Gehoorbescherming

moontan

VWC lid
Vorig jaar ben ik voor het eerst naar Valencia geweest om Fallas 2007 bij te wonen. Over Fallas is al genoeg gezegd en geschreven.
Ik wil in dit artikeltje de (aspirant) Fallas gangers wijzen op het gevaar van gehoorbeschadiging.
Ik heb zelf bij de straatmascleta,s een blijvende beschadiging aan het linkeroor opgelopen. Met mijn linkeroor hoor ik veel minder dan voor Fallas. Ik ben zelfs een beetje doof geworden. En dat dat lastig is hoef ik jullie niet te vertellen.
Ik heb tijdens Fallas 2007 oordoppen gedragen maar op de een of andere manier hebben die niet goed gewerkt of ik had niet de goede oordoppen of ik had ze niet goed geplaatst.

Onderstaand artikel gaat hier een beetje over. Ik raad het een ieder aan om te lezen:
http://www.to4see.nl/geluid.htm

Verder kan ik goede tips van jullie gebruiken.
Want ik wil mij nu goed voorbereiden om verdere beschadiging te voorkomen.
Nogmaals het meeste risico op gehoorbeschadiging loop je naar mijn mening op tijdens de straatmascleta,s omdat de afstand tussen het publiek en vuurwerk kort is en het vuurwerk zeer heftig knalt.

Ik raad iedereen zeker goede oordoppen aan.

Via www.aanstekerwinkel.nl zijn prima oordoppen tekoop voor 16.50.
Deze heb ik besteld.

- Dempt schadelijk geluid
- Voorkomt lawaaidoofheid
- Spraak- en omgevingsgeluiden blijven behouden
- Steekt niet uit het oor
- Wordt zachter door warmte van het oor
- Geen druk in of op het oor
- Geen afgesloten gevoel

http://www.aanstekerwinkel.nl/zen-c...s_id=7&zenid=a1174a2f383f39f8c18c0962d796e8b4

Als je gehoor je lief is, schaf dan goede oordoppen aan en lees in de gebruiks aanweizing hoe je ze moet gebruiken :)

Laatst bewerkt:
Phoeh, gaat dat er zo serieus aan toe? Dat je blijvende gehoorbeschadiging oploopt terwijl je nog oordoppen had:shocked:?
Daar schrik ik toch van, ik wist niet dat iedereen daar de hele dag met oordoppen moet lopen. Als ik ergens een beetje zuinig op wil zijn, is het wel mijn gehoor. Het is al niet al te best, die mp3-speler heeft al veel kapot gemaakt.
Dus het lijkt me erg verstandig om die paar euro's extra uit te geven voor fatsoenlijke oordoppen!
Kruitsnuiver, had jij die oordoppen vorig jaar ook? Hoe bevielen de doppen die je vorig jaar had?
:bye:

Kruitsnuiver, had jij die oordoppen vorig jaar ook? Hoe bevielen de doppen die je vorig jaar had?

nee, deze oordoppen had ik vorig jaar niet.
Vorig jaar had ik van die kneedbare oordoppen, maar heb ze (stom, stom,stom) niet in gehad.. net als het jaar ervoor.

Maar als je ziet hoeveel mensen met gehoorbeschadigingen naar nederland terug keren dan ga je toch wel even nadenken.

Dit jaar tijdens fallas heb ik ze gewoon in, ook omdat je elkaar goed kan verstaan terwijl je ze in hebt. dat was bij die andere oordoppen wel anders.

Als je goede oordoppen hebt en je gebruikt ze goed dan is de kans op gehoorschaden zeer klein.

De oordop moet niet gewoon in je oor zitten, maar echt goed in je gehoorsgang.

Is idd slecht voor je oren fallas. Je moet wel nagaan dat je op 5/10 meter staat van 3 inch salutes in een straat dat klinkt heel anders dan in nederland waarbij je snel 100/200 meter er vanaf staat. Oordoppen moet je hoe dan ook meenenemen want je komt anders thuis met gehoorschade

Je moet wel nagaan dat je op 5/10 meter staat van 3 inch salutes in een straat dat klinkt heel anders dan in nederland waarbij je snel 100/200 meter er vanaf staat.

Het is vooral het grondwerk tijdens de mascletas die je oren schade toe brengen.

en het langdurige stoken in de bedding helpt ook niet mee aan een beter gehoor:rolleyes:

Vooral als je het op de VWC stijl doet :p Maar klotp erik ook het knalspul op de grond van de mascaletas doen niet veel goeds aan je oren.

