"Spotgoedkoop babypijltje in de ban"

Torrr

VWC lid
Vuurwerkhandelaren verkopen voor de jaarwisseling geen babypijlen meer. Dat meldt het AD. De verkopers vinden dat er te veel ongelukken gebeuren met de kleine pijltjes.

Babypijlen zijn legaal, maar Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland vindt dat er een verbod op het vuurwerk moet komen.

Initiatiefnemer voor het verbod is Frits Boks. Zijn Rijswijkse Vuurwerkhal is een van de grootste verkooppunten van Zuid-Holland. "We willen een voorbeeld stellen voor de branche", zegt hij in de krant.

Piepen
Babypijlen zijn spotgoedkoop. Voor nog geen twee euro krijgen mensen meer dan honderd stuks mee. De lichte pijltjes vliegen met een piepend geluid door de lucht.

Volgens de richtlijn zouden ze in de grond gestoken moeten worden, maar jongeren leggen ze vaak neer of gooien ze in de lucht. Daardoor schieten de pijltjes alle kanten op.

Bron : http://nos.nl/artikel/709348-spotgoedkoop-babypijltje-in-de-ban.html

Beetje vreemd bericht. Rijswijkse lijkt de eerste te zijn die ze in de ban doet, en zij hopen dat de rest volgt. AD/NOS maakt daarvan dat helemaal geen winkeliers ze meer verkopen, maar Rijswijkse kan daar enkel nog op hoopen terwijl ze BPN achter zich vinden. Hier zie je mooi hoe media proberen nationale opinie en gedrag te sturen door te doen of er op een moment iets groters aan de hand is dan werkelijk nog zo is. Ze proberen zo een maatschappelijke verandering te forceren. De macht van media.

Ik ben er trouwens wel voor hoor, weg met die rotzooi! Met het gedrag van tegenwoordig d'r mee van jongeren, en de bar verslechterde kwaliteit van dat spul laatste 2 decennia zal dit verbannen vrijwel alle oogletsel schelen.

Ik ben het er mee eens om dit vuurwerk in de ban te doen.

Ik hoop dat iedere winkelier daar aan mee doet, ik ben bang dat men anders bewust gaat zoeken naar winkeliers die deze spotgoedkope troep nog wel verkopen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de importeurs, dus geen detaillisten/verkopers, een aantal maanden geleden al gevraagd de babypijlen dit jaar niet meer te importeren. De importeurs zijn alleen maar blij, want ze maken geen winst op de pijltjes en de detaillisten hebben ze ook liever niet, net als kanonslagen. Het kosten de partijen eerder geld dan dat het iets oplevert.

Een beste beslissing.

Ik ben het er niet mee eens eigenlijk,het is de omgedraaide wereld omdat de jeugd er niet mee om kan gaan moet het maar verboden worden. Die pijltjes moet je in een flesje stoppen en aansteken,als iedereen het doet zoals het hoort is er niks aan de hand. Wat is het volgende Romeinse kaarsen,??daar bekogelen ze elkaar mee.Jumping jacks die worden met matjes omhoog gegooid enz enz enz dan komt er geen einden aan en kan je beter al het vuurwerk afschaffen want er zit overal een gevaar in. Als straks de nieuwe trend word blokken op zijn zijkant leggen en de lichtkogels ontwijken word gaan we die dan ook maar verbeiden?? begin zonder eind is dit.De kinderen moeten het gewoon goed leren en respect krijgen voor vuurwerk. En ja ik heb vroeger ook met die dingen lopen spelen gooien,maar mij is het ook niet geleerd mijn ouders hadden daar ook geen tijd of zin in om het te leren.
Een mooi voorbeeld vind ik nog steeds Spanje als je ziet hoe de kinderen daar met vuurwerk om gaan in groepjes vuurwerk afsteken rotjes worden neer gelegd en aangestoken ouders die er bij staan en ingrijpen als ze het niet goed doen enz enz waar je mee omgaat word je door besmet,dus als de ouders het goede voorbeeld geven volgen de kinderen.

Ik ben het er niet mee eens eigenlijk,het is de omgedraaide wereld omdat de jeugd er niet mee om kan gaan moet het maar verboden worden. Die pijltjes moet je in een flesje stoppen en aansteken,als iedereen het doet zoals het hoort is er niks aan de hand. Wat is het volgende Romeinse kaarsen,??daar bekogelen ze elkaar mee.Jumping jacks die worden met matjes omhoog gegooid enz enz enz dan komt er geen einden aan en kan je beter al het vuurwerk afschaffen want er zit overal een gevaar in. Als straks de nieuwe trend word blokken op zijn zijkant leggen en de lichtkogels ontwijken word gaan we die dan ook maar verbeiden?? begin zonder eind is dit.De kinderen moeten het gewoon goed leren en respect krijgen voor vuurwerk. En ja ik heb vroeger ook met die dingen lopen spelen gooien,maar mij is het ook niet geleerd mijn ouders hadden daar ook geen tijd of zin in om het te leren.
Een mooi voorbeeld vind ik nog steeds Spanje als je ziet hoe de kinderen daar met vuurwerk om gaan in groepjes vuurwerk afsteken rotjes worden neer gelegd en aangestoken ouders die er bij staan en ingrijpen als ze het niet goed doen enz enz waar je mee omgaat word je door besmet,dus als de ouders het goede voorbeeld geven volgen de kinderen.

