Snelle stijging meldingen vuurwerkoverlast

Babiloot

VWC lid
Het aantal meldingen van vuurwerkoverlast stijgt snel. Drie dagen na de opening van het meldpunt vuurwerkoverlast.nl zijn er al 8188 meldingen binnengekomen. Dat is meer dan vorig jaar, ook al is er extra politie-inzet. Bovendien is er meer schade dan in december 2013.

Arno Bonte, Rotterdams gemeenteraadslid voor GroenLinks en initiatiefnemer van het meldpunt, is verbaasd over de toename van het aantal meldingen. ,,De politie heeft immers aangekondigd dat ze strenger ging optreden tegen illegaal vuurwerk. Kennelijk hebben ze dat wel gedaan tegen de handel, maar tegen het afsteken wordt niet altijd adequaat opgetreden,'' constateert hij. ,,De mensen die dat doen hebben nu vrij spel en lopen nauwelijks risico op een bon. Dat werkt in de hand dat mensen nu al hard vuurwerk afsteken.''

Schade
Jaarlijks zorgt het vuurwerk in Nederland voor miljoenen euro's aan schade en honderden gewonden en soms zelfs doden. Steeds meer mensen storen zich aan de overlast van de harde knallen en de onveilige situatie op straat door de steeds maar gevaarlijker wordende bommen. Vorig jaar leidde dat uiteindelijk tot zo'n 90.000 klachten bij het meldpunt, een initiatief van meerdere lokale GroenLinks-fracties in Nederland. Met de site willen de initiatiefnemers de omvang van het probleem in kaart brengen. De meldingen worden verwerkt in een rapport dat begin 2015 aan de Tweede Kamer en vijftien burgemeesters zal worden aangeboden.

Limburg
Ook dit jaar komen de meeste meldingen uit de grote steden, vooral Rotterdam en Amsterdam. Maar ook Zuid-Limburg steekt er bovenuit. ,,Wat opvalt is dat het aantal schademeldingen veel hoger is dan vorig jaar rond deze tijd,'' aldus Bonte. ,,Je ziet dat er doelbewust prullenbakken, stoeltjes en zelfs auto's worden opgeblazen.''

Dat baart hem zorgen. ,,Kennelijk is de aanpak van de politie toch niet effectief genoeg of er is veel meer illegaal vuurwerk op de markt. Dat is wel een verbeterpunt voor de politie voor volgend jaar: Veel alerter optreden tegen het afsteken van illegaal vuurwerk.''

Ondanks de toename, heeft Bonte goede hoop dat het meldpunt eind dit jaar minder meldingen binnenkrijgt in 2013. De afsteektijden zijn dit jaar namelijk minder lang dan toen. Particulieren mogen nu pas vanaf 18.00 uur knallen in plaats van vanaf 6.00 uur. ,,Daarnaast zijn er gemeenten met vuurwerkvrije zones.''

bron: ad.nl

Hebben die sjonny`s nou helemaal niet in de gaten dat je met dit mediacircus de ellende alleen maar zelf in de hand werkt?

Door maar vaak genoeg te zeggen dat er veel overlast is krijgen anderen ook opeens 'last' van vuurwerk.

Het is echt heel handig om te zeggen dat er bijna niet gecontroleerd wordt op het te vroeg afsteken van vuurwerk. Hierdoor gaan steeds meer mensen dat doen.
En k denk dat ze meer meldingen gaan binnenkrijgen van overlast want op de 31e, tussen 10 uur en 6 uur gaan toch al heel veel mensen de straat op om te stoken. dus heb je dan mega veel meldingen tussen die tijd.

Het is echt heel handig om te zeggen dat er bijna niet gecontroleerd wordt op het te vroeg afsteken van vuurwerk. Hierdoor gaan steeds meer mensen dat doen.
En k denk dat ze meer meldingen gaan binnenkrijgen van overlast want op de 31e, tussen 10 uur en 6 uur gaan toch al heel veel mensen de straat op om te stoken. dus heb je dan mega veel meldingen tussen die tijd.

Ja en wie controleert die meldingen dan?kunnen net zo goed fake zijn.

echt veel meldingen als je bedenkt dat er 17 miljoen mensen zijn en je bent pas bij 8000 meldingen gaan we het daarvoor afschaffen.
Van de 17 miljoen mensen klagen er zeker 10 miljoen over geen of te weinig geld om rond te komen.
de helft zit aan de armoe de helft klagt over het asielbeleid.
Zijn er veel meer dan dat vuurwerk.
Maar je ziet het zwarte piet 10 procent klagers en vuurwerk 10 procent klagers ag laten we maar afschaffen.
Helemaal van de pot gerukt dit land.
Zijn wel belangrijkere zaken to?
Wat moeten al die failliete landen in de eu allemaal potverteerders wie hoor je dan niemand.
Onze klachten gaan over ****s en lesbos vuurwerk zwarte piet en discriminatie van de kleurling.
Gek land of ben ik nou gek geworden

Bij het AD staan gelukkig enkel negatieve reacties over het meldpunt. Ik houd dat liever aan dan allerlei vage polls en onderzoeken.