Phoeh, gaat dat er zo serieus aan toe? Dat je blijvende gehoorbeschadiging oploopt terwijl je nog oordoppen had:shocked:?
Daar schrik ik toch van, ik wist niet dat iedereen daar de hele dag met oordoppen moet lopen. Als ik ergens een beetje zuinig op wil zijn, is het wel mijn gehoor. Het is al niet al te best, die mp3-speler heeft al veel kapot gemaakt.
Dus het lijkt me erg verstandig om die paar euro's extra uit te geven voor fatsoenlijke oordoppen!

Ik heb deze oordoppen zelf vorig jaar gebruikt en ze bevielen mij zeer goed! Er zijn mensen die geen problemen hebben met deze harde geluiden maar ik heb hier echt last van en ben zelf ook 50% doof in het middentoon gebied aan beide oren c(oa spraak) dit is NIET meer te corrigeren met een hoortoestel, welke ik wel heb maar niet helpt (wat de audicien al aangaf maar ja....toch proberen. 1000 euro armer en niet vergoed door de verzekering:)). Na mijn positieve ervaring ben ik eens gaan informeren bij de leverancier Alpine en die vertelde mij ook dat de Alpine Unifit het meest geschikt is voor deze extreme geluiden. Zeker omdat er 2 filters bij de unifit geleverd worden zodat het filter aangepast kan worden aan je eigen gehoor. Groot voordeel is ook dat spraak goed hoorbaar blijft met deze doppen en je toch kan genieten van het geweld en de druk van de Mascletás.

Doe ze wel een btje sneaky in je oren want je krijgt geheid commentaar van spanjolen in de trant van: respect voor de mascleta blabla (in het spaans dan). hmmm respect voor m'n oren gaat voor ;)

Laatst bewerkt:
Even een quote van mij, van het forum van FPM.
- - - - - - - - - - - -
Re: gehoorbescherming? permalink

--------------------------------------------------------------------------------

Ook ik had me goed voor bereid voor Fallas met betrekking tot gehoorbescherming. Ik had enkele soorten oordopjes meegenomen(niet alleen van die gele propjes), gewoonweg om te kijken welke ik het fijns vond. Ook heb ik enkele keren dom gedacht van;"Ach even zonder oordoppen, je maakt tenslotte geen reis van een 1700km waarbij je het geen een keer "fatsoenlijk" hebt meegemaakt". Maar ook het af en toe makkelijk willen praten met andere heeft mij af en toe doen besluiten geen oordoppen te dragen.

Toen ik thuis kwam, had ik een overheersende piep in mijn oren. Ik was echter in de veronderstelling dat dit weg zou trekken. Dit klopte voor een gedeelte maar voor een groot gedeelte ook absoluut niet. Na 2 weken was de heftigheid van de piep redelijk afgenomen maar momenteel zit ik nogsteeds met een voortdurende piep in mijn oren, en af en toe als er een bepaalde toonhoogte te horen is slaat ineens een sterke piep erin.

Ik weet dat dit vrijwel geheel door mijn eigenwijsheid is gekomen.
Overigens heb ik het idee dat deze gehoorbeschadiging per persoon kan verschillen aangezien meerdere mensen met dezelfde omstandigheden als mij daar hebben vertoeft, en zover ik weet hier geen last van hebben.

Binnenkort ga ik een gehoortest doen omdat ik wil weten in wat voor maten er schade is opgelopen, en of dit definitief blijvend is wat ik helaas wel vermoed.

Ik wil met dit verhaal niemand bang maken om naar Fallas of een ander festival te bezoeken waar iets naar deze grote gebeurd. Ik wil echter wel proberen mensen duidelijk te maken en het laten inzien dat wanneer je geen juiste maatregelen neemt of niet gebruikt in de juiste hoeveelheid, je achteraf met een gehoorbeschadiging kan blijven zitten waar je niets meer aan kan doen. En dan dacht je;"Had ik maar...."

idd niemand, bang maken. Dat is helemaal niet nodig maar mocht je je nu al problemen hebben met je gehoor. Vind je de knallen in nederland al hard, dan zijn de knallen in valencia echt veeeel harder, de zonnepitjes liggen te trillen op de grond. En dat is echt niet overdreven. Maak voor jezelf de keuze, er zijn zat mensen die er tegen kunnen maar ik vind dat je je niet moet schamen als je het te hard vind. Ik ben de afgelopen 4 jaar naar fallas geweest maar sinds ik gehoorbescherming draag moet ik zeggen dat ik het toch veel leuker ervaar. Het is gewoon zo gruwelijk hard, dat kan niemand met een pen beschrijven. Je moet het echt voelen.

