en toe verlies je eens een show, maar ik krijg meer nieuwe dan dat ik er verlies, dus zo slecht moeten we toch niet zijn dan.

trouwens moest ieder vuurwerk een pyromusical met single shots zijn en moest ieder vuurwerk hetzelfde zijn, dan zouden we in belgie nog veel meer verliezen.

nogmaals sorcerinthesky als je kritiek geeft zorg dat deze terecht is, en basseer je niet op fustraties over een bepaald bedrijf, tervuren is bvb niet geschoten door Hendrickx maar door HC Pyrotechnics, dewelke zelfs met ons samenwerken.
En de sterfeesten hebben we niet verloren op kwaliteit, prijs of door de show van verleden jaar, want ik heb emails van beslissende personen waarin staat dat deze één van de betere was van afgelopen jaren, maar wel door een verandering van thema op de ster en het uitgeven van het contract aan de vzw Strapop.

Over gent, ga ik reageren op het topic van Gent

Ik vraag nogmaals met aandrang, Jongens laat ons genieten van het vuurwerk en zet de vuurwerkbedrijven niet tegen elkaar op maar probeer niet de verschillen in de shows te zien en ervan te genieten, want voor mij welk type show, welke schieter, welk materiaal dan ook blijft het gegeven vuurwerk een PASSIE;

maar als ik de gefrustreerde reacties lees van sorceryinthesky dan weet ik ook wie dit schrijft en hier achter zit, het is heel gemakkelijk iemand afkraken en afbreken, maar zelf geen kritiek durven en willen aanvaarden.

nogmaals sorcerinthesky als je kritiek geeft zorg dat deze terecht is, en basseer je niet op fustraties over een bepaald bedrijf;

Joeri ik ben zeker dat je met de hierboven geciteerde uitspraken een kapitale vergissing begaat.
Gefrustreerd? In elk geval niet als vuurwerkmaker of ex vuurwerkmaker zoals je schijnt te denken.
Dus over welke kritiek die ik niet durf en wil aanvaarden heb je het?

Goed dat je het over veiligheid wil hebben. Aanvaard dan wel de kritiek die ik uitte aangaande de opstelling van jullie vuurwerk in Mini-Europa in 2009. Vind jij het vanuit veiligheidsoogpunt normaal dat zelfs kinderen (die op dat moment in het park waren) zomaar het vuurwerk kunnen aanraken? Vind je het logisch dat er enkel het stukje waar een van jouw medewerkers de elektrische bedrading aan het bevestigen was afgesloten was met een blauw/wit plastic lint?
Vind je het normaal dat na afloop van wat men aankondigde als pyromusical we als bezoekers tussen de nog rokende, smeulende buizen wandelden?
Dat we gewoon 'eventjes opzij' dienden te gaan toen jouw medewerkers met een kar (nog rokende) cakeboxes wilden passeren?
Van zo'n ondeskundigheid en een loopje nemen met de veiligheid daar raak ik inderdaad gefrustreerd van ja en.... ja dan uit ik terechte kritiek gebaseerd op reële feiten.

En wat Parente betreft weet ik heel goed dat die onbetaalbaar zijn, net als Grouppe F die ik ooit contacteerde. Maar wat Parente betreft, als je het hebt over échte pyromusicals, die geven ook een échte pyromusical (toch nog in 2007) waarin elk effect tot op de seconde perfect synchroon was met de muziek. Daar valt nog van te leren, maar ja dat is dan ook echt vakmanschap. CBF was daar trouwens ook zeer goed in op de Ster in Sint-Niklaas. Perfecte synchronisatie!
Uiteraard kan je niet meer spreken van een pyromusical als het gewoon vuurwerk afschieten is op muziek en de synchroniciteit ver te zoeken is. Je hebt gelijk dat de term 'pyromusical' te vaak verkeerdelijk gebruikt wordt.

Trouwens iets anders; als ik verschillende topics lees ben ik blijkbaar niet de enige die kritiek uit. Het verschil is misschien wél dat ik NIET in de vuurwerkbranche werkzaam ben.

Laatst bewerkt:
"Het programma van dit gezinsvriendelijk evenement werd compleet vernieuwd. De Sterfeesten gaan van start om 14 uur met een nostalgische kermis en een ambachtenmarkt. Blikvanger is het internationaal poppentheater om 16 uur. Topartiesten uit Europa, Latijns-Amerika en de Verenigde Staten brengen in totaal maar liefst 41 voorstellingen, gespreid over heel het domein.

sterfeesten.jpg

Nieuw is ook het vuurprogramma. In de aanloop naar het vuurwerk, van 21 tot 22 uur, brengen zes vuurartiesten spectaculaire shows op en rond het strand. Ook de dansliefhebbers komen tijdens dit zomers evenement aan hun trekken. En natuurlijk worden de Sterfeesten afgesloten met een muzikaal vuurwerk boven de grote vijver om 22.30 uur. De toegangsprijs bedraagt 5 EUR en 3 EUR voor gepensioneerden, kansenpashouders, personen met een handicap en kinderen van 5 tot 13 jaar."

Bron

En Laser & Fireworks is toch ook een Belgisch bedrijf.

LASER FIREWORKS EUROPE ( Belgie)

Vijf Gezusterslaan 2 2960 Brecht

Laser Fireworks Europe
1e Meinseweg 10, Venendaal NL
Vestigingsregio: Utrecht NL
www.fireworks.nl

Beter gekend als Fireworks Europe.
www.vuurwerkshows.nl

Even een citaat vanaf eventprovider.com/aanbieders/laser-fireworks-europe:
'Ook na de ramp in Enschede is laser fireworks europe blijven investeren, en dat heeft uiteindelijk geleid tot een van de weinige overgebleven vuurwerkbedrijven in Nederland.'

