Matten ophangen of neer leggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik las dat je de mat beter kan ophangen. Maar hoe doe je dit het beste?
Mag je hem ophangen over een hek of moet die echt in een hoek van 90 graden hangen?

Probleem alleen is dat de meeste matten veels te lang zijn om op te hangen, hoe doen jullie dit?

ophangen zorgt meestal voor de beste effecten, maar voor het gemak leg ik ze liever gewoon neer, met sneeuw hang ik ze gewoon op.

Op youtube zijn er filmpjes te vinden(ik dacht van ExtremeRides) dat er matten opgehangen worden in een lantaarnpaal, hiermee kregen ze bijna een hele 100k los van de grond.

Wat ook mooi is om van lantaarnpaal naar lantaarnpaal en draad te spannen, waslijn ofzo
En dan de mat met een soort lussen er over te hangen:wink:
Dit zag ik ook in een filmpje van extremrides:rolleyes:

Ik zweer bij ophangen, rollen en matten komen dan goed tot hun recht. Slaan nooit dood en levert de minste aantal blindgangers op. Foto van de Matten-mast van de buurman, met katrol gevalletje. Het is even wat werk maar dan ben je ook van alle gemakken voorzien. :rolleyes:
10004-matten_mast.jpeg

die mast doet het idd erg goed op jullie museum dvd,s!
erg goed idee! het is dat ik nu tijd gebrek heb voor dit jaar, maar anders had ik er ook een gemaakt!

Met wat schilderstape kan je een mat ook gewoon aan een lantaarnpaal doen! Dit zelf hebben wij vorig jaar veel gedaan en dit is gewoon het makkelijkst!

Als je hem ophangt, heb je meer kans dat de knallers afgaan dan wanneer je hem op de grond legt. Het tempo is ook wat minder, en je hebt vonk-overspringers. Tsjaa, perfect te noemen toch?

Met wat schilderstape kan je een mat ook gewoon aan een lantaarnpaal doen! Dit zelf hebben wij vorig jaar veel gedaan en dit is gewoon het makkelijkst!

Als je hem ophangt, heb je meer kans dat de knallers afgaan dan wanneer je hem op de grond legt. Het tempo is ook wat minder, en je hebt vonk-overspringers. Tsjaa, perfect te noemen toch?

Ik zweer bij ducktape

Schilderstape laat altijd los omdat de lantaarnpalen nat zijn

Ik blijf bij ophangen. Ik heb ongeveer een zelfde ophanging gemaakt zoals te zien is op de foto van Roelwijngaarden.com . Alleen heb ik buizen gepakt van een hekwerk (hout gaat met een grote lengte doorbuigen). Een dikkere buis en een met een kleinere diameter. Verder heb ik er bovenop een kop op gelast waardoor een touw geleid wordt. Gebruik dit systeem al jaren. Het is veilig en stevig (er komen meerdere 100k aan te hangen). En je kunt het jaren gebruiken. Een nadeel is wel dat je moet zorgen voor een stevige voet of dat de buis goed vastgezet word.

Ik vind ophangen ook het beste. Minder blindgangers inderdaad en minder kans op halverwege stoppen van je mat. En vind het ook mooi als die knallers in de lucht knallen.
Ik neem een stuk touw, en daaraan een gewichtje, blokje brandhout ofzo, en dat gewichtje gooi je over een boomtak heen (of lantaarnpaal, zoals in het filmpje van Xtremrides) touw laat je vieren waardoor het gewichtje met het andere eind van het touw naar beneden zakt.
Bij het gewichtje knoop je de mat aan het touw vast en ophijsen maar.

Ik heb mijn bescheiden matjes nooit opgehangen, hierdoor vielen ze vaak uit.

Dit jaar ga ik ze dus wel ophangen, met een blok brandhout slingeren over de lantaarnpaal en vast monteren aan een struik. En dan de mat simpel omhooghalen tot de juiste hoogte.

heb ze eigelijk nooit opgehangen ik ga is kijken als het me dit jaar lukt
als ik het zo hoor is dat beter

Heb een mooi hek gevonden waar ik de matten kan ophangen alleen hoe doe je zoiets. Heeft iemand foto's? Lees ducktape maar gaan de laatste knallers dan af?

@ robdegekste, alle knallers gaan inderdaad af. Dat tape maakt daar geen verschil in.

Je kan ook een stuk over het hek hangen, en de rest aan jou kant. Dan heb je geen tape nodig, maar dan zie je het stuk wat over het hek hing niet.

Bij rollen met een eindbom zou ik bij de eindbom het tape doen, en zonder eindbom zou ik het zo hoog mogelijk doen.

Sommige matten hebben ook een lus waar je het tape kan plakken, dat is echt ideaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan