oud en nieuw over de grens

Ik zal dit jaar voor het eerst als Belg oud en nieuw in Nederland komen vieren (lijkt me veel leuker dan hier in België). Nu vroeg ik mij af of ik als Belg in Nederland vuurwerk kan kopen en of ik vuurwerk vnuit België mee mag brengen naar Nederland (vuurwerk dat gewoon legaal is in België). Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid scheppen...alvast bedankt..........

Ik zal dit jaar voor het eerst als Belg oud en nieuw in Nederland komen vieren (lijkt me veel leuker dan hier in België). Nu vroeg ik mij af of ik als Belg in Nederland vuurwerk kan kopen en of ik vuurwerk vnuit België mee mag brengen naar Nederland (vuurwerk dat gewoon legaal is in België). Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid scheppen...alvast bedankt..........

Je mag als Belg in Nederland gewoon vuurwerk kopen en dit in Nederland afsteken, andersom mag niet je mag geen vuurwerk uit België meenemen naar Nederland! :wink:

Bedankt voor de info, mag ik hieruit afleiden dat er geen enkel stuk vuurwerk de grens over mag ook niet de zaken die bij jullie wel toegestaan zijn? (vb.30 gram pijlen enz....)

Bedankt voor de info, mag ik hieruit afleiden dat er geen enkel stuk vuurwerk de grens over mag ook niet de zaken die bij jullie wel toegestaan zijn? (vb.30 gram pijlen enz....)
Correct, er mag geen enkel stuk vuurwerk de grens over. De keuring in België is anders dan die van Nederland. Wel zie je soms Nederlands vuurwerk goedkoper te koop in België. Als deze aan de juiste kenmerken voldoen dan zijn ze legaal de grens mee over te nemen.

Zomaar een niet bestaand voorbeeld:
Loots Vuurwerk in Baarle verkoopt de Silver Salute voor €18. Jij denkt, oh dit is goedkoper en je koopt deze. Dan kun je er vanuit gaan dat deze legaal de grens over mag.

MAAR, de artikelen moeten aan de volgende kenmerken voldoen:
- Een Nederlandse gebruiksaanwijzing;
- Je mag het alleen 29, 30 en 31 december mee de grens overnemen. Dit jaar ook de 28ste omdat 29 december op een zondag valt.
- De aanduiding 'geschikt voor particulier gebruik’ moet erop staan;
- Een vermelding of afbeelding die duidelijk maakt welke effecten u kunt verwachten van het soort vuurwerk;
- De naam, de handelsnaam (of handelsmerk) en de naam en plaats van de vestiging van de fabrikant en de importeur (of handelaar);
- Het toegekende artikelnummer en productiejaar;
- CE-keurmerk op nieuw vuurwerk.

En verder dan de standaard regels.
Ik zou het er niet op gokken en ik zou je vuurwerk gewoon in Nederland kopen!

Verblijf is geboekt en ik kan al niet meer wachten, in een vorig leven was ik vast en zeker een Nederlander!!! Uitkijken nu naar knallen en oliebollen, ik woon vlak bij een zena winkel dus niks de grens overbrengen...................moeilijk vrees ik, maar moeilijk gaat ook ....

In het algemeen overal in Nederland, maar sommige gemeentes hebben in de algemene plaatselijke verordening (APV) een gedeelte van de stad uitgesloten. Dat zijn soms gebieden rondom scholen, ziekenhuizen, verzorgingcentra of de winkelcentra. Vaak hoor je dat ter plekke wel, maar ik raad je sowieso af rond dergelijke plekken vuurwerk af te steken. Maar ga er maar vanuit dat je overal in Nederland gewoon vuurwerk mag afsteken!

Even nog een vraagje,is het in Nederland mogelijk om gewoon naar een vuurwerkwinkel te gaan en ter plaatse vuurwerk aan te kopen, of moet je altijd online bestellen en dan je bestelling gaan afhalen?
Alvast bedankt voor de info

Even nog een vraagje,is het in Nederland mogelijk om gewoon naar een vuurwerkwinkel te gaan en ter plaatse vuurwerk aan te kopen, of moet je altijd online bestellen en dan je bestelling gaan afhalen?

Je kan de laatste drie dahen dit jaar vier dahen omdat de zondag ertussen valt vuurwerk kopen zonder te bwstellen!

28,30 en 31 december kan je naar de winkel gaan en gewoon je vuurwerk kopen! Bestellen via internet is daarbij niet nodig, dit geeft wel de zekerheid dat alles er is! :wink:

Klopt hetdat ik in de winkel op de verkoop dagen cat 1 vuurwerk kan kopen, maar cat 2 en 3 moet op voorhand bestellen, of is dit voor elke winkel anders?
Hoe zit het in Nederland met die cat. wat valt onder welke cat?
Tx voor de info

Klopt hetdat ik in de winkel op de verkoop dagen cat 1 vuurwerk kan kopen, maar cat 2 en 3 moet op voorhand bestellen, of is dit voor elke winkel anders?
Hoe zit het in Nederland met die cat. wat valt onder welke cat?
Tx voor de info

Voor wat betreft de categoriën: dit is in Nederland exact hetzelfde als in België. Categorisering is CE geregeld, niet landelijk. Zoek desnoods de topics op over de CE-markering op dit forum, want alles gaan uitleggen is niet echt makkelijk en misschien ook niet nodig indien jij wel op de hoogte bent van de Belgische wetgeving omtrend CE-markering.

Best een interessant topic!
Vuurwerk uit België met een CE nummer kan je volgens mij gewoon legaal meenemen naar Nederland de laatste 3 dagen van het jaar. Ik zal het eens proberen uit te zoeken.
Wel handig voor de freaks onder ons denk ik zo ;)

Helaas zijn de pijlen en knallers vaak niet CE gekeurd maar of ze daar dan echt moeilijk over gaan doen is de vraag. Heb de laatste jaren weinig gehoord over grenscontroles specifiek gericht op vuurwerk.

Back
Bovenaan