Gezelligheid tijdens de jaarwisseling

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Gezelligheid tijdens de jaarwisseling

Voor veel Nederlanders is het een begrip om de laatste paar uren van het jaar door te brengen met vrienden of familie. Dit gaat meestal gepaart met veel oliebollen, appelflappen, alcoholische drankjes en natuurlijk ongelovelijk veel gezelligheid en plezier. Oudjaarsavond staat bekend om de warme sfeer, de oudejaarsloterij van de Staatsloterij en de jaaroverzichten op TV. Maar ook bordspellen en kaartspellen mogen niet ontbreken in de doorsnee jaarwisseling (net als vuurwerk natuurlijk).

Hoe beleef jij de gezelligheid tijdens oudjaarsavond? Ben jij ook een type die gezellig meegaat met de groep, of sta je continu buiten door te stoken?

Ik beleefde het afgelopen jaar door lekker koorts te hebben en op bed te liggen. Mijn kussen hield mij gezelschap. Deze is eerder dit jaar overleden. Mijn grootste vriend is niet meer. RIP.

Kortom: dit jaar maar eens zorgen dat ik geen griep heb.

Nee, het wisselt heel erg. In 2007-2008 en 2008-2009 heb ik erg veel op straat gehangen en ben ik wezen stoken in de avond. Het pure gezellige van binnen zitten, hapjes, drankje, tv, muziek, zingen et cetera heb ik toen echt gemist.

2004, 2006 en 2009 waren qua gezelligheid hoogtepunten. In 2004 was mijn gehele woonkamer mee aan het zingen met Fransje B met "Heb je even voor mij". Allemaal grote stoere mannen die meezongen en hosten op Fransje. Toen leefde mijn moeder overigens ook nog. Net als in 2006, toen daar ook heel de woonkamer vol zat.

Dieptepunt betrof jaarwisseling 1998. Toen waren mijn moeder en broertje om 18:30 uur naar bed gegaan om er pas 23:00 uur weer uit te komen. Mijn vader ging slapen van 19:00 tot 22:00 uur. Er was geen drol op de tv en ik zat alleen thuis. Van ellende heb ik toen voor de derde keer naar Gremlins 2 zitten kijken. Terwijl in de verte de dreunen van Megarave uit de Energiehallen klonken. Dit was werkelijk het meest misserabele oudjaarsavond die ik meegemaakt heb. Qua sfeer geen 0, maar nog ver eronder zelfs.

:bye:

Over het algemeen ga ik een paar keer in de avond naar buiten om ff wat te stoken, maar het grootste deel van de avond zit ik binnen bij het gezin, spellen spelen, tv kijken ed ;)

Stoken doe ik overigens samen met me broertje, die is wel iets minder gek van vuurwerk dan mij, maar hij leest alle folders altijd 10x door begin december en kan dan ook niet meer wachten :)

De avond is voor mij meestal, redelijk eenzaam, maar goed het vuurwerk maakt alles goed:) lekker stoken tot ongeveer half 9. Want daarna is het voor mij dus echt tijd voor de geweldige tv die elke jaar komt. Eerst waren het alleen comedy shows, maar tegenwoordig is het ook Ik hou van Holland:) En ja, dan rond half 12, wordt t best gezellig, lekker beneden aan de hapjes (bitterballen), naar Riverdance of comedy kijken en dan, is het het stookmoment om 12 uur, iedereen gelukkig nieuwjaar wensen. Tot half 1 doet m'n pa dan mee met stoken zodat ik kan filmen. En daarna ga ik rondlopen, hopende op wat sfeer, die er dan nog amper is.