Die dingen zijn gewoon verrekte goedkoop.. Romeinse kaarsen en jumping jacks worden minder massaal afgestoken.
Babypijltjes worden per pak aangestoken ( grondbloem ) op de grond, en die dingen gaan vervolgens als ongeleide projectielen alle mogelijk kanten op. Levensgevaarlijk voor de ogen. Ik vind het dus goed dat ze van de markt worden gehaald door een winkel.

Hm, ik slaap er niet meer of minder om. Als er nog gegild moet worden hebben we altijd de luchthuilers/gillende keukenmeiden nog, die zijn ook nog betaalbaar voor de jeugd met 12/24 stuks per pakje.

Ben persoonlijk alleen bang dat dit niet zal helpen als een paar specifieke winkels ze niet meer verkopen.

Fantastisch nieuws! Babypijltjes werden alleen maar misbruikt, stokje afbreken, heksenkringen mee maken, dom weg in de lucht gooien.

Blij dat ze niet meer verkocht worden. Goede zet van de handelaren!

Alleen hoop ik wel dat alle winkels het niet gaan verkopen, alleen zul je zien er toch wel winkels zijn die deze rotzooi gaan verkopen.

Die dingen zijn gewoon verrekte goedkoop.. Romeinse kaarsen en jumping jacks worden minder massaal afgestoken.
Babypijltjes worden per pak aangestoken ( grondbloem ) op de grond, en die dingen gaan vervolgens als ongeleide projectielen alle mogelijk kanten op. Levensgevaarlijk voor de ogen. Ik vind het dus goed dat ze van de markt worden gehaald door een winkel.

Maar zoals jij het zegt kunnen ze ook zeggen ze kosten vort 6 euro per doosje. probleem opgelost.

Vuurwerkbril op, probleem opgelost.... Sjongejonge....

Zou dit erg jammer vinden, beleef nog altijd veel plezier aan deze pijltjes :(

Dit nieuws was mij al bekend. Dit is één van de maatregelen die de vuurwerkbranche neemt om het niet tot een totaalverbod te laten komen. De belangrijkste criteria voor het ministerie om te debatteren over het verbod waren de veiligheid en overlast van vuurwerk. Zij waren van mening dat ook het Nederlandse consumentenvuurwerk schuldig is aan de overlast en onveiligheid.

Toen het wetsvoorstel in juni niet werd behandeld omdat er iets tussenkwam hebben Nederlandse importeurs, winkeliers en ambtenaren gekeken wat zij terug konden doen om te laten zien dat ze met de beste bedoelingen de vuurwerktraditie in ere willen houden. Om de veiligheid van het consumentenvuurwerk aan te pakken is besloten om iets te gaan doen aan de babypijltjes. Deze pijltjes worden door bijna alle importeurs als prijsknaller in de markt gezet en door de lage verkoopprijs is massaproductie met goedkoop spul vereist. De stokjes worden steeds dunner en de afwerking is niet altijd even goed. Hierdoor gaan de pijltjes tegenwoordig niet altijd de weg die ze af moeten leggen.

De vuurwerkbranche en voornamelijk BPN, bestaande uit Lesli, Broekhoff en Wolff, heeft besloten om de babypijltjes van de markt te halen. Sommige importeurs wilden al direct de pijltjes verbieden maar andere importeurs hadden voor dit jaar al veel geproduceerd waardoor ze dit jaar alsnog aangeboden worden. Eén importeur heeft er voor gekozen om geen 'prijsknaller pijltje' op de markt te zetten dit jaar, maar een kwalitatief goed pijltje met een goede stok. Misschien volgend jaar, en anders binnen drie jaar zijn de pijltjes verleden tijd.

Om te laten zien dat de branche de veiligheid van het vuurwerk een hoge prioriteit geeft zullen naar alle waarschijnlijkheid de romeinse kaarsen het volgende slachtoffer zijn, gevolgd door de single shots.

Vuurwerkbril op, probleem opgelost.... Sjongejonge....

