Knapen van 13 gepakt met zwaar vuurwerk.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Twee 13-jarige knapen uit Weesp zijn gepakt met zwaar, illegaal vuurwerk. Ze staken het af op de 's-Gravelandseweg.

De politie werd getipt door aanwonenden, ging erop af en nam het vuurwerk in beslag. De jongens zijn afgeleverd bij hun ouders en mogen een straf via HALT tegemoet zien.

Wijkagent Jeffrey Verboekend toont op zijn Twitteraccount een foto van tien stuks zwaar knalvuurwerk.

Voorlichting op school
Voorlichting op basisscholen moet jongelui duidelijk maken hoe gevaarlijk dit soort zwaar vuurwerk is. Die voorlichting begint maandag.

Kunnen er wel sarcastisch over doen maar iemand van het 13 moet hier gewoon niet mee rondlopen, tis geen speelgoed.

Laatst bewerkt:
De benaming zwaar snap ik nog steeds niet en slaat nergens op..13 jaar....dat was ik in 1983....toen bestonden nitraten nog miet maar liepen we met de groene strijkers...dat was toen “normaal”.....nu zijn dat nitraten...wel een flinke slag harder en krachtiger..

De benaming zwaar snap ik nog steeds niet en slaat nergens op..13 jaar....dat was ik in 1983....toen bestonden nitraten nog miet maar liepen we met de groene strijkers...dat was toen “normaal”.....nu zijn dat nitraten...wel een flinke slag harder en krachtiger..
Hoe wil je het dan noemen? Knalerwten? Sorry hoor maar ik begrijp echt niet dat dit hier zo gebagatelliseerd wordt. 13 jarige horen hier niet mee rond te lopen, laat er maar eens eentje in je hand afgaan dan snap je meteen waarom. Je mag van mij moete hebben met de classificatie als "zwaar" maar het is juist niet toegestaan omdat het "te zwaar" is om toegestaan te zijn, dus taalkundig klopt het prima.

Bovendien zijn het juist dit soort dingen die dus voor veel overlast zorgen vroeg in het jaar en waardoor verontruste ouders gaan pleiten voor een algeheel verbod omdat ze geen andere weg zien.
Kortom ik vind het goed dat ze gepakt zijn, hoop dat ze er wat van leren en later nog de kans krijgen om met O&N mooi vuurwerk af te steken voordat het verboden is. Hoop vooral ook dat ze de mafkezen die deze zooi aan 13 jarige verkopen pakken!

Toen ik in groep acht zat kon je aan picollos komen, mini strijkertjes dat was al hard zat. Een 13 jarige met nitraten kan niet, wacht nog maar ff 2 a 3 jaar zou ik zeggen. Astronautjes zijn leuk genoeg als je 13 bent. Met een picollo of astronaut heb je je vinger nog als het fout gaat bij een goeie nitraat hang je...

En van af welke leeftijd mag het volgens jullie dan wel?
Nitraten mogen sowieso niet in Nederland, ook niet als je 68 of 94 bent. Maar als er jongens van een jaar of 18 zijn die een pakje nitraten hebben heb ik daar minder moeite mee dan jongens van 13. Die van 13 hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel en daar kunnen serieuze ongelukken mee gebeuren. Die van 18 hebben als het goed is wel enig besef van verantwoordelijkheid. Hiermee zeg ik niet dat nitraten 18+ zouden moeten zijn, maar dat 13 in ieder geval te jong is.

Zo erg het hier gebagatalliseerd wordt, zo gehypet wordt het in de media. Ik gok dat de middenweg ons naar de waarheid leidt: nee het is niet goed te praten, maar om ook dit weer een stempel 'zwaar, illegaal vuurwerk' te geven, slaat ook werkelijk helemaal nergens op.

Tis wat overdreven, jazeker. Jongetjes van die leeftijd horen dit niet te hebben, ja, maar ik had ook illegale knallers toen ik 13 was. En zwaar vuurwerk? In vergelijking met de NL rotjes, ja, maar in onze ogen gewoon leuk spul

Persoonlijk vind ik dit soort spul niet geschikt voor 13-jarigen, maar het zijn gewoon een paar nitraatjes, dus als we gewoon naar het vuurwerk kijken vind ik het onnodig dat er zoveel heisa over gemaakt wordt.

Dat ik 14 was deed ik ook tripjes naar baarle om thumping thunders te halen, wat verschrikkelijk heh?! :D:yes:

Ik bedoel meer te zeggen dat dit de normale knallers zijn tegenwoordig en net zo makkelijk te verkrijgen zijn als strijkers vroeger. Wat dat betreft is de wereld niet verandert, alleen wordt het vuurwerk steeds harder met meer flash......en helaas is illegaal zo makkelijk verkrijgbaar, niet uit te bannen en er worden miljoenen mee verdiend...werkelijk iedereen heeft ze...en dit zijn de begin knallers als je het over illegaal hebt....of dit bij 13 jarigen hoort? Te hard naar mij idee maar ik was er vroeger ook niet vies van....denk aan de vlinders, supervlinders en BSC die opkwamen in de jaren 80....tegelijk met de eerste nitraten...

"de mafkezen die deze zooi aan 13 jarige verkopen pakken!"; hier kan ik me helemaal in vinden....

Hoe wil je het dan noemen? Knalerwten? Sorry hoor maar ik begrijp echt niet dat dit hier zo gebagatelliseerd wordt. 13 jarige horen hier niet mee rond te lopen, laat er maar eens eentje in je hand afgaan dan snap je meteen waarom. Je mag van mij moete hebben met de classificatie als "zwaar" maar het is juist niet toegestaan omdat het "te zwaar" is om toegestaan te zijn, dus taalkundig klopt het prima.

Bovendien zijn het juist dit soort dingen die dus voor veel overlast zorgen vroeg in het jaar en waardoor verontruste ouders gaan pleiten voor een algeheel verbod omdat ze geen andere weg zien.
Kortom ik vind het goed dat ze gepakt zijn, hoop dat ze er wat van leren en later nog de kans krijgen om met O&N mooi vuurwerk af te steken voordat het verboden is. Hoop vooral ook dat ze de mafkezen die deze zooi aan 13 jarige verkopen pakken!

moet dit nou echt in de pers? 10 knallers en ook nog eens P1.
ben benieuwd over hoe het gaat aflopen aangezien het P1 is en dus technisch gezien geen vuurwerk.

moet dit nou echt in de pers? 10 knallers en ook nog eens P1.
ben benieuwd over hoe het gaat aflopen aangezien het P1 is en dus technisch gezien geen vuurwerk.
Het wordt vuurwerk als het ter vermaakt gebruikt wordt dus tenzij de jongens het kunnen bewijzen dat ze het als noodsignaal gebruikten.

P1 is ook 18+

Niet om een hele discussie te starten, maar is het niet juist aan de politie om te bewijzen dat het wel als vuurwerk gebruikt wordt in plaats van andersom? Als je met bussen spuitverf door de stad loopt kan men die ook niet zomaar afpakken omdat je niet kan bewijzen dat je ze niet voor graffiti gebruikt. In dit geval lijkt het me eerder dat de jongens toegegeven hebben dat ze de intentie hadden het als vuurwerk te gebruiken. Ondanks het verhoogde 'slapende honden wakker maken'-gehalte zou ik graag eens een rechtszaak zien waarin iemand die voor P1 gestraft is pleit dat het daadwerkelijk voor pest control of vogels verjagen was. Ben benieuwd waar men de lijn trekt.

Back
Bovenaan