De uren voor 0:00 wil iedereen hier in de buurt naar binnen, wat zorgt voor een hele slechte sfeer buiten. Ook vrienden gaan allemaal naar huis om daar verder oud en nieuw te vieren (binnen wel te verstaan). Als het dan eenmaal 0:00 is duurt het ook nog eens minuten voor de mensen in de buurt weer naar buiten komen, terwijl dat juist hèt moment is. Een hoop mensen zijn dan ondertussen ook al dronken geworden. Ik vind het 's avonds meestal echt niks. Als iedereen weer buiten is na 0:00 vind ik het altijd wel weer leuk maar dat duurt helaas altijd maar kort. Mensen willen snel weer naar binnen omdat hun vuurwerk op is of omdat het koud is. Het beste vuurwerkmoment vind ik vanaf 10:00, dan heeft iedereen er nog zin in.

vorig jaar ben ik na het gourmetten met familie, rond 8 uur naar buiten gegaan en heb met vrienden weer een rondje door het dorp gedaan en vuurwerk afgestoken, ben toen om half 9 weer naar huis gegaan, en heb toen wat heksenkringen gemaakt en nog wat voor de deur afgestoken. Ben toen om 21.30 naar binnen gegaan en heb toen gezzelig tv gekeken en hapjes gegeten met de familie, en dan om 00.00 uur weer naar buiten, heb toen eerst even voor het huis afgestoken maar er was bijna niemand thuis in de buurt dus daar was weinig aan.. er hing toen ook heel veel mist/rook, dus durde het risico niet te nemen om naar mijn maten te lopen die een paar straten verder woonde, uiteindelijk kwam hij zelf met een andere maat naar mij toe en we hebben toen nog een ronde gedaan door het dorp en bij hem voor het huis de laatste restjes afgestoken.ik heb toen nog een tijdje binnengezeten en om half 3 ongeveer vond ik het tijd voor mijn allerlaatste knaller de: TRUENO(pyrostar) waar ik ook de dag met begonnen ben, en om 12 uur mee begonnen ben

:bye:

Oei, ik zal proberen kort en bondig te antwoorden. Maar oudejaarsdag is voor mij een samensmelting van een heleboel belangrijke momenten.

Ik ben typisch een type liefhebber dat alleen echt lol heeft als er publiek is. In mijn eentje een cake wegstoken is voor mij net zoiets als alleen in de Mac-Donalds een menu wegtikken.

Oudejaarsdag heeft voor mij, na jaren evoluatie, inmiddels alle ingrediënten die ik belangrijk vind. Oliebollen bakken heb ik moeten schrappen, omdat het teveel tijd kost. Mijn buurman bakt ze nu voor me :)
De dag begint kort voor tienen als ik met mijn kids in de achtertuin wacht tot het precies 10 uur is. Dan gaat er een pijl omhoog en steken we wat andere zaken af. De buurt reageert hier gelukkig positief op. Men weet dat ik me een jaar lang inhoud en nu echt een dagje los wil. Dat wordt me gegund.

Na de ochtendsessie spring ik in de auto en sluit ik me aan bij de andere Museumdudes. Lekker meestoken en je weer even 17 voelen. Op en top gezellig.

In de namiddag rij ik richting mijn moeder, want zij is er eigenlijk elk jaar bij op oudejaarsavond. Grappig hoe iemand die mijn hobby vroeger maar niks vond er nu van staat te genieten als het zover is. :rolleyes:

Het avondeten verzorg ik zelf. Meestal (en dat is ook alweer traditie geworden) kook ik verse uiensoep gegratineerd met kaas. Stokbroodjes erbij en happen maar. De buren hebben inmiddels de oliebollen bezorgd en pappa krijgt zin in een paar pijltjes. Meestal vanuit de achtertuin en dan gewoon "relaxed" (zonder camera) gewoon het nodige omhoog jagen. Heerlijk :cool:

Vlak voor mijn kinderen naar bed gaan trakteer ik ze nog even op een showtje in de achtertuin. Elk jaar weer leuk om te doen. Daarna even een rustmomentje; bakkie koffie en een oliebol erbij. Kletsen met Oma. Daarna de laatste voorbereidingen treffen voor middernacht. Ik vul mijn mobiele bunker op volgorde van afsteken. En rond een uurtje of 22:00 ga ik meestal nog wat pijlen schieten en cakes afsteken in de straat. Meestal tref ik daar lokale jeugd aan die als een soort zwaan-kleef-aan achter me aan blijft lopen :D Beurtelings steken we het nodige af.

