Kwart van getest vuurwerk afgekeurd

davidh

VWC Meteoroloog
AD vandaag:

Kwart van getest vuurwerk afgekeurd

Een kwart van het legale vuurwerk in Nederland dat getest is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), is afgelopen jaar afgekeurd. Het vuurwerk zou niet voldoen aan de veiligheidseisen.
Victor Schildkamp 22-12-16, 10:41 Laatste update: 10:57

Dat dit jaar weer een kwart van het geteste vuurwerk ondeugdelijk is, betekent dat vuur*werk*fa*bri*kan*ten en -importeurs soms de randen van de regelgeving blijven opzoeken

De inspectie zoekt bij controles gericht naar afwijkingen van artikelen, waarbij de consument extra risico kan lopen. Zo wil de ILT de veiligheid van het vuurwerk verbeteren en het risico voor de consument zo veel mogelijk beperken.

De afgelopen jaren lag het afkeuringspercentage van deze meest risicovolle producten tussen de 20 en 25 procent, iets minder dan dit jaar. ,,Dat dit jaar weer een kwart van het geteste vuurwerk ondeugdelijk is, betekent dat vuurwerkfabrikanten en -importeurs soms de randen van de regelgeving blijven opzoeken", aldus een woordvoerder van de inspectie.

14 miljoen kilo
In Nederland komt jaarlijks 14 miljoen kilo consumentenvuurwerk binnen voor binnenlands gebruik. Dat zijn 750 containers met 8000 partijen vuurwerk. Het consumentenvuurwerk dat men in de winkel kan kopen, voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. ,,Toch blijft het nodig oplettend te zijn; Vuurwerk is en blijft een product waar gevaarlijke aspecten aan zitten."

Het jaarlijkse artikel. Ieder jaar weer hetzelfde, ook het zelfde percentage.
Het houd de media aan het werk laten we maar zeggen.

Zijn er al redelijk wat bekend. Oa Wolff en Witte hebben een aantal afgekeurde artikelen.

Ooit merk je er nagenoeg niks van als er iets is afgekeurd.
Neem als voorbeeld een pakket met 2 fonteinen en 8 cakes.
Twee cakes worden er afgekeurd uit het pakket, deze worden dan vervangen door een ander artikel waardoor het pakket toch uitgeleverd word.

Vreemde is op Twitter zie ik een filmpje voorbij komen.

met de titel: Omvallend vuurwerk, deugt niet..

Maar die hadden ze van te voren al op de kant gelegd, deze viel dus niet zelf om....
Ik vind het wel erg gezocht, eigenlijk te triest voor woorden.

Vreemde is op Twitter zie ik een filmpje voorbij komen.

met de titel: Omvallend vuurwerk, deugt niet..

Maar die hadden ze van te voren al op de kant gelegd, deze viel dus niet zelf om....
Ik vind het wel erg gezocht, eigenlijk te triest voor woorden.

Ja idd. Op die manier testen en dan afkeuren, zo ken ik er nog wel een paar.

Wat te denken van het filmpje bij die mat? Slecht voor de oren maar wel oké. Lijkt me toch heel duidelijk een flash mat. Oftewel die is nu goedgekeurd???

Je zou van een overheidsinstantie toch wel beter verwachten

Een kwart afkeur is toch veel vind ik .bewust op het randje inkopen?of slechte maak?slechte controleurs?of slechte wetten? Meneer cactus zou zeggen kweenie.

Back
Bovenaan