"Geef buurman met illegaal vuurwerk aan."

Richardus

VWC lid
VeiligheidNL roept mensen op om Meld Misdaad Anoniem te bellen als ze vermoeden dat de buren illegaal vuurwerk in huis hebben. In Nederland ligt aan het eind van het jaar naar schatting 1 tot 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk opgeslagen bij mensen thuis.

Waar de professionele vuurwerkbranche aan strenge veiligheidsvoorschriften moet voldoen, ligt het illegale vuurwerk vaak onbeschermd op zolders, in garages of zelfs op slaapkamers. In de nieuwe vuurwerkcampagne van VeiligheidNL wordt daarom gewaarschuwd voor de gevaren van het illegaal opgeslagen vuurwerk.
Bompak

Volgens VeiligheidNL laten mensen die illegaal vuurwerk afsteken zich niet zo makkelijk afschrikken. Daarom richt de campagne zich dit jaar vooral op omwonenden.

Om aandacht te vragen voor de risico's was er de afgelopen week een opvallende actie. In diverse plaatsen belde een man in een bompak aan bij een rijtjeshuis en vroeg mensen ze een pakket waarin vuurwerk leek te zitten voor de buren wilden aannemen en bewaren.

Veel mensen reageerden heftig en zeiden geen vuurwerk in huis te willen. VeiligheidNL noemt het belangrijk dat mensen zich uitspreken tegen "explosieven in de buurt".
VeiligheidNL - Niet in onze buurt compilatie
'Ervoor zorgen dat Nederland geen illegaal vuurwerk meer accepteert'
Video afspelen
02:19
Effect

Volgens Angeniet Gillissen van VeiligheidNL wordt het vuurwerk op de meest bizarre plekken bewaard. "Er liggen grote hoeveelheden vuurwerk weken onder het bed van de kinderen zodat het maar niet door de politie wordt ontdekt. De meesten hebben niet door dat ze met dat, vrijwel altijd illegale vuurwerk, kleine 'Enschedeetjes' in huis hebben. Een ongeluk kan desastreuze gevolgen hebben voor henzelf en de omgeving."

Of de campagne gaat werken durft Gillisen niet te zeggen: "We weten van vorige campagnes dat er op korte termijn wel een effect is, mensen schrikken en nemen maatregelen. Maar op de langere duur zakt dat weer weg."

http://nos.nl/artikel/2010339-geef-buurman-met-illegaal-vuurwerk-aan.html

Dit is dus de antivuurwerkactie van dit jaar hè, en het item waar het NOSjournaal vandaag mee opent.

Er wordt hier dus geen onderscheid gemaakt tussen Cobra6/7/8 of Belgische kanonslagen of rollen met flash, 3" salute cakes of Belgische/Duitse consumentenpotjes. Illegaal is illegaal.

Politie spoort zelf niet actief op, maar komt enkel in actie wanneer het MOET; dus bij tips via de anonieme kliklijn. Hier speelt deze organisatie leuk op in door het blauw veel werk op de mouw te spelden.

"Volgens VeiligheidNL laten mensen die illegaal vuurwerk afsteken zich niet zo makkelijk afschrikken. Daarom richt de campagne zich dit jaar vooral op omwonenden"\

Die schrikken er ook niet van om je huis in brand te steken, of in elkaar te slaan of misschien zelf wel te vermoorden als er meerdere kilo's liggen

Hier hebben we toch juist de politie voor. Ik zou niet willen weten als iemand een buurman verlinkt en thuis komt misschien zelfs nog voor oud en nieuw wat er met die buurman dan gebeurd?! Staat VeiligNL dan ook in voor die gevolgen? Krijgen die mensen extra beveiliging? Je hebt immers te maken met criminelen aldus diezelfde overheid

Bovendien zijn de gevaren minimaal. En als het in beslag genomen wordt ligt het op het politiebureau zonder enige bunker. Dit is vragen om problemen, de overheid moet dit oplossen en kunnen zij dat niet dat moeten ze het legaliseren en regulieren. Zwaarder toestaan dan haalt men het ook pas aan het einde van het jaar op en ligt niet in onveilige schuurtjes

hoe kan mijn buurman die zelf nooit vuurwerk afsteekt zien of ik illegaal vuurwerk heb ik denk dat sommige mensen die er niet bezig mee zijn niet eens het verschil zien
dus krijg je veel valse meldingen

dit is toch triest!
Ik wou dat ze zo optraden bij drugs maar nee dat word allemaal gedoogd hier in dit land.
Wat te denken van al die luchtdrukwapens die je gewoon kan kopen in elke dumpstore
met de kracht van een echt pistool. Word daar wat aan gedaan natuurlijk niet! Maar met vuurwerk word er gedaan alsof je er aanslagen mee kan plegen.