Als het twaalf uur is knal ik vrijwel direct in een adrenaline-rush. Meestal sta ik direct na het proosten/zoenen buiten met 1 of 2 rollen in de hand. Ik wil dan echt gaan en heb zelfs geen tijd meer voor "beste wensen". Dat kan immers later ook nog :p

Na het grote feest, dat precies tot 2 uur duurt bij mij, is het tijd om even "tot mezelf te komen". Moeilijk, want zelfs na zo'n lange dag ben ik nog helemaal in een rush. Ik breng de visite + mijn moeder naar huis en meestal maak ik bij terugkomst nog een wandelingetje door de buurt. Het is leuk om te zien hoe anderen hun oudjaar gevierd hebben. Je ziet soms de gekste taferelen nog buiten staan. Meestal ben ik bij thuiskomst (uurtje of 5) nog klaarwakker en moet ik eerst een poos op de bank zitten om tot mezelf te komen. Dan naar bed en meestal rond 10:00 uur weer op, om naar het nieuwjaarsconcert te kijken (ook traditie van kinds af aan). Vervolgens ga ik de boel opruimen buiten. Samen vegen met de lokale buurvrouwen.

Later op de nieuwjaarsdag steken we gerust nog wat leuke items af, samen met mijn kinderen. Klein spul. Okee, het mag natuurlijk niet, maar ik zie het als afkicken :rolleyes:

Dat is mijn oudejaarsdag in een notedop.

Cameo

Oei, ik zal proberen kort en bondig te antwoorden. Maar oudejaarsdag is voor mij een samensmelting van een heleboel belangrijke momenten.

Ik ben typisch een type liefhebber dat alleen echt lol heeft als er publiek is. In mijn eentje een cake wegstoken is voor mij net zoiets als alleen in de Mac-Donalds een menu wegtikken.

Oudejaarsdag heeft voor mij, na jaren evoluatie, inmiddels alle ingrediënten die ik belangrijk vind. Oliebollen bakken heb ik moeten schrappen, omdat het teveel tijd kost. Mijn buurman bakt ze nu voor me :)
De dag begint kort voor tienen als ik met mijn kids in de achtertuin wacht tot het precies 10 uur is. Dan gaat er een pijl omhoog en steken we wat andere zaken af. De buurt reageert hier gelukkig positief op. Men weet dat ik me een jaar lang inhoud en nu echt een dagje los wil. Dat wordt me gegund.

Na de ochtendsessie spring ik in de auto en sluit ik me aan bij de andere Museumdudes. Lekker meestoken en je weer even 17 voelen. Op en top gezellig.

In de namiddag rij ik richting mijn moeder, want zij is er eigenlijk elk jaar bij op oudejaarsavond. Grappig hoe iemand die mijn hobby vroeger maar niks vond er nu van staat te genieten als het zover is. :rolleyes:

Het avondeten verzorg ik zelf. Meestal (en dat is ook alweer traditie geworden) kook ik verse uiensoep gegratineerd met kaas. Stokbroodjes erbij en happen maar. De buren hebben inmiddels de oliebollen bezorgd en pappa krijgt zin in een paar pijltjes. Meestal vanuit de achtertuin en dan gewoon "relaxed" (zonder camera) gewoon het nodige omhoog jagen. Heerlijk :cool:

Vlak voor mijn kinderen naar bed gaan trakteer ik ze nog even op een showtje in de achtertuin. Elk jaar weer leuk om te doen. Daarna even een rustmomentje; bakkie koffie en een oliebol erbij. Kletsen met Oma. Daarna de laatste voorbereidingen treffen voor middernacht. Ik vul mijn mobiele bunker op volgorde van afsteken. En rond een uurtje of 22:00 ga ik meestal nog wat pijlen schieten en cakes afsteken in de straat. Meestal tref ik daar lokale jeugd aan die als een soort zwaan-kleef-aan achter me aan blijft lopen :D Beurtelings steken we het nodige af.

