Sail 2010 Amsterdam

moontan

VWC lid
Sail Amsterdam 2010 is een van de grootste nautische evenementen die elke 5 jaar wordt georganiseerd in en rond de IJhaven van Amsterdam. Naar verwachting zal er weer een keur van Tall Ships op 19 Augustus 2010 door de sluis van IJmuiden komen en onder begeleiding van vele schepen koers zetten naar Amsterdam. Deze traditionele Sail Inn is een waanzinnige happening waarbij men de mogelijkheid heeft om al deze schepen varend en van zeer dichtbij te bewonderen.
Uiteindelijk meren de Tall Ships af in en rond de IJhaven waarbij het publiek ze kanbezoeken. In samenwerking met Cuisine Martinique verzorgen wij de mogelijkheid omdeze schepen al varend te kunnen bewonderen waarbij ook de innerlijke mens onze volledige aandacht krijgt.
Aan boord van een van onze schepen krijgt u een unieke mogelijkheid om uw gasten en(zaken)relaties kennis te laten maken met dit evenement en uw bedrijf.
Verder vinden er allerlei activiteiten op en rond het water plaats.
Het varend erfgoed presenteert zich van haar beste kant, de marine geeft shows weg en vele anderen zullen aanwezig zijn met hun schepen. Bovendien word elke dag van van Sail 2010 afgesloten met een spetterende vuurwerkshow.

http://sail2010.nl/

http://www.sailsucces.nl/downloads/Sail 2010 programma.pdf

In 2005 was ik er ook bij. Helaas was ik toen op net iets te grote afstand (op een boot) om het vuurwerk goed vast te kunnen leggen, maar de sfeer was er niet minder om. Hieronder een korte sfeerimpressie:
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Wat ik altijd wel een beetje onprettig vind is het feit dat enkele boten "de kans" grijpen om voor en na de show oude signaalkogels af te vuren. Een mooi gezicht natuurlijk, maar dit kan op een vol water levensgevaarlijk zijn. Ik zag bij 1 boot de kogel recht op het dek vallen. Het liep goed af, maar de schipper was uiteraard niet blij met het brandgat.

Cameo

Bedankt voor je aanvulling in dit topic Nick
2005 staat bij mij niet zo vers meer in het geheugen.
Kan jij mij helpen om het geheugen weer wat op te frissen?
Wat kunnen we ongeveer verwachten?
5 avonden dezelfde show? kaliber?

Even een copy/paste uit mijn commentaar van toen:

Korte impressie van het vuurwerk, geschoten door Laser & Fireworks, op de eerste dag van Sail 2005.

Helaas was ik verkeerd geinformeerd over de lokatie van de vuurwerkshow en lag ik te ver verwijderd hiervan. De video-opnamen waren eigenlijk niet goed bruikbaar, maar op verzoek van een aantal leden heb ik besloten een korte montage te maken.

De show zelf krijgt van mij een 6 (op een schaal van 10).
Mooie bommen en effecten, maar vanaf mijn perspektief leek het wel of er geen draaiboek was. Er vielen veel gaten in de show, waardoor men meermaals midden in de show dacht dat het reeds afgelopen was.

Ik heb helaas door omstandigheden alleen dag 1 van Sail meegemaakt. De dag zelf staat mij nog heel goed bij, maar de vuurwerkshow was mijns inziens niet echt bijzonder. Natuurlijk zegt dit niets over de shows die we volgend jaar voorgeschoteld krijgen. Ik kies dan een plekje op de wal, want met de boot is het op zo'n avond echt belabberd manoeuvreren.

Groetjes.
Nick

Sail in Amsterdam is altijd een ware happening, maar welk water evenement is dat niet.

De sfeer is altijd top maar 's avonds wel altijd erg druk.

De vuurwerkshows horen elke avond hetzelfde te zijn op de laatste avond na dan (Vroegah werd dan een groter budget geschoten), helaas was dat in 2005 niet het geval. L&F schoot hier de show en 2005 was niet het jaar voor L&F. Velen comentaren en dat was na Sail 2005 ook. Er zouden grote kalibers worden geschoten maar uiteindelijk werd het 4" als ik het me goed herinner.

Daar komt bij dat de schietlokatie ook gewoon niet goed was. In 2000 verschoof de plek al, maar 1995 en 1990 waren gewoon toppers. Midden op het IJ achter het Centraal Station met een gigantisch ponton. Budgetten waren toen veel groter, maar er kon toen ook meer.........

Dus ik verwacht niet veel meer van Sail of er moeten grote veranderingen gaan komen wat betreft schietlokatie, schietbedrijf en kaliber.

Back
Bovenaan