Dit land is krom van alle kanten waar zijn ze nou mee bezig tjonge jonge.

Laatst bewerkt:
de meeste mensen denken al dat cat1 vuurwerk als ze het horen illegaal is(vooral als je het voor 31 december afsteekt), heb je dadelijk politie aan je deur staan omdat je cat1 vuurwerk in huis hebt:bonk:.

hoe kan mijn buurman die zelf nooit vuurwerk afsteekt zien of ik illegaal vuurwerk heb ik denk dat sommige mensen die er niet bezig mee zijn niet eens het verschil zien
dus krijg je veel valse meldingen

Dit dus...

Hoewel ik het idee erachter snap, hoeft illegaal vuurwerk niet perse gevaarlijker te zijn om op te slaan dan gewoon normaal (Nederlands) consumenten vuurwerk. Zeker het vuurwerk van onze zuiderburen niet. Het spul uit de oost-blok landen dat van erbarmelijke kwaliteit is, zit natuurlijk wel potentieel veel meer gevaar in. Als dat dan ook nog via de post komt.

Overigens mensen die vuurwerk onder het bed van hun kind bewaren zou helemaal IQ-loos. Je eigen kinderen in gevaar brengen is toch even een zwaarder vergrijp dan illegaal vuurwerk bezitten.

Laatst bewerkt:
Ik zelf heb het 2 jaar geleden meegemaakt. Eigenlijk best wel triest wanneer je het verhaal leest.
Het was vlak voor Kerst, wij hadden enkele dozen met oud papier in de gerage liggen en aangezien ik plaats wilde maken voor mijn LEGALE Vuurwerk had ik besloten om samen met mijn zoon het oud papier te verplaatsen naar het tuinhuisje. Het waren ongeveer 5 dozen, dus twee keer lopen. Nog geen 24 uur later had ik de politie aan de deur. Ze kwamen omdat er melding binnen was gekomen van illegaal vuurwerk opslag (ik zelf was niet thuis, mijn vrouw maakte open). Ze wilde dus even binnen komen om te kijken. Mijn vrouw had ik van tevoren goed geinformeerd over onze rechten, dus ze vroeg naar een huiszoekingsbevel en/of bevel tot binnentreden. Deze hadden ze niet. Hierna gaf men aan of men dan wel even in het tuinshuisje mocht kijken, want daar ging het ze uiteindelijk om. Hier had mijn vrouw geen bezwaar tegen. Ze konden niets vinden behalve enkele afgedankte dummies. Ze wenste haar een goede avond en vertrokken.

Conclussie, mijn buren hebben mij er aan willen naaien. Alleen omdat ze ons zagen lopen met wat dozen. Een vermoeden is dus al voldoende om ze aan je deur te hebben. Dit is een schending van je Privacy aangezien je zo iedereen makkelijk kunt treiteren. Dit land is F*cked up en het wordt in de toekomst niet beter, eerder slechter.

Denk eens na, wat je een ander aan zou kunnen doen vanwege een beetje vuurwerk. Laat staan, ik had een flowerbed in huis. Kan ik dag zeggen tegen mijn baan. Dag tegen mijn huis en misschien ook nog eens dag tegen mijn vrouw. Dat is het ergste van allemaal. De burgers (je buren enz.) denken helemaal niet na aan de verstrekkende gevolgen wanneer je iemand, die gewoon een liefhebber is en niets kwaads in zin heeft, erbij lapt en een leven verwoest. Daarom moeten ze voor zichzelf eens nadenken. "ga ik het mijn buurman zeggen of bel ik de politie?" Het eerste heeft toch echt mijn voorkeur.

Laten de blauwpetten het zelf maar oplossentoch!!! Is hun werk en het verhaal hierboven zegt al genoeg belachelijk gewoon mensen die liefhebber zijn en je ziet ze ook maar met 1 doosje lopen en dan gelijk denken van dit is illegaal vuurwerk!?! Wat zeer naief en kortzichtig blij dat ik niet zulk soort buren heb dat is in onze buurt wel heel wat anders....

@ gizmo

Dus je buren zijn er verantwoordelijk voor als ze aangeven dat jij illegaal vuurwerk hebt? Jijzelf zet je huis/baan toch op het spel als je illegaal vuurwerk bezit. Apart dat je de buren daar de schuld van geeft. Het zijn alleen degenen die je pakkans kunnen vergroten.
(Even buiten het feit om of je zelf nu wel of geen illegaal vuurwerk hebt)

Wie kan zich herinneren of er ooit een woonhuis of wijk compleet is verwoest door de opslag van illegaal vuurwerk door particulieren? Ik niet in ieder geval.

Angst zaaien onder onwetenden en inspelen op de huidige verraderscultuur.
Walgelijk!