Het is zeer belangrijk ja, ook ik heb vorig jaar geen oordoppen gebruikt op 1 avond in de bedding na, maar dan ook slechts alleen het laatste uurtje... En owja, de mascletà manuál van FPM met 10.000 Trueno no.4 in een smalle straat op soms nog geen meter afstand... :bonk:
Net als Guy dacht ik "dit maak je voor het eerst mee, ga ik zonder oordoppen kijken ook", maar op het moment dat het zo hard gaat en je oren gewoon zeer doen van de druk, hoop je dat het goed gaat. :wink:

Toch zal ik voor de mascletà's op het plein en de castillo's (waar het ook niet echt nodig is) echt geen oordoppen in doen, die wil ik meemaken met volle kracht, maar het stoken in de bedding en de straatmascletà's zijn te hard om dat zonder oordoppen te doen, doe ik dit jaar dan ook gewoon mét. :wink:

Ik raad iedereen zeker goede oordoppen aan.

Via www.aanstekerwinkel.nl zijn prima oordoppen tekoop voor 16.50.
Deze heb ik besteld.

- Dempt schadelijk geluid
- Voorkomt lawaaidoofheid
- Spraak- en omgevingsgeluiden blijven behouden
- Steekt niet uit het oor
- Wordt zachter door warmte van het oor
- Geen druk in of op het oor
- Geen afgesloten gevoel

http://www.aanstekerwinkel.nl/zen-c...s_id=7&zenid=a1174a2f383f39f8c18c0962d796e8b4

Als je gehoor je lief is, schaf dan goede oordoppen aan en lees in de gebruiks aanweizing hoe je ze moet gebruiken :)

Bedankt El Kruitsnuiver.
Ik heb ze ondertussen ook besteld.

en dat zijn dus de soort die ik ook zou moeten hebben. Door een vroegere operatie aan mijn rechteroor is die gehoorgang wijder. Die van Alpine die jullie posten kon ik met korting via de muziekclub krijgen waar ik werkte, en heel vaak naar concerten ga (en ik bezoek veel festivals, dus was best verstandig). Toen ik ze eens in deed op een festival verdween hij in het middenoor van mijn rechteroor :sad: Met m'n pink net uit kunnen wurmen...
Ik heb nog niet het geld over gehad om ze op maat te laten maken, hoewel dat al vanaf €80 kan.Als ik naar Fallas zou gaan, zou ik dat zeker vantevoren laten doen!
Maar ik werd tijdens O&n op den duur al gek van het stomme (ja sorry hoor) geknal van de nitraten, kreeg er hoofdpijn van en vond t op den duur maar stompzinnig en eentonig worden, dus wrs zijn die mascleta's zelfs helemaal niks voor mij; geef mij maar sier.

Maar goed; die van Alpine zijn hartstikke goed, ze dempen perfect, vooral die zwaarste dingetjes (paarse meen ik). En doe ze vooral in vòòrdat het kabaal begint, dan passen je oren zich zo aan dat je het gepraat van de ander nog goed kunt horen met die doppies in (voor zover het geknal dat toelaat)

Laatst bewerkt:
Oh, van een paar zou ik ook compleet uit m'n dak gaan hoor, absoluut. Maar dan heb ik het ook wel gezien, denk ik nu. Best kans dat de koorts mij ook te pakken zou krijgen. Wie weet ga ik volgend jaar ook wel :p

Mattenfreak wat is dan het verschil tussen een straatmascleta en een mascleta op het plein?

Ik ben trouwens best benieuwd hoeveel decibel een gemiddelde straat mascleta is.

-Roy-

Mattenfreak wat is dan het verschil tussen een straatmascleta en een mascleta op het plein?

Ik ben trouwens best benieuwd hoeveel decibel een gemiddelde straat mascleta is.

Het verschil zit hem vooral in de afstand, de mascleta op het plein is een stuk heftiger maar je staat er een stuk verder vanaf.

De straat mascleta's kan je met je neus boven op staan, en het is in smalle straatjes dus het geluid kan niet direct weg.
Bij de straat mascleta's zou ik zeker oordoppen in doen, gaat er goed hard aan toe:wink:

Gehoorbescherming is uiterst belangrijk. Lees daarom goed de informatie hier over door.
Zoals ik in de beginpost heb medegedeeld: zonder gehoorbescherming kan je mogelijk bljvende gehoorschade oplopen. Hetgeen mij dus is overkomen

Zo ik heb ook de Alpin Unitfit besteld....
Ik hoop dat me oren er niet aan gaan tijdens Fallas.....

-Roy-

Back
Bovenaan