Heumen doet vuurwerk nu echt in de ban: ‘Een meerderheid is heel blij dat het stopt’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Heumen doet vuurwerk nu echt in de ban: ‘Een meerderheid is heel blij dat het stopt’

Over anderhalve maand is het zover. Dan geeft de gemeenteraad, zo is de verwachting, een definitieve klap op een permanent vuurwerkverbod voor de hele gemeente Heumen. De raad bepaalt ook regels voor carbidschieten.

In heel Heumen moest het maar eens gedaan zijn met het afsteken van vuurwerk besloot de gemeenteraad in september 2020. Slecht voor het milieu, onveilig, lawaaiig, en het levert hulpdiensten handenvol werk op, beargumenteerden de meeste politici hun mening. En het werkt ook nog eens vandalisme in de hand: elke jaarwisseling wordt weer voor duizenden euro’s aan openbare bezittingen opgeblazen.

Het Heumense besluit werd al snel ingehaald door de landelijke regels. Om in coronatijd te veel feestgedruis op straat tegen te gaan, kwam er een eenmalig totaal vuurwerkverbod, op sterretjes en kinderknallertjes na. Heumen werd erdoor geholpen: ,,Ik denk niet dat het ons gelukt zou zijn het verbod al vóór 31 december in de Algemene Plaatselijk Verordening op te nemen", zegt burgemeester Marriët Mittendorff.

Verkopers hebben al een brief gekregen
Maar nu staat het bijna zwart op wit in dat plaatselijke regelboek. Vooruitlopend daarop hebben de drie Heumense vuurwerkondernemers al een brief gekregen. ,,Daarin leggen we het verbod uit, staat dat we open staan voor vragen, en dat ze de raadsleden natuurlijk nog kunnen benaderen”, aldus Mittendorff. ,,De verkoop blijft toegestaan, maar ik snap ook dat dit een aderlating voor ze is als je het in de omgeving niet meer mag afsteken. Ik weet dat veel mensen het vuurwerk zullen missen, maar een meerderheid is heel blij dat het stopt.”

Mittendorff denkt juridisch sterk te staan. Ze verwijst naar de rechter die de gemeente Rotterdam gelijk gaf toen die vuurwerk verbood: belangrijk was dat handelaren er vroeg genoeg van wisten.

Nijmegen heeft al verbod
Heumen is na Nijmegen de tweede gemeente in de regio die een permanente streep zet door het afsteken van vuurwerk. Andere gemeenten hebben de knoop nog niet doorgehakt. Mook en Middelaar wilde vuurwerk de afgelopen jaarwisseling verbieden, maar werd ook door de landelijke regelgeving ingehaald.

Mittendorff verwacht niet dat boa’s en agenten elke overtreder straks kunnen beboeten. ,,En natuurlijk zal er vuurwerk worden afgestoken. Maar ik hoop dat het gaat zoals met roken in openbare ruimtes. Mensen gaan elkaar aanspreken en stoppen er ook gewoon mee omdat het niet mag.”

Heumen stelt ook regels op voor het carbidschieten. ,,Het is hier met oudjaar overdag een traditie en die mag blijven. We leggen alleen vast dat het alleen tussen tien en zes mag om eventuele groei van overlast vóór te zijn.”

https://www.gelderlander.nl/heumen/...rderheid-is-heel-blij-dat-het-stopt~a69fd886/

Back
Bovenaan