De vuurwerkfederatie is de vuurwerkdiscussie zat en wil 'vuurwerkblije zones'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
csm_d366847e7479eeb4d3d7_90330ecc7b.jpg

De vuurwerkfederatie is de vuurwerkdiscussie zat. "Tijd om samen weer normaal te doen", vindt de organisatie. Als reactie op vuurwerkvrije zones komen ze daarom met de vuurwerkblije zone. "Want vuurwerk afsteken is een traditie die moet blijven."

De gemeenteraad van Apeldoorn wil vanaf de jaarwisseling 2020-2021 een totaalverbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren. Volgens het gemeenteraadslid Hessel Dooper (CDA) is ingrijpen noodzakelijk in verband met alle overlast en de vele ongelukken met vuurwerk. "Ik wil een schoner, veiliger en vriendelijker Apeldoorn." De Vuurwerkfederatie is het grondig oneens met zo'n totaalverbod en komt met een alternatief.

Vuurwerkblij

"Een totaalverbod is ook niet te handhaven", zegt Pim Vriens van de Vuurwerkfederatie strijdbaar. "Bovendien gaan mensen niet luisteren en blijven gewoon vuurwerk afsteken. Er is een grote kans dat ze illegaal vuurwerk gaan kopen, waarvan ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en dit is juist erg gevaarlijk. Je kan ook op Dumpert zien hoe verkeerd het kan gaan."

Als protest tegen een totaalverbod bedacht de federatie een ludieke actie: de vuurwerkblije zone. "De federatie zat al een langere tijd met dit idee, maar door de situatie in Apeldoorn hebben we er meer een vaart achter gezet," legt Vriens uit.

'Vuurwerkblij' door overleg

Het plan van Vriens gaat uit van zelfregulering door overleg. "Bij een vuurwerkblije zone steekt een buurt of straat wel vuurwerk af, maar in goed overleg met de buurt. Het is van belang dat we aan elkaar denken. Daarom is er geen handhaving nodig, omdat je elkaar aan kan spreken op foute acties."

De federatie zit op verschillende fora, waar ze goede reacties kregen op de vuurwerkblije zone. Ze kregen tot hun grote verrassing zelfs in korte tijd ongeveer 2600 aanvragen, waardoor de de teller nu op ongeveer 2900 zones staat.

Niet blij met vuurwerkblije zones

Bertus Pols van de Kinderboerderij in Laag Buurlo is niet blij met de komst van al die vuurwerkblije zones. Al veertig jaar lang brengt Pols oudejaarsnacht door bij zijn dieren. "Ik haal alle dieren van de kinderboerderij binnen, zet de radio aan en ga erbij liggen."

Pols is bang dat er brand kan ontstaan door een verdwaalde vuurpijl. "En dat zou ik mijzelf nooit vergeven. Ook zijn sommige dieren bang voor het vuurwerk. Maar als ze mij zien en zien dat ik rustig ben dan dan kalmeren ze. Daarnaast breng ik de dieren die niet binnen gestald kunnen worden naar een buitengebied, waar geen vuurwerk wordt afgestoken."

Traditie

Voor de Apeldoornse Mike Stoltenborg is een totaalverbod onbespreekbaar. "Vuurwerk is een traditie en het zorgt voor saamhorigheid onder de mensen. Bovendien is het niet te handhaven." Stoltenborg is een van de Apeldoorners die achter de petitie 'Vuurwerk in Apeldoorn moet mogelijk blijven'. De petitie kreeg binnen een korte tijd 4000 handtekeningen.

csm_5d3a2baa65091b913aed_3f5f5396e5.jpg

Met de dieren houdt hij rekening, zegt hij. "Ik steek nooit vuurwerk af in de buurt van dieren. En ik zou het niet in mijn hoofd halen om in de buurt van een kinderboerderij vuurwerk af te steken." Binnenkort hoopt hij een poster te ontvangen, waarmee hij kan aangeven dat ook zijn straat een vuurwerkblije zone is. "De mensen daar genieten namelijk elk jaar van mijn vuurwerk. Bovendien krijg ik nooit klachten over vuurwerkoverlast."