Belgisch?????

Brecht zal wel een postadres i.p.v. een vestigingsadres zijn zeker?
Of..... zou het ook een Duits bedrijf kunnen zijn want daar hebben ze ook een adres......!

Op hun site zeggen ze wel dat Hayo Wolff, de eigenaar, kantoren geopend heeft in België en Duitsland omdat er in Nederland geen ruimte (budget?) meer was voor grote shows (vermoedelijk de duurdere pyromusicals denk ik) en in Duitsland en België wél.
Maar ondanks kantoren in België en Nederland het is en blijft een Nederlands bedrijf.
Misschien verklaart dit het mysterie rond (Laser)Fireworks Europe wat meer.

Ik begrijp trouwens ook niet goed waarom een Nederlands bedrijf ook meedeed aan 'Vurige Maandagen' in Oostende, dat is toch een wedstrijd voor BELGISCHE vuurwerkbedrijven?!
Als ze zouden winnen (wat ik zeer betwijfel) dan zou dit pas écht concurrentievervalsing zijn!

Laatst bewerkt:
Kunnen jullie als Belgen ( met alle respect) eens stoppen met dat getwist en gevit op Laser Fireworks.. in plaats van constant te mekkeren en te zeuren of het nu wel of geen Belgisch, Nederlands, Duits, Frans of weet ik wat voor bedrijf is.

Je zou beter eens naar de inhoud en kwaliteit van de shows\vuurwerk kunnen kijken. En daar beter kritiek op leveren in plaats van dat gedonder over waar een bedrijf vandaan komt. Als liefhebber kan het mij weinig schelen waar een bedrijf vandaan komt. Als ik maar een goede vuurwerkshow te zien krijg. Daar draait het in de kern toch om, of niet?

tot slot: in een vrij Europa is ieder bedrijf van welke branche dan ook vrij om zaken te doen in Europa waar hij wil. Dat de belgen zich kennelijk niet zo op de Nederlandse markt kunnen of willen begeven is niet ons probleem. En ook niet het probleem van Laser Fireworks. Zei oefenen gewoon hun bedrijf uit, niks meer.. niks minder. En zoals gezegd in een vrij Europa staat het Laser Fireworks vrij om dat te doen waar ze dat willen en wensen in de gehele EU.

Je zou beter eens naar de inhoud en kwaliteit van de shows\vuurwerk kunnen kijken. En daar beter kritiek op leveren in plaats van dat gedonder over waar een bedrijf vandaan komt. Als liefhebber kan het mij weinig schelen waar een bedrijf vandaan komt. Als ik maar een goede vuurwerkshow te zien krijg. Daar draait het in de kern toch om, of niet?

tot slot: in een vrij Europa is ieder bedrijf van welke branche dan ook vrij om zaken te doen in Europa waar hij wil. Dat de belgen zich kennelijk niet zo op de Nederlandse markt kunnen of willen begeven is niet ons probleem. En ook niet het probleem van Laser Fireworks. Zei oefenen gewoon hun bedrijf uit, niks meer.. niks minder. En zoals gezegd in een vrij Europa staat het Laser Fireworks vrij om dat te doen waar ze dat willen en wensen in de gehele EU.

Met alle respect (als Belg) Jack maar ik vind dat je tamelijk heftig reageert.
Ik heb zelfs heel sterk de indruk dat je de informatie (geen gedonder zoals je zegt) over Laser zéér persoonlijk neemt als 'liefhebber'.

Wat mij persoonlijk betreft draait het niet alleen om een goede show. Ik neem de Nederlandse mentaliteit een beetje over aangaande 'eerst de eigen mensen en dan pas het buitenland als het niet anders kan'.
Zoals ik reeds gezegd heb er zijn voldoende Belgische bedrijven die een schitterende show kunnen afvuren dus als het in de kern toch gaat om een mooie vuurwerkshow dan kan dat perfect een Belgische show zijn....
Niets mis mee toch dat een Belg een stukje Nederlandse chauvinistische mentaliteit in zich draagt? Jij komt als Nederlander toch ook op voor jouw landgenoten?

Ik ga dus nog maar wat verder 'donderen' zoals je het omschrijft.
Je schrijft: "Dat de belgen zich kennelijk niet zo op de Nederlandse markt kunnen of willen begeven is niet ons probleem." Wat van de twee moet het exact zijn Jack? 'Kunnen' of 'willen'?

Dan nog iets dat totaal niet klopt.
Je schrijft in je kwaadheid "dat in een vrij Europa ieder bedrijf in welke branche ook vrij is om zaken te doen waar het wil....."
Ja voor gewone bedrijven met gewone goederen en diensten klopt dit.
Echter...... nu hebben we het over springstoffen en...... daar liggen de zaken wel héél anders. Informeer je eens bij de juiste instanties zoals ik deed en je zult zélf wel zien dat je uitspraak niet klopt.

Ik heb in het begin gezegd "met alle respect" en dat is ook zo, dus vat dit niet persoonlijk op.
Het is gewoon een feit dat diegenen die me persoonlijk kennen weten dat ik steeds inga tegen halve waarheden of onwaarheden en concurrentiepraktijken die (naar mijn oordeel) niet door de beugel kunnen, zéker nu in een crisistijd waar alle bedrijven onder lijden.
Het is je goed recht om een vurige (zelfs nu kwade) liefhebber van Laser Fireworks te zijn. Trouwens persoonlijk vond hun show in Emmerich schitterend. Niet te verwonderen dat je een fan van Laser bent. Als ik de filmpjes op jouw kanaal op YouTube bekijk met (vanaf 21 januari 2010) maar liefst 13 filmpjes (of 10 shows) van Laser Fireworks dan kan je jezelf terecht een 'liefhebber' van Laser noemen.

Back
Bovenaan