Ik begin hier toch zo moe van te worden.. Begin het echt zo te worden dat de politie het niet meer kan handhaven, dus gaan ze maar aan de burgers vragen of ze hun buren erbij willen naaien?
Die brave buren zijn immers gebrainwashed, en denken dat het vuurwerk hun hele straat kapot zal knallen. Helaas gaan ze daar grof in de fout en verwoesten ze eventueel een familie als papa of zoon de cel in gaat voor wat vuurwerk.

Grappig feitje : de mensen die je erbij naaien staan wel juichend naar je profblokken te kijken, maar even aanbellen en vragen wat er gaande is, in plaats van direct NSBertje uithangen is niet meer aan de orde...

dit is toch triest!
Ik wou dat ze zo optraden bij drugs maar nee dat word allemaal gedoogd hier in dit land.
Wat te denken van al die balletjes pistolen die je gewoon kan kopen in elke dumpstore
met de kracht van een echt pistool. Word daar wat aan gedaan natuurlijk niet! Maar met vuurwerk word er gedaan alsof je er aanslagen mee kan plegen.

Dit land is krom van alle kanten waar zijn ze nou mee bezig tjonge jonge.

Een balletjespistool dezelfde kracht als een echt pistool? Jij weet echt totaal niet waar je het over hebt. Schietsport is naast vuurwerk ook een hobby van me, en ik weet dat alleen de allerzwaarste PCP's (type luchtdrukwapen) in de buurt komen van een echt pistool. Maar dan praat je over kaliber .35 / 9mm en niet over een balletjespistool dat hoogstens een blauw plekje geeft.... !

Alsjeblieft alleen zulk soort dingen aanhalen als je weet waar je over praat.

@ gizmo

Dus je buren zijn er verantwoordelijk voor als ze aangeven dat jij illegaal vuurwerk hebt? Jijzelf zet je huis/baan toch op het spel als je illegaal vuurwerk bezit. Apart dat je de buren daar de schuld van geeft. Het zijn alleen degenen die je pakkans kunnen vergroten.
(Even buiten het feit om of je zelf nu wel of geen illegaal vuurwerk hebt)

Volgens mij lees jij niet goed en ben jij ook één van dat soort mensen die zich niet eerst even probeert te verplaatsen in de situatie van een ander persoon.

1 flowerbed van 100sh dat als illegaal bestempeld wordt maar gewoon veilig geacht te zijn, is dus voldoende om je leven compleet te verwoesten omdat je als liefhebber dit in huis hebt. Een flowerbed dat qua kruitinhoud gelijk is aan dat van een Nederlands 100sh doorlontbak.

Dus ja, ik zou dan mijn buren de schuld geven voor het verwoesten van mijn leven, daar de straf niet in verhouding staat met wat ik misdaan zou hebben.

Maar jij vind dat normaal? Heb jij minder of gelijk aan 25kg vuurwerk liggen met O&N? Nee, jij hebt veel meer liggen. Weet je dat je hiervoor ook problemen kunt krijgen? Ja, dat weet je. En wat zou je er van vinden dat de buren je erbij lappen, de politie bellen, zij komen en halen alles uit huis en omdat je VEEL meer dan 25kg hebt kun je ook nog eens naar de rechter om jezelf verantwoorden. Ik kan je garanderen, mits je werk hebt waarbij je een verklaring van goed gedrag nodig hebt, dat je terstond ontslagen zult worden met alle gevolgen van dien. Ik weet zeker dat je dan ook je buren de schuld gaat geven.

Maar, ik had politie op mijn stoep vanwege oud papier, niet vanwege illegaal vuurwerk.. want dat had ik niet. Maar ik had wel denk ik zo rond de 100kg legaal vuurwerk liggen en dat had mijn leven dus ook kunnen verwoesten. LEGAAL vuurwerk, maar veel teveel. Ben ik dan een crimineel, moet ik hiervoor mijn baan, huis en gezin verliezen?? En nu jij weer!

Zou je je serieus voor de rechter moeten verantwoorden voor veel te veel legaal vuurwerk? Dit lijkt me zo stug. Net alsof teveel legaal vuurwerk hebben een misdrijf zou zijn..

Zou je je serieus voor de rechter moeten verantwoorden voor veel te veel legaal vuurwerk? Dit lijkt me zo stug. Net alsof teveel legaal vuurwerk hebben een misdrijf zou zijn..

Dat is ook een misdrijf net als illegaal vuurwerk.
Dus die mensen zijn niet heiliger dan mensen met handgranaten en nitraten.

Gelijke monniken gelijke kappen.

Verder stoor ik me eraan dat mensen nederland een nsb land noemen.
als in nl daadwerkelijk de nsb het voor het zeggen had (partij bestaat niet meer) zag het er hier in nl er veel anders uit.

Back
Bovenaan