Als het twaalf uur is knal ik vrijwel direct in een adrenaline-rush. Meestal sta ik direct na het proosten/zoenen buiten met 1 of 2 rollen in de hand. Ik wil dan echt gaan en heb zelfs geen tijd meer voor "beste wensen". Dat kan immers later ook nog :p

Na het grote feest, dat precies tot 2 uur duurt bij mij, is het tijd om even "tot mezelf te komen". Moeilijk, want zelfs na zo'n lange dag ben ik nog helemaal in een rush. Ik breng de visite + mijn moeder naar huis en meestal maak ik bij terugkomst nog een wandelingetje door de buurt. Het is leuk om te zien hoe anderen hun oudjaar gevierd hebben. Je ziet soms de gekste taferelen nog buiten staan. Meestal ben ik bij thuiskomst (uurtje of 5) nog klaarwakker en moet ik eerst een poos op de bank zitten om tot mezelf te komen. Dan naar bed en meestal rond 10:00 uur weer op, om naar het nieuwjaarsconcert te kijken (ook traditie van kinds af aan). Vervolgens ga ik de boel opruimen buiten. Samen vegen met de lokale buurvrouwen.

Later op de nieuwjaarsdag steken we gerust nog wat leuke items af, samen met mijn kinderen. Klein spul. Okee, het mag natuurlijk niet, maar ik zie het als afkicken :rolleyes:

Dat is mijn oudejaarsdag in een notedop.

Cameo

Dit alles(tot aan 2 uur) is binnenkort te zien op de Museumdvd 2011. Ik wil hem nu al bestellen:p

Vorig jaar om 10 uur een paar Asian Thunders, Binkies en 1 Asian Thunder Rocket afgestoken, toen me pa even geholpen met wat dingentjes, lekker gegeten tussen de middag, toen vuurton klaar gezet, tegen een uur of 2-half 3 kwamen er wat vrienden, beetje zitten kletsen en ondertussen wat stoken, tegen een uur of half 6 een cake of 3-5 weggeschoten, toen gegeten en naar de kerk. Daarna lekker thuis gezeten en beetje tv gekeken, toen om 00:00 thuis wat afgestoken en de rest bij de ex van mijn zus in de auto gelegd. Toen naar vrienden en daar de rest afgestoken. Op nieuwjaarsdag nog 1 pot afgestoken voor mijn neefjes en nichtjes.

Al met al een zeer leuke sfeer.

oudjaarsdag ben ik eerst om 10 uur beetje aan het stoken. In de stemming komen zeg maar. Mijn vuurwerk heb ik dan al twee dagen binnen en op de dag zelf ga ik om tien uur dus ff beginnen. Voor de rest sta ik dan tot 6 uur in de winkel. verkopen en op het laatst zelf nog even het laatste halen. Sávonds begint het te kriebelen. In de vooravond begin ik met stoken van kleine potjes, fonteintjes etc. En om twaalf uur krijgt de vrouw een kus en wensen en de familie en sta ik op straat te genieten van wat er op dat moment de lucht ingaat. Zelf ga ik dan na een aantal minuten pas stoken als het ergste geweest is. Dan heb ik kunnen genieten van anderen en kunnen anderen genieten van wat ik nog heb.
Ik ga meestal twee uur door. Dan stoppen en eten en bier drinken. Gezellig met familie.
Meestal hebben we de vuurkorf er ook nog bij aan in de avond. Erg gezellig en als het koud is zeer welkom.
Ik krijg er weer zin in.
greetzzz

Vorig jaar was erg gezellig. Had oude jeugdvrienden uitgenodigd en ben voor de 5e keer op rij in Bergen op Zoom gaan stoken met Pyroking. Toen ik 's avonds thuiskwam was er weer veel familie in en om het huis, inclusief aanhang. Dus ik heb toen van 's avonds van een uur of 9 tot eem uur of 10 even buiten een stooksessie gehad en daarna lekker naar binnengegaan en TV gekeken onder het genot van hapjes, veel gezelligheid en een enkel biertje (moet immers nog stoken :wink:).

Na 2en gaat de gezelligheid binnen lekker door, tot een uur of 5 dat de eersten (ik + vrienden :p) uitgeput naar bed strompelen. :D

Oud en nieuw is toch wel het grootste feest hier. Veel vuurwerk en gezelligheid. Dit jaar vier ik het voor vrienden bij mij thuis, met een kleine 20 man denk ik dat we de jaarwisseling gaan vieren. Vanaf 8 uur verzamelen, rond half 9 een leuke show weggeven en daarna lekker gezellig binnen. Rond 12 uur natuurlijk helemaal losgaan en daarna nog even lekker bieren toe!

Back
Bovenaan