Oei, ik zal proberen kort en bondig te antwoorden. Maar oudejaarsdag is voor mij een samensmelting van een heleboel belangrijke momenten.
Ik ben typisch een type liefhebber dat alleen echt lol heeft als er publiek is. In mijn eentje een cake wegstoken is voor mij net zoiets als alleen in de Mac-Donalds een menu wegtikken.
Oudejaarsdag heeft voor mij, na jaren evoluatie, inmiddels alle ingrediënten die ik belangrijk vind. Oliebollen bakken heb ik moeten schrappen, omdat het teveel tijd kost. Mijn buurman bakt ze nu voor me
De dag begint kort voor tienen als ik met mijn kids in de achtertuin wacht tot het precies 10 uur is. Dan gaat er een pijl omhoog en steken we wat andere zaken af. De buurt reageert hier gelukkig positief op. Men weet dat ik me een jaar lang inhoud en nu echt een dagje los wil. Dat wordt me gegund.
Na de ochtendsessie spring ik in de auto en sluit ik me aan bij de andere Museumdudes. Lekker meestoken en je weer even 17 voelen. Op en top gezellig.
In de namiddag rij ik richting mijn moeder, want zij is er eigenlijk elk jaar bij op oudejaarsavond. Grappig hoe iemand die mijn hobby vroeger maar niks vond er nu van staat te genieten als het zover is.
Het avondeten verzorg ik zelf. Meestal (en dat is ook alweer traditie geworden) kook ik verse uiensoep gegratineerd met kaas. Stokbroodjes erbij en happen maar. De buren hebben inmiddels de oliebollen bezorgd en pappa krijgt zin in een paar pijltjes. Meestal vanuit de achtertuin en dan gewoon "relaxed" (zonder camera) gewoon het nodige omhoog jagen. Heerlijk
Vlak voor mijn kinderen naar bed gaan trakteer ik ze nog even op een showtje in de achtertuin. Elk jaar weer leuk om te doen. Daarna even een rustmomentje; bakkie koffie en een oliebol erbij. Kletsen met Oma. Daarna de laatste voorbereidingen treffen voor middernacht. Ik vul mijn mobiele bunker op volgorde van afsteken. En rond een uurtje of 22:00 ga ik meestal nog wat pijlen schieten en cakes afsteken in de straat. Meestal tref ik daar lokale jeugd aan die als een soort zwaan-kleef-aan achter me aan blijft lopen

Beurtelings steken we het nodige af.
Als het twaalf uur is knal ik vrijwel direct in een adrenaline-rush. Meestal sta ik direct na het proosten/zoenen buiten met 1 of 2 rollen in de hand. Ik wil dan echt gaan en heb zelfs geen tijd meer voor "beste wensen". Dat kan immers later ook nog
Na het grote feest, dat precies tot 2 uur duurt bij mij, is het tijd om even "tot mezelf te komen". Moeilijk, want zelfs na zo'n lange dag ben ik nog helemaal in een rush. Ik breng de visite + mijn moeder naar huis en meestal maak ik bij terugkomst nog een wandelingetje door de buurt. Het is leuk om te zien hoe anderen hun oudjaar gevierd hebben. Je ziet soms de gekste taferelen nog buiten staan. Meestal ben ik bij thuiskomst (uurtje of 5) nog klaarwakker en moet ik eerst een poos op de bank zitten om tot mezelf te komen. Dan naar bed en meestal rond 10:00 uur weer op, om naar het nieuwjaarsconcert te kijken (ook traditie van kinds af aan). Vervolgens ga ik de boel opruimen buiten. Samen vegen met de lokale buurvrouwen.
Later op de nieuwjaarsdag steken we gerust nog wat leuke items af, samen met mijn kinderen. Klein spul. Okee, het mag natuurlijk niet, maar ik zie het als afkicken
Dat is mijn oudejaarsdag in een notedop.
Cameo