Richtlijn voor strafvordering vuurwerkdelicten vanaf 10 nov 2011 tot heden

Firekiddo

VWC lid
Beste lui,

@bijlage de strafvorderingen voor meerderjarigen en minderjarigen(pagina 7 tm 13)

Vorig jaar november zijn de straffen verhoogd.
In de staatscourant staan netjes de wijzigingen aangegeven welke strafvorderingen door het OM worden opgelegd wanneer u een bepaald vuurwerkdelict pleegt en hiervan voldoende bewijs is. Indien het delict voor bekendmaking van de wijzigingen zijn gepleegd gelden de oude richtlijnen van 2010 nog.

Om een voorbeeld te geven zal OM een strafvordering van 6 maanden vrijheidsontneming eisen aan een meerderjarige consument die een 3 inch shell zichtbaar afsteekt. In realiteit kan dit natuurlijk afgedaan worden met een boete, bij first offenders, en kijkt het rechtssysteem mee in uw persoonlijke situatie.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al vaker heb opgemerkt.

In NL is een moord een minder ernstig feit dan het afsteken van een profblokje.
NL is gewoon totaal doorgeslagen wat betreft vuurwerk en straffen.
Deze staan totaal niet in contrast met andere strafbare feiten.

gr

Het is gewoon gekken werk zeg, als je maar paar strijkertjes mee neemt, mwha 100 euro boeten..

Elk jaar komen er weer filmpjes voorbij op het internet of lees je in de krant van dingen die gesloopt worden of experimenteren met vuurwerk. Verkeersbord, prullenbak, ramen, afval containers, houtenbank, gasflesje met cobra6, deobus met lawinepijl etc... Lijkt allemaal wel grappig maar deze onzin kost ons "de belastingbetaler" enorm veel geld. Daarom is ook de taskforce vuurwerk met die rare filmpjes in het leven geroepen. Er zijn zeker mensen op dit en andere vuurwerkfora die hieraan meewerken en als er weer eens een dicussie op een of ander forum is hier dan het hoogste woord voeren en dit dan als "not done" bestempelen. Dit gesloop en geëxperimenteer is er mede debet aan dat de regels met betrekking tot het afsteken en voorhanden hebben van vuurwerk steeds strenger worden. Een betere uitleg hoe vuurwerk vast te zetten zodat het niet omvalt ben ik ook voorstander voor in plaats van elk jaar de zelfde mededeling: 15% vuurwerk afkeuren, gevaarlijk omdat het omvalt. Iets dat hoger is dan breed is valt om indien het niet goed is vastgezet toch?. Ik ben zelf ook een liefhebber en wil nog graag heel wat jaartjes hiervan genieten.

Elk jaar komen er weer filmpjes voorbij op het internet of lees je in de krant van dingen die gesloopt worden of experimenteren met vuurwerk. Verkeersbord, prullenbak, ramen, afval containers, houtenbank, gasflesje met cobra6, deobus met lawinepijl etc... Lijkt allemaal wel grappig maar deze onzin kost ons "de belastingbetaler" enorm veel geld. Daarom is ook de taskforce vuurwerk met die rare filmpjes in het leven geroepen. Er zijn zeker mensen op dit en andere vuurwerkfora die hieraan meewerken en als er weer eens een dicussie op een of ander forum is hier dan het hoogste woord voeren en dit dan als "not done" bestempelen. Dit gesloop en geëxperimenteer is er mede debet aan dat de regels met betrekking tot het afsteken en voorhanden hebben van vuurwerk steeds strenger worden. Een betere uitleg hoe vuurwerk vast te zetten zodat het niet omvalt ben ik ook voorstander voor in plaats van elk jaadr de zelfde mededeling: 15% vuurwerk afkeuren, gevaarlijk omdat het omvalt. Iets dat hoger is dan breed is valt om indien het niet goed is vastgezet toch?. Ik ben zelf ook een liefhebber en wil nog graag heel wat jaartjes hiervan genieten.

dan moeten ze de mensen aanpakken die vandalisme plegen met vuurwerk, en niet van die hoge straffen

Om even op het voorbeeld van de 3" shell. Die 6 maanden kan je bijna nooit krijgen. Als het afsteken van zo'n shell ZICHTBAAR moet zijn gezien (door een agent bijvoorbeeld) moet je haast wel meelopen met de afsteker naar de mortier. Vervolgens zien en kunnen lezen dat het een 3" shell betreft en als afsluiting het afsteken natuurlijk.

Ik denk niet dat veel mensen onder begeleiding van 'Oom Agent' een shell gaan afsteken. Of zie ik dit verkeerd?!

dan moeten ze de mensen aanpakken die vandalisme plegen met vuurwerk, en niet van die hoge straffen

Ik ben het volkomen met je eens, maar daar is men in Nederland helaas niet toe instaat om alleen degene die het verzieken voor anderen aan te pakken. Daarom wordt het ook "groot" aangepakt door alles en iedereen op een hoop te gooien en de boetes overdreven te verhogen. Overigens zal in hun achterhoofd ook meespelen, de gedachten dat het zware vuurwerk cq. "illegale" vuurwerk niet uit te bannen is en daarom de boetes maar overdreven verhogen. De overheid heeft zoals we allemaal wel weten geld nodig! Een algeheel vuurwerk verbod waar nu weer overgesproken wordt (zoals elk jaar) en waar 2/3 van de Nederlandse bevolking voor is (mij hebben ze niets gevraagd), is niet te handhaven en zal er mijns inziens ook nooitkomen.

Om even op het voorbeeld van de 3" shell. Die 6 maanden kan je bijna nooit krijgen. Als het afsteken van zo'n shell ZICHTBAAR moet zijn gezien (door een agent bijvoorbeeld) moet je haast wel meelopen met de afsteker naar de mortier. Vervolgens zien en kunnen lezen dat het een 3" shell betreft en als afsluiting het afsteken natuurlijk.

