Mag politie op 31dec. in je tas kijken?

fishie

VWC lid
Hallo allemaal,

mag de politie als je op 31 december over straat loopt met een rugtasje gevuld met babypijlen en rotjes in je tas kijken?
Dus dat ze zeggen, hee maak die tas ff open want ik wil ff kijken wat erin zit.

groetjes

volgens mij ook alleen als er een reden voor is ja(overlast/te jong) maar waarom ertegenin gaan als t alleen babypijltjes zijn? tenzij je 15 kilo pijltjes hebt....

Ja, maar ik vroeg het me gewoon af, want stel dat je nitraten vlinders alles erin hebt zitten en ze doen het ben je de sigaar.
Dus eigenlijk doen ze het alleen als ze bijv zien dat je zwaar vuurwerk afsteekt?

Helaas zullen ze met oud&nieuw al snel een vermoeden hebben, dus in hun ogen ook een goede reden om in de tas te kijken.

Ga er dus maar vanuit dat wanneer jij op een openbare weg staat (kan dus al voor je huis zijn) en ze een 'vermoeden' hebben, ze even in je tas of jas willen kijken.

Ja, maar ik vroeg het me gewoon af, want stel dat je nitraten vlinders alles erin hebt zitten en ze doen het ben je de sigaar.
Dus eigenlijk doen ze het alleen als ze bijv zien dat je zwaar vuurwerk afsteekt?

Als ze een reden hebben mag het gewoon.

Bijvoorbeeld als ze jou er van verdenken dat je illegaal vuurwerk bij je hebt.

kee, maar dat zou betekenen dat je niet met illegaal over straat kan lopen want ze kunnen zo in je tas kijken.

kee, maar dat zou betekenen dat je niet met illegaal over straat kan lopen want ze kunnen zo in je tas kijken.

Als jij in je rugzak, of ergens anders buiten het zicht illegaal vuurwerk bij je hebt, zonder dat je het afsteek, zullen ze niet zomaar in je tas kijken, ze hebben tenslotte geen reden om je te checken nu.

Ohkee, das best wel logisch.
Maar hoe steekt iedereen dan zijn gigantische vele nitraten en vlinders en weet ik wat af?

Als je je met oudjaar gedraagt denk ik dat je weinig last van de politie zult hebben. Ze grijpen primair in op overlast en vernielingen. En zo hoort het natuurlijk ook.

Politie mag overigens altijd op publieke plaatsen fouilleren als zij "gerede twijfel" hebben. Maar het is mijn ervaring dat de politie zich juist op deze dag der dagen vooral richt op de excessen. Preventief fouilleren gebeurt dan heel uitzonderlijk. Men volgt vooral de meldingen van publiek.

En hoe velen ermee wegkomen als zij veel nitraten wegstoken? Simpel: ze gebruiken de nitraten waarvoor ze bedoelt zijn. Slopen niet en blijven ook niet de hele dag op 1 plek knallen. Zo voorkom je gedonder. Eigenlijk heel logisch.

Cameo

Gewoon in je straat afsteken, na een half uurtje weg gaan. Steeds op elke plek +- en half uurtje blijven en dan weer wegwezen. Voor als er overlast komt en ze bellen de politie, dan ben jij al weg. En dan hebben mensen geen last van uren stoken achter elkaar door voor hun huis.

denk wel dat ze mogen kijken wat je in je rugtas ofzo hebt , bij mij wouden ze ook zien wat ik in mijn vuurwerktas had ... toen had ik nog 21 Corsairs erin zitten en kreeg een boete van 100 euro.

Zolang jij niets afsteekt wel. Of je moet je heel verdacht gedragen. Maar zolang je geen foute dingen doet dan kunnen ze je nergens van verdenken.

kee dat is mooi, dus als ik gewoon met een rugtasje door het drop loop en af en toe is een grc afsteek dan heb ik veel kans dat ik gewoon niet gecontroleerd word.

bedankt

Om iemand z'n huis te onderzoeken hebben ze een huiszoekings bevel nodig, zonder dit papiertje hoef je hun niet toe te laten in je huis:)
Klopt, maar in de praktijk krijgen ze vaak snel toestemming als je veel illegaal, of vooral erg fout (denk aan Explods en zo), vuurwerk bij je had.

Maar zelfs met gewoon Nederlands vuurwerk, dat je vroegtijdig afsteekt, komen ze bij constatering vaak thuis even kijken. Heb dit zelf ongeveer 24 jaar geleden 1x meegemaakt. We liepen midden december wat te spelen met grondbloemen en piraatjes. We liepen door een buurtje en toen kwam de politie ons nota bene tegemoet. Wegrennen deden we niet (ook tot de verbazing van de agenten) dus moesten we mee. Heb het hele protocol meegemaakt, inclusief het genante telefoontje naar je ouders en het moeten deponeren in een emmer water van het vuurwerk. Mijn adres werd niet aangedaan omdat ik geen vuurwerk (meer) op zak had. Ik had het tijdig in de struiken gegooid. Een vriend van me deed dat niet en kreeg dus een boete en een bezoekje. Het bezoekje leverde niets op, want ik was degene met het voorraadje. De boete hebben we daarna uiteraard gedeeld.

Maar goed, dit was even puur illustratief uit het leven gegrepen :D

Cameo

Back
Bovenaan