Gent 21-07-2009

moontan

VWC lid
Gent - Duizenden Gentenaars en toeristen kwamen vanuit alle hoeken van Gent afgezakt naar de Watersportbaan voor het traditionele 21 juli vuurwerk. MiramirO organiseerde een soort 'Best Of' compilatie van de voorbije 5 edities. Het vuurwerk zelf werd verzorgd door Ephémère, de muziek kwam van een score aan beginnende en doorwinterde componisten. En dat alles mocht dit jaar zeker gezien (en gehoord worden). Veel oooh's en aaah's kregen we niet te horen, omdat die gewoon overstemd geraakten door knallen en muziek. Uit een kleine rondvraag na afloop bleek echter een grote mate van tevredenheid over het spektakel. Klik op de titel om de video te bekijken.

Vuurwerk Éphérmère
Dag 4 - Gentse Feesten 2009
Vuurwerk op de watersportbaan

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

oh mijn god.. wat is me dat toch een rot muziek zeg! Ze hebben deze "soundtrack" al eens eerder gebruikt in 2005. Toen deed Hendrickx het vuurwerk.. Dat was toch wel een stuk meer spectackel en groter van opzet.

Deze muziek is een zogenaamd Cultureel "verantwoord" stuk. En speciaal gecomponeerd hier voor. Duidelijk iemand die totaal niks van vuurwerk af weet en er ook totaal geen binding mee had.

Vuurwerk van 2005 kun je overigens *hier* bekijken.

Ik begrijp niet waar de organisatoren uit Gent met hun gedachten zitten.
Al van de eerste keer dat Ephémère een vuurwerk op de Watersportbaan bracht voor de 21e juli waren er ook geen oooh's en aaaah's te horen en dat lag zeker niet aan het feit dat ze overstemd waren door de knallen. Ephémère mag dan wel een schandalig dure firma zijn maar dat duur staat nog niet garant voor een goed spektakel. Bij dat eerste vuurwerk kreeg ik reeds van vele omstaanders te horen dat het tegenviel. Het jaar daarop wéér Ephémère en weer dezelfde kritieken. Vorig jaar terug Ephémère en opnieuw geen oooh's en aaah's en nu, dit jaar weer Ephémère met 'The best of rode en gouden effecten' en weer geen oooh"s en aaah's. De laatste oooh's en aaah's heb ik ook gehoord in 2005 met het vuurwerk van Hendrickx dat jammer genoeg maar gedeeltelijk afgeschoten werd vermits op het moment van het ongeluk met die 'waterbom' die een verkeerd etiket droeg en geen waterbom was, een hele lijn stilgelegd werd.
Raar, zouden de Gentenaars en alle andere bezoekers dan zo'n ontevreden mensen zijn? Ik vermoed het niet.
Maar ja, misschien zouden onze Belgische vuurwerkmakers beter onder contract gaan bij het artiesten- en evenementenbureau van Frans Brood Productions, dan krijgen we misschien nog eens goed Belgisch vuurwerk op de Nationale feestdag in Gent....

Laatst bewerkt:
ik hoop dat Gent ooit eens besluit om terug Hendrickx te pakken voor dit vuurwerk.. Ik heb er altijd goed van genoten en ze schoten er altijd een mooi en vooral groot vuurwerk af. met heel vele prachtige bommen. 200mm cilinderbommen waren altijd goed vertegenwoordigd.. en konden rekenen op veel oohs en aahs :)

Het is inderdaad jammer van het incident van de portugeese watervalbom. maar zo iets had bij iedereen kunnen gebeuren.

Back
Bovenaan