Raadsleden pleiten voor 'vuurwerkbob'

Daar heb je ze weer.... zucht... :frusty:
Als je dit verzint zou je bijna zeggen dat ze dit in een kansloze dronken bui verzonnen hebben.

Raadsleden pleiten voor 'vuurwerkbob'
Gepubliceerd: vandaag 15:11
Update: vandaag 15:20

Mensen die gedronken hebben, zouden geen vuurwerk af mogen steken. Dit vinden GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag). Zij pleiten voor een 'vuurwerkbob': iemand die tijdens oudejaarsnacht nuchter blijft en om twaalf uur het vuurwerk afsteekt.

Meeste gewonden door andermans vuurwerk Minder vuurwerkslachtoffers Oogartsen zijn vuurwerk zat

"Wie gaat autorijden, drinkt ook niet. Datzelfde moet gelden voor een gevaarlijk activiteit als vuurwerk afsteken", vinden de twee raadsleden. Volgens hen is bij bijna driekwart van de vuurwerkongelukken alcohol in het spel. Ze vinden dat het in 2010 strafbaar moet worden om dronken vuurwerk af te steken en hopen hiervoor steun te krijgen in de Tweede Kamer.

In april van dit jaar nam de Kamer het eerste digitale burgerinitiatief, dat pleitte voor een verbod op consumentenvuurwerk, niet aan. Initiatiefnemers hiervoor waren tevens Bonte en Rietveld. Zij wilden dat vuurwerk alleen nog door professionals zou worden afgestoken. Hiervoor haalden ze 63 duizend digitale handtekeningen op.

De twee willen nu 'stapje voor stapje de grootste uitwassen van de huidige vuurwerkpraktijk aan te pakken'. De vuurwerkbob is volgens Bonte een voorstel 'waar geen enkel weldenkend Kamerlid het mee oneens kan zijn'.

http://www.depers.nl/binnenland/364109/Raadsleden-willen-vuurwerkbob.html

Ik ben het wel met ze eens dat je niet teveel (geen) alcohol op moet hebben met het afsteken van vuurwerk. Maar doe dit dan bij de campagne voor veilig afsteken van vuurwerk. Dit is wederom weer niet te controleren.

Laatst bewerkt:
Goede idee van deze twee heren hahah. Alcohol en vuurwerk gaan niet samen en er gebeuren flink wat ongelukken door. Ik vind ook dat de voorlichting beter moet zijn op dit gebied.

Ik sluit me helemaal aan dit besluit aan, mensen onder invloed van alcohol zijn toch een stukje lichtzinniger in het afsteken van vuurwerk en andere positieve aan dit verhaal : ik drink nooit dus ik ben dan altijd de bob :D

Hahaha ze laten een vuurwerk Bob rondrijden en gaat iedereen controleren met blaastesten. Ja maar daar hebben we onze dienders van de Politie toch voor, echt ongelooflijk dat deze 2 mensen in de politiek hebben kunnen komen. Ze hebben totaal geen idee waar ze over praten en zijn zich niet bewust van hun eigen omgeving en wat er leeft, reilt en zeilt. Leuk idee maar onhaalbaar. Ze willen weer eens in het nieuws komen...

goed initiatief maar inderdaad het handhaven hiervan is praktisch onmogelijk. Wat willen ze doen? om 12 uur alle straten langsgaan en mensen laten blazen.

De politie heeft op oudjaarsdag al vrijwel geen tijd om op meldingen af te gaan. Laat staan dat ze alle straten langs moeten voor een blaastest.

Weer typisch iets voor die 2 dit. Van alles verzinnen maar in de praktijk is vrijwel alles onmogelijk.

Laatst bewerkt:
Waarom gaan die 2 niet een petitie opmaken om Champagne te verbieden?
Lijkt me dat dat het eerste is waar de fout wordt gemaakt, en dus als schuldige gezien kan worden. (vanuit hun oogpunt)

Ik had niet verwacht dat ik het ooit met die pannekoeken eens zou gaan worden:bonk: Maar ik vind dit toch wel een goed initiatief, ik vraag me al een hele tijd af waarom dit niet allang verboden is.

Alleen de haalbaarheid inderdaad, het lukt de politie nu al niet om met O&N de orde te handhaven. Laat staan dan.

Openbare dronkenschap is al verboden, er is dus helemaal geen wet nodig die dronken vuurwerk afsteken verbied...

Vroeg me gisteren nog af waar Arno bleef, het is al bijna oud&nieuw en nog niks van hem gehoord, tevroeg gejuicht, was ook nog benieuwd naar de resultaten van ze eigen onderzoek dat hij door Rotterdam ging fietsen met oud&nieuw.

Benieuwd met welk account Arno hier lid is. :bye:

Interessant. Dan is er toch IETS blijven steken in de gesprekken die wij hebben gevoerd met deze heren. Alcohol en vuurwerk GAAN ook niet samen. Op dat punt zijn wij het gewoon eens met elkaar.

Controle is misschien lastig, maar ik focus liever op bewustwording. Veel mensen denken er namelijk niet of nauwelijks bij na.

Cameo

Ik denk dat je een groot punt hebt Cameo, BEWUSTWORDING is een sleutelwoord.

Bewust omgaan met zaken als alcohol en vuurwerk verkleint de kans op ongelukken en vergroot daardoor de feestvreugde. :D

Een iets ander stukje tekst, over hetzelfde onderwerp:

'Vuurwerk afsteken met dronken kop verbieden'

Het afsteken van vuurwerk als je in de lorum bent, wordt verboden, tenminste, als het het aan het Rotterdamse gemeenteraadslid Arno Bonte en zijn Haagse collega David Rietveld ligt. De raadsleden, beiden lid van GroenLinks, pleiten voor een "vuurwerkbob". "Vier je met een hele groep oud en nieuw, wijs dan iemand aan die het vuurwerk afsteekt. Die drinkt dan pas champagne na het knallen", zo pleiten beide politici.

De huidige vuurwerkcampagne richt zich vooral op de mensen die naar het vuurwerk kijken en op voorbijgangers, niet zozeer op degenen die het afsteken. De twee willen meer aandacht voor de combinatie alcohol en vuurwerk afsteken, want "bij driekwart van de incidenten is er alcohol in het spel".

Het duo probeerde eerder dit jaar nog te bewerkstelligen dat consumentenvuurwerk helemaal verboden zou worden, maar een burgerinitiatief strandde bij de Tweede Kamer. Met de vuurwerkbob als minder drastische maatregel tegen vuurwerkoverlast rekenen Bonte en Rietveld op meer succes aangezien volgens de eerstgenoemde "de 'vuurwerkbob' een voorstel is 'waar geen enkel weldenkend Kamerlid het mee oneens kan zijn". Het verbod om onder invloed vuurwerk af te steken zou volgend jaar in moeten gaan.

Back
Bovenaan