Europese regels vuurwerk op komst

Ramon

VWC lid
30 November 2006

Het Europees Parlement wil de regels voor vuurwerk gelijktrekken. Zo moeten de vele slachtoffers van ongelukken met vuurwerk worden beperkt. Elk jaar zijn er zo'n 45.000 ongelukken met vuurwerk.

De regeling moet een einde maken aan de verschillen in wetgeving. Zo zijn er in België duizendklappers te koop die in Nederland verboden zijn. Voor Nederland zou dat dus een versoepeling betekenen.

Straks mag vuurwerk niet meer worden verkocht aan kinderen onder de 12 jaar. Gevaarlijker vuurwerk mag vanaf 16 of 18 jaar oud. Verder komt er een Europese veiligheidskeuring. De lidstaten hebben drie jaar om de regeling in te voeren.

Ja, wat moet je er precies bij verwachten he, de tijd zal het ons gaan leren. Zelf denk en hoop ik dat Nederland er stukken soepeler door wordt, maar er zullen ook vast nadelen aan zitten. Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen.

Denk zelf dat Nederland niet geheel soepeler wordt. Denk dat het hetzelfde blijft. Flash zullen ze nooit in knallers toe gaan staan. Denk eerder dat van Belgie, Spanje etc verwacht wordt dat ze knallers met flashkruit erin gaan schrappen.

Ik denk dat flash dan wel wordt toegestaan on potten tot zekkere maten ik denk in ieder geval dat zon regel een grote voorutigang zal beteken maar wie ben ik om dat te zeggen :rolleyes:

Back
Bovenaan