Meer vuurwerk verkocht in voorverkoop

iloveit

VWC lid
Vuurwerkverkopers hebben in de voorverkoop tot nu toe zo'n 10 procent meer verkocht dan vorig jaar. Dat liet de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) vandaag weten.

Morgen start de verkoop in de winkels. De branche hoopt dit jaar weer iets meer rotjes, fakkels en pijlen aan de man te brengen dan in voorgaande jaren. De afgelopen drie jaar daalde de omzet volgens de brancheorganisatie jaarlijks met zo'n 5 procent tot 65 miljoen euro in 2012.

"De voorsprong van 10 procent zullen we niet vasthouden'', zegt BPN-voorzitter Leo Groeneveld. "Maar we hopen wel op een plusje. We zien dat het consumentenvertrouwen weer wat aan het toenemen is."

Bron: Spits

Klopt het wat zij zeggen over de rotjes? Ik was altijd in de veronderstelling dat de winstmarge op rotjes behoorlijk klein was(+ relatief lage aandeel in omzet in vergelijking tot siervuurwerk.

Sterker nog, op rotjes wordt geld toegelegd, door de importeur en de winkeliers, die euro per pak is niet voldoende, laat staan de 50 cent of zelfs 25 cent per slof! Dat kleine spul hoeven ze het niet van de hebben, single shots, en siervuurwerk is inderdaad pas interessant.

Toch ben ik benieuwd hoe de verkoop dit jaar verloopt. Vorig jaar wist men op vrijdag niet dat het al mocht en de weersvoorspelling was niet best.

Ik denk dat de branche hoopt op de rotjes die verkocht worden als black cobra extreme enzo :bonk:

Ben inderdaad benieuwd hoe de verkoop zal lopen. Ik vraag me echter wel af in hoeverre de zondag tussen de verkoopdagen de omzet zal beinvloeden, dat zou dan enkel moeten komen door een deel van de kopers die zondag voor een gesloten winkel staan en er dan maar helemaal van af zien. Dat van die rotjes is waarschijnlijk zelf verzonnen door Spits waar zij klaarblijkelijk denken dat vuurwerk enkel bestaat uit rotjes, fakkels en pijlen.

Grandioos stukje journalistiek.

Back
Bovenaan