Ik denk niet dat veel mensen onder begeleiding van 'Oom Agent' een shell gaan afsteken. Of zie ik dit verkeerd?!

Ja maar stel, meneer agent ziet een gigantisch grote peony in de lucht. Hij komt daarna naar het veldje waar je net nog een mooie 6inch op een totaal veilige manier schoot, de buis is nog warm en de stukjes quickmatch liggen er omheen nog na te gloeien. Dan is het toch overduidelijk dat je net een shell schoot, dan sta je echt met een smoking gun op je veldje?

ik snap trouwens niet hoe je een boete kunt krijgen van het voorhanden hebben van consumentenvuurwerk tot 10 kilo?

Lijst I Consumentenvuurwerk, maar voorhanden buiten toegestane tijd en/of meer dan 10 kg voorhanden (art. 1.2.4 Vwb) Consumentenvuurwerk

Voorhanden hebben (buiten toegestane tijd)

t/m 10 kg: € 100,–

Ik snap het even niet meer hoor....

ik snap trouwens niet hoe je een boete kunt krijgen van het voorhanden hebben van consumentenvuurwerk tot 10 kilo?

Lijst I Consumentenvuurwerk, maar voorhanden buiten toegestane tijd en/of meer dan 10 kg voorhanden (art. 1.2.4 Vwb) Consumentenvuurwerk

Voorhanden hebben (buiten toegestane tijd)

t/m 10 kg: € 100,–

Ik snap het even niet meer hoor....

Dat heeft er alleen mee te maken dat je in Nederland alleen de laatste 3 dagen van het jaar consumentenvuurwerk (max. 10kg per persoon) in je bezit mag hebben.
Heb je nog consumentenvuurwerk over (minder dan die toegstane 10kg) en wordt dat gevonden door de bevoegde autoriteit, dan zou je daar dus die boet van €100 voor kunnen krijgen

Dat heeft er alleen mee te maken dat je in Nederland alleen de laatste 3 dagen van het jaar consumentenvuurwerk (max. 10kg per persoon) in je bezit mag hebben.
Heb je nog consumentenvuurwerk over (minder dan die toegstane 10kg) en wordt dat gevonden door de bevoegde autoriteit, dan zou je daar dus die boet van €100 voor kunnen krijgen

Onzin.

Als consument/ particulier mag je door het jaar heen 10KG aan consumentenvuurwerk in een woning hebben liggen. Dit geldt niet voor een persoon maar voor een woning/ huidhouden (ook geen bedrijfsinstelling of iets anders). Deze wet zal waarschijnlijk dit jaar worden aangepast naar 25KG per woning. Ik ga er vanuit dat de zin 'tot 10KG' betekend boven de bestaande 10KG grens.

Ja maar stel, meneer agent ziet een gigantisch grote peony in de lucht. Hij komt daarna naar het veldje waar je net nog een mooie 6inch op een totaal veilige manier schoot, de buis is nog warm en de stukjes quickmatch liggen er omheen nog na te gloeien. Dan is het toch overduidelijk dat je net een shell schoot, dan sta je echt met een smoking gun op je veldje?

Ja dat is waar. Toch weet ik niet of dit echt als sluitend bewijs kan worden bevonden door de rechter en je die 6 maanden krijgt. Aangezien de rechters in Nederland alles sluitend willen hebben. Toch snap ik je punt.

Onzin.

Als consument/ particulier mag je door het jaar heen 10KG aan consumentenvuurwerk in een woning hebben liggen. Dit geldt niet voor een persoon maar voor een woning/ huidhouden (ook geen bedrijfsinstelling of iets anders). Deze wet zal waarschijnlijk dit jaar worden aangepast naar 25KG per woning. Ik ga er vanuit dat de zin 'tot 10KG' betekend boven de bestaande 10KG grens.

Daarom vind ik het dus raar...daarbij staan er ook straffen/boetes van 11tot 50 kg, 50 tot 100 kg en boven de 100 kilo...dus denk dat hun e.e.a. niet helemaal juist hebben :bonk:

Onzin.

Het klopt dat naar verwachting per 1 juli 2012 er nieuwe regels voor opslag en verkoop vuurwerk gaan komen.
De belangrijkste wijzigingen zijn:

Verhoging van de verkoophoeveelheid van 10 kg naar 25 kg.
Verhoging van de hoeveelheid vuurwerk in de verkoopruimte van 250 naar 500 kg.
Toestaan tweede bewaarplaats.
Verhogen meldingsgrens (aan de gemeente) voor opslag tot 10.000 kg.
Verhogen meldingsgrens (aan de provincie) voor ontbranden professioneel vuurwerk tot 200 kg.
De nieuwe regels zijn een gevolg van een voorgenomen wijziging van het Vuurwerkbesluit.

Over het voorhanden hebben van max. 10kg consumentenvuurwerk in huis zijn diverse berichtgevingen.
De een zegt het mag niet?...http://www.politie.nl/Vraagbaak/watzijnderegelsoverconsumentenvuurwerk.aspx
De ander weer wel? http://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/Hoofdstuk1/2/Artikel124/geldigheidsdatum_13-11-2011

We zullen ons dan maar aan de wet houden!

Maar volgens dit document is het dus zo dat ik voor het afsteken van een lawinepijl 6 maanden de cel in moet?

Weet iemand hier meer over of heeft iemand hier al ervaringen mee?

Het is een RICHTLIJN. Niks meer dan dat. Plus dat het je reinste stemmingmakerij en bangmakerij is. Maximale celstraf wordt door een rechter zelden opgelegd, maar geeft alleen het maximum aan.

Back
Bovenaan