HVLV - Gemeentelijke verboden

HVLV

VWC lid
Beste liefhebbers,

Op dit moment zijn we in een groot aantal gemeenten bezig met het bestrijden van mogelijke lokale vuurwerkverboden.

Dit varieerd van in gesprek gaan met gemeenten/wethouders/fracties tot aan het inspreken tijdens een vergadering over een mogelijk lokaal vuurwerkverbod.

De ervaring leert dat je je zo vroeg mogelijk in dit proces moet mengen. Hoe later we ons ermee bemoeien, hoe langer de politici hun opvattingen met valse informatie hebben kunnen sterken.

De ervaring leert echter ook dat het zeer lastig is om tijdig op de hoogte te raken van een voornemen tot het invoeren van een lokaal vuurwerkverbod, omdat de eerste initiatieven en meningsvormingen vaak binnenskamers plaatsvinden, voordat wij via de media op de hoogte kunnen raken. Daarom hebben wij een vraag aan jullie:

Heb je info over een gemeente welke bezig is, of praat over, een lokaal vuurwerkverbod? Mail dit dan naar [email protected]. (Zet dat niet hier onder in de reacties om slapende honden niet wakker te maken.)

Heb je daarnaast contact gegevens van lokale politici? Dan mag je die uiteraard ook met ons delen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mogelijk goed om te weten voor freaks is dat je gemeente een vrij goed systeem heeft om te zoeken op stukken. Zo kun je vrij snel agenda's vinden en checken of vuurwerk of een potentieel vuurwerverbod besproken wordt of is. Als iedereen dat voor zijn eigen gemeente checkt kan hvlv zich richten op de lobby. Eindhoven wacht op de evaluatie van afgelopen jaarwisseling.

Mogelijk goed om te weten voor freaks is dat je gemeente een vrij goed systeem heeft om te zoeken op stukken. Zo kun je vrij snel agenda's vinden en checken of vuurwerk of een potentieel vuurwerverbod besproken wordt of is. Als iedereen dat voor zijn eigen gemeente checkt kan hvlv zich richten op de lobby. Eindhoven wacht op de evaluatie van afgelopen jaarwisseling.

Daarnaast kun je als burger gewoon contact opnemen met de Griffie van de Gemeente (zoals dat heet) en zij kunnen je vertellen of het onderwerp überhaupt de komende maanden al op de agenda staat van de Gemeenteraad en/of Commissies daarvan.

Maar wat vooral helpt is rechtstreeks contact opnemen met lokale fracties. Vergeet niet dat dit ook maar "gewone mensen" zijn die vaak zeer veel waarde hechten aan contact met lokale burgers. Uiteindelijk zijn zij er immers voor ons. Het laaghangende fruit zijn fracties waarvan je weet dat ze pro-vuurwerk zijn, met hen kun je vaak eenvoudig in gesprek gaan over dit onderwerp en hen kun je natuurlijk ook vragen of je ergens bij kunt helpen of andersom. Wat vaak weinig zin heeft is in gesprek gaan met fracties of partijen die uit overtuiging of principe anti-vuurwerk zijn. Denk bijv. aan GroenLinks en Partij vd Dieren. Die krijg je namelijk echt niet op een andere gedachte. Soms kun je ze wel meer inzage geven in de daadwerkelijke materie en feiten en heel soms levert dat wat meer begrip op, maar ze zullen anti-vuurwerk blijven.

En natuurlijk kan o.a. de HVLV je daarbij helpen.

Eindhoven wacht op de evaluatie van afgelopen jaarwisseling.

Was het in Eindhoven ook niet zo dat Jorritsma nu nog niet wilde i.v.m. handhaving problemen? https://www.ed.nl/eindhoven/weer-uitstel-voor-verbod-op-vuurwerk-in-eindhoven~a6241a89/

Wie weet is daar nog wat te winnen op het feit dat het gewoon niet te handhaven is als het verkocht mag worden.

Voor de buur gemeente Geldrop-Mierlo had ik hier al gepost. Mocht ik horen dat hier iets veranderd dan zal ik het melden. https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...jk-vuurwerkverbod-bij-de-raad-van-state/page1.

Sorry voor offtopic

Stel dat rutte opstapt kan dit slecht uitpakken voor onze vuurwerktraditie? Met bijvoorbeeld een nieuwe minister president als Kaag?

Precies dat 12 uur extra nieuws uitzending waarschijnlijk stapt rutte op hoor ik net. Dus ben er bang voor dat kaag het gaat worden:cry:

Dat is een beredenering die wat mij betreft nergens op slaat.

Allereerst weten we natuurlijk nog niks. Daarnaast kan het zijn dat Rutte zijn functie als Minister President neerlegt, maar niet als lijsttrekker.

Maar zelfs al stapt Rutte helemaal op, dan nog is de VVD de grootste en nemen zij het voortouw in de formatie. De VVD zal dan wel een nieuwe lijsttrekker kiezen en daar worden al wat namen genoemd zoals Dijkhoff en Schippers. Maar dat betekent niet dat de VVD nu ineens aan de kant wordt geschoven. Dat zou ongehoord zijn, zeker niet als Rutte geslachtofferd wordt. Iemand de nek omdraaien én dan de partij ook niet meeregeren dat zie ik niet zomaar gebeuren.

Precies dat 12 uur extra nieuws uitzending waarschijnlijk stapt rutte op hoor ik net. Dus ben er bang voor dat kaag het gaat worden:cry:

Wat een stemmingmakerij was dat nou weer bij dat "speciale" NOS Journaal? Het was eigenlijk gewoon het 12.00u nieuws dat ze volgens mij door de weeks ook altijd hebben om dan vervolgens met nieuws van de vorige avond te komen dat de CU eigenlijk niet verder wil in een coalitie. Voorlopig gebeurt er dus nog helemaal niks, pas na de Paasdagen lijkt er iets meer zicht te komen op hoe de beoogde coalitiepartijen er in staan. Mogelijk weten we pas echt mee na de informatieronde.

Klopt helemaal gizmo. Had dit van een collega gehoord als ik had geweten dat het over dit ging had ik het niet gemeld. Mijn excuses hiervoor en bedankt voor de verhelderende uitleg :)

Is het een idee dat HVLV standaard opmaak voor bezwaarschriften maakt? En die in gemeenten waar een stookverbod, of zelfs verkoopverbod, dreigt en de bezwaarperiode loopt, verspreidt onder vuurwerkverkopers (en liefhebbers) die het dan ook weer onder hun clientèle kunnen verspreiden? Met per gemeente een gericht mail/postadres om het juist te laten aankomen.

Zo'n bezwaar kan dan krachtige, steekhoudende argumenten bevatten met cijfermatige onderbouwing en verwijzing naar EU/NL wet- en regelgeving en eventueel eerdere rechtsuitspraken die ondersteunend zijn.

Zo kan het signaal vanuit de bevolking wellicht versterkt worden.

Back
Bovenaan