Hellevoetsluis: Zwaar illegaal vuurwerk in Hellevoetsluis.

densta

VWC lid
De politie heeft vrijdagavond in Hellevoetsluis bijna 160 kilo illegaal vuurwerk opgespoord. Het lag in de kelderbox van een 30-jarige man, die is gearresteerd.

De explosieven bevatten per stuk meer springstof dan vijf handgranaten, zegt de politie. Een deel ervan was voorzien van een elektrische ontsteking waarmee de mortierbommen op afstand tot ontploffing konden worden gebracht.

Bij de moeder van de verdachte thuis werd nog wat kleiner vuurwerk gevonden, en ook een doos met ontstekingsmechanismen en bijbehorende batterijen.

Bron: http://www.rijnmond.nl/nieuws/07-12-2013/zwaar-illegaal-vuurwerk-hellevoetsluis

foto bij het artikel
vuurwerkvangst_Hellevoetsluis_90BE7AE29335C43DC1257C3A003C42CE.jpg

de explosieven bevatten per stuk meer springstof dan 5 handgranaten?
potverdikkie, daar kunnen we een oorlog mee winnen dus.;-)
greetzz

Ik ben zo blij met dit artikel het is nl zo lang geleden dat met het had over handgranaten, ben blij dat wze dat woord weer van de plank konden halen:frusty:hopelijk bij een volgend artikel nog ff hebben over gevel blazen, gevaarlijk vuurwerk belgie, enschede etc:shocked:

'De explosieven bevatten per stuk meer springstof dan vijf handgranaten, zegt de politie.' Overdrijven is inderdaad een vak.

Moet je trouwens is op die link klikken, staat een leuke reactie. 'Jammer dat zo'n zool het doorverkoopt aan andere hersenlozen die er mee gaan stunten. Hoeveel mensen zullen er dit jaar slachtoffer worden van deze wapens?' Meer hoef ik er niet over te zeggen.

Er was net ook stuk op hart van nederland met zelfde tekst ,De explosieven bevatten per stuk meer springstof dan vijf handgranaten.

als dat zo is waarom nemen we dan dit niet , op oorlog,s misie,s ?
scheelt veel geld bij defentie !

o en dan doe we nitraten als kogels :P :frusty:. echt wat leven we in een *** land .

verwacht binnen kort dat je vergunning moet aanvragen om te mogen schijten in je eigen huis .

Online shop uit Tsjechië zo te zien aan de foto's.
Die shells beetje rechts midden (en de staat van de verpakking ervan) lijken inderdaad verdacht veel op de 6" vulcan shells die een zekere shop uit tjechië vroeger leverde...

trouwens wel weer dikke bangmakerij in dit bericht, en een vergelijking die nergens op slaat...
Een bepaald kaliber shell mag dan wel 5x meer netto explosieve massa bevatten als een standaard fragmentatie handgranaat ja, maar de (grote) verschillen zijn dat een shell alleen stars, MCRH, en eventueel een flash booster bevat en een handgranaat bevat een HE compositie welke qua ontbrandingssnelheid absoluut niet in de buurt komt van flash powder. Dat niet alleen, daarnaast zorgen fragmentatie handgranaten na ontsteking ook nog eens voor een zeer dodelijke "regen" aan scherven die overal doorheen snijden, en een commerciële vuurwerkshell bevat alleen een kartonnen huls (soms plastic, bijvoorbeeld bij sommige cilindrische salute shells) welke veel minder gevaarlijk is.

Je kunt gemakkelijk zeggen dat een shell 5x meer explosieve massa bevat als een handgranaat maar dit is een erg vreemde vergelijking, alleen al omdat een shell word gebruikt voor amusement en een handgranaat om te doden. De vergelijking leggen tussen een HE stof + fragmentatie en black powder + karton slaat gewoon nergens op. Beetje hetzelfde als 1 fiets vergelijken met 5 tanks :frusty:

Snap je volledig Dinkydau. Met name de achterliggende gedachte is een wereld van verschil natuurlijk.
Ja, precies. Wanneer er doden vallen bij het schieten van shells is steeds weer sprake van fatale fouten. De persoon hing boven de mortier en stak direct het quickfuse aan, of gebruikte een oude kachelpijp. Dat zijn allemaal ongelukken, want de bedoeling was een mooi effect in de lucht. Als je een granaat gooit en er raken mensen gewond of gaan dood, dan heb je juist goed gegooid.

Inderdaad daar liggen ook een paar 6 inch shells, geloof me dat wil jij niet in huis tot ontploffing hebben dan liggen je muren eruit omdat de druk enorm is van deze shells. 3 inch gaat nog wel maar 6!!

hoe wilt dit zomaar ontploffen dan ?
alleen bij een brand ontploft het, spontane ontbranding is uitgesloten.
dus dit ontploft niet zomaar.

p.s ik heb weleens gasflessen in een brand horen ontploffen...dat geeft nog wat meer druk dan 1 6 inch shell en je wilt niet weten in hoeveel schuurtjes/bergings gasflessen staan opgeslagen ( legaal ) daar zou ik me dan nog eerder druk om maken dan een beetje vuurwerk.

Inderdaad daar liggen ook een paar 6 inch shells, geloof me dat wil jij niet in huis tot ontploffing hebben dan liggen je muren eruit omdat de druk enorm is van deze shells. 3 inch gaat nog wel maar 6!!

hoe wilt dit zomaar ontploffen dan ?
alleen bij een brand ontploft het, spontane ontbranding is uitgesloten.
dus dit ontploft niet zomaar.

p.s ik heb weleens gasflessen in een brand horen ontploffen...dat geeft nog wat meer druk dan 1 6 inch shell en je wilt niet weten in hoeveel schuurtjes/bergings gasflessen staan opgeslagen ( legaal ) daar zou ik me dan nog eerder druk om maken dan een beetje vuurwerk.

Voila,

plus het feit dat de druk de zwakste plaats opzoekt dus in een garagebox druk hij de deur eruit. En als die maar iets open gaat verlies je al veel druk. Bangmakerij allemaal. En die testjes met die containers zijn niet relevant voor 4 losse 6 inch shells in een garagebox

Back
Bovenaan