Filmen met Nikon D90 - Flitserig beeld

Pyrodise

VWC lid
Dit jaar heb ik voor het eerst met mijn Nikon D90 vuurwerk in Valencia gefilmd (720P). Vaak worden de flitsen van het vuurwerk zo sterk opgepakt, dat het een groot deel van het beeld overheerst. Dit kun je in alle video's op mijn YouTube kanaal zien:

http://www.youtube.com/user/Pyrodise

Weten jullie hoe ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Cigarman geeft het enige juiste antwoord.

Als je geen filmcamera kan/wil kopen, kunt je proberen om met de instellingen van de film-modus te spelen. Misschien scheelt het iets als je je diafragma wat verder dicht knijpt.

Zou het diagrama omlaag gooien, en als het kan ook de ISO waarde zo laag mogelijk? Ik weet niet of dat allemaal kan hoor, ga nu uit van de instellingen die ik geruik bij vuurwerkfotografie.

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik zal kijken of ik de diafragma- en ISO waarden kan aanpassen. Tot op heden nog niet kunnen vinden. Wat overigens uniek is aan het film schieten met een digitale spiegelreflex camera is dat je de lenzen kunt wisselen. Bij vuurwerkdisplays is een groothoek lens bijvoorbeeld erg handig. Met een standaard consumenten videocamera is de beeldhoek stukken kleiner dan met een 12-24 mm lens. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om verder van de vuurwerkdisplay te gaan staan om alles goed in beeld te krijgen , maar dan gaat het geluid achterlopen op het beeld en het geluid is minder 'dik'.

Tja zoals anderen zeggen. Gebruik die camera waarvoor hij gemaakt is ;) fotos maken en voor filmen moet je een film camera gebruiken.

Wil je wel films maken met je foto camera kijk dan naar een andere body maar diegene die het wel goed kunnen zijn 3/5000 ;)

Vind niet dat je meteen kunt zeggen: een spiegelreflex is voor fotos en niet voor films, aangezien ik met mijn Canon 550D erg mooie vuurwerkfilms heb kunnen maken, wel gebruik gemaakt van een 70-300mm lens maar dan nog, het resultaat is gewoon goed te noemen hoor.

hey ik heb zelf ook de d90, en de d90 was de eerste dslr waar je hd mee kon filmen maar er zitten wel een aantal bugs in. zoiezo de rolling shutter als je de camera snel panned vervormd je beeld en die flitsen komen er omdat de automatische diafragma nog niet heel goed werkte. bij veel licht heb je er heel weinig last van. wat ook vervelend is, is dat de .mov bestanden een rare en slechte compressie hebben die je kan verbeteren door de bestanden om te zetten naar bv. een 'apple pro res' of 'photo jpg' met 'MPEG STREAMCLIP' (http://www.squared5.com/). de nieuwe dslr's bv canon 7d en 5d hebben al deze problemen niet meer en behalen bijna dezelfde kwaliteit als de echte film camera's die film rollen gebruiken.

hoop dat dit een beetje helpt:)

Vind niet dat je meteen kunt zeggen: een spiegelreflex is voor fotos en niet voor films, aangezien ik met mijn Canon 550D erg mooie vuurwerkfilms heb kunnen maken, wel gebruik gemaakt van een 70-300mm lens maar dan nog, het resultaat is gewoon goed te noemen hoor.
Sterker nog, met een DSLR kun je mooiere films maken dan met menig videocamera. Zeker voor dat geld. DSLRs hebben een sensor die qua grootte overeenkomt met een 35mm film lens, en dus erg lichtgevoelig en een kleine scherpte/diepte. Met de Canon DSLRs kun je filmen op 24p, 25p, 30p in 1080p mode en 50p en 60p in 720p mode. En ook niet onbelangrijk, je kun er andere lenzen opzetten.

Het is dus helemaal niet zo gek om voor filmwerk een DSLR te gebruiken. De serie House wordt bijvoorbeeld geheel met Canon 5D's en 7D's opgenomen, en Lucasfilm (Starwars) is er oa ook mee bezig.

http://vimeo.com/12148053

Het filmen met DSLRs heeft wel wat beperkingen (geluid is bijvoorbeeld ruk), maar dat is allemaal op te lossen met accesoires.

Alleen zijn die 5/7d's stuk duurder dan die budget cameras welke geeneens 20fps halen op 720/1080 mode wat dus oa de reden is voor dat geflikker.

Hier een prima vuurwerkfilmpje met een Canon 7D geschoten:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Ik weet niet wat voor instellingen Pyrodise gebruikt heeft maar ik gok dat het daarmee te maken heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is echt onzin

En waarom is dat onzin ? Kom dan ook met uitleg!

Daarnaast is de combie van lens/instellingen ook een grote verbetering.

De standaart lens is leuk maar lang niet zo goed als de niet standaart lensen en ja die kosten behoorlijk wat geld.

Daarnaast diafragma/witbalans goed instellen.

Maar ik blijf bij mijn mening een foto cam is om te fotograferen een video camera om te filmen :)

Sterker nog, met een DSLR kun je mooiere films maken dan met menig videocamera. Zeker voor dat geld. DSLRs hebben een sensor die qua grootte overeenkomt met een 35mm film lens, en dus erg lichtgevoelig en een kleine scherpte/diepte. Met de Canon DSLRs kun je filmen op 24p, 25p, 30p in 1080p mode en 50p en 60p in 720p mode. En ook niet onbelangrijk, je kun er andere lenzen opzetten.

Het is dus helemaal niet zo gek om voor filmwerk een DSLR te gebruiken. De serie House wordt bijvoorbeeld geheel met Canon 5D's en 7D's opgenomen, en Lucasfilm (Starwars) is er oa ook mee bezig.

http://vimeo.com/12148053

Het filmen met DSLRs heeft wel wat beperkingen (geluid is bijvoorbeeld ruk), maar dat is allemaal op te lossen met accesoires.

er zijn maar een aantal 35mm camera's hoor

nikon: D700, D3, D3x en D3s
canon 5D mark II, 5D, 1D mark II, 1Ds en de 1Ds mark III
en nog wat ander spul Sony en Kodak hebben ook allebei een aantal full frame camera's

daarvan zijn de enige betaalbare de D7000 en de 5D (mark II)(welke voor ongeveer 1500 over de toonbank gaan) alle andere dslr's hebben een sensor met cropfactor en dus is de sensor kleiner van de de 35mm.

Back
Bovenaan