Zelfs in Texel

Voor Pim Vriens toont de petitie aan dat mensen nog graag zelf vuurwerk willen afsteken. "Daarom is het ook goed dat mensen zelf actie ondernemen, zolang de visie onderling maar eenduidig is."

Het is dan ook voor hem geen grote verassing dat de vuurwerkblije zones goed aanslaan bij de bewoners. Een ding is voor hem dan ook zeker: vuurwerk afsteken blijft een traditie in Nederland.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item...werkdiscussie-zat-en-wil-vuurwerkblije-zones/

Wat een keurig verhaal. Nooit gedacht dat 1Vandaag hier toe in staat zou zijn.

Dikke vette complimenten voor Mike en Pim!

Goed gedaan, mannen.

PS. Is er een mogelijkheid dat de Federatie zich inzet voor spotjes op de televisie? Daarbij denk ik aan een crowdfunding onder vuurwerkliefhebbers om dit mogelijk te maken.

Zeker een heel goed stuk!

Wat me wel opviel is dat in het stukje 'Niet blij met vuurwerkblije zones' er niks gezegd wordt dat en zoja waarom Bertus er niet blij mee is. Is zijn kinderboerderij aangemerkt als vuurwerkblije zonde? of heeft hij andere argumenten....

Het was erg leuk om dit namens de federatie voor 1Vandaag te doen. Naar alle waarschijnlijkheid kom ik vanavond ook in de uitzending, daar waren vrijdag opnames van. Niet alleen ik ben daarvoor geïnterviewd, ook voorstanders, tegenstanders, politici en vuurwerkverkopers komen aan het woord. De houding van 1Vandaag inzake de vuurwerk discussie is dan ook zekee een compliment waard.

Bedankt voor de complimenten hierboven, en we wachten het stuk van vanavond af!

Groeten, Pim

Zeker een heel goed stuk!

Wat me wel opviel is dat in het stukje 'Niet blij met vuurwerkblije zones' er niks gezegd wordt dat en zoja waarom Bertus er niet blij mee is. Is zijn kinderboerderij aangemerkt als vuurwerkblije zonde? of heeft hij andere argumenten....

Wat ik te horen kreeg van Eveline

Kinderboerderij heeft aangegeven dat ze het niet erg vinden als er 8 uur per jaar geknalt worden maar de harder dreunen voor de afsteektijden dat is voor de dieren zorgelijk!

Merk zelf ook dat ze beetje een eigen interpretatie aan hebben geven.

Ben zelf heel benieuwd hoe wij als voorstander in beeld worden gebracht vanavond!

Het was erg leuk om dit namens de federatie voor 1Vandaag te doen. Naar alle waarschijnlijkheid kom ik vanavond ook in de uitzending, daar waren vrijdag opnames van. Niet alleen ik ben daarvoor geïnterviewd, ook voorstanders, tegenstanders, politici en vuurwerkverkopers komen aan het woord. De houding van 1Vandaag inzake de vuurwerk discussie is dan ook zekee een compliment waard.

Bedankt voor de complimenten hierboven, en we wachten het stuk van vanavond af!

Groeten, Pim

Heb je het idee dat de programmamakers onbevooroordeeld te werk zijn gegaan?:

Dit geeft mij toch een sprankje hoop, erg goed dat de VWF zich nu kan laten horen aan het grotere publiek. Goed artikel en leest lekker weg zo in mn pauze!