Zou dit erg jammer vinden, beleef nog altijd veel plezier aan deze pijltjes :(

Die gene die ze afsteekt alleen een bril op te laten zetten is hier denk ik niet de oplossing mee.
Als men ze per slof afsteekt gaan die dingen alle kanten op denk ik dat hier juist eerder " omstanders " door geraakt kunnen worden.
En die hebben geen vuurwerkbril op..

En geld dit ook voor mensen die voorbij lopen?

Een beetje normaal opgevoed persoon wacht dan even met afsteken, of je stookt, zoals ik vaak met vrienden doe, op een plek waar niet of nauwelijks mensen rondlopen.

En buiten dat gewoon iedereen die stookt een vuurwerkbril verplichten

Hoe het ook zij en wie er nu ook mee start. Het is een slappe vertoning van de branche en dit geeft aan hoe slecht de branche geregeld is. Jarenlang wordt er geklaagd over dit stuk vuurwerk en gebeuren er ongelukken mee maar nu het overdag afsteken verboden wordt gaat men pas aktie ondernemen

Waarom niet direct na oud en nieuw gedaan? "Dat en dat is er gebeurd" Wij pakken dit op en verkopen het volgend jaar niet meer. Nee, wachten de publieke discussie weer af en pas nadat er dingen verboden worden gaan ze spullen niet meer verkopen. Alsof je daar het tij nog mee keert?

Ik geloof niets van dat achter de schermen werken. Dit hadden ze 3 jaar geleden ook al kunnen doen dan was je de publieke discussie al voor geweest en had je als branche al kunnen zeggen. Wij zijn volop bezig met het verbeteren van onze producten. Tot slot dit jaar zijn het babypijltjes. Volgend jaar Thunder Kings die worden ook verkeerd gebruikt en het jaar daarop dan vuurpijlen in het algemeen?

Fantastisch nieuws! Babypijltjes werden alleen maar misbruikt, stokje afbreken, heksenkringen mee maken, dom weg in de lucht gooien.

Blij dat ze niet meer verkocht worden. Goede zet van de handelaren!

Alleen hoop ik wel dat alle winkels het niet gaan verkopen, alleen zul je zien er toch wel winkels zijn die deze rotzooi gaan verkopen.

Dan rij je naar België en haal je daar een paar dozen en is misschien de nieuwe trend niet Cobra 6 in illegale handel maar babypijltjes...

Betutteling is het weer en een grote groep moet weer lijden voor een paar koekwausen die het verkeerd gebruiken. Maar ik zal wel net als die babypijltjes afwijken met mijn mening

Dan rij je naar België en haal je daar een paar dozen en is misschien de nieuwe trend niet Cobra 6 in illegale handel maar babypijltjes...

Betutteling is het weer en een grote groep moet weer lijden voor een paar koekwausen die het verkeerd gebruiken. Maar ik zal wel net als die babypijltjes afwijken met mijn mening

Knalgoedvuurwerk:
Dit nieuws was mij al bekend. Dit is één van de maatregelen die de vuurwerkbranche neemt om het niet tot een totaalverbod te laten komen. De belangrijkste criteria voor het ministerie om te debatteren over het verbod waren de veiligheid en overlast van vuurwerk. Zij waren van mening dat ook het Nederlandse consumentenvuurwerk schuldig is aan de overlast en onveiligheid.

Toen het wetsvoorstel in juni niet werd behandeld omdat er iets tussenkwam hebben Nederlandse importeurs, winkeliers en ambtenaren gekeken wat zij terug konden doen om te laten zien dat ze met de beste bedoelingen de vuurwerktraditie in ere willen houden. Om de veiligheid van het consumentenvuurwerk aan te pakken is besloten om iets te gaan doen aan de babypijltjes. Deze pijltjes worden door bijna alle importeurs als prijsknaller in de markt gezet en door de lage verkoopprijs is massaproductie met goedkoop spul vereist. De stokjes worden steeds dunner en de afwerking is niet altijd even goed. Hierdoor gaan de pijltjes tegenwoordig niet altijd de weg die ze af moeten leggen.

De vuurwerkbranche en voornamelijk BPN, bestaande uit Lesli, Broekhoff en Wolff, heeft besloten om de babypijltjes van de markt te halen. Sommige importeurs wilden al direct de pijltjes verbieden maar andere importeurs hadden voor dit jaar al veel geproduceerd waardoor ze dit jaar alsnog aangeboden worden. Eén importeur heeft er voor gekozen om geen 'prijsknaller pijltje' op de markt te zetten dit jaar, maar een kwalitatief goed pijltje met een goede stok. Misschien volgend jaar, en anders binnen drie jaar zijn de pijltjes verleden tijd.

Om te laten zien dat de branche de veiligheid van het vuurwerk een hoge prioriteit geeft zullen naar alle waarschijnlijkheid de romeinse kaarsen het volgende slachtoffer zijn, gevolgd door de single shots.

Back
Bovenaan