Dichte mist grote spelbreker tijdens jaarwisseling: 'Het zicht wordt minder dan 50 me

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Dichte mist wordt tijdens de jaarwisseling de grote spelbreker. Dat betekent slecht nieuws voor alle vuurwerkliefhebbers. Want met zicht van minder dan vijftig meter wordt het erg moeilijk om het vuurwerk goed te zien.

In de loop van oudejaarsdag wordt het in heel Brabant (en Nederland) steeds mistiger. De mist ontstaat omdat er geen wind staat, het vochtig is en de temperatuur rond het vriespunt ligt. Rond de jaarwisseling zit het potdicht, zo verwacht Alfred Snoek van MeteoGroup.

Oppassen
“Zeker tijdens het afsteken van vuurwerk kan de mist nog dikker worden. Het zicht wordt dan minder dan vijftig meter. Oppassen geblazen dus, ook als je dan de weg op moet”, waarschuwt de weerman.

De vooruitzichten zien er voor alle vuurwerkliefhebbers dus somber uit. “Dat klopt. Het zou me niet verbazen als we het vuurwerk helemaal niet goed kunnen zien.”

Mist blijft hangen
De kans is groot dat de mist op nieuwjaarsdag blijft hangen. “Dat wordt waarschijnlijk een grijze en grauwe dag”, voorspelt Snoek. “Alleen met een klein briesje kan het nog een aardige dag worden, maar die kans is niet zo groot.”

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...wisseling-Het-zicht-wordt-minder-dan-50-meter

Bij zeer dichte mist steken we het gewoon een dag later af. Ik kan mij nog wel iets herinneren van jaren geleden. Toen was het ook zo mistig en werd het een dag later gedoogd, dat er werd afgestoken.

Laatst bewerkt:
Welke andere bron(nen) geven dit aan? Want bij diverse gekeken (o.a. Weerplaza) en daar kan ik niets over terugvinden, zoals het er nu uitziet zou het erg goed stookweer moeten worden.

Wat je zelf al kan zien is dat het prima weer word, lekkere temperaturen tegen de 5 graden gemiddeld, geen neerslag what so ever en windkracht 2. Dat weergeven al die weersite's. En dan hoef je geen weerkundige te zijn om logisch te kunnen redeneren dat met 70 miljoen euro vuurwerk in de lucht, er mist kan ontstaan. (Is smog niet n betere term?) T zal zonde zijn, maar volgens mij overdrijft men wel n beetje met maar 50 m zicht.

Ik ben vrij nuchter wat dat betreft, wat niet de lucht in kan bij echt extreem weer blijft gewoon staan tot de volgende dag!

Back
Bovenaan