#LATEN WE WEER NORMAAL GAAN DOEN MET Z'N ALLEN :thumbsup:

Heb je het idee dat de programmamakers onbevooroordeeld te werk zijn gegaan?:

Zij vinden het idee van eigen initiatieven om stand te nemen in een maatschappelijke discussie heel leuk, en waren dan ook blij om als een van de eersten landelijk aandacht te geven aan de blije zones. De insteek is van hun altijd om een onderwerp van meerdere kanten te belichten, een soort verdieping van het nieuws. Ik verwacht dan ook niet dat er vanavond een kant word gekozen bij de tv uitzending. Het spreken van een grote groep mensen bevestigd dat.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening over het vuurwerk, en allicht dat dat ergens een schaduw achterlaat. Maar op basis van het artikel, en mijn interview van afgelopen vrijdag, verwacht ik een eerlijk en neutraal item.

Die vuurwerkblije zones is een leuk verzinsel maar dat gaat natuurlijk ook niet werken, dan wordt het compleet bij de burger neergelegd die over een straat moeten gaan beslissen of deze nou wel of niet vuurwerkblij is... dat gaat een boel ellende opleveren. Je doet het wel of niet... niet zo'n slap middel als deze.

Ben benieuwd. Kijken of ze het neutraal aanpakken en uitzenden, of dat de linkse kant weer boven komt drijven. Ik ga in ieder geval kijken.

In ieder geval bedankt voor de inzet :applause:

Wat ik te horen kreeg van Eveline

Kinderboerderij heeft aangegeven dat ze het niet erg vinden als er 8 uur per jaar geknalt worden maar de harder dreunen voor de afsteektijden dat is voor de dieren zorgelijk!

Merk zelf ook dat ze beetje een eigen interpretatie aan hebben geven.

Ben zelf heel benieuwd hoe wij als voorstander in beeld worden gebracht vanavond!

Ik blijf bij de mening dat ronduit hufterig is om in de buurt van kinderboerderijen, maneges, enz. vuurwerk af te steken.
Dieren schrikken nou eenmaal van vuurwerk en daar moet je gewoon rekening mee houden.

Konden jullie niet even een sneer uitdelen,dat van de meldingen van vuurwerkoverlast,geen ene moer klopt?
Zou een mooi puntje nog zijn,voor de volgende ronde,worden de tegenstanders een stuk ongeloofwaardiger van,als blijkt dat hun 'peilingen' kant nog wel raken,en zo lek zijn als een mandje..
Voor de rest een prachtig mooi stuk!

Die vuurwerkblije zones is een leuk verzinsel maar dat gaat natuurlijk ook niet werken, dan wordt het compleet bij de burger neergelegd die over een straat moeten gaan beslissen of deze nou wel of niet vuurwerkblij is... dat gaat een boel ellende opleveren. Je doet het wel of niet... niet zo'n slap middel als deze.

Slap middel? Vrolijke vriend ben jij om een dergelijk initiatief zo de grond in te boren. Wat is jouw aandeel in het behoud van de vuurwerktraditie geweest als ik vragen mag? Dat men een dergelijke hoeveelheid media-aandacht krijgt is in mijn ogen alleen maar positief.

Snap niet dat jij als liefhebber zijnde dit soort kortzichtige opmerkingen maakt.
De beste stuurlui staan aan wal, zo blijkt maar weer.

Slap middel? Vrolijke vriend ben jij om een dergelijk initiatief zo de grond in te boren. Wat is jouw aandeel in het behoud van de vuurwerktraditie geweest als ik vragen mag? Dat men een dergelijke hoeveelheid media-aandacht krijgt is in mijn ogen alleen maar positief.

Snap niet dat jij als liefhebber zijnde dit soort kortzichtige opmerkingen maakt.
De beste stuurlui staan aan wal, zo blijkt maar weer.
as je wat vaker op het forum mee had gelezen had je kunnen weten wat mijn aandeel daarin is geweest.
maar als je dat wil weten wil ik je best een opsomming geven, ik had anders niet deze opmerking geplaatst. Ik zie van dichtbij wat er gebeurd en heb meermaals met partijen contact gehad om te zien en te horen wat er speelt. En dan doel ik op Apeldoorn verwijtende vriend!

Back
Bovenaan