Mensen klagen en klagen. Jammer dat de vergrijzing toeneemt, deze mensen hebben al geleefd en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. En waar maakt men zich druk om? Die paar knallen die je in de laatste dagen van december hoort. Ik las laatst dat er tegen pedoclub Martijn ong 72000 handtekeningen zijn verzameld en bij het meldpunt vuurwerkoverlast 90000 klachten binnen zijn gekomen vorig jaar. Hiermee wil ik alleen zeggen dat mensen zich beter druk kunnen maken om dingen die er echt toedoen, ipv zeiken om het zeiken

Volgens mij zijn dat allemaal van die azijnzeikers, die voor elke knal een melding maken. En waarschijnlijk zullen er ook vaak genoeg meerdere meldingen worden gedaan over één knal. Dan gaat het natuurlijk hard. De betrouwbaarheid van dit meldpunt lijkt mij niet echt groot. Toch worden er aan de hand van dit meldpunt conclusies getrokken.

Laatst bewerkt:
Hebben die sjonny`s nou helemaal niet in de gaten dat je met dit mediacircus de ellende alleen maar zelf in de hand werkt?

Dat hebben ze zeker wel in de gaten,maar dat is ook de bedoeling,ik heb vanmorgen op radio 1 gehoord hoe hij er over praat en hij wil gewoon een totaal verbod kosten wat het kost. En de branche vereniging zat ook in het gesprek en die doen niks ze zijn het met groten lijnen eens met meneer Bonte :mad:

http://www.radio1.nl/item/249909-Vuurwerk moet veiliger.html

Laatst bewerkt:
Kennelijk is de aanpak van de politie toch niet effectief genoeg of er is veel meer illegaal vuurwerk op de markt.

Ja no shit detective, is de aanpak van de politie OOIT wel effectief geweest op dit gebied? Er word in Nederland zwaarder vuurwerk afgestoken als de landen waar meer mag als in NL

En natuurlijk komt er steeds meer illegaal vuurwerk op de markt, hoe meer ze erover ***len hoe meer het verkocht word. Vorig jaar ging zo'n mafkees van de politie zelfs op het journaal LETTERLIJK zeggen bij welke poolse sites je vuurwerk kunt bestellen. De link van die site stond toen zelfs letterlijk in beeld. En dan daarna gaan janken dat er zoveel pakketjes binnenkomen, zijn ze echt zo dom?

Groenlinks, de media en de politie verergeren het probleem zelf gigantisch en ze zijn te stom om het door te hebben.

Dat hebben ze zeker wel in de gaten,maar dat is ook de bedoeling,ik heb vanmorgen op radio 1 gehoord hoe hij er over praat en hij wil gewoon een totaal verbod kosten wat het kost. En de branche vereniging zat ook in het gesprek en die doen niks ze zijn het met groten lijnen eens met meneer Bonte :mad:

http://www.radio1.nl/item/249909-Vuurwerk moet veiliger.html

******** is het ook. :p Never nooit dat ik mijn hobby laat inperken door zo`n doetje....zo frustratie ook weer kwijt.

Ja no shit detective, is de aanpak van de politie OOIT wel effectief geweest op dit gebied? Er word in Nederland zwaarder vuurwerk afgestoken als de landen waar meer mag als in NL

En natuurlijk komt er steeds meer illegaal vuurwerk op de markt, hoe meer ze erover ***len hoe meer het verkocht word. Vorig jaar ging zo'n mafkees van de politie zelfs op het journaal LETTERLIJK zeggen bij welke poolse sites je vuurwerk kunt bestellen. De link van die site stond toen zelfs letterlijk in beeld. En dan daarna gaan janken dat er zoveel pakketjes binnenkomen, zijn ze echt zo dom?

Groenlinks, de media en de politie verergeren het probleem zelf gigantisch en ze zijn te stom om het door te hebben.
Of ze doen het juist expres om er zogenaamd meer 'overlast' van te krijgen. Waardoor er dus nog minder mag in dit complete verrotte land.

Hier waren er gister geloof ik 50 meldingen, een persoon had er 16 een 11 en een 8. De rest had ook meerdere meldingen slechts een keer was er een persoon met maar een melding.
En dat op meer dan 200.000 inwoners...

Die Arno ik ben inderdaad niet zo van die kliklijn...Nee hij is juist degene die dele hele dag aan de telefoon zou hangen wedden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan